Tips & laddning Italien Kroatien
Moderator: Redaktion
Tips & laddning Italien Kroatien
Hej,
Fantastiskt att läsa alla trådar här, lär mig mycket!
Åker på vår första Europatrip med Teslan snart. Startar med Kroatien Split/Hvar och sen vidare mot Italien, Venedig, Verona, Milano med stopp vid Garda och Comosjön.
Behöver jag någon mer kabel än den som ingår? Har lånat en Typ2 som back-up, läser att man behöver något kort för att ladda på vissa, vad är det?
Några schyssta SuC platser att rekommendera i Norra Italien eller genom Tyskland? Bra mat, utsikt eller aktiviteter uppskattas:) Två små barn med oss i bilen.
Tack för hjälpen!
Fantastiskt att läsa alla trådar här, lär mig mycket!
Åker på vår första Europatrip med Teslan snart. Startar med Kroatien Split/Hvar och sen vidare mot Italien, Venedig, Verona, Milano med stopp vid Garda och Comosjön.
Behöver jag någon mer kabel än den som ingår? Har lånat en Typ2 som back-up, läser att man behöver något kort för att ladda på vissa, vad är det?
Några schyssta SuC platser att rekommendera i Norra Italien eller genom Tyskland? Bra mat, utsikt eller aktiviteter uppskattas:) Två små barn med oss i bilen.
Tack för hjälpen!
Re: Tips & laddning Italien Kroatien
Finns en del gratis CHAdeMo kring Zagreb så en adapter är inte fel att ha med sig
Efter laddning i Senj strunta i navigationen och ta kustvägen mot zadar och sen upp på motorvägen mot Split tidsmässigt så är det samma men du får fina utsikter + att du slipper räckviddsångest
Det är en bra bit från Senj till Splitt i motorvägsfart
Efter laddning i Senj strunta i navigationen och ta kustvägen mot zadar och sen upp på motorvägen mot Split tidsmässigt så är det samma men du får fina utsikter + att du slipper räckviddsångest
Det är en bra bit från Senj till Splitt i motorvägsfart
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Tips & laddning Italien Kroatien
Jag var nere i Italien i exakt det område du ska till, och jag klarade mig helt på Super Chargers utan problem.
Har ingen erfarenhet av Kroatien, så där får någon annan tipsa.
/Jonas
Har ingen erfarenhet av Kroatien, så där får någon annan tipsa.
/Jonas
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: Tips & laddning Italien Kroatien
Vi gjorde också precis den turen (fast vi stannade inte i varken Venedig eller Milano) i slutet av juli i år, vi laddade uteslutande på Teslas SuC och inga problem.
När det gäller trevliga SuC så är det Senj och Lermoos de jag kommer att tänka på, båda pga. att de är placerad på lite speciella och natursköna platser.
För övrigt så ligger de flesta SuC på mackar, truckstops och hotellparkeringar, inte så roligt.
När det gäller trevliga SuC så är det Senj och Lermoos de jag kommer att tänka på, båda pga. att de är placerad på lite speciella och natursköna platser.
För övrigt så ligger de flesta SuC på mackar, truckstops och hotellparkeringar, inte så roligt.
Model 3 Performance 2022
Re: Tips & laddning Italien Kroatien
Den vägen är väldigt vacker men KROKIG, räkna med att barnen kräks efter 20 minuter.e5m1r skrev:Efter laddning i Senj strunta i navigationen och ta kustvägen mot zadar och sen upp på motorvägen mot Split tidsmässigt så är det samma men du får fina utsikter + att du slipper räckviddsångest
Det är en bra bit från Senj till Splitt i motorvägsfart
Model 3 Performance 2022
Re: Tips & laddning Italien Kroatien
En "trevlig" SuperCharger är Beckenried strax utanför Luzern i Schweiz. Den ligger fint vid vattnet och det finns ett litet Schweiziskt hotell mitt emot där man kan äta eller fika.
https://www.tesla.com/de_CH/findus/loca ... edirect=no
Det börjar dyka upp en hel del Destination Chargers i området och det kan vara ett bra alternativ om ni tar ett lägre stopp eller övernattar. Jag upptäckte i veckan att det finns flera Destination Chargers på Teslas webbsida än vad som syns i bilen.
https://www.tesla.com/de_CH/findus/loca ... edirect=no
Det börjar dyka upp en hel del Destination Chargers i området och det kan vara ett bra alternativ om ni tar ett lägre stopp eller övernattar. Jag upptäckte i veckan att det finns flera Destination Chargers på Teslas webbsida än vad som syns i bilen.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Tips & laddning Italien Kroatien
Krka National Park finns en CHAdeMO om man får ångest ingen tag och gratis.
Re: Tips & laddning Italien Kroatien
Beställde rfid bricka från plugsurfing.com kostar 9,95Euro, den fungerar i Kroatien. Använde den i Zadar. Strömmen på laddarna i Kroatien är gratis.
Vi bodde också 5 dagar i Italien, Campalto utanför Venedig. Vi fick ladda i lägenheten 220V satte 8A i bilen då blev inte den Italienska kontakten mer än ljummen.
Åkte även Stelviopasset från Affi laddade till 98% och sedan i St Moritz hade 12% kvar.
Vi bodde också 5 dagar i Italien, Campalto utanför Venedig. Vi fick ladda i lägenheten 220V satte 8A i bilen då blev inte den Italienska kontakten mer än ljummen.
Åkte även Stelviopasset från Affi laddade till 98% och sedan i St Moritz hade 12% kvar.
Re: Tips & laddning Italien Kroatien
Jag har kommit hem efter en 8.020 km lång resa STO-Milano med lite rundturer.
Genom Europa är inga problem, men inne i Milano är det långt mellan laddplatserna och flera av dem upptagna av Renault Twizy som har en övergångskabel mellan Typ-2 och Schuko. Eftersom de bara kan ta ut 2,2kW till sin Twizy blockerar de en laddstolpe hela natten, när en Tesla skulle kunna ladda upp ett större batteri på 3-6h.
Orsaken är att de betalar en "Flat-Fee" på €15 per 3 månader. Då får de ladda hur ofta och hur länge som helst. Visst är det billigt, men gör att de står allt för länge på en laddplats.
Jag köpt ett E-Moving kort från e-moving.it. De har MÅNGA laddplatser i Milano och Brescia. Första 3 mån. kostar €30, därefter €15/3mån. Jag fick ett lånekort i butiken i Milano som jag returnerat och väntar på att de ska skicka ett nytt RFID-kort till mig per post. (E-Moving tessera). Det lånar jag gärna ut, så kan ni ladda utan kostnad under tiden i Milano.
Jag försökte beställa kort via deras web och det går inte om du inte har ett italienskt "personnummer".
Se mer på
https://www.e-moving.it/home/cms/emv/
https://www.e-moving.it/home/cms/emv/richiedi-la-card/
https://www.eneldrive.it
Genom Europa är inga problem, men inne i Milano är det långt mellan laddplatserna och flera av dem upptagna av Renault Twizy som har en övergångskabel mellan Typ-2 och Schuko. Eftersom de bara kan ta ut 2,2kW till sin Twizy blockerar de en laddstolpe hela natten, när en Tesla skulle kunna ladda upp ett större batteri på 3-6h.
Orsaken är att de betalar en "Flat-Fee" på €15 per 3 månader. Då får de ladda hur ofta och hur länge som helst. Visst är det billigt, men gör att de står allt för länge på en laddplats.
Jag köpt ett E-Moving kort från e-moving.it. De har MÅNGA laddplatser i Milano och Brescia. Första 3 mån. kostar €30, därefter €15/3mån. Jag fick ett lånekort i butiken i Milano som jag returnerat och väntar på att de ska skicka ett nytt RFID-kort till mig per post. (E-Moving tessera). Det lånar jag gärna ut, så kan ni ladda utan kostnad under tiden i Milano.
Jag försökte beställa kort via deras web och det går inte om du inte har ett italienskt "personnummer".
Se mer på
https://www.e-moving.it/home/cms/emv/
https://www.e-moving.it/home/cms/emv/richiedi-la-card/
https://www.eneldrive.it
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: Tips & laddning Italien Kroatien
Behöver man rfid bricka för att ladda med de som har Typ2? Har inte helt förstått vad man har den till? Är alla låsta annars?BJK skrev:Beställde rfid bricka från plugsurfing.com kostar 9,95Euro, den fungerar i Kroatien. Använde den i Zadar. Strömmen på laddarna i Kroatien är gratis.
Vi bodde också 5 dagar i Italien, Campalto utanför Venedig. Vi fick ladda i lägenheten 220V satte 8A i bilen då blev inte den Italienska kontakten mer än ljummen.
Åkte även Stelviopasset från Affi laddade till 98% och sedan i St Moritz hade 12% kvar.
Re: Tips & laddning Italien Kroatien
Arild skrev:Jag har kommit hem efter en 8.020 km lång resa STO-Milano med lite rundturer.
Genom Europa är inga problem, men inne i Milano är det långt mellan laddplatserna och flera av dem upptagna av Renault Twizy som har en övergångskabel mellan Typ-2 och Schuko. Eftersom de bara kan ta ut 2,2kW till sin Twizy blockerar de en laddstolpe hela natten, när en Tesla skulle kunna ladda upp ett större batteri på 3-6h.
Orsaken är att de betalar en "Flat-Fee" på €15 per 3 månader. Då får de ladda hur ofta och hur länge som helst. Visst är det billigt, men gör att de står allt för länge på en laddplats.
Jag köpt ett E-Moving kort från e-moving.it. De har MÅNGA laddplatser i Milano och Brescia. Första 3 mån. kostar €30, därefter €15/3mån. Jag fick ett lånekort i butiken i Milano som jag returnerat och väntar på att de ska skicka ett nytt RFID-kort till mig per post. (E-Moving tessera). Det lånar jag gärna ut, så kan ni ladda utan kostnad under tiden i Milano.
Jag försökte beställa kort via deras web och det går inte om du inte har ett italienskt "personnummer".
Se mer på
https://www.e-moving.it/home/cms/emv/
https://www.e-moving.it/home/cms/emv/richiedi-la-card/
https://www.eneldrive.it
Behöver man dessa kort för att ladda med Typ2? Tack för erbjudandet att låna ut det! Vi är endast i själva Milano en natt sen vidare i området, back-up är ju alltid bra:)
Re: Tips & laddning Italien Kroatien
Många stolpar har RFID-brickor som en lösning för att identifiera sig för att slå på strömmen. Ofta som ett sätt att veta hur mycket de ska ta betalt, men i vissa fall på helt oklara grunder då de ändå inte tar betalt för laddningen.ANJO skrev:Behöver man rfid bricka för att ladda med de som har Typ2? Har inte helt förstått vad man har den till? Är alla låsta annars?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS