Att leka elbilist (Stockholm-Bergen-Arendal-Stockholm)

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Att leka elbilist (Stockholm-Bergen-Arendal-Stockholm)

Inlägg av themax »

Snälla Elon. Snabba på med Model 3 är du snäll. Det här är ingen rolig läsning.

I många år har jag bevistat Sweden Rock Festival och njutit varenda sekund av stämningen, banden, partyt och upplevelsen. Dock dök det upp en annan festival på nätet som bättre speglar mitt musikaliska intresse; Close to the Rain Festival. Problemet var väl att den gick av stapeln i Bergen i Norge, ungefär 100 mil hemifrån.

Men problem är till för att övervinnas. Familjen gillar att resa så det var bara att boka familjerum och tanka bilen full för resan till landet i väster i helgen. Att jag tankar bilen full har ju sin förklaring. Jag väntar - som många andra - på att Model 3 ska börja rulla på våra vägar. Fram tills dess så får jag leka elbilist. Så fram med ’A better Routeplanner’ (ABRP) och lägg ut en rutt baserat på en Model S75D, som jag tror kommer ligga närmast i räckvidd på den Model 3 jag beställer. Och nu får vi se om det går så mycket snabbare med fossilbil. I min bil har jag installerat Telia Sense, så jag vet exakta tider och sträcka som jag kör.


Turen inleddes på torsdagen med att ta sikte på Scandic Park i Drammen. Med ett första stopp på Karlstad Supercharger. Inte för att vi kan ladda där som sagt, men vi behöver äta och vi gillar Max. Ganska precis tre timmar tar det att köra dit. Ingen Tesla i sikte på SuC Karlstad, men vi stannar och äter och det tar oss 50 minuter att beställa och äta. ABRP anser att det räcker med 41 minuters stopp, så min tänkta elbil var klar nio minuter snabbare än familjen. Framme i Drammen tar vi in på Scandic Park Hotel. Där finns ingen destinationsladdning, men det gör ju inget. Jag har diesel i tanken så det räcker en bit ännu. Men hade de haft det hade de 12 timmar vi var i Drammen räckt för att fylla på en elbil tillräckligt för fredagens inledande resa.

Fredagen började vi resan klockan tio och två timmar senare stannar vi för att tanka i Vik efter E16. Hade jag haft elbil hade det bara varit att passera, då ABRP föreslår stopp i Eidfjord SuC. Tankningen kostar mig 636 skattade kronor men tar mig bara ett par minuter. Så snabbt laddar ingen elbil. Ha!

En timme senare har ett trängande behov uppstått och vi stannar i Flå för paus och glass. En kvart tar det stoppet, och sen sticker vi iväg efter Riksvej 7 i kanten av Hardangervidda. Gol SuC passerar vi igenkännande efter alla videor med TeslaBjørn.
IMG_5537.jpg
Riksvej 7 bjuder på speciella vändningar. Här en sträcka som går i tunnel!

På högsta punkten efter Riksvej 7, med två meter snö vid sidan om vägen, måste vi ju stanna och ta lite foton. Åtta minuter senare tillbaka i den varma bilen (det var fyra plusgrader på 1250 meters höjd i fredags). Och väl framme i Eidfjord måste elbilen stanna i 28 minuter! Vi kan passera. Våra pauser; två minuter från tankningen, en kvart vid glasspausen och åtta minuter snöfotografering. Vi hade säkert stannat och snöfotograferat även med elbil, så nu leder fossilen över elbilen med härliga 11 minuter!

Framme i Bergen efter sju timmar och fyrtio minuter har det alltså gått elva minuter snabbare med fossilbilen. Inte mycket att skryta med, men tid är pengar! Elva minuter snabbare kostade mig 636 kronor från tankningen i Flå.

En helg i Bergen med boende på Grand Terminus, bra mat och fantastisk musik på Garage Bergen med de norska progressiva rockbanden Bjørn Riis, Oak, Airbag, Magic Pie, Pymlico och många fler är vi på söndagen redo att utforska Norge lite mer, och ställer siktet på Arendal. Det är ju ändå orten som givit inspiration till filmen Frost, och dottern är nyfiken.

Avresa kvart i tio från Bergen. Två dagar i garage där det finns laddning gör ju att elbilen skulle vara fullt redo att klara sig hela vägen till Lyngdal SuC. Vi har inte tankat annat än oss själva på två dagar, Bergen är litet och promenader är uppfriskande. Dessutom lyckades vi vara där en av de få soldagarna på året, så Hansastadens serveringar lockade mer än att leta reda på en bensinmack.
76A35B7C-AF06-4D3A-965E-8B5EE7228CA5.jpg
Meningslöst att räkna elbilar i Norge!

Det är två färjor efter E39 så mat och behovspauser skulle vara lika för både min dieselmaskin och elbilen. Familjens vanliga tidsfördriv; att räkna Teslor och andra elbilar vi möter, är inget roligt då vi möter en var och varannan minut.

I Flekkefjord var det dags för lite fikapaus på en rastplats invid vägen, så vi dukar upp vårt smörgåspakke och njuter en liten stund av utsikten.

De 16 minuter som elbilen skulle behöva i Lyngdal kan vi strunta i, men en kvart senare måste vi stanna i Vigeland för att fylla på tanken med 45 liter diesel. Å andra sidan tar pausen bara 11 minuter med behovspaus. Fem minuter snabbare och 623 kronor. Som vi tidigare konstaterat; tid är pengar.

De sista 12 milen fram till Arendal går på en och en halv timme och klockan sju installerar vi oss på Arendal Maritime Hotel. När vi checkar in meddelar receptionen oss att även middag ingår i hotellpriset, och med tanke på prisnivån på restauranger i Norge inser vi att vi bor i det närmaste gratis i vårt familjerum. Arendal är väldigt vackert och vi njuter av den varma sommarkvällen med en promenad nere i hamnen bland uteserveringar och båttrafik.
48D99030-22AF-448C-B309-A39B53B7CB5F.jpg
Porsgrunn SuC. Strax efter vi fotograferat kom fyra bilar inom loppet av två minuter och kopplade in sig.

På måndagen är det dags att styra kosan mot gamla Sverige igen och kvart över tio ger vi oss iväg från Arendal. Hustrun och jag brukar turas om att köra, och en och en halv timme senare svänger vi in på Circle K i Porsgrunn utan att veta att det är en Supercharger där. ABRP vill att vi skulle stanna i Lien södra i 29 minuter, men vi kan äta vår softis (mjukglass) i lugn och ro i Porsgrunn och titta på de sex Teslor som laddade där. Pausen tar 24 minuter, återigen fem minuter snabbare än vad elbilen behöver.

Framme i Karlstad checkar vi in hos min bror som bor några hundra meter från Karlstad SuC, äter god mat och pratar ikapp allt vi missat sedan sist vi träffades. Klockan två får det vara nog, och vi knyter oss.

På nationaldagen hade vi bara sista sträckan kvar hem till Stockholm. Bilen har stått parkerad i 18 timmar, och även om min bror bara hade kunnat erbjuda ett schukouttag hade elbilen varit 100 % laddad när vi gav oss iväg klockan tolv. Min dieselbil klarade sig dock utan kabel över natten.

En och en halv timme senare är det dags för mig att sätta mig i passagerarsätet igen, samt fylla på med fika och diesel. På Ingo vid Arboga SuC fyller jag tanken för 615 kronor och vi fikar och äter glass på Dinners. Hela stoppet tar 45 minuter och hade vi haft elbil så föreslår ABRP ett stopp på ynka en minut. Det vill säga mer än dubbelt så snabbt som de tre minuter det tog mig att tanka bilen på Ingo. Nåja. Hade vi stannat med elbil hade vi naturligtvis pluggat in den, och fått ny kraft i batterierna. Dieselbil eller elbil är lika. Stanna måste man göra ändå, det är bara plånboken som lider. Visst, fri SuC kommer förmodligen inte till Model 3 som standard, men i vilket fall blir det billigare än att fylla min nuvarande bil med diesel.

Hemma i Spånga så kan jag summera resan som följande;

Total körsträcka; 2355 kilometer
Tankat för: 1873 kronor (men nu är inte tanken full, och det går säkert i diesel för 300 kronor så bilen har sörplat diesel för drygt 2100 kronor på resan)

Tid som bilen rullat: 29 timmar och 46 minuter
Teoretisk tidsvinst med fossilbil: 21 minuter

Snälla Elon. Snabba på med Model 3 är du snäll. Det här är ingen rolig läsning.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Att leka elbilist (Stockholm-Bergen-Arendal-Stockholm)

Inlägg av HelectriC »

Så du har rullat förbi mig, kul!
Förra året når jag körde elbil Bergen-Göteborg och fossilbil tillbaka sparade jag några få minuter om jag inte minns fel.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Att leka elbilist (Stockholm-Bergen-Arendal-Stockholm)

Inlägg av mati »

Ingen rolig läsning, nej. Men jo. Egentligen är det ju det. För du har ju rätt i ditt resonemang. Förmodligen är tidsvinsten med fossilbil ännu mindre. Min erfarenhet säger att ABRP kan vara aningen pessimistisk när det gäller laddtider. Dessutom hade du förmodligen varit mindre trött om du hade gjort resan i en elbil. Skillnaden är faktiskt ganska påtaglig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Att leka elbilist (Stockholm-Bergen-Arendal-Stockholm)

Inlägg av themax »

HelectriC skrev:
Så du har rullat förbi mig, kul!
Förra året når jag körde elbil Bergen-Göteborg och fossilbil tillbaka sparade jag några få minuter om jag inte minns fel.
Inte för att jag vet var du bor, men Teslor såg vi i alla fall precis hela tiden :-)
mati skrev:
Ingen rolig läsning, nej. Men jo. Egentligen är det ju det. För du har ju rätt i ditt resonemang. Förmodligen är tidsvinsten med fossilbil ännu mindre. Min erfarenhet säger att ABRP kan vara aningen pessimistisk när det gäller laddtider. Dessutom hade du förmodligen varit mindre trött om du hade gjort resan i en elbil. Skillnaden är faktiskt ganska påtaglig.
Ja, jag har ju av förklarliga skäl inte kunnat testa ABRP på riktigt, men jag är övertygad om att på en sådan här resa är den längre laddtiden av minimal betydelse i alla fall. Och jag är lika övertygad som du om att jag hade varit piggare vid målet, inte bara tack vare eventuella autopilotavsnitt.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Att leka elbilist (Stockholm-Bergen-Arendal-Stockholm)

Inlägg av HelectriC »

Bor i Bergen :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Att leka elbilist (Stockholm-Bergen-Arendal-Stockholm)

Inlägg av mati »

themax skrev:
Och jag är lika övertygad som du om att jag hade varit piggare vid målet, inte bara tack vare eventuella autopilotavsnitt.
Jag har kört AP-lös Tesla i över ett år och jag har från dag 1 känt av en påtaglig skillnad i trötthetskänslan jämfört med tidigare dieselbilar. Möjligt att AP är en bidragande faktor, men jag tror att det är avsaknaden av vibrationer och motorljud som utgör största skillnaden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Att leka elbilist (Stockholm-Bergen-Arendal-Stockholm)

Inlägg av themax »

HelectriC skrev:
Bor i Bergen :D
Oh. Blött! Men i lördags var det fint. :-)
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Att leka elbilist (Stockholm-Bergen-Arendal-Stockholm)

Inlägg av blincoln »

Bra skrivet, och - jo - kul läsning ;)
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Att leka elbilist (Stockholm-Bergen-Arendal-Stockholm)

Inlägg av mati »

themax skrev:
Ja, jag har ju av förklarliga skäl inte kunnat testa ABRP på riktigt...
Förresten. Jag föreslår att du lånar eller hyr en elbil (förslagsvis en som börjar på T) och gör en likadan resa med den. Det är ett ypperligt tillfälle att testa ABRP på riktigt. Då sitter du fast i elbilsträsket på riktigt och kommer skrota Audin samma dag. Jag lovar.
Du vågar bara inte för du vet att jag har rätt. ;)

(Jag hade ställt upp med min bil, men vi bor nog lite för långt ifrån varandra.)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Att leka elbilist (Stockholm-Bergen-Arendal-Stockholm)

Inlägg av themax »

blincoln skrev:
Bra skrivet, och - jo - kul läsning ;)
Tackar. Det var en kul sysselsättning alla timmar i bilen att sitta med ABRP och jämföra med Telia Sense.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Att leka elbilist (Stockholm-Bergen-Arendal-Stockholm)

Inlägg av themax »

mati skrev:
Förresten. Jag föreslår att du lånar eller hyr en elbil (förslagsvis en som börjar på T) och gör en likadan resa med den. Det är ett ypperligt tillfälle att testa ABRP på riktigt. Då sitter du fast i elbilsträsket på riktigt och kommer skrota Audin samma dag. Jag lovar.
Du vågar bara inte för du vet att jag har rätt. ;)

(Jag hade ställt upp med min bil, men vi bor nog lite för långt ifrån varandra.)
Jo, fast jag är för blyg för att fråga de Teslaägare jag känner, och hyra en Tesla i Stockholm är i stort sett omöjligt. Finns knappt någon som hyr ut. Sixt, som faktiskt verkar ha en bil, verkar ha den uthyrd hela tiden.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Att leka elbilist (Stockholm-Bergen-Arendal-Stockholm)

Inlägg av mati »

Okej, då får vi fråga här.
Finns det en teslaägare i 08-området som kan tänka sig låna ut sin bil till themax över en helg eller så? Stackarn sitter fast i fossilträsket och lider av svår beslutsångest.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar