Italien ToR

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Italien ToR

Inlägg av Mats »

Lite lägre prisat https://hotel-villamaria.org
Ej tesla charger men ändå Laddning.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Jonas77
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 15 aug 2016 17:47

Re: Italien ToR

Inlägg av Jonas77 »

Monark1954 skrev:
Vår version av resa till Italien eller rättare sagt början av vår resa.

Umeå-Helsingborg. 140 mil.
Jag hade hoppats på utan övernattning men sen start och semestertrafik hindrade. Nådde Arboga med 0%. Ändrade sen A Better Routplaner till 300 kWh/km och 120%. Vi gör med två cyklar stående på ett dragkroksställ. Dra som en släpvagn vid 140 km/h. Efter det har planerna stämt även när vi kunnat nyttja 120%.

http://supercharge-me.de/” har bilder så jag sparar på några.

Jag laddade på lermoos idag, ser nästan ut som min bil bredvid din. Trevligt fik med gott kaffe.
Helsingborg-Berlin. Ca 50 mil. Vi kör via Danmark, färja från Gedser till Rostock.
Laddplats Köge i Danmark är trevligare och har bättre öppettider än Aslev men Aslev kanske behövs för räckvidd. När solen skiner och allt är öppet fungerar även Aslev.
Färjan kan bli en matpaus.
Laddar i Herzsprung, vårt första truckstopp men inte det sista.
Nattkörning, massor med tung transport i bägge riktningar. Hela vägen blinkade i bland.

Berlin-Munchen. Ca 60 Mil. Sevärdheter i bägge städer gjorde att vi inte kom längre. Vi ville till Österike men nästa gång går nog Rostock-Österike.
Massor med vägarbeten, när all gammal betong är bytt blir nog sträckan fin och går fortare. Andra trådar tror att det kan vara lite mindre trafik än längre västerut.
Laddning:
Blankenfelde söder om Berling. Fin miljö vid ett finare Hotell. Bör medföra WC åtkomst nattetid.
Nempitz vid Leipzig. Truckstopp. AC i restaurang/fik ger mervärde då det hela dagen av 30 grader ute.
Münchberg, vid en spelhall men närmare till truckstop service. Ingen AC i fiket gjorde att vi drog.
Hilpoltstein, vid en spelhall. Liten promenad till truckstop. Vi bara laddade och åkte.
Schweitenkirchen norr Munchen. Bästa laddstället. Truckstopp men med mycket bra service med troligen bar öppettider och mycket bra vägkrogsmat. Ett hungrigt par fyllde magarna så vi skulle orka Munchen.
En reflektion:
Bör gå sträckköra Rostock-Österike i en etapp om man kör mot Berlin men skippar staden och väljer sen väg 9 mot Munchen. Men betongvägen bör vara utbytt så att det är få vägarbeten.

Munchen-Innspruck via Garmen Partenkirchen och Lermoos i Österike. Ca 22 mil.
Här har vår sträckkörning slutat och vi upplever i stället. Första gången bokar vi hotell redan 14:00 i stället för som tidigast 23:00.
Mycket vacker sträcka. Hög omsättning på Teslor i Lermoos fyra ställ. Mycket olika service i närheten.
DSC_1515[1].JPG
Nu blir nästa etapp Gardasjön via Brännerpasset.
Konstaterar att alla Destinations laddar hotell ligger i ett lite högre prissegment vid Garda sjön.
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Italien ToR

Inlägg av nicklasandersson »

Kul att läsa, trevlig resa!
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Italien ToR

Inlägg av Monark1954 »

Nu när vi laddar i Brännerpasset i Italien har vi kört lika långt i Sverige som utanför Sverige.
DSC_1549.JPG
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
krabbe
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 07 okt 2014 18:59
Ort: Skurup

Re: Italien ToR

Inlägg av krabbe »

Hur mycket är forbrukningen med cykelhållare.

Vi körte till Gardasöen från Skurup. 170 mil (färge Rödby - putgarden ) övernattningen i Thiersee.

Cruisede med typisk 120-230. (X 90D) Snitt 226wh

Träffade en Normann i dk föra vecka, dom hade kört hem fran Italien med cykelhållare i en x (100D) 140-145 på Autobahn. Snitt 272

Är nyfiken på forbrukningen då vi gärna vil ha med cykler nästa gången. Men inte om forbrukningen blir for stor
Model S 85D AP 1 April 15 - Januari 17 (115.000 km)
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Italien ToR

Inlägg av Monark1954 »

Vi har nu kört 450 mil med två cyklar på cykelhållare.
Medelförbrukning 286 Wh/km
Av dessa 450 mil är ca 250 i Sverige.
Utan cykelhållare räknat på 344 mil var medelförbrukningen 254 Wh/km.
Allt med 20" sommardäck.

OBS medelförbrukning.
När det trafiken tillåter att vi kör 120% och dock med max 140 km/h blir ju förbrukningen högre.
Våra första 100 mil i Sverige med cykelhållare räckte inte 270 Wh/km i A Better Routplaner.
Ändrade till 300 Wh/km och 120% då fanns alltid marginal.
I dag kom jag på att vi borde sänka siffran Max Speed till det vi valt, 140 km/h. Då kommer beräkningen stämma ännu bättre du vi inte kör 120% på 130 km/h nere i Europa.

En av cyklarna är en fullstor damcykel med fast inskruvad cykelkorg. En gissning är att med två mountin bikes med sänkt sadel och styra skulle sänka förbrukningen något.
Ett alternativ på långresor beroende på cykelbehov är att lägga två fällbara Biltema cyklar inne i bilen om man bara är två. Biltemas fällbara med många växlar är riktigt bra för utflykter och ärenden upp till några få mil.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Italien ToR

Inlägg av Monark1954 »

Gardasjön.
Nu förstår vi varför många vill åka hit. Helt magist i Norra delen. Ni måste prova vägen lägst sjön. Lura GPS:en genom att välja små orter längs sjön.
DSC_1582.JPG
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Italien ToR

Inlägg av Monark1954 »

Affi Supercharger.
Teslas GPS missar fotad väg.
Åker man från vägen längs sjön upp till Affi får man en flera mil omväg längs vägen A22.
DSC_1595.JPG
Även i Italien kan en ruttplan ge överraskningar. Kul men smal, fick höja bilen.
DSC_1593.JPG
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Italien ToR

Inlägg av danni »

Japp, vägen runt sjön är otrolig. Särskilt nordvästra sidan. Och områdena runt Riva del Garda, jösses. Vi pratar om att åka tillbaks nästa år.

Apropå de där småvägarna så hade navigatorn en kul sak för sig i Bardolino. Den trodde alla supersmala pyttevägar som Teslan knappt fick plats på var 90-vägar, därför valde den hela tiden dem före de breda, fina 50-vägarna...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Italien ToR

Inlägg av Monark1954 »

Efter Gardasjön.
Vi är på väg mot de unika mycket gamla fiskebyar vid medelhavet mellan Piza och Genova. Cinque Terra. Några från 1100 talet.
Vi laddar efter Affi även i Modena. (Campogalliano var tillfälligt stängd)
Läser man råden så bör man lämna bilen och åka tåg mellan byarna. Men det går visst åka bil. Vi börjar dock i Levato norr om Chinque Terra.
För att klara laddningen får vi åka mot Piza och ladda på Forte dei Marmi för att sen kunna åka till Varazze efter Chinque Terra. Forte dei Marmi, ett superställe att ladda, första stället vi noterar 110 kW.
Det går åka tåg och båt mellan fiskebyarna. Båda sätten rekommenderas om man har mer än en dag på sig.
Efter bilderna kommer en liten energiförbrukningshistoria.
Levanto. Gamla stan, vi bor i gula huset.
DSC_1619.JPG
Bild 1635. Chinque Terra. Vi bodde även i Monterosso. Vackrast av de vackra var Manarola.
DSC_1635.JPG
Bild 1660. Manarola.
DSC_1660.JPG
Fortsättning följer.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Italien ToR

Inlägg av Monark1954 »

Manarola från båt. Bilden förklarar även att en hel del kWh förbrukas vid bilkörning.
DSC_1669.JPG
Planerat laddade vi för att efter fiskebyarna nå Varazze väster Genova. Men när vi efter ett par hotellbyten då 5 km medför flera hundra meter stigning och + 30 grader ute så är vi nere på 20% när vi skall lämna sista hotellet. Med max 70 km/h skulle vi kanske kunna åka tillbaka till Forte dei Marmi. Vi når ingen typ av laddare i rätt riktning. Ställer in farthållaren på 30 km/h och kör den hastigheten när det går, ibland är det för fort. Upp och ner i serpentinvägar, vilken fantastisk upplevelse.
Ute på huvudvägen slipstrimar vi en lastbil med skruvad farthållaren till 92 km/h. Många krypomkörningar av de som kör 89 km/h. Når fram med god marginal.
Från havet till motorvägen kortaste vägen för att nå SC. 30 km/h var oftast helt lagom. Bitvis låg vi på plus i laddning.
DSC_1683.JPG
SC Forte dei Marmi till SC Varazze som är beskrivet som vackert går helt utan problem längs huvudväg E80. Men vi har några mil kvar.
Om inte pågående skogsbränder hindras oss kör vi vidare in i Frankrike en bra bit längs medelhavet.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Italien ToR

Inlägg av Monark1954 »

Alperna slutar i Medelhavet är en nyhet för oss. Flera gånger har vi nu fått energi problem efter att ha avvikit från huvudvägen och slingrat oss mer till kustorter. Var nära att hoppa över Monaco men hittade en Chademo mitt i stan. Omöjligt hitta en parkering men att gratisladda 1 timme, äta glass och se alla häftiga bilar var en upplevelse. Kör gärna lite fel dit, vi hamnade på världens läckraste serpentinvägar med små murar som vägmärken.
DSC_1727.JPG
PS. Glöm inte ta några extra timmar och kryp i 30 längs havet och massor av turistorter och gamla byggnader DS.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Italien ToR

Inlägg av Monark1954 »

Vägval till Italiens alpkust.
Ner körde vi Berlin, München, Brännerpasset.
Nu har vi efter Nice kört Rhone dalen och svängt mot Paris.
Nöjer man sig med 140-150 km/h som max föredrar vi starkt Frankrike före Tyskland. Ingen fri fart till Paris, inga högfartsdårar som dyker upp utan förvaring. Att längs vår väg i Frankrike vid var SC få besöka en hotellreception med AC på en vacker plats står i stark kontrast med många tyska truckstopp.
Sen för att få uppleva Österrike, Brännerpasset och Garda sjön får man väl stå ut med en massa truckstopp först.
Är lite ovan dock med 12 vägskorsningar utan rondell och filmarkering i Paris. Får öva mer i morgon.
DSC_1785.JPG
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Italien ToR

Inlägg av nicklasandersson »

Visst finns det många fina vägar! Just kustvägen mellan Monte Carlo - Nice är magnifik.
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Italien ToR

Inlägg av Mats »

nicklasandersson skrev:
Visst finns det många fina vägar! Just kustvägen mellan Monte Carlo - Nice är magnifik. Bild
+1 på den!
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Italien ToR

Inlägg av Monark1954 »

Paris.
Planerade göra en egen rundtur till sevärdheter med vår Obelix. Han är ju hemma.
Brist på energi. Tittar på ChargeMap,ser ut att vara gott om laddare från 3-22 kW. Rekar med cykeln. De med 3 kW tolkar jag vara för elhyrbilar ej för allmän laddning. De med 22 kW var vid lyxhotell. Inget av detta kunde vi tolka ut av appen.
Bilen fick stå och vi cyklade och gick.

PS. Nu kan jag köra i 12 vägskorsningen runt Triumfbågen. Högerregeln gäller, de som vill in har företräde. Men det gäller bara där. De är knepiga Fransmännen. Ibland kan man skönja väglinjer på 3 filiga stadsgator. Men upplever mer hänsyn än i Italien. DS.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Italien ToR

Inlägg av bylund »

Autolib är som en bilpool, men man kan också skaffa laddningsabonnemang där. Det verkar dock vara typ 1 eller typ 3 som gäller.
https://www.autolib.eu/en/
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Italien ToR

Inlägg av Monark1954 »

Sammanfattning av vår 700 milresa till Italien.
Tack nicklasandersson för användandet av din tråd.
Vi var helt noviser på bilsemester, har varit på havet hela livet inte på vägarna, ett benbrott ledde till att vi tog möjligheten och körde runt i Europa.
Vill visa de som inte provat att det går, att det är underbart och hur vi gick tillväga.
Rutten är 700 mil men körde 800 mil med utflykter, felkörningar, till och från hotell mm. Av detta har vi 240 mil i Sverige.
Längsta etappen var i Sverige 70 mil, trodde vi skulle köra längre på motorvägar i Europa men icke.
Våra längre etapper var Helsingborg-Berlin 50 mil. (--- Rostock)
Berlin-München 60 mil, Rhonedalen-Paris 63 mil, Lille-München 68 mil. Förmiddagar gick åt till frukost och utflykter. Så vi körde från mitt på dagen in på kvällen. Hotell började vi ofta under långkörningar boka efter 22:00.
Varför nådde vi inte längre? Vi hade semester, bilen hade laddat tillräckligt före vi var klara att åka, trafikläget, vi höll 140 km/h när det gick inte mer. Läser att det för två går köra 100 mil i sträck och även 200 mil. Åtminstone drygt 100 mil bör vara möjligt om man optimerar körningen och kör lite fortare än vi gjorde.
Franska bilförare och dess 130 vägar var bäst. Ogillar vissa Tyska frifartsvägar innan vi lärt oss att även hålla koll bakåt i vår egen fil, inte bara den till vänster men man har inget val mer än att korta Tyskland och sikta på Luxemburg. Italienare är tuffa i trafiken.
Föredrar Franska SC vid hotell än Tyska SC där en del truckstop inte alls är trevliga. Några favoriter tidigare i tråden. Rungis syd Paris tillkommer till favoritlistan.
Vilken upplevelse att få åka genom Europa och se mängder med landskap och byar. Fast och styrhjälpen (AP1) gör att man inte blir trött och ser mycket mer även som förare.
Vi hade cyklar på dragkulan. Mycket bra för utflykter men kortar ner räckvidden lite.
Laddade bara på Tesla Super Charger förutom en Chademo laddning i Monaco och en i Sverige.
Hotell med destinationsladdare låg över det vi tyckte var prisvärt för att sova över natten.
Var garderat även med Fransk laddsladd typ 3C mm., det enda vi inte hade var från Italiensk enfas anslutning. Ångrar inte den garderingen.
Många laddappar bland annat ChargeMap (saknar detaljinformation), PlugSurfing TAG, glömde appen då hade vi hittat laddare i Paris. Slår ett slag igen för ratingsiten för Tesla laddare. Supercharge-me.de , längst ner kan man byta till engelska. Ofta måste man ladda när man behöver men val av matplats mm. och ibland laddplats gjorde vi i appen. Några enstaka nya saknas. Har användare och har kommenterat de flesta stopp där.

Nästa resa, kanske vi hoppar över sevärdheter och kör mer fokuserat till ett område där vi är längre tid. Eventuellt med fällbara cyklar i bagaget och högre marshastighet.
Våra inställningar i A Better Routplanner.
Ref. Consumtion 280 Wh/km. Utan cyklar har vi 250 Wh/km.
Ref. Speed 120%
Max speed. 140 km/h egen val för att få beräkningen rätt.
Charger Arrivel 5-10% , sänkte hem till 5% för färre laddningar.
Goal Arr. Charge 10%
Teslas ruttplanerare visade minst 10% ofta mer än 20% för mycket % kvar vid målet vid start. Avviker man från motorväg och kör några mil till boende eller laddare blir beräkningen fel vid start. Hoppar man då över någon laddare så blir det att slipstrima en långtradare för att nå fram.
Sevärda områden, massor men Österike, Gradasjön och närliggande sjöar samt där Alperna går ner till medelhavet. sök på Chinque Terra, fem fiskebyar och efter dessa kör bitar av kustvägen västerut. Vi har kvar Monaco-Nice, räkna dock med medelhastighet ner mot 30 km/h pga. trafik, badorter och kurvor.
Europa2017.JPG
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Skriv svar