Strategisk laddplats i Västebotten län? utförande? tips?

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Strategisk laddplats i Västebotten län? utförande? tips?

Inlägg av Vasp »

Jag bor då i Skellefteå och vill gärna köpa mig en elbil men infrastrukturen finns inte i Norrland. Finns snabbladdare i Umeå, Piteå och Luleå. Är ointressant för mig att åka norrut och till Umeå blir det för långt. Vill kunna åka söderut och inåt landet mot Norge. Tänkte då att många säkert har samma problem och typ endast en eller två snabbladdnings stationer skulle kunna leda till ökat resande fler köpta elbilar etc. Och att de där få strategiskt utsatta laddstationer kan få god användning och ett positivt kassaflöde.

Har då börjat fundera på att starta ett företag och bygga en eller två laddstationer till att börja med. Skrev en lista med 16 orter som om det fanns snabbladdare på dessa skulle göra elbilsresor i Västerbottens län möjliga.
Om det skulle bli verklighet var skulle man starta? Och hur skulle de se ut?

Jag tänkte mig Ånäset för koppla ihop Skellefteå och Umeå. Och i Skellefteå för resor norrut och söderut. Jag har läst många reseskildringar hur folk som är på genomresa har blivit tvungna att ladda på stadshotellets typ 2 kontakt. Och då måste man äta eller bo på hotellet.

utförandet tänkte jag att man skulle ha två snabbladdare med Chademo och CCS. Och två 22 kw typ 2 ladduttag.

Behöver som sagt tips och hjälp av kunniga elbilsförare.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Strategisk laddplats i Västebotten län? utförande? tips?

Inlägg av vigge50 »

Nu har jag ingen aning vilken budget du har men jag tror att dessa siffror som finns här kommer skrämma dig och lägga idéen och sidan. Tyvärr så är kostnaden för själva laddaren bara en av flera stora kostnader vilket gör att kostnaden snabbt springer iväg till stora belopp. Här räknar de mellan 200-550 000 kr för en snabbladdare.

http://emobility.se/startsida/laddstati ... stationer/
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Strategisk laddplats i Västebotten län? utförande? tips?

Inlägg av Leo »

Storuman! Då funkar det med Tesla mellan Umeå och Mo i Rana (eller snarare några mil söder om)
Å
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Strategisk laddplats i Västebotten län? utförande? tips?

Inlägg av JFAH »

KOlla med skellefteå kraft. I januari 2016, så sade de att de skulle placera ut 20 st snabbladdare (hemavan och storuman bland annat) i norrland inland och i skellefteå. De hade en stor presserelease om det. Såvitt jag känner till har de inte ändrat planerna. Slå dem en pling och se hur det går?

MVH
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Strategisk laddplats i Västebotten län? utförande? tips?

Inlägg av Vasp »

Jo har koll på det. Är dyrt. Men man har ju klimatklivet som kan bidra med upp till hälften. Och min egen kommun är väldigt mån om sin gröna image(även om de har satsat på biogas). Vet att folk som bygger hyreshus och sånt får mycket hjälp av kommunen låga avgifter och så. Man borde kunna få liknade hjälp om man bygger Laddplatser. Då det bidrar till mer handel i närområdet och bättre luft i centrala stan. Skellefte har problem med luften i stadskärnan. Om man kan få genomfart trafik och lokaltrafik att byta till eldrift så blir det bättre för stan. Och Skellefte Kraft får sälja mer ström.

Har småkoll på Skellefte kraft. Lite bekanta som jobbar där. Är inte 20 snabbladdare som gäller. Verkar mest bli typ 2 kontakter. Några fåtal snabbladdare. Och då en per plats.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Strategisk laddplats i Västebotten län? utförande? tips?

Inlägg av Vasp »

När det kommer till inlands kommunerna tänker jag mig att de borde vara väldigt hjälpsamma med mark, tillstånd och liknande. Då en Laddstation gör så att folk stannar till och spenderar lite pengar. Man kanske till och med dra det så pass långt att en Laddstation kan leda till Inflyttning av folk. Elbilist stannar till upptäcker att det är en fin liten by/samhälle, elbilist köper hus och flyttar in. Finns en chans i alla fall. Istället för att bara köra förbi på landsvägen. Eller aldrig ens ha tagit den vägen pga ingen laddning.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Strategisk laddplats i Västebotten län? utförande? tips?

Inlägg av Hammar »

Betalning: Måste vara snabb smidig och enkel, både för svenskar, norrmän och alla andra som kan tänkas stanna till.

Location location location:
Det är ju bra om det är många bilar som åker förbi platsen, så ett ställe där två stora vägar möts kan ju vara intressant att titta på.
Måste finnas något att göra, och helst WC. Kunderna måste ju kunna spendera 30-60 minuter på någonting medan de väntar.
Hur ser det ut med gränshandeln mot Norge. Har dessa butiker laddare på sina parkeringar?
Tillgång på ström: År ju bra om platsen har ström framdraget så att det är relativt billigt att sätta upp första stolpen.

Måste alla elbilar kunna snabbladda?
De idag bäst säljande elbilarna kan laddas med Chademo. Hur mycket dyrare är en stolpe som klarar både Chademo och CCS?
Hur fort måste det gå?
En enklare Chademo på 20kw skulle ju kunna anslutas till ett vanligt 32A rött tre-fas uttag. Borde ju vara billigare att få tillgång till ett sådant uttag.
När du ser att den enklare stolpen börjar användas mycket, så kan det vara dags att byta till en snabbare stolpe. Den långsamma flyttar du ju då till ett nytt ställe, eller använder som stolpe nr2 någonstans.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Strategisk laddplats i Västebotten län? utförande? tips?

Inlägg av Monark1954 »

Leo skrev:
Storuman! Då funkar det med Tesla mellan Umeå och Mo i Rana (eller snarare några mil söder om)
Å
Lägg till Lycksele då kan en 30 kWh elbil (Leaf) eller en släpvagnsdragande Modell X ta sig till Hemavan/Tärna.
För modell 3 liknande räckvidd skulle kanske Storuman räcka.
Är Mo i Rana målet behövs en snabbladdare även i Hemavan/Tärna.

Örnsköldsvik är flakshals för att nå laddningsstrukturen från Härnösand och söderut.

Om Skellefteåkraft låssassatsar för sin immige med bara typ 2 är det ett skämt. Möjliggör inte elbilsresande i inlandet om du inte har typ 75kWh och minst 11 kW laddare.

E45:an men täcker även resande från kusten. Mitt förslag förutom ovan, Dorotea och Sorsele. Lägg till Norsjö. Hammardal bör kompletteras med snabbladdare för bilar typ Leaf.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Strategisk laddplats i Västebotten län? utförande? tips?

Inlägg av JFAH »

Monark1954 skrev:
Leo skrev:
Storuman! Då funkar det med Tesla mellan Umeå och Mo i Rana (eller snarare några mil söder om)
Å
Lägg till Lycksele då kan en 30 kWh elbil (Leaf) eller en släpvagnsdragande Modell X ta sig till Hemavan/Tärna.
För modell 3 liknande räckvidd skulle kanske Storuman räcka.
Är Mo i Rana målet behövs en snabbladdare även i Hemavan/Tärna.

Örnsköldsvik är flakshals för att nå laddningsstrukturen från Härnösand och söderut.

Om Skellefteåkraft låssassatsar för sin immige med bara typ 2 är det ett skämt. Möjliggör inte elbilsresande i inlandet om du inte har typ 75kWh och minst 11 kW laddare.

E45:an men täcker även resande från kusten. Mitt förslag förutom ovan, Dorotea och Sorsele. Lägg till Norsjö. Hammardal bör kompletteras med snabbladdare för bilar typ Leaf.
Som sagt, Skellfteå kraft hade stora planer. Och merparten av laddpunkterna var combo laddare (ccs+chademo). Men jag har hört väldigt lite efter pressereleasen som sade att det skulle vara uppe och snurra innan 2017. Då har de ganska lite tid på sig menar jag...
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Strategisk laddplats i Västebotten län? utförande? tips?

Inlägg av Vasp »

Det jag har hört om skellefte krafts snabbladdare är att det ska bli fyra stycken. en i Hemavan en i Storuman och två i Lycksele. De tio talet i Skellefte trakten ska vara typ2 vad jag har hört.
Så Skellefte kraft kommer inte att täcka upp hela Västerbotten själv. Borde finnas plats för en liten lokal aktör som jag hade tänkt mig att bli.

Prissättning föresten? Vad är att föredra per minut Per kwh timme, laddblock typ på 30 min? Jag har ingen personlig erfarenhet. Jag tänkte mig per kwh enkelt att fatta. Man betalar bensin per liter och el per kwh.

Pris? beror såklart på hur mycket elen kostar att köpa in och hur många som laddar vad underhållskostnaden är och så. Tänkte vara lite billigare än Clever. Ungefär 3-4kr per kwh.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Strategisk laddplats i Västebotten län? utförande? tips?

Inlägg av LarsL »

Vasp skrev:
Prissättning föresten? Vad är att föredra per minut Per kwh timme, laddblock typ på 30 min? Jag har ingen personlig erfarenhet. Jag tänkte mig per kwh enkelt att fatta. Man betalar bensin per liter och el per kwh.

Pris? beror såklart på hur mycket elen kostar att köpa in och hur många som laddar vad underhållskostnaden är och så. Tänkte vara lite billigare än Clever. Ungefär 3-4kr per kwh.
Jag tycker det är självklart att el ska säljas per kWh. Men många påstår att det ska vara per minut för då flyttar sig folk. Fast enda stället jag väntat på att någon ska ladda fullt var vid en minutladdare, så det håller inte riktigt. Bättre då att laddare avbryter när det börjar gå långsamt att ladda så att nästa kan ta vid, så funkar Clever.
Att ta betalt med tidsblock är ju det absolut sämsta. Om jag har betalt för 30 minuter så tänker jag stå här i 30 minuter varesig jag behöver eller inte.

Just nu är det nog svårt att få en laddare att gå ihop ekonomiskt bara genom elförsäljningen.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Strategisk laddplats i Västebotten län? utförande? tips?

Inlägg av Monark1954 »

LarsL skrev:
Vasp skrev:
Prissättning föresten? Vad är att föredra per minut Per kwh timme, laddblock typ på 30 min? Jag har ingen personlig erfarenhet. Jag tänkte mig per kwh enkelt att fatta. Man betalar bensin per liter och el per kwh.

Pris? beror såklart på hur mycket elen kostar att köpa in och hur många som laddar vad underhållskostnaden är och så. Tänkte vara lite billigare än Clever. Ungefär 3-4kr per kwh.
Jag tycker det är självklart att el ska säljas per kWh. Men många påstår att det ska vara per minut för då flyttar sig folk. Fast enda stället jag väntat på att någon ska ladda fullt var vid en minutladdare, så det håller inte riktigt. Bättre då att laddare avbryter när det börjar gå långsamt att ladda så att nästa kan ta vid, så funkar Clever.
Att ta betalt med tidsblock är ju det absolut sämsta. Om jag har betalt för 30 minuter så tänker jag stå här i 30 minuter varesig jag behöver eller inte.

Just nu är det nog svårt att få en laddare att gå ihop ekonomiskt bara genom elförsäljningen.
Håller med, att betala per kWh är det enda rimliga med Clevers avbrytande funktion vid långsam laddning.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Strategisk laddplats i Västebotten län? utförande? tips?

Inlägg av Leo »

Finns 22kW CCS/Chademo för under 100000kr där man kan få 50% betalt via klimatklivet.

Bätte med 2st såna 22kW än en 43kW som kostar uppemot 200000-500000kr.

Sen vid lämpligt matställe/WC/hotell.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strategisk laddplats i Västebotten län? utförande? tips?

Inlägg av TiborBlomhall »

Ta kontakt med dem i Jämtland som skapat Green Highway. De har säkert många bra tips om hur man får snabbladdare till glesbygden.
Användarvisningsbild
6884
Teslaägare
Inlägg: 76
Blev medlem: 20 feb 2016 06:46

Re: Strategisk laddplats i Västebotten län? utförande? tips?

Inlägg av 6884 »

Det blir två destinationsladdare (Tesla) på hotell Toppen i Storuman om några veckor. Du laddar fem mil på en timmes lunch. Bra lunch, fyra dagstidningar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Strategisk laddplats i Västebotten län? utförande? tips?

Inlägg av LarsL »

Leo skrev:
Finns 22kW CCS/Chademo för under 100000kr där man kan få 50% betalt via klimatklivet.

Bätte med 2st såna 22kW än en 43kW som kostar uppemot 200000-500000kr.

Sen vid lämpligt matställe/WC/hotell.
Jag har sett ännu billigare med 22kW för runt 30000kr (kanske efter bidrag).
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Strategisk laddplats i Västebotten län? utförande? tips?

Inlägg av Leo »

Kanon med i alla fall destinationsladdare i Storuman.

30000 är efter bidrag skulle jag tro (klimatklivet)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Re: Strategisk laddplats i Västebotten län? utförande? tips?

Inlägg av hanty »

Får jag välja en laddplats i Västerbotten skulle det vara Arjeplog. Åker från västkusten till Lofoten via Bodö varje sommar för att fiska. Sedan vi fick Teslan blev det till att åka hela vägen genom Norge, vackert men långsamt. SuC i Umeå och Skellefteå framgent. Saknar en snabbladdningsmöjlighet i Västerbottens inland på väg 95. Skulle vara trevligt att ta turen via Sverige ibland igen.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Strategisk laddplats i Västebotten län? utförande? tips?

Inlägg av lator »

Vasp skrev:
Det jag har hört om skellefte krafts snabbladdare är att det ska bli fyra stycken. en i Hemavan en i Storuman och två i Lycksele. De tio talet i Skellefte trakten ska vara typ2 vad jag har hört.
Så Skellefte kraft kommer inte att täcka upp hela Västerbotten själv. Borde finnas plats för en liten lokal aktör som jag hade tänkt mig att bli.

Prissättning föresten? Vad är att föredra per minut Per kwh timme, laddblock typ på 30 min? Jag har ingen personlig erfarenhet. Jag tänkte mig per kwh enkelt att fatta. Man betalar bensin per liter och el per kwh.

Pris? beror såklart på hur mycket elen kostar att köpa in och hur många som laddar vad underhållskostnaden är och så. Tänkte vara lite billigare än Clever. Ungefär 3-4kr per kwh.
Clever tar 2,50kr/kWh om du tecknar ett abonnemang för 99 kr/månad. Det innebär att det blir billigare redan vid 40 kWh/månad...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Strategisk laddplats i Västebotten län? utförande? tips?

Inlägg av lator »

TiborBlomhall skrev:
Ta kontakt med dem i Jämtland som skapat Green Highway. De har säkert många bra tips om hur man får snabbladdare till glesbygden.
Green Highway skapades av Sundsvalls och Östersunds kommuner i samarbete med Sör-Tröndelag Fylke (Trondheims Kommun) och med stark inblandning av främst Jämtkraft. Prata med Anne Sörensen på Östersunds Kommun, hon kan säkert ha en del värdefull info. 063-143000
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Spyder
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 30 sep 2014 20:10
Ort: Västerbotten

Re: Strategisk laddplats i Västebotten län? utförande? tips?

Inlägg av Spyder »

Norsjö kommun har fått fråga från Skellefteå Kraft om laddstolpar och de beslutade vid KS innan semestern att dessa skulle placeras utanför kommunhuset.
KS protokoll http://www.norsjo.se/Sve/Filarkiv/Proto ... 160630.pdf

Samt enligt Skellefteå Krafts nyhetsbrev i september https://www.skekraft.se/minasidor/kraft ... en%202016.
kommer deras laddare ingå i Charge & Drive nätverket http://www.fortum.com/countries/se/priv ... fault.aspx

Placeringen enligt tidigare uppgift kommer vara enligt följande
karta_laddstolpar.png
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Strategisk laddplats i Västebotten län? utförande? tips?

Inlägg av Monark1954 »

Västerbotten är näst sist i Sverige på antal laddplatser per invånare trots att ökningen 2016 är 75%. Norrbotten är sämst.
Laddplatstätast 2016 var Gotland, Jämtland, Blekinge och Dalarna. "Källa laddplats.nu"

Ny satsar Umeå Energi på ett nät av snabbladdare med likström. ( Chademo / CCN EU med effekt över 50 kW)
Blå vägen/E12 får 6 nya snabbladdare, längsta etapp Vännäs/Umeå 10 mil än så länge.
Två till längs E4, Nordmaling och Lövånger förutom de tre som redan finns i Umeå och Skellefteå krafts i Skellefteå.
Toppen nu kan mellanstora elbilar resa längs E12 och E4.
Åsele är även med i planerna för snabbladdare.
För Vindeln och Klimpfjäll är planerna laddplats.

Uppfattar att planerna är konkreta och inte reklam.
UmeåEnergiLaddstationer.JPG
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Strategisk laddplats i Västebotten län? utförande? tips?

Inlägg av Bjelke »

Tycker dom kan lägga nåt rejält i Strömsund för strax utanför har vi vår släktgård 8-)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Strategisk laddplats i Västebotten län? utförande? tips?

Inlägg av Monark1954 »

Bjelke skrev:
Tycker dom kan lägga nåt rejält i Strömsund för strax utanför har vi vår släktgård 8-)
Inte så dumt trots egenintresset. E45:an behöver flera snabbladdare. Ca 10 mil från Östersund.
Sen antar jag att både Dorotea och Vilhelmina behöver snabbladdare för att nå Storuman med mellanstor elbil.
Fortsätts resan kanske Sorsele och Arvidsjaur blir lämpliga platser för snabbladdare.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Strategisk laddplats i Västebotten län? utförande? tips?

Inlägg av StefL »

Monark1954 skrev:
Blå vägen/E12 får 6 nya snabbladdare, längsta etapp Vännäs/Umeå 10 mil än så länge.
Antar att man menar Vännäs - Lycksele, vilket också framgår av kartan. Vännäs - Umeå är ca tre mil...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Skriv svar