Reflektioner efter en tur genom Europa
Moderator: Redaktion
Reflektioner efter en tur genom Europa
Efter att ha ägt vår Tesla Model S90D i ungefär en månad så bar det iväg på lite strapatser genom Europa ner till Bayern. Vi hade tagit ut en rutt med hjälp av evtripplanner.com och lagt in ganska många SuC stop för att räckviddsångesten inte skulle slå till.
1. Vi startade sent på kvällen i Hörby och första laddningen fick bli på Nørre Alslev Supercharger. När vi ska ladda får jag inte upp laddluckan, lite lätt panik. Försökte med fobben, på skärmen och såklart med knappen på handtaget. Det enda jag hör är ett klick men luckan öppnas inte. Jag testar allt möjligt, låsa, låsa upp osv. Där står som tur är en annan Tesla där och jag frågar snällt om han har någon idé. Han tar handtaget på SuC kabeln, viftar likt Zorro framför luckan och helt plötsligt går den upp. Om det var tur eller inte vet jag inte men dessa sköna moves kändes som en befrielse. Detta problem hade jag på flera efterkommande SuC stationer. På några ställen lyckades jag lirka upp luckan lite försiktigt efter "klicket" och ibland fick jag helt enkelt trycka ett flertal gånger tills tummen blev blå. Detta problem har jag inte haft innan när vi laddat hemma, varken med UMC:n eller min wallbox. Nu när vi kommit hem har det funkat felfritt igen.
2. Trots att vi säkert gjorde 5 st SuC-stopp på vägen ner och lika många på vägen hem så såg vi knappt några andra Teslor vid dessa, antar att det ändras när Model 3 kommer.
3. Man får plats med löjligt mycket packning i en Model S. Vi brukar alltid ha fullt i kofferten när vi kör denna resa oavsett vilken bil vi använt men nu var det bara halvfullt. Jobbigt när packningen flyger och far när man gasar
4. Bilen låter ganska mycket på svensk asfalt jämfört med den tyska, förutom tyskarnas "dudunk, dudunk, dudunk"-vägar såklart.
5. Varför måste alla SuC finnas vid bensinmackar? Även om man laddar fossilfritt blir man tvungen att inandas dessa ångorna i alla fall.
6. Internet försvann så fort jag körde över en landgräns och verkade inte komma tillbaka förrän jag startat om bilen. Räckte inte med en omstart av skärmen. För övrig är 3g/4g katastrofalt i södra Tyskland.
1. Vi startade sent på kvällen i Hörby och första laddningen fick bli på Nørre Alslev Supercharger. När vi ska ladda får jag inte upp laddluckan, lite lätt panik. Försökte med fobben, på skärmen och såklart med knappen på handtaget. Det enda jag hör är ett klick men luckan öppnas inte. Jag testar allt möjligt, låsa, låsa upp osv. Där står som tur är en annan Tesla där och jag frågar snällt om han har någon idé. Han tar handtaget på SuC kabeln, viftar likt Zorro framför luckan och helt plötsligt går den upp. Om det var tur eller inte vet jag inte men dessa sköna moves kändes som en befrielse. Detta problem hade jag på flera efterkommande SuC stationer. På några ställen lyckades jag lirka upp luckan lite försiktigt efter "klicket" och ibland fick jag helt enkelt trycka ett flertal gånger tills tummen blev blå. Detta problem har jag inte haft innan när vi laddat hemma, varken med UMC:n eller min wallbox. Nu när vi kommit hem har det funkat felfritt igen.
2. Trots att vi säkert gjorde 5 st SuC-stopp på vägen ner och lika många på vägen hem så såg vi knappt några andra Teslor vid dessa, antar att det ändras när Model 3 kommer.
3. Man får plats med löjligt mycket packning i en Model S. Vi brukar alltid ha fullt i kofferten när vi kör denna resa oavsett vilken bil vi använt men nu var det bara halvfullt. Jobbigt när packningen flyger och far när man gasar
4. Bilen låter ganska mycket på svensk asfalt jämfört med den tyska, förutom tyskarnas "dudunk, dudunk, dudunk"-vägar såklart.
5. Varför måste alla SuC finnas vid bensinmackar? Även om man laddar fossilfritt blir man tvungen att inandas dessa ångorna i alla fall.
6. Internet försvann så fort jag körde över en landgräns och verkade inte komma tillbaka förrän jag startat om bilen. Räckte inte med en omstart av skärmen. För övrig är 3g/4g katastrofalt i södra Tyskland.
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Model 3 LR svart med vit inredning
Re: Reflektioner efter en tur genom Europa
Gällande punkten 1 ovan så är ett tips att trycka med tummen på gångjärnssidan på laddluckan och sedan trycka till lite när klicket kommer.
Varning, trycker du för hårt när klicket kommer så klämmer du tummen mellan gångjärnet och baklampan.
Rengör även på magneten både på laddluckan och bilen.
Varning, trycker du för hårt när klicket kommer så klämmer du tummen mellan gångjärnet och baklampan.
Rengör även på magneten både på laddluckan och bilen.
Re: Reflektioner efter en tur genom Europa
Intressanta reflektioner! Vi är ju ute och reser just nu och har delvis kört samma runda som ni.
2. Slumpen spelar säkert in en del här, men mitt intryck är närmast det motsatta! Vi har aldrig varit ensamma på en SuC, utan det har i princip alltid varit en beläggning på 25-75 %. Det har aldrig varit helt fullt, men två gånger har vi tvingats dela laddare med en annan bil.
3. Det "problemet" är ganska enkelt att lösa om man stannar till i Champagne eller någon annan trevlig vinregion!
5. Jag upplever att väldigt många SuC finns på hotellparkeringar. Fördelen med det jmf med bensinmackar: oftast trevligare miljö och nästan alltid bättre mat! Nackdelen: är restaurangen stängd blir det ingen mat alls!
6. Jag har faktiskt inte noterat problemet vid just landgränser. Däremot har täckningen varit obefintlig eller mycket dålig på många ställen i Italien, Frankrike och Tyskland.
2. Slumpen spelar säkert in en del här, men mitt intryck är närmast det motsatta! Vi har aldrig varit ensamma på en SuC, utan det har i princip alltid varit en beläggning på 25-75 %. Det har aldrig varit helt fullt, men två gånger har vi tvingats dela laddare med en annan bil.
3. Det "problemet" är ganska enkelt att lösa om man stannar till i Champagne eller någon annan trevlig vinregion!
5. Jag upplever att väldigt många SuC finns på hotellparkeringar. Fördelen med det jmf med bensinmackar: oftast trevligare miljö och nästan alltid bättre mat! Nackdelen: är restaurangen stängd blir det ingen mat alls!
6. Jag har faktiskt inte noterat problemet vid just landgränser. Däremot har täckningen varit obefintlig eller mycket dålig på många ställen i Italien, Frankrike och Tyskland.
Model S 85D
Re: Reflektioner efter en tur genom Europa
Förra sommarens Europaresor var först tanken skönt att lyssna på svensk radio genom Europa men efter Danmark var det ganska sporadiskt det fungerade och långa stunder var det helt utan kontakt
Vid vinterns/vårens/sommarens turer i Europa med Spotify och då fungerade det ganska bra och om jag förstår allt rätt beror det på bandbredden på sändningen och nu i sommar fungerade Spotify till ca 95% från Löddeköpinge till Zadar (Croatien).
Jag kan ha fel i mitt resonemang men så har jag upplevt ovanstående.
Vid vinterns/vårens/sommarens turer i Europa med Spotify och då fungerade det ganska bra och om jag förstår allt rätt beror det på bandbredden på sändningen och nu i sommar fungerade Spotify till ca 95% från Löddeköpinge till Zadar (Croatien).
Jag kan ha fel i mitt resonemang men så har jag upplevt ovanstående.
Re: Reflektioner efter en tur genom Europa
Humor! Vi lämnade precis SuC Lohne och bara för att jag skrev ovanstående var vi så klart ensamma här!MartinE skrev:
2. Slumpen spelar säkert in en del här, men mitt intryck är närmast det motsatta! Vi har aldrig varit ensamma på en SuC, utan det har i princip alltid varit en beläggning på 25-75 %. Det har aldrig varit helt fullt, men två gånger har vi tvingats dela laddare med en annan bil.
Model S 85D
Re: Reflektioner efter en tur genom Europa
Kom på ännu en sak, när man lyssnar på spotify, varför drar inte mediaspelaren ner hela låten innan den börjar spelas? Skitstörigt när täckningen är dålig och man får skvättar med musik 10 sekunder i stöten.
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Model 3 LR svart med vit inredning
Re: Reflektioner efter en tur genom Europa
1. Har haft samma problem ett par gånger. Fick ringa Teslas akutlinje första gången och fick rådet om complete power down (i menyn). Funkade och har funkat efteråt. Värdelöst dock att det skall behöva uppstå.
6. Det är inget fel på 3G/4G-täckningen i Tyskland. Det är bara Tesla som inte blivit tilldelade någon bandbredd på samma sätt som Tele2 inte har tillräcklig 3G-bandbredd i Telias nät (som de delar master med). Fick åka genom Tyskland med delat WiFi från mobilen. Då fanns alltid 3G/4G (200 mil på varierande vägar), men oftast när jag stängde av internetdelningen fanns ingen 3G-täckning i Teslan. Alltså ännu ett problem med Teslas 3G-lösning.
6. Det är inget fel på 3G/4G-täckningen i Tyskland. Det är bara Tesla som inte blivit tilldelade någon bandbredd på samma sätt som Tele2 inte har tillräcklig 3G-bandbredd i Telias nät (som de delar master med). Fick åka genom Tyskland med delat WiFi från mobilen. Då fanns alltid 3G/4G (200 mil på varierande vägar), men oftast när jag stängde av internetdelningen fanns ingen 3G-täckning i Teslan. Alltså ännu ett problem med Teslas 3G-lösning.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Re: Reflektioner efter en tur genom Europa
Har också fått problem med att öppna laddluckan vid SuC. Fungerar klockrent hemma med UMC:n, från flera meters avstånd till och med. Vid SuC är jag numera nästan alltid tvungen att ta fobben istället. Så var det inte förut. Det är nåt som är nytt. En feature som kom med senaste mjukvaran kanske?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Reflektioner efter en tur genom Europa
Det är inte så att SuC:arnas knappar för att öppna luckan är döda?
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Re: Reflektioner efter en tur genom Europa
Allihopa? Känns ju märkligt. Jag har testat vid fyra olika laddare, 2 stycken i Falkenberg och 2 stycken i Jung. Ingen av dem klarade av att öppna laddluckan. Dessutom gick det bra att avsluta laddning med knappen. Knappen fungerar alltså. Och luckan går att öppna med UMC:n. Man undrar ju hur det egentligen fungerar....grenhall skrev:Det är inte så att SuC:arnas knappar för att öppna luckan är döda?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Reflektioner efter en tur genom Europa
Ett tips är att göra som vi gör: skaffa en liten pocketrouter med något internationellt data-abonnemang eller kontantkort för respektive land. Sedan kan både bilen och alla era telefoner, ipads kopplas mot denna. Både Telia och Telenor i Norge erbjuder nu abonnemang med fri roaming i hela Europa.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Reflektioner efter en tur genom Europa
Hos Telia hittar jag bara 1Gb för en vecka för 199 kr. Vad hade du hittat?
https://www.telia.se/privat/telefoni/tj ... estervecka
https://www.telia.se/privat/telefoni/tj ... estervecka
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.