Spanien tor

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Benke
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 jun 2017 21:47

Spanien tor

Inlägg av Benke »

Vi ska göra vår första europasemester med vår Tesla model S 90 D som vi haft snart ett år och mestadels kört med i Sverige.
Vi är vana att bila i Europa och detta är säkert 10: e gången slutdestionationen är Spanien. Vi har bilat sedan barnen var små. DVD-filmer gjorde resorna roligare för barnen på den tiden. Nu är vi tre vuxna som reser. Vi kommer att mellanlanda i Cochem, Moseldalen 5-6 dagar innan vi åker vidare. Jag har ingen ambition att återge en fullständig reseskildring eller exakt hur varje laddstation ser ut, utan mer hur det fungerar att åka långresor med elbil.

Första dagen; Lidköping-Trelleborg
Första laddning, Falkenberg efter ca 25 mil. De fyra nya laddarna är i bruk. Är det 12 st nu? Endast en ledig plats när vi kommer. 10 norrmän!
Slänger i lite extraladdning i Löddeköpinge, 5 mil före Trelleborgsfärjan (natt) som vi ska ta till Travemünde. Vi har planerat att ha ca 50% laddning på färjan för att ha lite handlingsutrymme på andra sidan i Tyskland.

Första laddning dag 2, söder om Hamburg, Rade efter ca 10-15 mils körning. Riktigt långtradarställe men de har en bra restaurang med bl.a frukostbuffé. Finns även andra ställen att äta på i närheten.
Kamen vid Düsseldorf, nästa ställe efter ytterligare ca 20-25 mils körning. Mycket trevlig restaurang i anslutning till laddstationen.
Kommer fram till Cochem med ca 17% kvar. Dagsetapp ca 65 mil, två laddningar i samband med fika/lunch. Vi behövde rasta/längre pauser än vad bilen behövde i laddtid. Så här långt har resan med elbil gått ungefär lika bra som med fossilbil.

Stannar i Cochem 5-6 dagar. Utflykter inga problem eftersom Cochem stad erbjuder gratis laddning, via två laddstationer. Kort för att aktivera laddningen hämtas på turistbyrån. Ca 12 kw, typ 2-stationer. Tänk vad vi kommer skratta åt detta om 10-20 år när vi berättar för våra barnbarn om hur det gick till att ladda förr i tiden; "hämta ut ett laddkort i turistbyrån"!!!

Lämnar Cochem fulladdad med sikte på Spanien.
Nästa laddning i Metz, Frankrike. Nybyggd laddstation som ligger mitt ute i ingenting. Några minuter till närmsta by. Hur tänkte de här? Står en skylt på den låsta (!) toaletten att man kan ringa en restaurang och få dricka eller mat utkört inom 5 min eller upp till 45 min (?). Detta står på engelska. Vi testar inte, men sannolikheten att överhuvudtaget kunna lägga en beställning, på engelska, i Frankrike, ute på landsbygden, känns som ett skämt.
Nästa laddning Beaune. Också vid ett hotell, modell finare. Flera Teslor laddar och har samtidigt picnic. Tyvärr verkar det vara så man ska göra i Frankrike och Spanien. Väldigt synd att man inte placerat laddarna på platser där man också kan fika eller äta oavsett när på dagen man kommer, så som det verkar fungera i Tyskland.
Nimes, nödvändig laddning. Hotellet vi bokade via hotels.com hade inte fått vår bokning som vi gjort tidigare under dagen och hade inga lediga rum. Kl. 21.00 på kvällen blir man inte nöjd! Vi letade upp annat hotell via navigatorn. Vi hittade inte hotellet i centrala Nimes. Typisk äldre fransk stad med rörig inte helt lättkörd stadskärna (smaaala gator, enkelriktat, höga ovälkomnande kantstenar). Tiden börjar rinna iväg och vi beslutar att ladda istället och i värsta fall fortsätta att nattköra resterande 45 mil. Laddstationen ligger endast 200 m från hotellet vi hade bokat, vid ett annat hotell, som dessutom har lediga rum. Tur!
Denna dagsetapp var på ca 90 mil och bestod av tre laddningar. Hade det fungerat som i Tyskland att man samtidigt kan fika/luncha mm vid laddningarna hade det varit optimalt. Nu blir man mer irriterad, när angränsade hotell inte öppnar sin restaurang förrän till kvällen. Tyvärr måste måltider mm uträttas vid de ordinarie vägkrogarna, ej i anslutning till laddningarna.

Dag 2 på väg till Spanien. Ca 45 mil och vi vet av erfarenhet att det kan vara mycket trafik. Nu är det nog rekordmycket. Dagen efter Frankrikes nationaldag. Börjar fransmännen sin semester denna helg? Det har inträffat förut att vi prickat in deras semesterstart. Vi vill ha lite extra marginal i batteriet. Narbonne första laddning efter ca 15 mil, ej nödvändig, mer för att ha mer än 10% marginal till nästa laddmöjlighet. Ett Novotel (eller liknande) hotell. Såg fint ut men inga möjligheter till fika vid 9.30-tiden. Av ren irritation smet jag in på frukostbuffén och tog en kaffe i alla fall.
Andra laddningen norr Girona, 20 min laddning. Ibis hotell. Vid 13-tiden gick det endast att få kaffe eller annan dricka.
Framme vid boendet i Spanien i höjd med Tarragona, ca 18% kvar i batteriet. Här stannar vi ca 14 dagar innan vi åker hemåt igen.

Blir svårt att välja mellan Tysklands smidighet med laddstationer på "rätt" ställen eller Frankrikes bättre motorvägar och i regel färre vägarbeten eller andra stopp i trafiken.

Så här långt. Räckviddsångest finns knappt längre. Standardnavigatorn hjälper oss att lägga rutten och det går även att plocka fram andra laddstationer när man fikar/lunchar längre tid än vad bilen behöver ladda, för att kanske hoppa över nästa föreslagna laddställe. Vägen mellan Travemünde och Cochem föreslog "Abetterrouteplanner" fem laddningar. Vi klarade oss med två eftersom vi själva behövde längre pauser var 20-25:e mil istället för att ladda var 10-15:e mil vilket ruttplaneraren verkar tycka är optimalt.
Abetterrouteplanner har bra funktioner som saknas i bilens navigator bl.a för att planera en rutt som inte går enklaste/snabbaste vägen från A till B. Däremot tycker inte jag att Abetterrouteplanner fungerar att köra och navigera efter (men det är kanske heller inte tanken?). Det är svagt av en bil i Teslas kaliber att det inte går att lägga en egen rutt i navigatorn, det har jag kunnat på tyska bilar sedan flera bilgenerationer tillbaka.
Nu är det sol och bad i ett par veckor, så får vi se om jag återkommer med reflektioner om hemresan.
Användarvisningsbild
Green_Line
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 13 jun 2017 13:23

Re: Spanien tor

Inlägg av Green_Line »

Kul läsning. Tack för det!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Spanien tor

Inlägg av mati »

Kul med semester. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Benke
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 jun 2017 21:47

Re: Spanien tor

Inlägg av Benke »

Vägen Tarragona-Lidköping
Första laddning Girona- Ibis hotell efter ca 13 mil. Hittade ej den södra SuC:en i Girona pga vägarbete. Medhavd frukost kaffe köptes i baren. 85% laddat innan vi var klara.
Nimes- Novotel hotell ca 25 mil. 85% klart före vi utfört toabesök och intagit lunch på McDonalds 3-400 m från SuC (vid hotell Novotel).
Vienne, 25 mil. Kaffe och vatten på Ibis hotellet.
Upptäcker att Dole inte har SuC, vilket jag trodde vid hotellbokningen i Dole. 41 mil via Dole till Mulhose vid den tänkta färdriktningen. Känns inte aktuellt att kanske bli tvungen att åka med begränsad hastighet och kanske ändå dåliga marginaler. Vi planerar om och bestämmer att övernatta som tänkt i Dole för att därefter åka rakt väster ut i 6,5 mil för att ladda i Beune. Därifrån åka franska sidan norrut.
Startar dagen därpå och det dröjer inte länge förrän navigationen vill att vi kör långsammare än 100 km/h för att nå fram. Vi kör 95 km/h på 130-väg i fyra-fem mil och kommer fram med 6% eller 29 km marginal. Tyvärr 45 mimuter dötid bara för att vänta på laddningen. Mycket tid till spillo pga dålig planering.
Nancy, 20 mil, Ibis hotell. Finns flera enklare matställen och restauranger inom gångavstånd. Bilen färdigladdad samtidigt som vi fikat fätdigt.
Erftstadt, Tyskland, efter 25-30 mil. Bilen klar före vi ätit färdigt lunchen. SuC vid en gammal transformstorstation! Restauranger i olika format inom gångavstånd.
Lohne, efter 25-30 mil. Flera enklare restauranger att välja på plus en stor Shellmack. Paus och 30 min laddning inför sista 17 milen, till hotellet.
Imorgon utflykter i närområdet innan vi åker vidare mot Kolding (tar broarna hem). Ca 30% kvar i batteriet. Finns flera SuC på östra och norra sidan av området kring Hamburg, så det blir nog inga problem att fylla på batteriet innan vi på allvar fortsätter mot Kolding.
Totalt ca 110 mil idag. Förutom morgonens fadäs när vi fick åka en omväg för att ladda har det flytit på bra. Bilens navigation vill gärna göra längre laddningar med körpass på 25-30 mil. Ska man köra en hel dag, kan det emmelanåt vara tufft att orka med så långa körpass, men då är det ju å andra sidan bara att leta upp en närmare SuC och stanna tidigare.
Fyllde på 15 mil i batteriet i Hamburg centralt, stadsdel Harburg. SuC vid villaområde!? Möjligen ett hotell i närheten. Inga fik eller liknande.
Körde därefter 17 mil till SuC Bustadt, Tyskland. Hamburgebar. Lunch och bilen som vanligt klar före oss.
Övernattning Kolding. Därefter forts och senare laddning efter 1,5 timma i Slagelse, Danmark. Stor mack. Cafe och restaurang som tillhandahåller "Tesla-burger".
Löddeköpinge efter 15 mil. Lunch.
Falkenberg efter ytterligare 15 mil. Fika inför resterande 25 mil.
Användarvisningsbild
Benke
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 jun 2017 21:47

Re: Spanien tor

Inlägg av Benke »

Nu har vi åkt Sverige-Spanien-Sverige ca 600 mil.
Vad är skillnaden mot att åka fossilbil?
Med den typen av körning som vi gjort, att åka till destinationer där vi stannar flera dagar eller veckor utan att göra längre utflykter på plats med bilen, är det ingen större praktisk skillnad. Vi kör ofta dagsetapper på 70-100 mil. En fossilbil kräver ofta tankning minst en gång om dagen. Inte sällan är det kö vid tankstället. Betalning sker i kassan. Det tar tid! När man tankat klart åker man oftast fram till caféet eller restaurangen för att få lite energi i kroppen, innan man åker vidare. Ett sådant stopp tar lika lång tid, om inte längre tid, än att ladda vid en SuC, eftersom man vid SuC slipper hantera betalning, flytta bilen och leta parkering mm.
Även om man åker fossilbil behöver man stanna oftare än när man måste tanka. Man måste helt enkelt pausa för att orka köra, var 20-30 mil. Jag kan nog minnas att man även kört 40-50 mil utan paus men det är nog inte att rekommendera.
Åker man som vi längs de stora motorvägarna finns det en SuC, var 10-15 mil. Det är absolut inga problem att köra efter dessa och välja sina laddplatser. Med fossilbil brukar tankställena ligga var 5:e mil.
Fossila tankställen ligger längs motorvägarna, med bara en avfart från motorvägen, medan SuC:ar oftast ligger några kilometer bilväg från motorvägen. Detta är i sig ingen större skillnad. Mitt på dagen är det ofta väldigt mycket bilar på de vanliga rastställena att det t.o.m är svårt att hitta parkering, det slipper man vid SuC.
Vissa på forumet uppskattar att man vid en SuC kan komma in i loungen på ett hotell, som det oftast är i Frankrike och Spanien. Själv uppskattar jag hellre som det är i Tyskland, Danmark och Sverige, att SuC:en ligger på en plats där det finns möjlighet till mat eller fika. Tyvärr går det sällan få någon ätbart mitt på dagen på hotellen, även om de gärna lånar ut toalett och man får köpa en kopp kaffe (om det är möjligt). Det verkar vara ett jämnt flöde av laddande Teslor vid dessa ställen, så hotellen är vana vid oss.
Vi har vid vår resa i stort sett endast använt SuC för laddning. När vi planerat övernattningar längs vägen, har vi tagit hänsyn till vart SuC:arna finns. Vi har inte bott på något hotell med destinationsladdare eller frågat om möjlighet för laddning (mer än i Cochem).
Hastigheten att ladda vid en SuC, 20-30 minuter, är inga problem, som en del fossilbilsägare tror, inte när man gör långresor.
Generellt tycker jag inte att batterikapaciteten som vi har, att kunna köra 30-40 mil, vid ej fulladdat batteri (alla Tesla förare vet att det tar lång tid att fylla de sista 5-10 milen i batteriet), är ett problem. Det fungerar alldeles utmärkt.
Framtiden för elbilar?
När Model 3 kommer, måste laddkapaciteten på SuC:arna ökas i samma takt som försäljningen. Än så länge har jag aldrig behövt stå i kö för att få ladda vid en SuC (mest trångt längs de rutter jag åkt är Uddevalla, där det ofta nästan är fullt, med 95% norskregistrerade bilar). Längs vår europaresa, har det som mest varit halvfullt vid SuC:arna, vilket också gjort att man fått full kräm vid laddningen. Jag har ju blivit varse att är det fullt vid laddstationen, så får man bara halva effekten vid laddning, vilket också gör att laddtiden ökar till 30-50 minuter (?) istället för 20-30 minuter. Skulle det även bli så att man för vänta 30 minuter på att få komma intill och börja ladda, då är det inte bra.
En annan reflektion kring laddning, är att det i framtiden, bör finnas möjlighet att kunna ladda på alla platser där man stannar/parkerar bilen som t.ex hotell, parkeringsplatser/garage. Det är en otrolig skillnad på att alltid kunna starta (morgonen) med fulladdat batteri (som vi alltid gör hemma), än att börja leta laddställe, efter någon timma. Ett annat alternativ, är ju att man får större batterikapacitetet och/eller extremt snabb laddning vid våra motsvarande idag fossilmackar.
Jag har även en typ 2-kabel i bilen som ofta funkar utanför SuC området. Att det krävs olika kort eller abonnemang (främst utomlands) för att kunna ladda vid dessa stationer är ju helt sjukt. Egentligen! Om man tänker efter! Det borde räcka med att använda det vanliga kreditkortet. Ska det fungera för "vem som helst" att åka elbil måste laddning bli enkelt och helst inte en massa adaptrar och olika standarder. Jag tror att vi kommer skratta åt många av dessa sakerna om 20 år; "vi fick åka omkring med egen kabel i bilen", "t.o.m flera stycken", "vi behövde olika kort för att kunna ladda på olika laddstationer", "det kunde ta 40 minuter att ladda", " vi behövde flera olika appar för att kunna hitta laddstationerna".
Användarvisningsbild
Tanner
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 aug 2015 13:30
Ort: Kungsbacka

Re: Spanien tor

Inlägg av Tanner »

Tack för kul läsning! Värdefull info inför nästa års Europa-semester.
Model S 75D 2018, svart, soltak
Model S 70D 2015, midnight silver metallic, soltak, next gen-säten, vinterpaket
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Spanien tor

Inlägg av Monark1954 »

Vad hade ni för marchhastighet när ni nådde 100 mil/dag och hur många timmar mellan övernattningar?

Vi nådde nästan 70 mil men vi var alltid mycket sena var start och låg på 140 km/h.
Kul att se att det är fler som inte hinner fika klart ibland vid laddning.

Mycket kul att läsa och få andras erfarenheter, körningen blir säkrare med elbilspauser och lite kortare etapper.
Vi hade alltid en egen laddare när vi lämnat Sverige under ca 550 mil utanför Sverige. Ingen var trasig.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 14 apr 2015 20:14
Ort: Alingsås

Re: Spanien tor

Inlägg av ModelS85D »

Avverkar 130 mil per dag på våra Kroatienresor (3st hittills och fler lär det bli) och känner igen det där med att man ofta inte hinner fika klart under laddstoppen :)
Solidsvart Model S 85D
Användarvisningsbild
Bonden75
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 10 dec 2016 07:32

Re: Spanien tor

Inlägg av Bonden75 »

ModelS85D skrev:
Avverkar 130 mil per dag på våra Kroatienresor (3st hittills och fler lär det bli) och känner igen det där med att man ofta inte hinner fika klart under laddstoppen :)
+1


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Benke
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 jun 2017 21:47

Re: Spanien tor

Inlägg av Benke »

När v körde ca 110 mil på en dag, hade vi farthållaren oftast på 130-140 km/h. Laddade var 2,5-3,0 timma.
Generellt gäller att övrig trafik och vägarbeten är avgörande för hur långt man kan köra eller vilken medelhastighet man klarar av att hålla. Vill man "maxa" och kanske köra 160-180 km/h, så är det väldigt sällan man kan göra det under dagtid och semesterperiod, mer än kanske 10-15 minuter, då det helst ska vara minst trefilig motorväg. Kör man däremot på kvällen, efter 20-tiden, är trafiken i regel mycket glesare. Då kan man i princip klara en snitthastighet på 140 km/ h utan att tokköra. Även tidigt på morgonen är det mindre trafik. Kan man passa på att köra i Tyskland på söndagar, då lastbilstrafik i princip är förbjuden och även lördagar under semesterperioden, så flyter trafiken smidigare. Lastbilar som kör om lastbilar (varför envisas de med det på Autonahn?) skapar ibland stopp i trafiken, när det är hårt trafikerat.
Bokar vi hotell längs vägen, siktar jag helst på 70-80 mil per dag. Då finns marginaler för strul i trafiken och man som förare kan ha lite semester också, inte komma fram till hotellet kl 22 och stupa i säng.
Ett annat tips för långresor, när man vill åka omkring och "se Europa", är att stanna till flera dagar på samma plats, samma boende. Är man som vi borta fyra veckor, behöver man landa lite. Att hela tiden bryta upp och åka vidare, är tröttsamt, även om man kanske endast förflyttar sig 30-40 mil bort. Det man vill se, går ju även att besöka nästa år!
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Spanien tor

Inlägg av EnTraktor »

Mitt rekord är 130 mil från Frankfurt till Giron, men då tappade jag en hel del tid på att leta mat vid Superchargers i Frankrike. Efter 3 laddningar och 7 timmars körning som hungrig blev det till slut stopp vid en McD utan supercharger och laddning med Chademo istället.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Spanien tor

Inlägg av Monark1954 »

Trevlig läsning Benke.
Har nu följd dit rutt på kartan. Vi åkte delvis samma väg från Rhondalen, bara en avstickare till Paris innan vi återkomma på samma väg i Tyskland norr om Düsseldorf.

"Åka broarna" i Danmark. Hur är det?
Hade läst/hört att det var mycket tät trafik i Danmark så vi använde två färjeleder i stället. Vi hade tur bägge vägar men kanske även färjan skapar väntetid ibland.

Du har nog rätt om Hotell vid SC i Frankrike mm. Nog inte lätt med lunch, vi åt bara en lunch med flera middagar. Det finns nog flera bra matställe vid truckstopp SC i Tyskland också.

Dagsetapp, värdefull information finns nu i denna tråd samt två trådar om Italien för de som inte provat och känner att man vill boka hotell i tid.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Benke
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 jun 2017 21:47

Re: Spanien tor

Inlägg av Benke »

Enligt någon navigation skiljde det endast ca 22 minuter, som broarna tog längre tid. Jag tror dock inte att väntetid vid färjeläget i Puttgarden är medräknat. Är det ingen kö, får man väl ändå vänta 20-30 minuter. Då går det tidsmässigt på ett ut. Jag har dock varit med om att få vänta på flera färjor, ca tre timmar.
Vi brukar åka Puttgarden-Rödby. Det var ok att åka broarna, lite trafik, normal Scandinavisk trafik. Vägtull över Stora Bält bron.
Skriv svar