Alperna ToR i påskas

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HBrosenius
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 05 sep 2016 11:08
Ort: Nybro

Re: Alperna ToR i påskas

Inlägg av HBrosenius »

Jojo skrev:
HBrosenius skrev:
...Kristianstad som kanske är Sveriges tristaste SuC (Efter Toftaholm?).
Kul rapport, men vad är det för fel på Toftaholm??? Det är ju den trevligaste av alla Supercharger jag har besökt hittills (och det har varit ett antal!). Med stor marginal!
Toftaholm ligger fint till en vacker dag, men den ligger galet till för oss som kommer öster ifrån, oavsett om man väljer att köra över Ljungby eller Värnamo så blir det en omväg när man skall västerut. Jag har spenderat ett antal sena kvällar och nätter på den mörka grusplanen där och då vidhåller jag att den är tråkig och jag föredrar helt klart ett flottigt hamburgehak som iaf är öppet.
Vit MS Long Range Pluss, Ultra White klädsen, 21"
Vit X90D, 6-Sits, Svart klädsen, 19", Premiumpaket, Ultra Hifi
Vit X90D, 6-sits, Ultra White klädsel, 22", Premiumpaket, köldpaket, Ultra Hifi, dragpaket
Model S P85D -15 Midnight Silver
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Alperna ToR i påskas

Inlägg av e5m1r »

HBrosenius skrev:
Jojo skrev:
HBrosenius skrev:
...Kristianstad som kanske är Sveriges tristaste SuC (Efter Toftaholm?).
Kul rapport, men vad är det för fel på Toftaholm??? Det är ju den trevligaste av alla Supercharger jag har besökt hittills (och det har varit ett antal!). Med stor marginal!
Toftaholm ligger fint till en vacker dag, men den ligger galet till för oss som kommer öster ifrån, oavsett om man väljer att köra över Ljungby eller Värnamo så blir det en omväg när man skall västerut. Jag har spenderat ett antal sena kvällar och nätter på den mörka grusplanen där och då vidhåller jag att den är tråkig och jag föredrar helt klart ett flottigt hamburgehak som iaf är öppet.
Ta e-on chademo vid krysset e4/rv27 i värnamo så slipper du omvägen
Att ladda är gratis fortfarande
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Alperna ToR i påskas

Inlägg av danni »

Jensa skrev:
Kul läsning och tripp! Förbrukningen på autobahn är lite intressant, vad är det med vägbanan där nere? För det rullar lätt och tyst! Tänk vad en sådan beläggning skulle spara hutlöst med co2 utsläpp på våra vägar. Det kanske visserligen inte är möjligt med mer kurvor och annat klimat som vi har men betydligt mer miljövänligt än vårt "oljegrus".

Med tanke på snön så är det fortfarande fantastiska förhållanden i Sverige än! I Sälen nu och visseligen är liftarna inte öppna men toppturer på skaren är härligt i solen! :D
Vägarna i Tyskland är väl ofta betong istället för asfalt, det kanske gör skillnad. Men när jag googlar forskning i ämnet verkar det som att det viktigaste är skicket på vägarna - slitna vägar orsakar högre bränsleförbrukning.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Alperna ToR i påskas

Inlägg av Jocce »

Kul läsning :) Känner igen mig från min trip ner Frankrike förra påsken!
Synd att jag inte hann med någon sådan här resa i år, men finns fler chanser :)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Alperna ToR i påskas

Inlägg av chaffis75 »

danni skrev:

Vägarna i Tyskland är väl ofta betong istället för asfalt, det kanske gör skillnad. Men när jag googlar forskning i ämnet verkar det som att det viktigaste är skicket på vägarna - slitna vägar orsakar högre bränsleförbrukning.
Kanske beror på att man i tyskland inte får köra med dubb, dvs vägen blir slätare medans våra vägar alltid är lite uppruggad...
En teori från min sida som kan vara helt fel.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Alperna ToR i påskas

Inlägg av StefL »

Jensa skrev:
Med tanke på snön så är det fortfarande fantastiska förhållanden i Sverige än! I Sälen nu och visseligen är liftarna inte öppna men toppturer på skaren är härligt i solen! :D
Själv kom jag hem igår efter en vecka i Riksgränsen. Har varit där vid den här tiden de senaste tio åren och har aldrig sett så mycket snö - och det var innan snöstormen som höll oss från skidåkning måndag-tisdag och som adderade ytterligare en halvmeter :D Enligt vissa insatta på plats har det aldrig varit så mycket snö sedan 70-talet, så är man sugen på att förlänga säsongen är där garanterat fina förhållande minst under resten av maj!

Ska man åka Tesla upp får man dock planera lite då SuC saknas norr om Skellefteå. Tåg eller flyg rekommenderas...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Alperna ToR i påskas

Inlägg av gellerstam »

StefL skrev:
Själv kom jag hem igår efter en vecka i Riksgränsen. Har varit där vid den här tiden de senaste tio åren och har aldrig sett så mycket snö - och det var innan snöstormen som höll oss från skidåkning måndag-tisdag och som adderade ytterligare en halvmeter :D Enligt vissa insatta på plats har det aldrig varit så mycket snö sedan 70-talet, så är man sugen på att förlänga säsongen är där garanterat fina förhållande minst under resten av maj!

Ska man åka Tesla upp får man dock planera lite då SuC saknas norr om Skellefteå. Tåg eller flyg rekommenderas...

Arrrgh, du också.... Mina skidpolare från Stockholm var där 27/4 - 4/5 Åkte tydligen Heli på kvällen den 28 i kvällssolen... Man blir ju inte lite avis ....
gränsen.jpg
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Alperna ToR i påskas

Inlägg av StefL »

gellerstam skrev:
Arrrgh, du också.... Mina skidpolare från Stockholm var där 27/4 - 4/5 Åkte tydligen Heli på kvällen den 28 i kvällssolen... Man blir ju inte lite avis ....
gränsen.jpg
Den bilden liknar ungefär min upplevelse från kvällsturen jag gjorde kvällen den 27 precis sedan vi kommit upp - fem toppar heliski i strålande sol och kallsnö runt 25 cm djup. Det råkar inte vara så att dina bekanta var på samma resa som jag? (Ericsson Alpina)
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Alperna ToR i påskas

Inlägg av gellerstam »

StefL skrev:
gellerstam skrev:
Arrrgh, du också.... Mina skidpolare från Stockholm var där 27/4 - 4/5 Åkte tydligen Heli på kvällen den 28 i kvällssolen... Man blir ju inte lite avis ....
gränsen.jpg
Den bilden liknar ungefär min upplevelse från kvällsturen jag gjorde kvällen den 27 precis sedan vi kommit upp - fem toppar heliski i strålande sol och kallsnö runt 25 cm djup. Det råkar inte vara så att dina bekanta var på samma resa som jag? (Ericsson Alpina)
Några är iof fd Ericssonare. Men tror inte att de åkte med dem. Kan kolla på fb.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Alperna ToR i påskas

Inlägg av StefL »

gellerstam skrev:
Några är iof fd Ericssonare. Men tror inte att de åkte med dem. Kan kolla på fb.
Högst troligt att de hörde till vårt gäng då; jag har aldrig jobbat på Ericsson men hänger på en polare som gjorde det tidigare ;-)
Känner inte alla som var med personligen men vet att vi hade folk från gruppen ute på heliski även på kvällen den 28.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Alperna ToR i påskas

Inlägg av gellerstam »

StefL skrev:
gellerstam skrev:
Några är iof fd Ericssonare. Men tror inte att de åkte med dem. Kan kolla på fb.
Högst troligt att de hörde till vårt gäng då; jag har aldrig jobbat på Ericsson men hänger på en polare som gjorde det tidigare ;-)
Känner inte alla som var med personligen men vet att vi hade folk från gruppen ute på heliski även på kvällen den 28.

Då har vi rett ut detta också. Jag och StefL har gemensamma bekanta. :-)

Säger bara rent allmänt till alla! Passa dig för vad du skriver.... Du har fler här på forat som du har koppling till än du vågar tro. :D

Edit: Förtydligande.
Senast redigerad av gellerstam, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Alperna ToR i påskas

Inlägg av Bjelke »

gellerstam skrev:
StefL skrev:
gellerstam skrev:
Några är iof fd Ericssonare. Men tror inte att de åkte med dem. Kan kolla på fb.
Högst troligt att de hörde till vårt gäng då; jag har aldrig jobbat på Ericsson men hänger på en polare som gjorde det tidigare ;-)
Känner inte alla som var med personligen men vet att vi hade folk från gruppen ute på heliski även på kvällen den 28.

Då har vi rett ut detta också. Jag och StefL har gemensamma bekanta. :-)

Säger bara rent allmänt! Passa dig för vad du skriver.... Du har fler här på forat som du har koppling till än du vågar tro. :D
Tur man knappt skriver nåt här så man slipper såna risker hehe ;) :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Alperna ToR i påskas

Inlägg av StefL »

Eller också ser man till att vara så trygg i sig själv (och ha tillräckligt omdöme) för att kunna stå för allt man skriver. :D
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Alperna ToR i påskas

Inlägg av Arild »

Först ett tack för den trevliga och utförliga reseberättelsen från HBrosenius. Noteringarna i slutet var väldigt värdefulla och det finns några viktiga punkter att tänka på. Även om vi själva gjort en långresa på 800 mil genom 8 länder för 18 månader sedan är mycket jag glömt bort.
Just nu planerar jag en resa under påsken 2018 till Languedoc i FR och trodde jag skulle kunna köra upp till 30 mil mellan varje laddning med en S70D. Nu läser jag att ni körde 12-18 mil som oftast och det är kanske mer troligt med fler och kortare stopp på SuC. :idea:

Reseberättelser är värdefulla för alla oss som planerar egna resor och jag läser gärna fler... :mrgreen:
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Alperna ToR i påskas

Inlägg av OlleBack »

Håller med!! Mer sånt här :) Bygger upp självförtroende för att övertyga familjen om just den här resan :)

Tack!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Alperna ToR i påskas

Inlägg av Bjelke »

Sitter och planerar en tripp här oxo, oerhört värdefullt med alla reseskildringar här på forumet! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Alperna ToR i påskas

Inlägg av Yxel »

Håller med :)
Redan fått sambon med på resa ner till cinque Terra i Italien i sommar. (Utan barn då), så kul att läsa folks reseskildringar.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare
Inlägg: 434
Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
Ort: Trosa/Kista

Re: Alperna ToR i påskas

Inlägg av Mistafrizz »

Väldigt intressant.. hann aldrig göra den resan med förra Teslan.
Har redan en resa till Italienska alperna inplanerad (överlyckliga barn), men det beror ju på om jag hittar en bil...
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Alperna ToR i påskas

Inlägg av Hedman »

Intressant att bilen går snålare i Tyskland. Klart att dubbdäcken förstör de svenska vägarna. För mig blir det första gången i vinter ner med tesla. Tidigare resor har gjorts med tyska bilar i hög fart och ändå med samma förbrukning som på svenska motorvägar. Det stöder ju tesen att bilen kommer att gå snålare i Tyskland. Jag har personligen trott detta berodde på rme tillsatser i dieseln med helt klart kan underlaget ge samma betydelse.

Kan lämna rapport efter återkomst om det finns intresse.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Alperna ToR i påskas

Inlägg av lobbin »

Hedman skrev:
Intressant att bilen går snålare i Tyskland. Klart att dubbdäcken förstör de svenska vägarna. För mig blir det första gången i vinter ner med tesla. Tidigare resor har gjorts med tyska bilar i hög fart och ändå med samma förbrukning som på svenska motorvägar. Det stöder ju tesen att bilen kommer att gå snålare i Tyskland. Jag har personligen trott detta berodde på rme tillsatser i dieseln med helt klart kan underlaget ge samma betydelse.

Kan lämna rapport efter återkomst om det finns intresse.
Jag tror inte det bara är dubbdäcken. Åtminstone Danmark har en finare blandning av asfalt än vad vi har i Sverige. Kan ju vara liknande även i Tyskland?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Alperna ToR i påskas

Inlägg av e5m1r »

Teslan är i alla fall tystare så fort man lämnat sverige
Om det påverkar rullmotstånd vet jag inte men det är rimligt att det blir en effekt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar