Kunna inte ladda med 1% kvar [emoji15]

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Kunna inte ladda med 1% kvar [emoji15]

Inlägg av Dansken »

Vill bara dela med mig av en liten erfarenhet:
Åkte på första långresan nu över helgen, fick då uppleva Teslas fantastiska Super Charger nätverk. Hur jä... smidigt som helst, och hur trevligt som helst att träffa andra teslaägare!
Träffade på Anders.E77 i Ödeshög, och blev "uppläxat" i konsten att komma fram med så lite batteri som möjligt till nästa laddning
Snabblärt som jag är, så trillade jag vidare mot Danmark med detta nya mantrat i huvudet (tur att inte frun var med och blev stressat av detta).
Jag visste jo att jag kunna ladda när jag kom fram till stugan, så sista biten fick jag ligga på ORDENTLIGT för att tömma batteriet.
Stolt kom jag fram till polarna med 1% i batteriet för att inse att polarn inte får installerat ett uttag på sin framdragna 3-fas installation.
Nu uppstår paniken då älsklingen (bilen, såklart) vägrar att ta laddning på 230 uttaget
Som dansk i Sverige efter snart 20 år, har jag aldrig funderat över detta, men efter ett samtal med Tesla supporten får jag då förklarat att man i Danmark har "happy face" kontakter, vilket tydligen INTE är kompatibelt med schuko som vi har i Sverige!
Med 4km kvar i batteriet får jag smått panik, med 7 mil till närmsta SC, och Tesla erbjuder mig en "once in a lifetime" gratis bärgning till närmsta SC.

Det slutade bra, då ena polarn är Elektrikker och kunna trolla fram ett 3-fas uttag, men under en timme kändes det inget bra.
Inte precis den "Grand entrance" jag hade tänkt att göra
Användarvisningsbild
Veritas
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 04 apr 2016 21:41
Ort: Malmö

Re: Kunna inte ladda med 1% kvar [emoji15]

Inlägg av Veritas »

Bara för information.
Den nya typen av batterier laddas inte snabbt under 10% SOC. De äldre batterierna (85) har en hög hastighet vid mycket låg SOC, men den nyare kemi kan ge så lite som 5-6 kW när du är nästan på 0%.

Tesla Bjørn har också en del information om det i en av hans nya videor.
Model S 75 - Deep Blue Metalic - Sunroof - AP 2.0 (EAP) - Next Gen Seats - Upg. Charger
Be my friend if you want 9000 kr rabatt och obegränsad Supercharging
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Kunna inte ladda med 1% kvar [emoji15]

Inlägg av Monark1954 »

Veritas skrev:
Bara för information.
Den nya typen av batterier laddas inte snabbt under 10% SOC. De äldre batterierna (85) har en hög hastighet vid mycket låg SOC, men den nyare kemi kan ge så lite som 5-6 kW när du är nästan på 0%.

Tesla Bjørn har också en del information om det i en av hans nya videor.
Bra påminnelse, det har jag missat. ;)
Har på vår x 90D siktat på max 3% vid SOC.
Har nyss tittat på Tesla Björns video men missade ändringen i reglering nu 2017 från tomt batteri.
Får justera min abetterroutplaner. :)
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Kunna inte ladda med 1% kvar [emoji15]

Inlägg av Zoidberg »

Jag lade märke till detta fenomen när vi ankom SuC med 3%.
Det tog en stund för laddningen att kicka igång. Det kanske fördröjde resan med 5min.

Ve och fasa!
Senast redigerad av Zoidberg, redigerad totalt 1 gånger.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kunna inte ladda med 1% kvar [emoji15]

Inlägg av taliz »

Dansken skrev:
Vill bara dela med mig av en liten erfarenhet:
Åkte på första långresan nu över helgen, fick då uppleva Teslas fantastiska Super Charger nätverk. Hur jä... smidigt som helst, och hur trevligt som helst att träffa andra teslaägare!
Träffade på Anders.E77 i Ödeshög, och blev "uppläxat" i konsten att komma fram med så lite batteri som möjligt till nästa laddningBild
Snabblärt som jag är, så trillade jag vidare mot Danmark med detta nya mantrat i huvudet (tur att inte frun var med och blev stressat av detta).
Jag visste jo att jag kunna ladda när jag kom fram till stugan, så sista biten fick jag ligga på ORDENTLIGT för att tömma batteriet.
Stolt kom jag fram till polarna med 1% i batterietBild för att inse att polarn inte får installerat ett uttag på sin framdragna 3-fas installation.
Nu uppstår paniken då älsklingen (bilen, såklart) vägrar att ta laddning på 230 uttagetBild
Som dansk i Sverige efter snart 20 år, har jag aldrig funderat över detta, men efter ett samtal med Tesla supporten får jag då förklarat att man i Danmark har "happy face" kontakter, vilket tydligen INTE är kompatibelt med schuko som vi har i Sverige!
Med 4km kvar i batteriet får jag smått panik, med 7 mil till närmsta SC, och Tesla erbjuder mig en "once in a lifetime" gratis bärgning till närmsta SC.

Det slutade bra, då ena polarn är Elektrikker och kunna trolla fram ett 3-fas uttag, men under en timme kändes det inget bra.
Inte precis den "Grand entrance" jag hade tänkt att göraBild
Tror du missförstod.. tanken med att komma fram med lite kvar hänger ju ihop med optimal planering för långkörning via Superchargers.
Finns ju ingen poäng att göra det inför sista stoppet där du ska långsamladda..
Som andra skriver har ju också förutsättningarna ändrats en del, nyare batterier får inte maxeffekt från låg SOC, och därför är det inte så god idé att köra ner mot 0 längre...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Kunna inte ladda med 1% kvar [emoji15]

Inlägg av mans71 »

Vi ska till Danmark om några veckor och blev nyfiken på det där "happy face".

Vad är det, och vad köper man för adapter för att lösa det?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Kunna inte ladda med 1% kvar [emoji15]

Inlägg av Teslaspolen »

Ja, vad är det för någon kontakt?
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Kunna inte ladda med 1% kvar [emoji15]

Inlägg av ovelundkvist »

Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Kunna inte ladda med 1% kvar [emoji15]

Inlägg av mans71 »

Bauhaus Danmark skickar inte webborder till Sverige. Någon som har tips på andra Danska kedjor som kan tänkas skicka en Dansk stickpropp på posten?
Model S P85DL+
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kunna inte ladda med 1% kvar [emoji15]

Inlägg av vigge50 »

Frågan är om den eller liknande är gjorda för att klara 10A kontinuerligt eller om man bör köpa Teslas sladd som däremot är betydligt dyrare :(

https://shop.eu.teslamotors.com/collect ... se-adapter
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Kunna inte ladda med 1% kvar [emoji15]

Inlägg av mans71 »

vigge50 skrev:
Frågan är om den eller liknande är gjorda för att klara 10A kontinuerligt eller om man bör köpa Teslas sladd som däremot är betydligt dyrare :(

https://shop.eu.teslamotors.com/collect ... se-adapter

Bra fynd, den kunde ha varit ett alternativ, men 1400 var lite saftigt. Dessutom säljs denna Danska sladd bara i Holland! :shock:

Jämförde med denna som var en smula billigare;

https://www.bauhaus.dk/stikprop-slagfast-m-jord.html
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Veritas
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 04 apr 2016 21:41
Ort: Malmö

Re: Kunna inte ladda med 1% kvar [emoji15]

Inlägg av Veritas »

mans71 skrev:
Bauhaus Danmark skickar inte webborder till Sverige. Någon som har tips på andra Danska kedjor som kan tänkas skicka en Dansk stickpropp på posten?
Jag har en röd CEE till danska Schuko adapter som jag använder när jag reser till hemlandet. Det fungerar bra med alla pluggar jag hittills har försökt, så länge jag ställer amparaen till 13 eller mindre. Du är välkommen att låna det, om jag inte kommer till Danmark själv vid den tiden. Du kan hämta det i Malmö eller på mitt jobb i Lund.

Jag hade denna butik för att göra mig en, men de är lite dyra frakt till Sverige. Du kan bara skriva honom och be om en röd CEE till danska Schuko.

http://www.all4cars.dk/shop/adapter-lade-kit-218p.html
Model S 75 - Deep Blue Metalic - Sunroof - AP 2.0 (EAP) - Next Gen Seats - Upg. Charger
Be my friend if you want 9000 kr rabatt och obegränsad Supercharging
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Kunna inte ladda med 1% kvar [emoji15]

Inlägg av danni »

mans71 skrev:
vigge50 skrev:
Frågan är om den eller liknande är gjorda för att klara 10A kontinuerligt eller om man bör köpa Teslas sladd som däremot är betydligt dyrare :(

https://shop.eu.teslamotors.com/collect ... se-adapter

Bra fynd, den kunde ha varit ett alternativ, men 1400 var lite saftigt. Dessutom säljs denna Danska sladd bara i Holland! :shock:

Jämförde med denna som var en smula billigare;

https://www.bauhaus.dk/stikprop-slagfast-m-jord.html
Jag letade efter en dansk adapter inför resa till Danmark förra året, och även om de verkade finnas överallt i Danmark så hittade jag ingen att köpa här i Sverige, och jag ville inte ägna mig åt att leta i hårdvarubutiker på semestern. Så jag köpte Teslas överprissatta adapter, och visst är det väl trevligare att ha det så egentligen även om den var dyr.

De går att köpa vid alla service centers i Sverige för övrigt, men webbshoppen funkar bara i Holland.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Kunna inte ladda med 1% kvar [emoji15]

Inlägg av mans71 »

Tack för erbjudandet Veritas, och tack för den länken. Har mailat dom och frågat om dom kan byta schukon i det kittet eller skicka med en dansk stickpropp.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kunna inte ladda med 1% kvar [emoji15]

Inlägg av bylund »

taliz skrev:

Tror du missförstod.. tanken med att komma fram med lite kvar hänger ju ihop med optimal planering för långkörning via Superchargers.
Finns ju ingen poäng att göra det inför sista stoppet där du ska långsamladda..
Som andra skriver har ju också förutsättningarna ändrats en del, nyare batterier får inte maxeffekt från låg SOC, och därför är det inte så god idé att köra ner mot 0 längre...
Det finns ju absolut en poäng att ladda så att man kommer fram nära tomt, om det är ett ställe man ändå ska vara så länge att man hinner ladda. Då slipper man ju en del av väntan på sista superladdaren.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Kunna inte ladda med 1% kvar [emoji15]

Inlägg av Monark1954 »

Monark1954 skrev:
Veritas skrev:
Bara för information.
Den nya typen av batterier laddas inte snabbt under 10% SOC. De äldre batterierna (85) har en hög hastighet vid mycket låg SOC, men den nyare kemi kan ge så lite som 5-6 kW när du är nästan på 0%.

Tesla Bjørn har också en del information om det i en av hans nya videor.
Bra påminnelse, det har jag missat. ;)
Har på vår x 90D siktat på max 3% vid SOC.
Har nyss tittat på Tesla Björns video men missade ändringen i reglering nu 2017 från tomt batteri.
Får justera min abetterroutplaner. :)
Är det fler än Zoidberg som numera noterat låg laddeffekt upp vid nästan tomt < 10% för er som har 90 kWh batteri?
Tolkar Tesla Björn som att det kan ta upp till 10 minuter att komma upp över 80 kW.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Kunna inte ladda med 1% kvar [emoji15]

Inlägg av Anders77 »

Har X90D tillverkad i december. Kommit fram med 2% till SUC och då var det inget problem. Startade på 40-50 men gick upp till 100+ ganska snabt. La inte märke till nån skillnad åtminstone mot vanliga fall.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Kunna inte ladda med 1% kvar [emoji15]

Inlägg av janni »

Noterade långsam laddning när jag kom till SuC med 3% kvar, tog några minuter innan den drog på fullt.
Dock vet jag inte om de hade med procenten att göra eller att jag hade kört med Range Mode.

Får testa mer på nästa resa.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Kunna inte ladda med 1% kvar [emoji15]

Inlägg av Remuz »

janni skrev:
Noterade långsam laddning när jag kom till SuC med 3% kvar, tog några minuter innan den drog på fullt.
Dock vet jag inte om de hade med procenten att göra eller att jag hade kört med Range Mode.

Får testa mer på nästa resa.
När jag har kört med range mode beter den sig alltid så. Brukar slå av det när jag ska åka långt och använda SuC just därför.

Kom till Arboga med 1km kvar på min X60D. Den började på 40kW, men efter en minut ungefär så var det 99kW effekt. Men det kanske bara är 90-batterier som beter sig så?
P85D svart/svart med gratis SuC
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kunna inte ladda med 1% kvar [emoji15]

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:

Jag letade efter en dansk adapter inför resa till Danmark förra året, och även om de verkade finnas överallt i Danmark så hittade jag ingen att köpa här i Sverige, och jag ville inte ägna mig åt att leta i hårdvarubutiker på semestern. Så jag köpte Teslas överprissatta adapter, och visst är det väl trevligare att ha det så egentligen även om den var dyr.

De går att köpa vid alla service centers i Sverige för övrigt, men webbshoppen funkar bara i Holland.
Denna borde fungera lika bra som Teslas under förutsättningen att elektrikern har kopplat rätt men det gäller kanske även Teslas egna? Den kostar bara en bråkdel av Teslas också, 40 DKK plus frakt:

https://www.proshop.dk/Stroemkabel-ekst ... on/2296343

Bild

Max 250V/13A.

Edit: Ser nu att Pro Shop inte verkar kunna leverera från sin danska webshop och artikeln inte finns i den svenska...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 jan 2015 14:39
Ort: Häggvik, Sollentuna

Re: Kunna inte ladda med 1% kvar [emoji15]

Inlägg av AnteF »

Bra att veta. Hade jag råkat ut för det här hade jag frågat i nåt danskt forum om nån i närheten har rätt kabel så man kan få låna över natten. Teslaägare brukar vara väldigt snälla på att hjälpa till. :)
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Skriv svar