Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vemdale
Moderator: Redaktion
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
Är vägen från Stockholm till Vemdalen via Sundsvall att föredra framför att åka via Mora trots att den tar en timme längre tid (enligt abetterrouteplanner)? Någon som har erfarenhet av båda alternativen?
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
Efter att ha testat de flesta sträckor har jag kommit fram till att Uppsala/Sthlm - ladda fullt SuC Gävle - toppa upp Chademo i Sveg - Vemdalen är det snabbaste alternativet. Ca 45 min snabbare än via SuC Mora.FreddeB skrev:Är vägen från Stockholm till Vemdalen via Sundsvall att föredra framför att åka via Mora trots att den tar en timme längre tid (enligt abetterrouteplanner)? Någon som har erfarenhet av båda alternativen?
MY LR, Pearl White
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
Dock torde förlusten via Mora vara mindre från Stockholm än Uppsala, då man snarare kör över Enköping än Uppsala mot Mora från StockholmKirre skrev:Efter att ha testat de flesta sträckor har jag kommit fram till att Uppsala/Sthlm - ladda fullt SuC Gävle - toppa upp Chademo i Sveg - Vemdalen är det snabbaste alternativet. Ca 45 min snabbare än via SuC Mora.FreddeB skrev:Är vägen från Stockholm till Vemdalen via Sundsvall att föredra framför att åka via Mora trots att den tar en timme längre tid (enligt abetterrouteplanner)? Någon som har erfarenhet av båda alternativen?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
På grund av markägardiskussioner så kommer Ljusdal under sommaren bara installera två av de planerade platserna; vid OK i Ljusdal och i Kårböle. Ljusdal är ju inte stort, så på fem minuter har man promenerat till affärsområdet på Norra Järnvägsgatan, och intill ligger Ica, OK (!) och Michels restaurang.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
Kårböle har väl en hyffsad restaurang. Om det är i närheten av den laddaren skall stå. Avståndsmässigt är Ljusdal rena storstan jämfört med Kårböle.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
themax skrev:På grund av markägardiskussioner så kommer Ljusdal under sommaren bara installera två av de planerade platserna; vid OK i Ljusdal och i Kårböle. Ljusdal är ju inte stort, så på fem minuter har man promenerat till affärsområdet på Norra Järnvägsgatan, och intill ligger Ica, OK (!) och Michels restaurang.
Goda nyheter att det är på gång
På sommaren klarar jag mig utan, speciellt nu med Chademo i Rätansbyn, men hösten/vintern behövs det!
Jag tror att det är bra med lite spridning. Behöver man handla så tar man den "Centrala" i Ljusdal, behöver man inte handla så tar man den i Kårböle (eller finns någon Ica där med? Kommer inte ihåg nu...).
Frågan är om det finns någon möjlighet att se om den är upptagen eller inte i förväg?
Nått optimalt vore ju Status på nuvarande bils laddning samt webcam för att se om någon står i kö
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
Om ni väljer att ta en långfika på Nya Konditoriet i Delsbo så finns nu en 11kW laddbox installerad. Kanske inte första valet för någon som har bråttom till Vemdalen, men i närheten finns både restauranger och butiker.
Administreras via inCharge, med en kostnad på 3kr/kWh.
Administreras via inCharge, med en kostnad på 3kr/kWh.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
Nästan i mina krokar Delsbo är real trevligt
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
Har helt missat denna tråd så jag har också varit i kontakt med olika personer i Ljusdals kommun. (Bra att de vet att flera eftersöker laddare).
Svärmor bor i Ljusdal och nu i lägenhet så därför blir det ganska knepigt när man kommer fram med 10 mil kvar i batteriet.
Senaste infon jag fick, från Micke, är att laddaren vid OK skall vara klar i november.
Svärmor bor i Ljusdal och nu i lägenhet så därför blir det ganska knepigt när man kommer fram med 10 mil kvar i batteriet.
Senaste infon jag fick, från Micke, är att laddaren vid OK skall vara klar i november.
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
Japp, november ska den vara uppe. Kommunen har brottats med markägarfrågor men där är det i alla fall löst.MattiasH skrev:Har helt missat denna tråd så jag har också varit i kontakt med olika personer i Ljusdals kommun. (Bra att de vet att flera eftersöker laddare).
Svärmor bor i Ljusdal och nu i lägenhet så därför blir det ganska knepigt när man kommer fram med 10 mil kvar i batteriet.
Senaste infon jag fick, från Micke, är att laddaren vid OK skall vara klar i november.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
Nu är det ju december och kan inte hitta någon info om chademo-laddstationen i Ljusdal eller Kårböle har öppnat
Någon som vet något om status?
Någon som vet något om status?
MY LR, Pearl White
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
Vet inte varför det dröjt. Sist jag kollade var allt på banan för installation i november. Det ser ut som om det blir ännu en vinter utan laddmöjlighet i Ljusdal tyvärr.Kirre skrev:Nu är det ju december och kan inte hitta någon info om chademo-laddstationen i Ljusdal eller Kårböle har öppnat
Någon som vet något om status?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
Nu har jag kollat med min svåger. Goda nyheter.
Ljusdals Energi har haft tuffa diskussioner med markägarna. Ica ser ingen vits med att ha en laddare på sin mark, och därför har nu positionen flyttats till OKQ8. Till höger om fastigheten markbereds det nu för en snabbladdare och en 22kW. Ledningar är framdragna och den kommer förhoppningsvis att sättas upp inom någon vecka. Därefter ska den funktionstestas och sättas i drift av ABB. Så när ni börjar ladda; gå in till OKQ8 och uppmuntra Stefan Strandell (franchisetagaren) om att han gör en god gärning. Handla mat kan ni göra senare istället för på Ica Matpunkten. Till exempel på Ica Åsen, som också kan erbjuda åtminstone 11kW.
Delar ur styrelsen för Ljusdals Energi förstår heller inte vitsen med elbilar. "Varför ska vi bjuda rika Stockholmare på el?" har myntats på ett styrelsemöte från en ledamot (från ett parti som ogillar rika människor, ni få själva gissa vilket). Ingen förståelse alls (och ledamoten kunde uppenbarligen inte förstå att det faktiskt skulle gå att ta betalt). Så det blir bara två snabbladdare i kommunen (från projekterade sex). Laddaren i Kårböle väntar fortfarande på sin lösning då markägaren där inte heller förstår att elbilsförare gärna spenderar pengar på närliggande butiker, restauranger och caféer när de ändå står stilla i en halvtimme eller mer.
Nåväl. Kul att ha nåt positivt att rapportera i den här tråden.
Ljusdals Energi har haft tuffa diskussioner med markägarna. Ica ser ingen vits med att ha en laddare på sin mark, och därför har nu positionen flyttats till OKQ8. Till höger om fastigheten markbereds det nu för en snabbladdare och en 22kW. Ledningar är framdragna och den kommer förhoppningsvis att sättas upp inom någon vecka. Därefter ska den funktionstestas och sättas i drift av ABB. Så när ni börjar ladda; gå in till OKQ8 och uppmuntra Stefan Strandell (franchisetagaren) om att han gör en god gärning. Handla mat kan ni göra senare istället för på Ica Matpunkten. Till exempel på Ica Åsen, som också kan erbjuda åtminstone 11kW.
Delar ur styrelsen för Ljusdals Energi förstår heller inte vitsen med elbilar. "Varför ska vi bjuda rika Stockholmare på el?" har myntats på ett styrelsemöte från en ledamot (från ett parti som ogillar rika människor, ni få själva gissa vilket). Ingen förståelse alls (och ledamoten kunde uppenbarligen inte förstå att det faktiskt skulle gå att ta betalt). Så det blir bara två snabbladdare i kommunen (från projekterade sex). Laddaren i Kårböle väntar fortfarande på sin lösning då markägaren där inte heller förstår att elbilsförare gärna spenderar pengar på närliggande butiker, restauranger och caféer när de ändå står stilla i en halvtimme eller mer.
Nåväl. Kul att ha nåt positivt att rapportera i den här tråden.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
themax skrev:Nu har jag kollat med min svåger. Goda nyheter.
Ljusdals Energi har haft tuffa diskussioner med markägarna. Ica ser ingen vits med att ha en laddare på sin mark, och därför har nu positionen flyttats till OKQ8. Till höger om fastigheten markbereds det nu för en snabbladdare och en 22kW. Ledningar är framdragna och den kommer förhoppningsvis att sättas upp inom någon vecka. Därefter ska den funktionstestas och sättas i drift av ABB. Så när ni börjar ladda; gå in till OKQ8 och uppmuntra Stefan Strandell (franchisetagaren) om att han gör en god gärning. Handla mat kan ni göra senare istället för på Ica Matpunkten. Till exempel på Ica Åsen, som också kan erbjuda åtminstone 11kW.
Delar ur styrelsen för Ljusdals Energi förstår heller inte vitsen med elbilar. "Varför ska vi bjuda rika Stockholmare på el?" har myntats på ett styrelsemöte från en ledamot (från ett parti som ogillar rika människor, ni få själva gissa vilket). Ingen förståelse alls (och ledamoten kunde uppenbarligen inte förstå att det faktiskt skulle gå att ta betalt). Så det blir bara två snabbladdare i kommunen (från projekterade sex). Laddaren i Kårböle väntar fortfarande på sin lösning då markägaren där inte heller förstår att elbilsförare gärna spenderar pengar på närliggande butiker, restauranger och caféer när de ändå står stilla i en halvtimme eller mer.
Nåväl. Kul att ha nåt positivt att rapportera i den här tråden.
Tror tyvärr man kommer få "slåss" med motsträvare till det hela en bra bit framåt.
Skönt att det kommer upp iallafall
Din svåger borde kanske prata med Dan (Mogemark) på just Ica Åsarna. Han verkar klart positiv till det här med Elbil och Elbilsladdning
För övrigt så är det ca 10 minuters promenad dit upp från OKQ8, så ska man inte handla allt för mycket så kan man ta den promenaden
Vet du om Ica Åsarna / Dan fått upp någon "riktig" laddare eller är det fortfarande deras Trefas-uttag som gäller? (I sådant fall borde det vara 22kW som är tillgängligt )
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
Jag vet inget om Ica Åsen Men förhoppningsvis har han fått upp sin typ2 som planerat. Det jobbar även Ica Delins i Färila på att fixa (11kW).Jocce skrev:Vet du om Ica Åsarna / Dan fått upp någon "riktig" laddare eller är det fortfarande deras Trefas-uttag som gäller? (I sådant fall borde det vara 22kW som är tillgängligt )
/Jocce
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
themax skrev:Jag vet inget om Ica Åsen Men förhoppningsvis har han fått upp sin typ2 som planerat. Det jobbar även Ica Delins i Färila på att fixa (11kW).Jocce skrev:Vet du om Ica Åsarna / Dan fått upp någon "riktig" laddare eller är det fortfarande deras Trefas-uttag som gäller? (I sådant fall borde det vara 22kW som är tillgängligt )
/Jocce
Ha ha, hur svårt ska det vara, varenda gång
Åsen, Åsen, Åsarna..nä fan det går inte
Grymt med en Typ2 iallafall, men går kommunen på honom och talar om att de vill ha en Chademo så tror jag han hoppar på det tåget
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
Tack för det och ditt engagemang! Ser ut som att det finns en möjlighet att snabba på resan upp en del i vinter i alla fallthemax skrev:Nu har jag kollat med min svåger. Goda nyheter.
Ljusdals Energi har haft tuffa diskussioner med markägarna. Ica ser ingen vits med att ha en laddare på sin mark, och därför har nu positionen flyttats till OKQ8. Till höger om fastigheten markbereds det nu för en snabbladdare och en 22kW. Ledningar är framdragna och den kommer förhoppningsvis att sättas upp inom någon vecka. Därefter ska den funktionstestas och sättas i drift av ABB. Så när ni börjar ladda; gå in till OKQ8 och uppmuntra Stefan Strandell (franchisetagaren) om att han gör en god gärning. Handla mat kan ni göra senare istället för på Ica Matpunkten. Till exempel på Ica Åsen, som också kan erbjuda åtminstone 11kW.
Delar ur styrelsen för Ljusdals Energi förstår heller inte vitsen med elbilar. "Varför ska vi bjuda rika Stockholmare på el?" har myntats på ett styrelsemöte från en ledamot (från ett parti som ogillar rika människor, ni få själva gissa vilket). Ingen förståelse alls (och ledamoten kunde uppenbarligen inte förstå att det faktiskt skulle gå att ta betalt). Så det blir bara två snabbladdare i kommunen (från projekterade sex). Laddaren i Kårböle väntar fortfarande på sin lösning då markägaren där inte heller förstår att elbilsförare gärna spenderar pengar på närliggande butiker, restauranger och caféer när de ändå står stilla i en halvtimme eller mer.
Nåväl. Kul att ha nåt positivt att rapportera i den här tråden.
MY LR, Pearl White
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
På Plugshare har nu chademon i Ljusdal dykt upp. Står dock att den aktiveras i februari...
Ska åka upp till vemdalen nu på onsdag. Någon (themax kanske) som vet om den trots allt är igång än?
Ska åka upp till vemdalen nu på onsdag. Någon (themax kanske) som vet om den trots allt är igång än?
MY LR, Pearl White
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
Från säker källaKirre skrev:På Plugshare har nu chademon i Ljusdal dykt upp. Står dock att den aktiveras i februari...
Ska åka upp till vemdalen nu på onsdag. Någon (themax kanske) som vet om den trots allt är igång än?
"Vi väntar fortfarande på att markarbetena ska bli klar. Börjar få slut på ursäkter
Törs inte ge någon prognos"
Snart, men inte på onsdag. Inte ens på en torsdag...
Lovar skriva när strömmen matas på.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
Dagens uppdatering:
”Nu börjar det röra på sig.
Christer skarvar in kabeln mot mätarskåpet. De ska nu fylla upp mot betongkanten och placera snabbladdaren upp mot ytterhörnet på huset. 22 kW-laddaren kommer att placeras i högra hörnet av den nya betongkanten.
Troligen är det mesta på plats i dag och då kan vi kanske vara igång nästa vecka om ABB har tid att driftsätta.”
”Nu börjar det röra på sig.
Christer skarvar in kabeln mot mätarskåpet. De ska nu fylla upp mot betongkanten och placera snabbladdaren upp mot ytterhörnet på huset. 22 kW-laddaren kommer att placeras i högra hörnet av den nya betongkanten.
Troligen är det mesta på plats i dag och då kan vi kanske vara igång nästa vecka om ABB har tid att driftsätta.”
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
GRYMT roligt att se / hörathemax skrev:Dagens uppdatering:
”Nu börjar det röra på sig.
Christer skarvar in kabeln mot mätarskåpet. De ska nu fylla upp mot betongkanten och placera snabbladdaren upp mot ytterhörnet på huset. 22 kW-laddaren kommer att placeras i högra hörnet av den nya betongkanten.
Troligen är det mesta på plats i dag och då kan vi kanske vara igång nästa vecka om ABB har tid att driftsätta.”
Ligger ju en Supermarket precis "granne" såg jag.
Detta torde innebära att man kan ladda medans man handlar på vägen upp till Fjällen.
O Ljusdal borde jag ha ca 40-50% kvar om jag laddar nästan fullt i Gävle. Handlar man i någon timme borde man mao ha nästan fullt när man åker från Ljusdal igen, vilket innebär att jag borde ha runt 40-50% även när jag kommer till Stugan i Klövsjö utan nått mer stopp.
Detta är ju perfekt! (Bara hoppas det inte blir för mycket kö på Chademon...)
Som backup finns ju Chademo både i Rätan och numera i Klövsjö by, så man kan ju trycka i en del kraft även när man är där uppe (Gör man en del utflykter under ett par dagar där uppe är 10A laddning i stugan inte supermycket att hänga i granen om man vill komma till Gävle utan laddstopp)
Måste nästan ta en tur att åka skidor uppe i stugan bara för sakens skull nu!
Någon som vet hur mycket extra förbrukning man kan räkna med om man har takräcke med skidor på?
Jag utgår från att det är bättre att köra med skidorna i skidhållare än i box? (Förbrukningsmässigt)
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vemdale
Driftsättning på torsdag (På riktigt. En torsdag)!
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
Tjohooo!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- mattiasottosson
- Teslaägare
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
- Ort: Tjockhult
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
Glada dagar! Verkligen ett bra tillskott, var onekligen ett ingemansland där tidigare.
Hade lite räckviddsångest från Vemdalen -> Gävle när vi åkte nu i slutet av Januari, för kvicksilvret var nere på -16 dagen innan avfärd.
Temperaturen gick som tur var upp när vi skulle åka. Var -4 och snöfall när vi startade i Vemdalen och körde Sveg -> Gävle på 192 Wh/km. Nådde Gävle SuC på 24%, så det var frid och fröjd den här gången.
Hade lite räckviddsångest från Vemdalen -> Gävle när vi åkte nu i slutet av Januari, för kvicksilvret var nere på -16 dagen innan avfärd.
Temperaturen gick som tur var upp när vi skulle åka. Var -4 och snöfall när vi startade i Vemdalen och körde Sveg -> Gävle på 192 Wh/km. Nådde Gävle SuC på 24%, så det var frid och fröjd den här gången.
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.