Planerar resa till Kroatien

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Fredric83
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 03 aug 2017 12:05
Ort: Helsingborg

Planerar resa till Kroatien

Inlägg av Fredric83 »

Vi planerar för en resa till Kroatien i sommar och jag sitter och "laborerar" med A Better Routplanner för att få till en bra rutt.
Men jag blir inte riktigt klok på hur den fungerar, det känns som den ibland hoppar över laddställen med resultatet att det blir en MAX hastighet över vissa sträckor.
För att sedan stanna väldigt tätt och bara ladda några få % på andra sträckor... Fine jag kan tänka lite själv och kanske optimera det lite efter eget huvud men...

Frågan jag då ställer mig är, hur väl stämmer uträkningarna i programmet? går det lita på verktyget eller är det bara mellan tummen och pekfingret?
mottar gärna tips, ideér, tankar och fakta kring detta.

Om du själv gjort en resan ner till Kroatien/Europa så berätta gärna hur du lade upp din tripp. Hur gjorde du ex med övernattningar? hotell med Destination Charger? o.s.v.

Tacksam för all input.
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Planerar resa till Kroatien

Inlägg av EnTraktor »

Kanske inte riktigt det svaret du förväntat dig men ämnet har diskuterats minst 10 gånger här på forumet. Finns flera reserapporter och mängder med tips från folk som gjort denna resa.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Fredric83
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 03 aug 2017 12:05
Ort: Helsingborg

Re: Planerar resa till Kroatien

Inlägg av Fredric83 »

Ett svar så gott som något annat, har inte tittat så mycket i dessa. Trodde mest de innehöll fina bilder från olika resor.
Då skall jag söka svar blend dessa, tack för hjälpen!
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Planerar resa till Kroatien

Inlägg av e5m1r »

Planera kan du göra men i slutändan vill du nog lyssna på bilen speciellt om du inte är van och känner dig säker i att strunta i vad bilen säger och ta egen väg hoppa SuC osv
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Planerar resa till Kroatien

Inlägg av Smutt »

Var där i sommars underbar semester ska du åka Rostok-Split på 2 dagar så välj hotel med laddning blir segt annars med alla laddstop
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Planerar resa till Kroatien

Inlägg av Zoidberg »

Vi reste för två år sedan med dåvarande S60 (ca 54kwh tillgängligt).
Jag planerade själv. Mätte avstånd mellan SuC. Noterade vilka sträckor som skulle bli tuffa och vilka stopp man kunde hoppa över. Det beror ju lite på trafik och yttre omständigheter...

Vi tog landvägen över stora bält och körde lång förstadag. Tidig morgon till sena kvällen.
Övernattade på hotell utanför München. Dag två var vi nere i Porec Kroatien lagom till middag.
Tråkig körning, men med ljudbok och gott sällskap gick det att härda ut. Och så vackra landskap man såg utanför rutan! :D

Vi skrev ner namn och adress på alla laddställen vi skulle passera längs vägen. Så vi hade alternativ om vi ville stanna tidigare eller utvärdera om vi kunde köra lugnare och längre och "hoppa över" ett stopp.

Nu finns det långt mycket fler SuC. Så resan borde inte vara några problem att lägga upp en färdplan med tempo som passar er.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Skriv svar