Taxi blockerar superchargers
Moderator: Redaktion
Re: Taxi blockerar superchargers
Policyn är ju väldigt luddig. Vad räknas som "kommersiellt"? Alla vi som har tjänstebil använder ju den i tjänsten. Är man petig så är det också kommersiell användning. Å andra sidan är det ju fånigt att begränsa SuC-laddning till privata fritidsresor.
Grundtanken är bra, men det känns som så ofta inte riktigt helt genomtänkt.
Grundtanken är bra, men det känns som så ofta inte riktigt helt genomtänkt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Taxi blockerar superchargers
Jag gillar inte lösningen. Istället för att hitta på en lösning som gynnar båda parter så stänger man bara dörren?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Taxi blockerar superchargers
Vore det inte bättre att begränsa var och hur ofta man får använda Superchargers? Om man bara snurrar runt kring tex Stockholm och aldrig ansluter till annat än Superchargers så borde de kanske sätta en avgift laddningen, tycker jag. Och det borde gälla oavsett syftet med körningen.
För om Tesla inte tar betalt för den typen körning så kommer aldrig folk och Taxibolag få arslet ur och fixa laddning. Om det är gratis att snabbladda så är det få som kommer ligga på bostadsföreningen för att få upp hemmaladdning som kommer kosta dem pengar.
För om Tesla inte tar betalt för den typen körning så kommer aldrig folk och Taxibolag få arslet ur och fixa laddning. Om det är gratis att snabbladda så är det få som kommer ligga på bostadsföreningen för att få upp hemmaladdning som kommer kosta dem pengar.
Re: Taxi blockerar superchargers
Det hade ju varit en mycket bättre lösning! Borde inte vara svår att implementera heller?LarsL skrev:Vore det inte bättre att begränsa var och hur ofta man får använda Superchargers? Om man bara snurrar runt kring tex Stockholm och aldrig ansluter till annat än Superchargers så borde de kanske sätta en avgift laddningen, tycker jag. Och det borde gälla oavsett syftet med körningen.
För om Tesla inte tar betalt för den typen körning så kommer aldrig folk och Taxibolag få arslet ur och fixa laddning. Om det är gratis att snabbladda så är det få som kommer ligga på bostadsföreningen för att få upp hemmaladdning som kommer kosta dem pengar.
Model S P85DL+
Re: Taxi blockerar superchargers
Tycker inte det är så luddigt. I detta fallet innebär troligtvis "kommersiellt" att man tjänar pengar på just transportsträckan man kör. Vanliga företagsbilar som din och min eller en hantverksbil innebär inte att man tjänar pengar på själva transporten utan får intäkterna till förtaget på det man utför på destinationen. Transportstyrelsen har redan en definition för detta så det blir enkelt att använda densamma för Tesla och liknande finns i andra länder.mati skrev:Policyn är ju väldigt luddig. Vad räknas som "kommersiellt"? Alla vi som har tjänstebil använder ju den i tjänsten. Är man petig så är det också kommersiell användning. Å andra sidan är det ju fånigt att begränsa SuC-laddning till privata fritidsresor.
Grundtanken är bra, men det känns som så ofta inte riktigt helt genomtänkt.
Tesla skriver också att de kommer att hitta smarta lösningar för kommersiella behov i samråd med de som har behoven. SuC Arlanda är ett bra exempel, men problemet att Tesla Sverige tog detta grepp innan det var formaliserat från Tesla globalt och ville det skulle gälla även äldre bilar, vilket såklart möttes med motstånd från Taxi-bolagen. Framåt är den typen av lösningar kanon och i det stora hela är det ändå inga (tyvärr) volymer av Taxi-bilar som rullar varken i Sverige eller globalt ännu så länge. Är väl egentligen bara SuC Infra som är drabbad i Sverige och den har dessutom bara 6 stall, vilket får anses som en liten SuC. Problemet kommer också försvinna automatiskt av att man inte få fri SuC vid köp, vilket troligtvis är borta för alltid efter siste januari.
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Taxi blockerar superchargers
Det finns en lösning och det är att ALLA måste börja betala för det, även privatbilister. DÅ först kommer man tillrätta med det, för folk ör i grunden snåla och även om det är oförskämt billigt så kommer de tänka sig för om de skall utnyttja suc eller om man behöver göra resan. Och då försvinner irritationen att vissa utnyttjar givmildheten hos tesla om folk vet att de gör rätt för sig. Men då måste gratis laddning livet ut rivas upp och det kommer bli en skitstorm utan dess like som jag inte tror tesla varken vågar eller vill skapa.
Re: Taxi blockerar superchargers
+1Mickep skrev:Det finns en lösning och det är att ALLA måste börja betala för det, även privatbilister. DÅ först kommer man tillrätta med det, för folk ör i grunden snåla och även om det är oförskämt billigt så kommer de tänka sig för om de skall utnyttja suc eller om man behöver göra resan. Och då försvinner irritationen att vissa utnyttjar givmildheten hos tesla om folk vet att de gör rätt för sig. Men då måste gratis laddning livet ut rivas upp och det kommer bli en skitstorm utan dess like som jag inte tror tesla varken vågar eller vill skapa.
Egentligen var det ett misstag av Tesla att introducera SuC-nätverket med gratis laddning. Så roligt det är att tanka gratis så irriterande är det när folk missbrukar detta. Men det är svårt att ändra nu i efterhand.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Taxi blockerar superchargers
Min tolkning är att de även gäller just befintliga bilar som blivit lovade gratis SuC hela BILENS livslängd oavsett ägare.mans71 skrev:Bra beslut, och bra att det inte gäller befintliga bilar. Jag vill kunna lita på att det Tesla säger stämmer, dvs. har dom sagt gratis laddning bilens livslängd så ska det gälla.
Så om man säljer en sådan bil så måste den nya ägaren följa den NYA policyn.
Eller gäller detta endast begagnade bilar som säljs av just Tesla?? Det framgår i så fall inte så tydligt!
Detta går helt imot vad Tesla lovade från början på just en sådan bil.
Re: Taxi blockerar superchargers
Rimligen gäller det bara bilar sålda av Tesla. De kan ju inte ta tillbaka något de sålt till nuvarande ägare, och möjligheten för mig att sälja bilen vidare med fri superladdning anser jag att de sålt till mig.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Taxi blockerar superchargers
Så är det. Så här står det i mitt Tesla konto om min bil.bylund skrev:Rimligen gäller det bara bilar sålda av Tesla. De kan ju inte ta tillbaka något de sålt till nuvarande ägare, och möjligheten för mig att sälja bilen vidare med fri superladdning anser jag att de sålt till mig.
(Jag lade till fetstil.) Det är inte något de kan ändra, eftersom jag köpt det.Du har obegränsad gratis Superchager-laddning för din nuvarande Tesla-bil samt för alla nya Model S eller Model X som köps före 31 december 2017. Om du väljer att sälja din nuvarande Tesla kommer gratis Supercharger-laddning överföras till nästa ägare.
Edit: Sen tycker jag att de är dåliga på att skriva svenska. Det är skrivet som om jag har gratis supercharging för alla nya Model S och X som sålts till slutet på månaden, oavsett om det är jag som köpt dem. Det borde stått "som du köpt före 31 december 2017. Om ni inte har gratis laddning så kom till mig så får jag ladda åt er.
Senast redigerad av bjelkeman, redigerad totalt 1 gånger.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Taxi blockerar superchargers
Hur menar du? Detta gäller ju bara bilar som säljs from 2018?bylund skrev:Rimligen gäller det bara bilar sålda av Tesla. De kan ju inte ta tillbaka något de sålt till nuvarande ägare, och möjligheten för mig att sälja bilen vidare med fri superladdning anser jag att de sålt till mig.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Taxi blockerar superchargers
Jo, de borde aldrig gjort det gratis. Det hade varit så mycket bättre att ta en rimlig betalning, typ 2kr/kWh. Det skulle gjort typ ingen med möjlighet att ladda hemma skulle låta bli.mati skrev:+1Mickep skrev:Det finns en lösning och det är att ALLA måste börja betala för det, även privatbilister. DÅ först kommer man tillrätta med det, för folk ör i grunden snåla och även om det är oförskämt billigt så kommer de tänka sig för om de skall utnyttja suc eller om man behöver göra resan. Och då försvinner irritationen att vissa utnyttjar givmildheten hos tesla om folk vet att de gör rätt för sig. Men då måste gratis laddning livet ut rivas upp och det kommer bli en skitstorm utan dess like som jag inte tror tesla varken vågar eller vill skapa.
Egentligen var det ett misstag av Tesla att introducera SuC-nätverket med gratis laddning. Så roligt det är att tanka gratis så irriterande är det när folk missbrukar detta. Men det är svårt att ändra nu i efterhand.
Det skulle också göra konkurrenter som InCharge, Charge&drive och CLEVER skulle haft en rimlig nivå att k9nkurrera emot. Nu är det lätt för dem att avfärda Superchargers med att ”de är gratis och det är ju orimligt, vi måste gå med vinst..ju.”
Men det är väl så att från och med ny år så kostar Superchargers pengar? Om de inte drar igång ett nytt referal-program.
Re: Taxi blockerar superchargers
Om jag förstod rätt så gäller det alla bilar som säljs via Tesla. Det gäller alltså både nya och begagnade bilar.Legato skrev:Hur menar du? Detta gäller ju bara bilar som säljs from 2018?bylund skrev:Rimligen gäller det bara bilar sålda av Tesla. De kan ju inte ta tillbaka något de sålt till nuvarande ägare, och möjligheten för mig att sälja bilen vidare med fri superladdning anser jag att de sålt till mig.
Re: Taxi blockerar superchargers
Hahaha... Fick "fylla" ChaDeMo förra helgen och dom drog 60 spänn. Jag reagerade direkt, "Va f..."Mickep skrev:Det finns en lösning och det är att ALLA måste börja betala för det, även privatbilister. DÅ först kommer man tillrätta med det, för folk ör i grunden snåla och även om det är oförskämt billigt så kommer de tänka sig för om de skall utnyttja suc eller om man behöver göra resan. Och då försvinner irritationen att vissa utnyttjar givmildheten hos tesla om folk vet att de gör rätt för sig. Men då måste gratis laddning livet ut rivas upp och det kommer bli en skitstorm utan dess like som jag inte tror tesla varken vågar eller vill skapa.
Sen tänkte jag efter och skrattade gott åt min egen reaktion. Fem liter bensin liksom.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Taxi blockerar superchargers
Precis, frågan var om det gäller alla bilar som byter ägare fr o m nu, men jag hävdade att så inte kan vara fallet, utan bara bilar via Tesla.LarsL skrev:Om jag förstod rätt så gäller det alla bilar som säljs via Tesla. Det gäller alltså både nya och begagnade bilar.Legato skrev:Hur menar du? Detta gäller ju bara bilar som säljs from 2018?bylund skrev:Rimligen gäller det bara bilar sålda av Tesla. De kan ju inte ta tillbaka något de sålt till nuvarande ägare, och möjligheten för mig att sälja bilen vidare med fri superladdning anser jag att de sålt till mig.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Taxi blockerar superchargers
Ja rimligtvis är det så, men är du helt säker?bylund skrev:Rimligen gäller det bara bilar sålda av Tesla. De kan ju inte ta tillbaka något de sålt till nuvarande ägare, och möjligheten för mig att sälja bilen vidare med fri superladdning anser jag att de sålt till mig.
Har du fått detta bekräftat av Tesla?
Det är just följande som jag tolkar:
This Policy applies to all Superchargers worldwide and all Tesla vehicles purchased, either new or used, whether from Tesla or a third party, after December 15, 2017. Tesla may choose to exclude certain Supercharger stations or occasional trips from the scope of this Policy, such as to accommodate specific local circumstances.
Om din köpare har tänkt att använda sin bil till något av följande så säger Tesla att de från och med nu vill ha möjlighet att stänga av bilen från supercharging.
as a taxi;
for ridesourcing or ridesharing (through Uber, Lyft or similar services);
to commercially deliver or transport goods;
for government purposes; or
for any other commercial venture.
Källa:
https://www.tesla.com/en_CA/about/legal ... r-fair-use
Re: Taxi blockerar superchargers
"or a third party" hade jag inte sett tidigare, och det går ju stick i stäv med det jag försöker säga. Så nu är jag klart mindre säker.manks skrev:Ja rimligtvis är det så, men är du helt säker?bylund skrev:Rimligen gäller det bara bilar sålda av Tesla. De kan ju inte ta tillbaka något de sålt till nuvarande ägare, och möjligheten för mig att sälja bilen vidare med fri superladdning anser jag att de sålt till mig.
Har du fått detta bekräftat av Tesla?
Det är just följande som jag tolkar:
This Policy applies to all Superchargers worldwide and all Tesla vehicles purchased, either new or used, whether from Tesla or a third party, after December 15, 2017. Tesla may choose to exclude certain Supercharger stations or occasional trips from the scope of this Policy, such as to accommodate specific local circumstances.
Om din köpare har tänkt att använda sin bil till något av följande så säger Tesla att de från och med nu vill ha möjlighet att stänga av bilen från supercharging.
as a taxi;
for ridesourcing or ridesharing (through Uber, Lyft or similar services);
to commercially deliver or transport goods;
for government purposes; or
for any other commercial venture.
Källa:
https://www.tesla.com/en_CA/about/legal ... r-fair-use
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Taxi blockerar superchargers
Jag såg faktiskt inte heller just de orden i morse.
Så "or a third party" är något de adderat för några timmar sedan.
Så "or a third party" är något de adderat för några timmar sedan.
Re: Taxi blockerar superchargers
Därmed har våra bilar som har fri SuC blivit ointressanta som framtida taxibilar till exempel. Och jag hoppades att just taxibolagen skulle bli väldigt heta som potentiella köpare eftersom fri SuC gör det mer lönsamt för dem att köra Tesla.
Så blir det alltså inte.
Så blir det alltså inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Taxi blockerar superchargers
Undra om det är förenligt med svensk juridik att ändra förutsättningarna på detta viset?
Kan tänka mig att det är lite olika konsumenträtt beroende på om ett företag eller privatperson står som ägare av bilen.
Kan tänka mig att det är lite olika konsumenträtt beroende på om ett företag eller privatperson står som ägare av bilen.
Re: Taxi blockerar superchargers
Skulle också vilja veta det. Har vi någon med erfarenhet av juridik och kan ge sina synpunkter vad något sådant kan ha för konsekvenser?manks skrev:Undra om det är förenligt med svensk juridik att ändra förutsättningarna på detta viset?
Kan tänka mig att det är lite olika konsumenträtt beroende på om ett företag eller privatperson står som ägare av bilen.
Det handlar alltså om att ändra förutsättningarna för en grupp (säg taxi), men om man gör det så finns det inte någon anledning att tro att det inte kan drabba andra som utnyttjar SuC nätverket flitigt på sina gratis resor (om tesla pekar på fair use och stänger av folk, många köper bilarna via sitt företag som förmånsbilar). Nu är det bara spekulationer men det skulle vara kul att höra någon som faktiskt kan detta.
Re: Taxi blockerar superchargers
Men ändrar de nåt ?Mickep skrev:Skulle också vilja veta det. Har vi någon med erfarenhet av juridik och kan ge sina synpunkter vad något sådant kan ha för konsekvenser?manks skrev:Undra om det är förenligt med svensk juridik att ändra förutsättningarna på detta viset?
Kan tänka mig att det är lite olika konsumenträtt beroende på om ett företag eller privatperson står som ägare av bilen.
Det handlar alltså om att ändra förutsättningarna för en grupp (säg taxi), men om man gör det så finns det inte någon anledning att tro att det inte kan drabba andra som utnyttjar SuC nätverket flitigt på sina gratis resor (om tesla pekar på fair use och stänger av folk, många köper bilarna via sitt företag som förmånsbilar). Nu är det bara spekulationer men det skulle vara kul att höra någon som faktiskt kan detta.
De tvingar på ett nytt avtal vid ny användare
Borde vara fullt lagligt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Taxi blockerar superchargers
Det vore kanske teoretiskt möjligt om någon köper bilen från Tesla, men om en Tesla säljs från tredje part så är ju inte Tesla avtalspart i affären...e5m1r skrev:Men ändrar de nåt ?
De tvingar på ett nytt avtal vid ny användare
Borde vara fullt lagligt
Jag kan för lite juridik, men kan verkligen en materiell sak (en bil) äga rätten till något? Rent juridiskt antar jag att det är ägaren som har rätt att ladda sin bil gratis?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Taxi blockerar superchargers
Det låter ganska rimligt. Man kan se fri SuC som en funktion eller tillbehör till bilen. Men precis som t ex vinterdäck eller en dashcam eller vad som helst som går att plocka bort, kan säljaren välja att sälja bilen utan denna funktion.Legato skrev:Jag kan för lite juridik, men kan verkligen en materiell sak (en bil) äga rätten till något? Rent juridiskt antar jag att det är ägaren som har rätt att ladda sin bil gratis?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Taxi blockerar superchargers
Vid osäkerhet kan det ibland funka att överdriva rejält för att förstå (funkar bra inom fysik/matematik tex),mati skrev:Det låter ganska rimligt. Man kan se fri SuC som en funktion eller tillbehör till bilen. Men precis som t ex vinterdäck eller en dashcam eller vad som helst som går att plocka bort, kan säljaren välja att sälja bilen utan denna funktion.Legato skrev:Jag kan för lite juridik, men kan verkligen en materiell sak (en bil) äga rätten till något? Rent juridiskt antar jag att det är ägaren som har rätt att ladda sin bil gratis?
så hur skulle det kännas om dom tex tog bort allt annat
som tex 3G/4G, kartor med navigation, AP, appen inkl all fjärrstyrning, förarprofiler osv... Tror ingen skulle tycka att det vore ok...
Fri Supercharging är ju dessutom värt pengar (gratis bränsle lixom) så det är ju egentligen värre.
Jag gillar tanken men tror inte det är genomförbart på bilar som säljs av andra än Tesla själva.
Än mer krångligt blir det om man betänker dom som faktiskt betalat separat för fri SuC...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19