Kazakhstan ToR

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Kazakhstan ToR

Inlägg av Svenssons »

Passar kanske inte under SuC-index men garanterat under långresor. Ett par har kört från Zürich till Kazakhstan och tillbaka. Jag är dock lite osäker om vilken väg de körde men det verkar som de kanske körde genom Georgien och Ryssland på väg dit och genom Turkmenistan och Iran på väg tillbaka.

Driving A Tesla Model S From Zurich To Kazakhstan & Back (CleanTechnica Exclusive)
We were denied entry to Turkmenistan on the grounds that our car was a) black (which alone has recently become an offense in Ashgabat), b) with tinted rear windows, c) with yellow stickers, and d) electric.
https://cleantechnica.com/2017/08/13/dr ... exclusive/

Själv drömmer jag ju om att ta min Model X till Thailand. Största bekymret att komma dit är att komma till Kina som jag ser det. Kazakhstan är grannland till Kina...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 371
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Kazakhstan ToR

Inlägg av Nyren »

Ganska hardcore att ta sig in i elskåpen på hotellen... själv tycker jag det känns lite genant att fråga om laddning när de uppenbarligen inte begriper nåt om elbilar och tycker jag är jobbig...
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Kazakhstan ToR

Inlägg av kangru »

Läs mer och kolla videos mm på https://eexplorer.life/
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Kazakhstan ToR

Inlägg av HelectriC »

Man ska uppenbarligen passa sig för att köpa en svart bil om man tänker på andrahandsvärdet Ashgabat :D intressanta lagar en del länder har måste jag säga.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kazakhstan ToR

Inlägg av bylund »

Reserverad färg för dignitärer kanske?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Kazakhstan ToR

Inlägg av HelectriC »

bylund skrev:
Reserverad färg för dignitärer kanske?
Ja, det är väl det mest naturliga, man måste ju kunna urskilja gangsters på mils avstånd ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kazakhstan ToR

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Reserverad färg för dignitärer kanske?
Verkar inte så...
Last September, Berdimuhamedov swapped his black state limousine for a white one, then insisted that 160 important government and media officials do the same.
https://www.autoblog.com/2015/01/29/bla ... an-report/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Kazakhstan ToR

Inlägg av Vasp »

Är ju två stycken som kör från London till Mongoliet i en Nissan Leaf just nu. De är framme i Kazakhstan nu tror jag. De är med i Mongol rally.

Tycket att det är lite mer spännande med folk som kör lång med Leafar och liknande än de som gör det med Teslor.

http://pluginadventure.com/
Skriv svar