Alperna ToR i påskas

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HBrosenius
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 05 sep 2016 11:08
Ort: Nybro

Alperna ToR i påskas

Inlägg av HBrosenius »

Tänkte jag skulle ge mig på en liten reseberättelse ifrån vår bilresa ner till Alperna under påsken, hoppas det inte blir allt för svammligt och att någon finner det intressant.

Hela familjen hade bestämt sig att ta bilen ner till Alperna över påsk för att förlänga skidsäsongen en aning, den är inte så bra när man bor i södra Sverige (Småland).

Hotell bokades och resan planerades. Tanken var att ta det lugnt ner, iom att vi åkte vid påsk så hade vi lite extra dagar ledigt vilket gjorde att vi inte behövde ha så bråttom ner. Istället för att åka färja valde vi att lägga pengarna på två hotellnätter på vägen ner.

Dag 1.
Vi tog ledigt från lunch på fredagen för att kunna komma iväg i skaplig tid. Strax efter lunch körde vi de första 178 km ner till Kristianstad som kanske är Sveriges tristaste SuC (Efter Toftaholm?). Rustad är inte jätteroligt att spendera tiden på men bättre än att sitta i bilen ;-)

Nästa stopp blev på Emporia i Malmö för lite mat på Vapiano innan vi lämnar landet, körsträcka från Kristianstad 111 km. Fanns bara Shuckoladdning ledigt så jag brydde mig inte ens om krångla med laddning., vi räknade med ett kort matstopp bara och de få kilometerna jag hade fått i under den tiden kvittar.
Sedan bär det av vidare mot Danmark. Bara någon timme innan vi skulle över Öresundsbron hade lastbilsattentatet i Stockholm utspelat sig så bron hade ökad bevakning och enbart en fil genom betalstationerna var öppen (Med poliser som kontrollerade alla bilar). En svenskreggad Tesla med en barnfamilj slank dock igenom rätt oberört och vi siktar vidare mot Slagelse SuC 123 km bort.

Sista sträckan för dagen blev till Kolding 136 km bort. Jag valde att inte stanna i Middelfart för att ladda eftersom jag hade läst här på forumet att hotellet (Scandic Kolding) skulle ha laddningsmöjligheter. Väl framme och klockan närmar sig 22 på kvällen försöker jag lokalisera ett strömuttag på parkeringen utan framgång, men vid incheckningen så lyckas jag trots en del språkförbistringar reda ut det där med laddning och blir visad till ett trefasuttag vid deras köksingång på framsidan. Problemet är att de precis håller på att renovera sitt kök och därmed har en stor kylcontainer stående där (Och som dessutom tar ett av trefasuttagen). Men jag lyckas backa upp på trottoaren jämte containern för att kunna koppla in mig. Bilen börja ladda och allt är frid och fröjd. Strax innan jag skall gå och lägga mig så kollar jag till telefonen och ser att laddningen har avbrutits. Springer ner för att se vad som är fel och konstatera att uttaget är stendött. Receptionspersonalen har ingen aning om vart de skall hitta säkringarna så jag får snällt klara mig utan laddning, som tur var verkade iaf kylcontainer fortfarande ha el ;-).

Dag 2.
Trist att börja dagen med nästan tomt batteri, efter gårdagens fadäs på hotellet. Men jag har redan konstaterat att nästa SuC bara ligger 56 km bort och vi därmed inte behöver köra tillbaka till Middelfart.
2017-04-07 19.37.35.jpg
I Rödekro kan man tydligen beställa Teslaburgare, vi var dock där tidigt på morgonen så vi passade.

Efter ett stopp i Rödekro för att fylla på bär det äntligen av in i Tyskland och en lång dag på vägarna. Första stoppet blir bara 72 km bort i Busdorf. Jag konstaterar rätt snart att bilens navigator gör en utmärkt planering med korta (20 minuter) laddstopp knappt varannan timme.
2017-04-08 12.46.03.jpg
Snow Dome i Bispingen

Nästa stopp blir 183 km bort i Bispingen utanför Snow Dome som är en inomhushall för skidåkning. Förutom skidhallen så kör man förbi ett McD men det är en rejäl promenad dit så vi väljer att gå in till Snow Domen för att käka lite lunch. Maten är helt ok men typisk tysk, dock är den DYR, lunchen för 4’a personer går på i närheten av 700:-. Lite lattjo dock att sitta och äta med en skidbacke utanför fönstret. Man blev allt lite sugen på att öppna takboxen och dra en repa. Kvaliteten på de som åkte där var inte direkt imponerande, men det bjöd på högt underhållningsvärde under maten :-)

Nästa stopp blev 157 km längre söderut i Rhuden. Stället är en standard tysk rastplats med ett par restauranger och en mack. Vi passar på att fylla på med lite dricka och barnen springer av sig lite på gräset innan vi körde vidare de 124km till Malsfeld.

166 km senare stannar vi till för en laddning i Gramschatzer Wald, Här har vi problem att få igång laddningen här. Testar tre olika laddare innan den går igång som den ska. Här inser vi också att det blir rätt sent innan vi är framme vid hotellet så vi passar på att käka middag på Subway. Sedan kör vi de sista 113 km till Hotellet Mövenpick i Nuremberg. Hotellet ligger precis vid flygplatsen och är ett schysst hotell och enkelt att köra till. Hotellet ska även ha destination chargers vilket stämmer bra. Hade mailat för att se om de gick att boka men det gick inte, istället hade de satt upp en avspärrning för de platser som hade laddare så att ingen skulle ställa sig där av misstag, bra!

Dag 3.
Efter frukost inne på flygplatsen så är det dags att bege sig. När jag kommer ner i parkeringsgaraget är bilen fulladdad, men också inparkerad då en Fossilbil har trängt in sig på den andra laddplatsen (blev tvungen att ta bort avspärrningen för att själv komma in där). Testade för första gången Summon och backade ut bilen från mobilen till barnens förtjusning. Det fungerade helt felfritt på första försöket, smidigt och lite coolt.
224 km senare stannar vi för dagens enda laddstopp i Irschenberg. Man börjar nu skymta berg och jag passar även på att köpa en vignette (vägavgift) för Österrike. Efter ett kort stopp i ett varmt södra tyskland har vi bara 80 km kvar till Kitzbuhel.
2017-04-09 14.40.19.jpg
Utsikten ifrån hotellrummet

Vi är framme vid 11 tiden och kan mer eller mindre direkt få vårt rum på hotellet. Alla är utvilade och pigga men vi tar en slapp dag för att titta lite på omgivningen och byn. Känns lite smått galet att vi skall åka skidor med tanke på att det är 23C när vi sitter ute och äter lunch i solen.

Hemresan
En vecka senare på söndag morgon efter en stadig frukost är vi redo att bege oss hemåt. Bilen är packad sedan kvällen innan och jag har även gjort ett besök på SuC'n i Kitzbuhel (Som låg bara några kilometer från hotellet). SuC'n i Kitzbuhel är för övrigt lite udda, dels är det bara tre platser, men de ligger dessutom rätt skumt till. De ligger framför vad som ser ut som garageportar. En av dessa garagedörrar var öppen och innanför fanns det ett par varuautomater med dricka och snacks. Vi har inga boenden bokade för hemresan så tanken är att helt enkelt köra så långt vi orkar.
Första stoppen blev efter 169 km i Schweitenkirchen. Här finns en rätt stor mack men även en större loppis som var i full gång. Efter en liten stund rullade en svensk Model X in för att ladda. Detta var inte bara den första svenska Teslan vi såg på resan, sedan vi lämnat Danmark, det var faktiskt den första Svenska bilen överhuvudtaget. Började prata lite med föraren och de var på väg hem efter att ha varit i Slit över påsken (Ägaren finnas här på forumet dessutom). Efter ca 20 minuter kör vi vidare i 192 km till Geiselwind, Model X'n anländer bara någon minut efter oss. Här blev det lunchstopp på McD.

Nästa etapp blev 210km till Malsfeld, även här såg vi den svenska Model X'n precis innan vi rullar vidare mot Rhuden 122 km bort. Denna behagligt korta sträcka får jag frun att köra då jag själv började känna mig lite seg. Därefter tar vi sikte på Bispingen 155 km norrut. Efter lärdomen från nedvägen så väljer vi denna gången att ta den knappt 1 km långa promenaden från SuC'n till McD för att äta lite middag istället för att äta på Snow Dome, klockan är nu runt 19 på kvällen. Efter middagen så kör vi vidare 180 km till Busdorf. Barn och fru har nu somnat och jag försöker vila lite. Går in och köper mig en stor kaffe på Burger king innan det är dags att köra vidare. Velar lite på om vi skall försöka ta in på Scandic i Kolding igen eller köra vidare men efter lite huvudräkning och känslan av att det går rätt bra beslutar jag mig för att köra vidare mot Middelfart 148 km bort. Väl i MIddelfart (Går ju inte sluta småfnissa när man säger det namnet :-) ) passade jag på att sova lite. Vid midnatt ungefär rullar vi vidare de 169 km som det är till Köge. Kör igenom ett rejält regnväder och det blir allt kallare men det hela rullar på bra och jag känner mig rätt pigg. i Köge passar jag på att göra ett toastopp medans resten av familjen sover vidare. Nästa stopp är Kristianstad 166km härifrån och nu börja känna att man närmar sig. När vi rullar över Öresundsbron får vi för första gången på resan visa våra pass. Vi ser dessutom för första gången på resan minusgrader. Väl i Kristianstad så passar jag än en gång på att vila så gott det går innan vi kör de sista 169 kilometrarna hem. Vid 06:30 på måndagsmorgonen rullar vi in på garageuppfarten, ganska exakt 22 timmar efter det att vi lämnat hotellet i Kitzbuhel.

Lite reflektioner.
  • Att köra nere i Europa är betydligt enklare och mindre ansträngande än att köra i Sverige när det kommer till SuC. De är så tätt placerade att man aldrig behöver ha någon räckviddsångest och planeringarna som bilen gör stämmer väldigt bra. 20 minuters stopp varannan timme ungefär är rätt perfekt för både förare och barn, märks att alla är betydligt piggare och mer utvilade.
  • Iom takbox så höll vi ungefär 125 km/h på Autobahn, då följde man trafikrytmen rätt bra men vinddraget blev inte outhärdligt.
  • Autopiloten (AP 1.0) fungerade fantastiskt bra på Autobahn och jag körde minst 90% med den och kände mig betydligt tryggare med AP än utan.
  • Vi såg andra Teslabilar på i princip alla SuC men det var aldrig några problem att få plats.
  • Inga problem att köra riktigt långt med en Tesla, laddstoppen ger möjlighet till både vila, toalettbesök och att få sträcka på sig vilket gör att resan inte alls blir lika ansträngande.
  • Såg en markant skillnad i förbrukning på Autobahn jämfört med i Sverige, bilen rullar väldigt lätt i Tyskland!
  • Såg rätt många Model X, frun börja mjukna och blir allt mer intresserad av dem nu när hon fick se lite fler i verkligheten ;-)

Totalt körde vi 3600,8 km och gjorde av med 879,6 kWh vilket ger ett snitt på 244 Wh/km (med takbox). Och 19 besökta SuC.
Vit MS Long Range Pluss, Ultra White klädsen, 21"
Vit X90D, 6-Sits, Svart klädsen, 19", Premiumpaket, Ultra Hifi
Vit X90D, 6-sits, Ultra White klädsel, 22", Premiumpaket, köldpaket, Ultra Hifi, dragpaket
Model S P85D -15 Midnight Silver
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Alperna ToR i påskas

Inlägg av Bjelke »

Superläckert! :)
Får se om det blir en liknande resa för oss i sommar ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Alperna ToR i påskas

Inlägg av nicklasandersson »

Tack för en bra reseberättelse!
Kan nog återanvända lite när vi åker ner mot Alperna och Italien i sommar.
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Alperna ToR i påskas

Inlägg av danni »

Kul berättelse! Taskigt att läsa om Scandic Kolding, jag har bokat det både på vägen ner till Italien i sommar och hem igen, och det är ju alltid en bonus att kunna fylla upp batteriet och spara värdefull restid.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
HBrosenius
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 05 sep 2016 11:08
Ort: Nybro

Re: Alperna ToR i påskas

Inlägg av HBrosenius »

danni skrev:
Kul berättelse! Taskigt att läsa om Scandic Kolding, jag har bokat det både på vägen ner till Italien i sommar och hem igen, och det är ju alltid en bonus att kunna fylla upp batteriet och spara värdefull restid.
Tror inte det är några problem, men ett tips kan kanske vara att sänka strömmen en aning i bilen så säkringen inte går.
Vit MS Long Range Pluss, Ultra White klädsen, 21"
Vit X90D, 6-Sits, Svart klädsen, 19", Premiumpaket, Ultra Hifi
Vit X90D, 6-sits, Ultra White klädsel, 22", Premiumpaket, köldpaket, Ultra Hifi, dragpaket
Model S P85D -15 Midnight Silver
Användarvisningsbild
HBrosenius
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 05 sep 2016 11:08
Ort: Nybro

Re: Alperna ToR i påskas

Inlägg av HBrosenius »

danni skrev:
Kul berättelse! Taskigt att läsa om Scandic Kolding, jag har bokat det både på vägen ner till Italien i sommar och hem igen, och det är ju alltid en bonus att kunna fylla upp batteriet och spara värdefull restid.
En sak till, glöm inte att ta med en förlängningskabel, står containern kvar behövs den.
Vit MS Long Range Pluss, Ultra White klädsen, 21"
Vit X90D, 6-Sits, Svart klädsen, 19", Premiumpaket, Ultra Hifi
Vit X90D, 6-sits, Ultra White klädsel, 22", Premiumpaket, köldpaket, Ultra Hifi, dragpaket
Model S P85D -15 Midnight Silver
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Alperna ToR i påskas

Inlägg av Jojo »

HBrosenius skrev:
...Kristianstad som kanske är Sveriges tristaste SuC (Efter Toftaholm?).
Kul rapport, men vad är det för fel på Toftaholm??? Det är ju den trevligaste av alla Supercharger jag har besökt hittills (och det har varit ett antal!). Med stor marginal!
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: Alperna ToR i påskas

Inlägg av Oppfinnarn »

Jojo skrev:
HBrosenius skrev:
...Kristianstad som kanske är Sveriges tristaste SuC (Efter Toftaholm?).
Kul rapport, men vad är det för fel på Toftaholm??? Det är ju den trevligaste av alla Supercharger jag har besökt hittills (och det har varit ett antal!). Med stor marginal!
Håller helt med Jojo! Visst, inte det billigaste stället (men har man köpt en Tesla har man råd med utmärkt herrgårdsfrukost för 185 kr), men perfekt omgivningar för 30 minuter kontemplation innan man kör vidare!
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Alperna ToR i påskas

Inlägg av TiborBlomhall »

Tycker man frukosten är lite för dyr kan jag tipsa om att istället beställa en kaffe med fralla i receptionen för 75:-

"Frallan" man får är en enorm ciabatta som mättar rejält.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Alperna ToR i påskas

Inlägg av Jensa »

Kul läsning och tripp! Förbrukningen på autobahn är lite intressant, vad är det med vägbanan där nere? För det rullar lätt och tyst! Tänk vad en sådan beläggning skulle spara hutlöst med co2 utsläpp på våra vägar. Det kanske visserligen inte är möjligt med mer kurvor och annat klimat som vi har men betydligt mer miljövänligt än vårt "oljegrus".

Med tanke på snön så är det fortfarande fantastiska förhållanden i Sverige än! I Sälen nu och visseligen är liftarna inte öppna men toppturer på skaren är härligt i solen! :D
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
HBrosenius
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 05 sep 2016 11:08
Ort: Nybro

Re: Alperna ToR i påskas

Inlägg av HBrosenius »

Jojo skrev:
HBrosenius skrev:
...Kristianstad som kanske är Sveriges tristaste SuC (Efter Toftaholm?).
Kul rapport, men vad är det för fel på Toftaholm??? Det är ju den trevligaste av alla Supercharger jag har besökt hittills (och det har varit ett antal!). Med stor marginal!
Toftaholm ligger fint till en vacker dag, men den ligger galet till för oss som kommer öster ifrån, oavsett om man väljer att köra över Ljungby eller Värnamo så blir det en omväg när man skall västerut. Jag har spenderat ett antal sena kvällar och nätter på den mörka grusplanen där och då vidhåller jag att den är tråkig och jag föredrar helt klart ett flottigt hamburgehak som iaf är öppet.
Vit MS Long Range Pluss, Ultra White klädsen, 21"
Vit X90D, 6-Sits, Svart klädsen, 19", Premiumpaket, Ultra Hifi
Vit X90D, 6-sits, Ultra White klädsel, 22", Premiumpaket, köldpaket, Ultra Hifi, dragpaket
Model S P85D -15 Midnight Silver
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Alperna ToR i påskas

Inlägg av e5m1r »

HBrosenius skrev:
Jojo skrev:
HBrosenius skrev:
...Kristianstad som kanske är Sveriges tristaste SuC (Efter Toftaholm?).
Kul rapport, men vad är det för fel på Toftaholm??? Det är ju den trevligaste av alla Supercharger jag har besökt hittills (och det har varit ett antal!). Med stor marginal!
Toftaholm ligger fint till en vacker dag, men den ligger galet till för oss som kommer öster ifrån, oavsett om man väljer att köra över Ljungby eller Värnamo så blir det en omväg när man skall västerut. Jag har spenderat ett antal sena kvällar och nätter på den mörka grusplanen där och då vidhåller jag att den är tråkig och jag föredrar helt klart ett flottigt hamburgehak som iaf är öppet.
Ta e-on chademo vid krysset e4/rv27 i värnamo så slipper du omvägen
Att ladda är gratis fortfarande
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Alperna ToR i påskas

Inlägg av danni »

Jensa skrev:
Kul läsning och tripp! Förbrukningen på autobahn är lite intressant, vad är det med vägbanan där nere? För det rullar lätt och tyst! Tänk vad en sådan beläggning skulle spara hutlöst med co2 utsläpp på våra vägar. Det kanske visserligen inte är möjligt med mer kurvor och annat klimat som vi har men betydligt mer miljövänligt än vårt "oljegrus".

Med tanke på snön så är det fortfarande fantastiska förhållanden i Sverige än! I Sälen nu och visseligen är liftarna inte öppna men toppturer på skaren är härligt i solen! :D
Vägarna i Tyskland är väl ofta betong istället för asfalt, det kanske gör skillnad. Men när jag googlar forskning i ämnet verkar det som att det viktigaste är skicket på vägarna - slitna vägar orsakar högre bränsleförbrukning.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Alperna ToR i påskas

Inlägg av Jocce »

Kul läsning :) Känner igen mig från min trip ner Frankrike förra påsken!
Synd att jag inte hann med någon sådan här resa i år, men finns fler chanser :)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Alperna ToR i påskas

Inlägg av chaffis75 »

danni skrev:

Vägarna i Tyskland är väl ofta betong istället för asfalt, det kanske gör skillnad. Men när jag googlar forskning i ämnet verkar det som att det viktigaste är skicket på vägarna - slitna vägar orsakar högre bränsleförbrukning.
Kanske beror på att man i tyskland inte får köra med dubb, dvs vägen blir slätare medans våra vägar alltid är lite uppruggad...
En teori från min sida som kan vara helt fel.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Alperna ToR i påskas

Inlägg av StefL »

Jensa skrev:
Med tanke på snön så är det fortfarande fantastiska förhållanden i Sverige än! I Sälen nu och visseligen är liftarna inte öppna men toppturer på skaren är härligt i solen! :D
Själv kom jag hem igår efter en vecka i Riksgränsen. Har varit där vid den här tiden de senaste tio åren och har aldrig sett så mycket snö - och det var innan snöstormen som höll oss från skidåkning måndag-tisdag och som adderade ytterligare en halvmeter :D Enligt vissa insatta på plats har det aldrig varit så mycket snö sedan 70-talet, så är man sugen på att förlänga säsongen är där garanterat fina förhållande minst under resten av maj!

Ska man åka Tesla upp får man dock planera lite då SuC saknas norr om Skellefteå. Tåg eller flyg rekommenderas...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Alperna ToR i påskas

Inlägg av gellerstam »

StefL skrev:
Själv kom jag hem igår efter en vecka i Riksgränsen. Har varit där vid den här tiden de senaste tio åren och har aldrig sett så mycket snö - och det var innan snöstormen som höll oss från skidåkning måndag-tisdag och som adderade ytterligare en halvmeter :D Enligt vissa insatta på plats har det aldrig varit så mycket snö sedan 70-talet, så är man sugen på att förlänga säsongen är där garanterat fina förhållande minst under resten av maj!

Ska man åka Tesla upp får man dock planera lite då SuC saknas norr om Skellefteå. Tåg eller flyg rekommenderas...

Arrrgh, du också.... Mina skidpolare från Stockholm var där 27/4 - 4/5 Åkte tydligen Heli på kvällen den 28 i kvällssolen... Man blir ju inte lite avis ....
gränsen.jpg
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Alperna ToR i påskas

Inlägg av StefL »

gellerstam skrev:
Arrrgh, du också.... Mina skidpolare från Stockholm var där 27/4 - 4/5 Åkte tydligen Heli på kvällen den 28 i kvällssolen... Man blir ju inte lite avis ....
gränsen.jpg
Den bilden liknar ungefär min upplevelse från kvällsturen jag gjorde kvällen den 27 precis sedan vi kommit upp - fem toppar heliski i strålande sol och kallsnö runt 25 cm djup. Det råkar inte vara så att dina bekanta var på samma resa som jag? (Ericsson Alpina)
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Alperna ToR i påskas

Inlägg av gellerstam »

StefL skrev:
gellerstam skrev:
Arrrgh, du också.... Mina skidpolare från Stockholm var där 27/4 - 4/5 Åkte tydligen Heli på kvällen den 28 i kvällssolen... Man blir ju inte lite avis ....
gränsen.jpg
Den bilden liknar ungefär min upplevelse från kvällsturen jag gjorde kvällen den 27 precis sedan vi kommit upp - fem toppar heliski i strålande sol och kallsnö runt 25 cm djup. Det råkar inte vara så att dina bekanta var på samma resa som jag? (Ericsson Alpina)
Några är iof fd Ericssonare. Men tror inte att de åkte med dem. Kan kolla på fb.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Alperna ToR i påskas

Inlägg av StefL »

gellerstam skrev:
Några är iof fd Ericssonare. Men tror inte att de åkte med dem. Kan kolla på fb.
Högst troligt att de hörde till vårt gäng då; jag har aldrig jobbat på Ericsson men hänger på en polare som gjorde det tidigare ;-)
Känner inte alla som var med personligen men vet att vi hade folk från gruppen ute på heliski även på kvällen den 28.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Alperna ToR i påskas

Inlägg av gellerstam »

StefL skrev:
gellerstam skrev:
Några är iof fd Ericssonare. Men tror inte att de åkte med dem. Kan kolla på fb.
Högst troligt att de hörde till vårt gäng då; jag har aldrig jobbat på Ericsson men hänger på en polare som gjorde det tidigare ;-)
Känner inte alla som var med personligen men vet att vi hade folk från gruppen ute på heliski även på kvällen den 28.

Då har vi rett ut detta också. Jag och StefL har gemensamma bekanta. :-)

Säger bara rent allmänt till alla! Passa dig för vad du skriver.... Du har fler här på forat som du har koppling till än du vågar tro. :D

Edit: Förtydligande.
Senast redigerad av gellerstam, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Alperna ToR i påskas

Inlägg av Bjelke »

gellerstam skrev:
StefL skrev:
gellerstam skrev:
Några är iof fd Ericssonare. Men tror inte att de åkte med dem. Kan kolla på fb.
Högst troligt att de hörde till vårt gäng då; jag har aldrig jobbat på Ericsson men hänger på en polare som gjorde det tidigare ;-)
Känner inte alla som var med personligen men vet att vi hade folk från gruppen ute på heliski även på kvällen den 28.

Då har vi rett ut detta också. Jag och StefL har gemensamma bekanta. :-)

Säger bara rent allmänt! Passa dig för vad du skriver.... Du har fler här på forat som du har koppling till än du vågar tro. :D
Tur man knappt skriver nåt här så man slipper såna risker hehe ;) :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Alperna ToR i påskas

Inlägg av StefL »

Eller också ser man till att vara så trygg i sig själv (och ha tillräckligt omdöme) för att kunna stå för allt man skriver. :D
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Alperna ToR i påskas

Inlägg av Arild »

Först ett tack för den trevliga och utförliga reseberättelsen från HBrosenius. Noteringarna i slutet var väldigt värdefulla och det finns några viktiga punkter att tänka på. Även om vi själva gjort en långresa på 800 mil genom 8 länder för 18 månader sedan är mycket jag glömt bort.
Just nu planerar jag en resa under påsken 2018 till Languedoc i FR och trodde jag skulle kunna köra upp till 30 mil mellan varje laddning med en S70D. Nu läser jag att ni körde 12-18 mil som oftast och det är kanske mer troligt med fler och kortare stopp på SuC. :idea:

Reseberättelser är värdefulla för alla oss som planerar egna resor och jag läser gärna fler... :mrgreen:
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Alperna ToR i påskas

Inlägg av OlleBack »

Håller med!! Mer sånt här :) Bygger upp självförtroende för att övertyga familjen om just den här resan :)

Tack!
Skriv svar