Gotland - Loire t o r

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare
Inlägg: 239
Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
Ort: Ljugarn

Re: Gotland - Loire t o r

Inlägg av Ragnarferdinand »

Behöver nog ändra titeln på tråden. Efter en dags försening så beslöt vi oss för att sluta stressa på motorvägar. Det blir en rundtur i Skandinavien utan mål men härliga måltider. Kanske en tur till ön Sylt i Tyskland.

Bild

Nu i Middlefart där vår GPS missat en ny rondell, och vi tänker ju inte själva, så vi befinner oss plötsligt på motorvägen på väg tillbaka. Bild Det man inte har i huvet får man ha i däcken. Gott om bilar och laddplatser.
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare
Inlägg: 239
Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
Ort: Ljugarn

Re: Gotland - Loire t o r

Inlägg av Ragnarferdinand »

På färjan till Sylt får man ladda bilen! Bild Fick inte informationen förrän vi avgått men hemresan ska det undersökas mer.
Bild
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Gotland - Loire t o r

Inlägg av apkungen »

Är det en färja som går på el? Ren nyfikenhet bara.
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare
Inlägg: 239
Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
Ort: Ljugarn

Re: Gotland - Loire t o r

Inlägg av Ragnarferdinand »

Nej. Skitig olja tror jag. Den går mellan Danska Rømø och Tyska Sylt. Två öar på nordsjökusten. Färjan tar bara 40 min.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare
Inlägg: 239
Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
Ort: Ljugarn

Re: Gotland - Loire t o r

Inlägg av Ragnarferdinand »

PS Här är schnitzlarna stora. Bild
Bild
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Gotland - Loire t o r

Inlägg av leiflodde »

Ragnarferdinand skrev:
Behöver nog ändra titeln på tråden. Efter en dags försening så beslöt vi oss för att sluta stressa på motorvägar. Det blir en rundtur i Skandinavien utan mål men härliga måltider. Kanske en tur till ön Sylt i Tyskland.

Bild

Nu i Middlefart där vår GPS missat en ny rondell, och vi tänker ju inte själva, så vi befinner oss plötsligt på motorvägen på väg tillbaka. Bild Det man inte har i huvet får man ha i däcken. Gott om bilar och laddplatser.
Har laddat här några ggr senast vid påsk 2016 har denna blivit utbyggd?
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare
Inlägg: 239
Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
Ort: Ljugarn

Gotland - Loire t o r

Inlägg av Ragnarferdinand »

Har hittat Tesla laddare på ön. Har inte sett dom på någon officiell karta ännu. Dom finns vid ett fint hotell i Keitum och kan knappt räknas som laddare. I min mening är det el. I det här fallet 230V, 32A. Med min singel laddare blir det som att ladda hemma med 16A. Men det fungerade bra. Vi åt middag i närheten och "RÅ" har lagt sig. Har man slantar är det nog ett super nice hotell.
Bild
Bild
För oss mat-nerdar så ska man åka söder ut till Budersand och Kai 3.
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare
Inlägg: 239
Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
Ort: Ljugarn

Re: Gotland - Loire t o r

Inlägg av Ragnarferdinand »

leiflodde skrev:
Ragnarferdinand skrev:
Behöver nog ändra titeln på tråden. Efter en dags försening så beslöt vi oss för att sluta stressa på motorvägar. Det blir en rundtur i Skandinavien utan mål men härliga måltider. Kanske en tur till ön Sylt i Tyskland.

Bild

Nu i Middlefart där vår GPS missat en ny rondell, och vi tänker ju inte själva, så vi befinner oss plötsligt på motorvägen på väg tillbaka. Bild Det man inte har i huvet får man ha i däcken. Gott om bilar och laddplatser.
Har laddat här några ggr senast vid påsk 2016 har denna blivit utbyggd?
Utsäkta. Jag missade frågetecknet. Kanske skulle vara utropstecken? Men det stämmer. Det finns gamla och nya varianter av laddare.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Gotland - Loire t o r

Inlägg av Haglund »

Ragnarferdinand skrev:
Har hittat Tesla laddare på ön. Har inte sett dom på någon officiell karta ännu. Dom finns vid ett fint hotell i Keitum och kan knappt räknas som laddare. I min mening är det el. I det här fallet 230V, 32A. Med min singel laddare blir det som att ladda hemma med 16A.
Då får du åka till närmasta servicecenter och uppdatera något för du ska kunna ta 32A enfas även med enkelladdare om Teslastolpen fungerar som en enfas Typ 2-kabel (som jag förutsätter att den gör).
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
JohanLKarlsson
Inlägg: 20
Blev medlem: 12 jul 2016 20:33

Re: Gotland - Loire t o r

Inlägg av JohanLKarlsson »

En trevig liten reseberättelse :-) För min del gör det inget det går lite utanför ramarna och det visas matbilder. En del av "laddningsupplevelsen" är väl inte bara kopplat till just själva den elektriska laddningen, utan även annan laddning? Jag är själv ännu inte Tesla ägare, men jag vill gärna se hur hela upplevelsen är när jag stannar för laddning.
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare
Inlägg: 239
Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
Ort: Ljugarn

Re: Gotland - Loire t o r

Inlägg av Ragnarferdinand »

JohanLKarlsson skrev:
En trevig liten reseberättelse :-) För min del gör det inget det går lite utanför ramarna och det visas matbilder. En del av "laddningsupplevelsen" är väl inte bara kopplat till just själva den elektriska laddningen, utan även annan laddning? Jag är själv ännu inte Tesla ägare, men jag vill gärna se hur hela upplevelsen är när jag stannar för laddning.
BildBild
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare
Inlägg: 239
Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
Ort: Ljugarn

Gotland - Loire t o r

Inlägg av Ragnarferdinand »

Jag kan nu skryta med att jag blivit medlem i den exklusiva klubben "vi som laddat på färja" Bild Tror vi är en handfull på forumet.
Efter tio minuters pillande så fick dom igång laddningen.
Bild
Det är tydligen e-on som bjuder på el. Bild
Bild

Dessvärre avbröts laddningen efter 10 min. Om vi antar att personalen och utrustningen skötte sig exemplariskt så kan det ha varit mitt fel. Bild Jag stängde inte av "Tilt intrusion" så när båten girade ut ur hamnen gick larmet...
Eller då gick larmet för att utrustningen var dålig. Bild

PS. Till skillnad från bilden så är det typ 2 kontakt.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Gotland - Loire t o r

Inlägg av bylund »

Ragnarferdinand skrev:
Det är tydligen e-on som bjuder på el. Bild
Fast rimligen är det väl lite extra eldning av bunkerolja som bjuder på el? De har väl knappast en förlängningssladd eller batteri för att mata laddstationen?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare
Inlägg: 239
Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
Ort: Ljugarn

Re: Gotland - Loire t o r

Inlägg av Ragnarferdinand »

bylund skrev:
Ragnarferdinand skrev:
Det är tydligen e-on som bjuder på el. Bild
Fast rimligen är det väl lite extra eldning av bunkerolja som bjuder på el? De har väl knappast en förlängningssladd eller batteri för att mata laddstationen?
Du har rätt! Så miljömedvetet är det inte. Bild
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare
Inlägg: 239
Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
Ort: Ljugarn

Re: Gotland - Loire t o r

Inlägg av Ragnarferdinand »

Haglund skrev:
Ragnarferdinand skrev:
Har hittat Tesla laddare på ön. Har inte sett dom på någon officiell karta ännu. Dom finns vid ett fint hotell i Keitum och kan knappt räknas som laddare. I min mening är det el. I det här fallet 230V, 32A. Med min singel laddare blir det som att ladda hemma med 16A.
Då får du åka till närmasta servicecenter och uppdatera något för du ska kunna ta 32A enfas även med enkelladdare om Teslastolpen fungerar som en enfas Typ 2-kabel (som jag förutsätter att den gör).
Måste erkänna att jag inte vet hur det funkar. Det är Teslas hemmaladdare. Jag trodde det var 3-fas. Framförallt så verkar det vara el snarare än en laddare. Och bilen laddade med 11kw. (16A/32A)
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Gotland - Loire t o r

Inlägg av Haglund »

Ragnarferdinand skrev:
Haglund skrev:
Ragnarferdinand skrev:
Har hittat Tesla laddare på ön. Har inte sett dom på någon officiell karta ännu. Dom finns vid ett fint hotell i Keitum och kan knappt räknas som laddare. I min mening är det el. I det här fallet 230V, 32A. Med min singel laddare blir det som att ladda hemma med 16A.
Då får du åka till närmasta servicecenter och uppdatera något för du ska kunna ta 32A enfas även med enkelladdare om Teslastolpen fungerar som en enfas Typ 2-kabel (som jag förutsätter att den gör).
Måste erkänna att jag inte vet hur det funkar. Det är Teslas hemmaladdare. Jag trodde det var 3-fas. Framförallt så verkar det vara el snarare än en laddare. Och bilen laddade med 11kw. (16A/32A)
Ajdå, jag läste det som att du laddade enfas 16 A. Mitt fel. Allt är nog i sin ordning då. :)
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Skriv svar