Italien ToR

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Italien ToR

Inlägg av nicklasandersson »

Jag som tycker min bil är smart



Sent from my iPhone using Tapatalk
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Italien ToR

Inlägg av nicklasandersson »

Idag skulle vi åka till Sirmione och bada och flanera runt. Dock var det cykeltävling så vägarna var avstängda. Efter ett par rundturer och alternativa vägar gick vi bet på den tredje polisavspärrningen...

Vi gjorde östkusten utmed Gardasjön istället.

Idag kommer vi att åka vidare emot Österrike igen. Jag tror det är tight mellan Affi och Brennerpasset med min S60D, har en alternativ ChaDeMo på g.

Bild

Bild


Sent from my iPhone using Tapatalk
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Italien ToR

Inlägg av nicklasandersson »

Invigt NewMotion-kortet idag för laddning. Som en smäck och fyller upp med lite CHaDeMo i Bolzano. Bild

Bild

Bild


Sent from my iPhone using Tapatalk
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Italien ToR

Inlägg av Monark1954 »

Affi - Brennerpasset verkar lösa sig i slutet av året då en ny SuperCharger kommer norr om Gardasjön i Trento. Men kanske semestern är slut innan dess. ;)
Chademoi i Bolzano fungerar säkert. Verkar även finnas en massa Typ2 alternativ för en upptoppning under en kopp kaffe.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Italien ToR

Inlägg av nicklasandersson »

Det hade gått fin-fint utan chademon men ville lugna passagerarna, vi tog 10-12 min och fyllde på lite elektroner i alla fall.

Grymma köer idag. Tog knappt fem timmar från Affi - Brennerpasset, en sträcka på drygt 13 mil.



Sent from my iPhone using Tapatalk
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Italien ToR

Inlägg av Bjelke »

nicklasandersson skrev:
...

Grymma köer idag. Tog knappt fem timmar från Affi - Brennerpasset, en sträcka på drygt 13 mil.
Jäkla turister överallt :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Italien ToR

Inlägg av danni »

nicklasandersson skrev:
Det hade gått fin-fint utan chademon men ville lugna passagerarna, vi tog 10-12 min och fyllde på lite elektroner i alla fall.

Grymma köer idag. Tog knappt fem timmar från Affi - Brennerpasset, en sträcka på drygt 13 mil.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Usch, det där gör mig lite orolig inför vår semester. Vi har ju långa sträckor som det är, det sista vi vill är att sitta hela semestern i köer med två småbarn i bilen...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Italien ToR

Inlägg av nicklasandersson »

Jag funderar på om det var för att det var söndag Danni? I onsdags var det inga större köer. Alternativet är att åka den äldre vägen, dvs svänga av autostradan.

Ett tips kanske är att inte köra söndag norrut? Var mest tyska bilar som var på väg hem.


Sent from my iPhone using Tapatalk
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Italien ToR

Inlägg av nicklasandersson »

Idag har vi kört mot Kitzbühl och varit uppe på alptoppar. De är frikostiga med el här i Österrike tycker jag, det sitter laddstationer lite här och där. Idag fanns det både vid liften (två svenskregistrerade teslor som laddade) och vid badet. Inga kort eller startkoder, bara plugga in type 2-kabeln.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild



Sent from my iPhone using Tapatalk
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Italien ToR

Inlägg av nicklasandersson »

Nu är vi snart hemma igen. Efter en tur via München och Leipzig på hemvägen. Nyttjade en destination charger (i Leipzig) för första gången.

Jag tycker fortfarande att hela laddnätverket är helt fantastiskt! På väg till Rostock stod vi på ordentligt för att hinna med färjan som gick kl 15. Så vi låg i 160-165 och jag tyckte att bilen fortfarande gick snålt. Klart snålare än i Sverige.

I Tyskland, Österrike och Italien så har vi snittat 176 Wh/km. I Sverige nu på hemvägen 211 Wh/km. Då med klart högre hastigheter på kontinenten.

Just nu i Toftaholm och vi har åkt 410 mil hittills. Landar nog på 430 mil och det har gått fantastiskt bra hela resan. Bra med pauser också efter 2-2,5 timmas körning. Eftersom jag är ensam förare är det lagom men aldrig trött.

Bild

Bild

Bild


Sent from my iPhone using Tapatalk
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Italien ToR

Inlägg av leiflodde »

Kul läsning och bilder är aldrig fel. Gillade tipset med CHaDeMo i Bolzano och New Motion som jag totalt missat :o och som vi kanske kommer att använda på turen mellan Kitzbuhel och kusten mot Venedig och som du skriver finns ganska mycket destinationsladdare när man kollar upp. MEN ALLA DESSA OLIKA APPAR :shock:

I år blir det vår långresa nummer 4 och då räknar jag resor som är över 200 mil (inte Lödde-Oslo, Lödde-Sälen, Lödde-Stockholm, Lödde-Hamburg osv) visst är hyfsat långt även för en elbil (Tesla) men är ändå ganska oproblematiskt att åka typ Nord-Syd, lite svårare att åka Öst-Väst med ett fungerande ladda nätverk.

Välkommen hem ;)
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Italien ToR

Inlägg av nicklasandersson »

Tack för det.

Jag tycker att NewMotions kort plus app i kombination med PlugShare ger tillräckligt gällande laddinfo, förutom SuC, där vi åkt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
beef
Teslaägare
Inlägg: 338
Blev medlem: 08 sep 2016 17:39
Ort: Skåne

Re: Italien ToR

Inlägg av beef »

Jag tror många av er har missat Plugsurfing, https://www.plugsurfing.com/ - En app som fungerar ypperligt i Europa.

Beställde Rfid-brickan till min förra Europa-resa. Har förövrigt Fortums, http://www.chargedrive.se , som man klarar sig bra i Sverige och galet bra i Norge med.
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Italien ToR

Inlägg av nicklasandersson »

Tack beef, har den appen också. Värd att nämnas.


Sent from my iPhone using Tapatalk
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Italien ToR

Inlägg av Tjell »

beef skrev:
Jag tror många av er har missat Plugsurfing, https://www.plugsurfing.com/ - En app som fungerar ypperligt i Europa.

Beställde Rfid-brickan till min förra Europa-resa. Har förövrigt Fortums, http://www.chargedrive.se , som man klarar sig bra i Sverige och galet bra i Norge med.
Har också skaffat Plugsurfing men inte använt det ännu. Funkar det i alla länder i Europa?


Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Italien ToR

Inlägg av leiflodde »

Tjell skrev:
beef skrev:
Jag tror många av er har missat Plugsurfing, https://www.plugsurfing.com/ - En app som fungerar ypperligt i Europa.

Beställde också Rfid-brickan till min förra Europa-resa. Har förövrigt Fortums, http://www.chargedrive.se , som man klarar sig bra i Sverige och galet bra i Norge med.
Har också skaffat Plugsurfing men inte använt det ännu. Funkar det i alla länder i Europa?


Skickat via min iPhone och Tapatalk
Beställde plugsurfing Rfid-brickan förra sommaren efter att vi hamnat i ladd nöd i Zadar Kroatien tror att det kosta 100SEK/år men inte använt så ställer samma fråga.

Efter tidigare diskussion beställde jag ett kort från New Motion (som jag helt missat) och klickade i på måndagen och idag fick jag kortet så nu vet ni leveranstiden.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Italien ToR

Inlägg av bylund »

Tjell skrev:
Har också skaffat Plugsurfing men inte använt det ännu. Funkar det i alla länder i Europa?
Nej. T ex har de inte någon täckning i Moldavien.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Italien ToR

Inlägg av bylund »

Monark1954 skrev:
Affi - Brennerpasset verkar lösa sig i slutet av året då en ny SuperCharger kommer norr om Gardasjön i Trento. Men kanske semestern är slut innan dess. ;)
Chademoi i Bolzano fungerar säkert. Verkar även finnas en massa Typ2 alternativ för en upptoppning under en kopp kaffe.
Verkar som den redan har börjat byggas, enligt https://supercharge.info/
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Italien ToR

Inlägg av nicklasandersson »

Den kommer ligga perfekt!
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Italien ToR

Inlägg av Monark1954 »

Vår version av resa till Italien eller rättare sagt början av vår resa.

Umeå-Helsingborg. 140 mil.
Jag hade hoppats på utan övernattning men sen start och semestertrafik hindrade. Nådde Arboga med 0%. Ändrade sen A Better Routplaner till 300 kWh/km och 120%. Vi gör med två cyklar stående på ett dragkroksställ. Dra som en släpvagn vid 140 km/h. Efter det har planerna stämt även när vi kunnat nyttja 120%.

http://supercharge-me.de/” har bilder så jag sparar på några.

Helsingborg-Berlin. Ca 50 mil. Vi kör via Danmark, färja från Gedser till Rostock.
Laddplats Köge i Danmark är trevligare och har bättre öppettider än Aslev men Aslev kanske behövs för räckvidd. När solen skiner och allt är öppet fungerar även Aslev.
Färjan kan bli en matpaus.
Laddar i Herzsprung, vårt första truckstopp men inte det sista.
Nattkörning, massor med tung transport i bägge riktningar. Hela vägen blinkade i bland.

Berlin-Munchen. Ca 60 Mil. Sevärdheter i bägge städer gjorde att vi inte kom längre. Vi ville till Österike men nästa gång går nog Rostock-Österike.
Massor med vägarbeten, när all gammal betong är bytt blir nog sträckan fin och går fortare. Andra trådar tror att det kan vara lite mindre trafik än längre västerut.
Laddning:
Blankenfelde söder om Berling. Fin miljö vid ett finare Hotell. Bör medföra WC åtkomst nattetid.
Nempitz vid Leipzig. Truckstopp. AC i restaurang/fik ger mervärde då det hela dagen av 30 grader ute.
Münchberg, vid en spelhall men närmare till truckstop service. Ingen AC i fiket gjorde att vi drog.
Hilpoltstein, vid en spelhall. Liten promenad till truckstop. Vi bara laddade och åkte.
Schweitenkirchen norr Munchen. Bästa laddstället. Truckstopp men med mycket bra service med troligen bar öppettider och mycket bra vägkrogsmat. Ett hungrigt par fyllde magarna så vi skulle orka Munchen.
En reflektion:
Bör gå sträckköra Rostock-Österike i en etapp om man kör mot Berlin men skippar staden och väljer sen väg 9 mot Munchen. Men betongvägen bör vara utbytt så att det är få vägarbeten.

Munchen-Innspruck via Garmen Partenkirchen och Lermoos i Österike. Ca 22 mil.
Här har vår sträckkörning slutat och vi upplever i stället. Första gången bokar vi hotell redan 14:00 i stället för som tidigast 23:00.
Mycket vacker sträcka. Hög omsättning på Teslor i Lermoos fyra ställ. Mycket olika service i närheten.
DSC_1515[1].JPG
Nu blir nästa etapp Gardasjön via Brännerpasset.
Konstaterar att alla Destinations laddar hotell ligger i ett lite högre prissegment vid Garda sjön.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Italien ToR

Inlägg av Mats »

Lite lägre prisat https://hotel-villamaria.org
Ej tesla charger men ändå Laddning.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Jonas77
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 15 aug 2016 17:47

Re: Italien ToR

Inlägg av Jonas77 »

Monark1954 skrev:
Vår version av resa till Italien eller rättare sagt början av vår resa.

Umeå-Helsingborg. 140 mil.
Jag hade hoppats på utan övernattning men sen start och semestertrafik hindrade. Nådde Arboga med 0%. Ändrade sen A Better Routplaner till 300 kWh/km och 120%. Vi gör med två cyklar stående på ett dragkroksställ. Dra som en släpvagn vid 140 km/h. Efter det har planerna stämt även när vi kunnat nyttja 120%.

http://supercharge-me.de/” har bilder så jag sparar på några.

Jag laddade på lermoos idag, ser nästan ut som min bil bredvid din. Trevligt fik med gott kaffe.
Helsingborg-Berlin. Ca 50 mil. Vi kör via Danmark, färja från Gedser till Rostock.
Laddplats Köge i Danmark är trevligare och har bättre öppettider än Aslev men Aslev kanske behövs för räckvidd. När solen skiner och allt är öppet fungerar även Aslev.
Färjan kan bli en matpaus.
Laddar i Herzsprung, vårt första truckstopp men inte det sista.
Nattkörning, massor med tung transport i bägge riktningar. Hela vägen blinkade i bland.

Berlin-Munchen. Ca 60 Mil. Sevärdheter i bägge städer gjorde att vi inte kom längre. Vi ville till Österike men nästa gång går nog Rostock-Österike.
Massor med vägarbeten, när all gammal betong är bytt blir nog sträckan fin och går fortare. Andra trådar tror att det kan vara lite mindre trafik än längre västerut.
Laddning:
Blankenfelde söder om Berling. Fin miljö vid ett finare Hotell. Bör medföra WC åtkomst nattetid.
Nempitz vid Leipzig. Truckstopp. AC i restaurang/fik ger mervärde då det hela dagen av 30 grader ute.
Münchberg, vid en spelhall men närmare till truckstop service. Ingen AC i fiket gjorde att vi drog.
Hilpoltstein, vid en spelhall. Liten promenad till truckstop. Vi bara laddade och åkte.
Schweitenkirchen norr Munchen. Bästa laddstället. Truckstopp men med mycket bra service med troligen bar öppettider och mycket bra vägkrogsmat. Ett hungrigt par fyllde magarna så vi skulle orka Munchen.
En reflektion:
Bör gå sträckköra Rostock-Österike i en etapp om man kör mot Berlin men skippar staden och väljer sen väg 9 mot Munchen. Men betongvägen bör vara utbytt så att det är få vägarbeten.

Munchen-Innspruck via Garmen Partenkirchen och Lermoos i Österike. Ca 22 mil.
Här har vår sträckkörning slutat och vi upplever i stället. Första gången bokar vi hotell redan 14:00 i stället för som tidigast 23:00.
Mycket vacker sträcka. Hög omsättning på Teslor i Lermoos fyra ställ. Mycket olika service i närheten.
DSC_1515[1].JPG
Nu blir nästa etapp Gardasjön via Brännerpasset.
Konstaterar att alla Destinations laddar hotell ligger i ett lite högre prissegment vid Garda sjön.
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Italien ToR

Inlägg av nicklasandersson »

Kul att läsa, trevlig resa!
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Italien ToR

Inlägg av Monark1954 »

Nu när vi laddar i Brännerpasset i Italien har vi kört lika långt i Sverige som utanför Sverige.
DSC_1549.JPG
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
krabbe
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 07 okt 2014 18:59
Ort: Skurup

Re: Italien ToR

Inlägg av krabbe »

Hur mycket är forbrukningen med cykelhållare.

Vi körte till Gardasöen från Skurup. 170 mil (färge Rödby - putgarden ) övernattningen i Thiersee.

Cruisede med typisk 120-230. (X 90D) Snitt 226wh

Träffade en Normann i dk föra vecka, dom hade kört hem fran Italien med cykelhållare i en x (100D) 140-145 på Autobahn. Snitt 272

Är nyfiken på forbrukningen då vi gärna vil ha med cykler nästa gången. Men inte om forbrukningen blir for stor
Model S 85D AP 1 April 15 - Januari 17 (115.000 km)
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Skriv svar