Nice med Thule cykelställ

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaBSL
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 07 mar 2017 20:17

Nice med Thule cykelställ

Inlägg av TeslaBSL »

Hej,

Efter att ha läst på lite inför sommarens långresor på forumet så vill jag gärna dela med mig om senaste resan till Nice.

Vi utgick från Basel i en MX90D med Thules cykelställ för dragkrok och 3 cyklar. Förbrukningen på första sträckan Basel-Chambery låg runt 260-270 på motorväg i ca 110-120km/h, vilket är ca 10% mer än vad vi brukar ha utan cykelställ. Laddade lite i Lully eftersom vi skulle åka ca 35mil. Övernattning i Chambery på Hôtel des Princes med Destination Charger. Funkade fint förutom att det var ganska trångt när bilen är förlängd med cykelstället.

Nästa dag åkte vi ner mot Tourrette-sur-Loup som ligger strax ovanför Nice uppe i bergen. Laddade i Sisteron som inte hade mycket att erbjuda förutom en enkel restaurang. Resan fortsatte längs med N85 som även kallas Route Napoleon efter att han gick den vägen från Korsika till Waterloo. Vi hyrde ett hus i Tourrette-sur-Loup en vecka. Mycket trevlig by med två bra restauranger. Närmsta SUC i Cagnes-sur-Mer som ligger vid shoppingcentret Polygone Riviera. Valde deras laddstolpe i garaget istället eftersom vi stannade i 3h för lite shopping.

Hemvägen gick via Milano. Laddade i Varazze vilket är den bästa SUC jag besökt. Inga problem att backa in till SUC med cykelställ, kabeln räckte. SUC Varazze ligger vid Medelhavet (marina) och har flertalet restauranger och en glassbar. Det var 35 grader, så solskyddet kom till användning och funkar väldigt bra. Övernattade på ett hotell vi provat förut, Osteria della Pista nära Malpensa. Mkt trevligt hotel med en riktigt bra restaurang. Givetvis med Destination Charger.

Hemvägen via Gotthardtunneln och laddning i Lucerne. Tyvärr fick vi pyspunka. Eftersom det var söndag föreslog Tesla att vi skulle pumpa däcket vid varje mack för att ta oss hem, eftersom de bärgar max 80km. Dagen efter kom de hem till oss och satte på ett nytt däck och tog det trasiga till SC för byte. Här i Schweiz kommer de alltid hem till oss fixar bilen, alternativt lämnar en lånebil och tar med sig bilen. Återstår bara att åka förbi SC för att få det nya däcket monterat, vilket behövs eftersom vi kör till Sverige på torsdag.
IMG_0242.JPG
IMG_0300.JPG
X90D
P85D
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Nice med Thule cykelställ

Inlägg av Monark1954 »

Tack för tipsen.
Vi har kört vår första resa med mft PowerBack cykelställ. Har tidigare använt förbrukningen 250 men fick ladda tidigare än planerat. Får höja till era 270 vid 110 km/h i A Better Routplaner. Kommer snart med cykelställ åka till medelhavskusten mellan Italien och Frankrike så dina andra tipps suger vi även i oss.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nice med Thule cykelställ

Inlägg av Bjelke »

Semester, sol, cyklar, berg, Tesla... kan det bli bättre? :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TeslaBSL
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 07 mar 2017 20:17

Re: Nice med Thule cykelställ

Inlägg av TeslaBSL »

När vi åkte från Varazze till Milano var det väldigt lite trafik och vi höll 134km/h och snittade på 300 i förbrukning. Dessutom var det över 35 grader så AC'n fick jobba lite också. Jag brukar skriva in 230 vid 110km/h i Abetterrouteplanner (utan cykelställ) när vi åker runt i Frankrike/Schweiz, stämmer ganska bra och vi ligger oftast under vilket resulterar i lite kortare laddstopp än planerat.
X90D
P85D
Skriv svar