Taxi blockerar superchargers

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av mati »

Policyn är ju väldigt luddig. Vad räknas som "kommersiellt"? Alla vi som har tjänstebil använder ju den i tjänsten. Är man petig så är det också kommersiell användning. Å andra sidan är det ju fånigt att begränsa SuC-laddning till privata fritidsresor.
Grundtanken är bra, men det känns som så ofta inte riktigt helt genomtänkt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Teslaspolen »

Jag gillar inte lösningen. Istället för att hitta på en lösning som gynnar båda parter så stänger man bara dörren? :?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av LarsL »

Vore det inte bättre att begränsa var och hur ofta man får använda Superchargers? Om man bara snurrar runt kring tex Stockholm och aldrig ansluter till annat än Superchargers så borde de kanske sätta en avgift laddningen, tycker jag. Och det borde gälla oavsett syftet med körningen.
För om Tesla inte tar betalt för den typen körning så kommer aldrig folk och Taxibolag få arslet ur och fixa laddning. Om det är gratis att snabbladda så är det få som kommer ligga på bostadsföreningen för att få upp hemmaladdning som kommer kosta dem pengar.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2332
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av mans71 »

LarsL skrev:
Vore det inte bättre att begränsa var och hur ofta man får använda Superchargers? Om man bara snurrar runt kring tex Stockholm och aldrig ansluter till annat än Superchargers så borde de kanske sätta en avgift laddningen, tycker jag. Och det borde gälla oavsett syftet med körningen.
För om Tesla inte tar betalt för den typen körning så kommer aldrig folk och Taxibolag få arslet ur och fixa laddning. Om det är gratis att snabbladda så är det få som kommer ligga på bostadsföreningen för att få upp hemmaladdning som kommer kosta dem pengar.
Det hade ju varit en mycket bättre lösning! Borde inte vara svår att implementera heller?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av helix »

mati skrev:
Policyn är ju väldigt luddig. Vad räknas som "kommersiellt"? Alla vi som har tjänstebil använder ju den i tjänsten. Är man petig så är det också kommersiell användning. Å andra sidan är det ju fånigt att begränsa SuC-laddning till privata fritidsresor.
Grundtanken är bra, men det känns som så ofta inte riktigt helt genomtänkt.
Tycker inte det är så luddigt. I detta fallet innebär troligtvis "kommersiellt" att man tjänar pengar på just transportsträckan man kör. Vanliga företagsbilar som din och min eller en hantverksbil innebär inte att man tjänar pengar på själva transporten utan får intäkterna till förtaget på det man utför på destinationen. Transportstyrelsen har redan en definition för detta så det blir enkelt att använda densamma för Tesla och liknande finns i andra länder.

Tesla skriver också att de kommer att hitta smarta lösningar för kommersiella behov i samråd med de som har behoven. SuC Arlanda är ett bra exempel, men problemet att Tesla Sverige tog detta grepp innan det var formaliserat från Tesla globalt och ville det skulle gälla även äldre bilar, vilket såklart möttes med motstånd från Taxi-bolagen. Framåt är den typen av lösningar kanon och i det stora hela är det ändå inga (tyvärr) volymer av Taxi-bilar som rullar varken i Sverige eller globalt ännu så länge. Är väl egentligen bara SuC Infra som är drabbad i Sverige och den har dessutom bara 6 stall, vilket får anses som en liten SuC. Problemet kommer också försvinna automatiskt av att man inte få fri SuC vid köp, vilket troligtvis är borta för alltid efter siste januari.
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Mickep »

Det finns en lösning och det är att ALLA måste börja betala för det, även privatbilister. DÅ först kommer man tillrätta med det, för folk ör i grunden snåla och även om det är oförskämt billigt så kommer de tänka sig för om de skall utnyttja suc eller om man behöver göra resan. Och då försvinner irritationen att vissa utnyttjar givmildheten hos tesla om folk vet att de gör rätt för sig. Men då måste gratis laddning livet ut rivas upp och det kommer bli en skitstorm utan dess like som jag inte tror tesla varken vågar eller vill skapa.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av mati »

Mickep skrev:
Det finns en lösning och det är att ALLA måste börja betala för det, även privatbilister. DÅ först kommer man tillrätta med det, för folk ör i grunden snåla och även om det är oförskämt billigt så kommer de tänka sig för om de skall utnyttja suc eller om man behöver göra resan. Och då försvinner irritationen att vissa utnyttjar givmildheten hos tesla om folk vet att de gör rätt för sig. Men då måste gratis laddning livet ut rivas upp och det kommer bli en skitstorm utan dess like som jag inte tror tesla varken vågar eller vill skapa.
+1
Egentligen var det ett misstag av Tesla att introducera SuC-nätverket med gratis laddning. Så roligt det är att tanka gratis så irriterande är det när folk missbrukar detta. Men det är svårt att ändra nu i efterhand.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
manks
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 10 dec 2016 22:06

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av manks »

mans71 skrev:
Bra beslut, och bra att det inte gäller befintliga bilar. Jag vill kunna lita på att det Tesla säger stämmer, dvs. har dom sagt gratis laddning bilens livslängd så ska det gälla.
Min tolkning är att de även gäller just befintliga bilar som blivit lovade gratis SuC hela BILENS livslängd oavsett ägare.

Så om man säljer en sådan bil så måste den nya ägaren följa den NYA policyn.

Eller gäller detta endast begagnade bilar som säljs av just Tesla?? Det framgår i så fall inte så tydligt!

Detta går helt imot vad Tesla lovade från början på just en sådan bil.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av bylund »

Rimligen gäller det bara bilar sålda av Tesla. De kan ju inte ta tillbaka något de sålt till nuvarande ägare, och möjligheten för mig att sälja bilen vidare med fri superladdning anser jag att de sålt till mig.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av bjelkeman »

bylund skrev:
Rimligen gäller det bara bilar sålda av Tesla. De kan ju inte ta tillbaka något de sålt till nuvarande ägare, och möjligheten för mig att sälja bilen vidare med fri superladdning anser jag att de sålt till mig.
Så är det. Så här står det i mitt Tesla konto om min bil.
Du har obegränsad gratis Superchager-laddning för din nuvarande Tesla-bil samt för alla nya Model S eller Model X som köps före 31 december 2017. Om du väljer att sälja din nuvarande Tesla kommer gratis Supercharger-laddning överföras till nästa ägare.
(Jag lade till fetstil.) Det är inte något de kan ändra, eftersom jag köpt det.

Edit: Sen tycker jag att de är dåliga på att skriva svenska. Det är skrivet som om jag har gratis supercharging för alla nya Model S och X som sålts till slutet på månaden, oavsett om det är jag som köpt dem. Det borde stått "som du köpt före 31 december 2017. Om ni inte har gratis laddning så kom till mig så får jag ladda åt er. ;)
Senast redigerad av bjelkeman, redigerad totalt 1 gånger.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10303
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Legato »

bylund skrev:
Rimligen gäller det bara bilar sålda av Tesla. De kan ju inte ta tillbaka något de sålt till nuvarande ägare, och möjligheten för mig att sälja bilen vidare med fri superladdning anser jag att de sålt till mig.
Hur menar du? Detta gäller ju bara bilar som säljs from 2018?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Mickep skrev:
Det finns en lösning och det är att ALLA måste börja betala för det, även privatbilister. DÅ först kommer man tillrätta med det, för folk ör i grunden snåla och även om det är oförskämt billigt så kommer de tänka sig för om de skall utnyttja suc eller om man behöver göra resan. Och då försvinner irritationen att vissa utnyttjar givmildheten hos tesla om folk vet att de gör rätt för sig. Men då måste gratis laddning livet ut rivas upp och det kommer bli en skitstorm utan dess like som jag inte tror tesla varken vågar eller vill skapa.
+1
Egentligen var det ett misstag av Tesla att introducera SuC-nätverket med gratis laddning. Så roligt det är att tanka gratis så irriterande är det när folk missbrukar detta. Men det är svårt att ändra nu i efterhand.
Jo, de borde aldrig gjort det gratis. Det hade varit så mycket bättre att ta en rimlig betalning, typ 2kr/kWh. Det skulle gjort typ ingen med möjlighet att ladda hemma skulle låta bli.
Det skulle också göra konkurrenter som InCharge, Charge&drive och CLEVER skulle haft en rimlig nivå att k9nkurrera emot. Nu är det lätt för dem att avfärda Superchargers med att ”de är gratis och det är ju orimligt, vi måste gå med vinst..ju.”

Men det är väl så att från och med ny år så kostar Superchargers pengar? Om de inte drar igång ett nytt referal-program.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av LarsL »

Legato skrev:
bylund skrev:
Rimligen gäller det bara bilar sålda av Tesla. De kan ju inte ta tillbaka något de sålt till nuvarande ägare, och möjligheten för mig att sälja bilen vidare med fri superladdning anser jag att de sålt till mig.
Hur menar du? Detta gäller ju bara bilar som säljs from 2018?
Om jag förstod rätt så gäller det alla bilar som säljs via Tesla. Det gäller alltså både nya och begagnade bilar.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av bonath »

Mickep skrev:
Det finns en lösning och det är att ALLA måste börja betala för det, även privatbilister. DÅ först kommer man tillrätta med det, för folk ör i grunden snåla och även om det är oförskämt billigt så kommer de tänka sig för om de skall utnyttja suc eller om man behöver göra resan. Och då försvinner irritationen att vissa utnyttjar givmildheten hos tesla om folk vet att de gör rätt för sig. Men då måste gratis laddning livet ut rivas upp och det kommer bli en skitstorm utan dess like som jag inte tror tesla varken vågar eller vill skapa.
Hahaha... Fick "fylla" ChaDeMo förra helgen och dom drog 60 spänn. Jag reagerade direkt, "Va f..."
Sen tänkte jag efter och skrattade gott åt min egen reaktion. Fem liter bensin liksom. :oops:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Legato skrev:
bylund skrev:
Rimligen gäller det bara bilar sålda av Tesla. De kan ju inte ta tillbaka något de sålt till nuvarande ägare, och möjligheten för mig att sälja bilen vidare med fri superladdning anser jag att de sålt till mig.
Hur menar du? Detta gäller ju bara bilar som säljs from 2018?
Om jag förstod rätt så gäller det alla bilar som säljs via Tesla. Det gäller alltså både nya och begagnade bilar.
Precis, frågan var om det gäller alla bilar som byter ägare fr o m nu, men jag hävdade att så inte kan vara fallet, utan bara bilar via Tesla.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
manks
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 10 dec 2016 22:06

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av manks »

bylund skrev:
Rimligen gäller det bara bilar sålda av Tesla. De kan ju inte ta tillbaka något de sålt till nuvarande ägare, och möjligheten för mig att sälja bilen vidare med fri superladdning anser jag att de sålt till mig.
Ja rimligtvis är det så, men är du helt säker?
Har du fått detta bekräftat av Tesla?

Det är just följande som jag tolkar:

This Policy applies to all Superchargers worldwide and all Tesla vehicles purchased, either new or used, whether from Tesla or a third party, after December 15, 2017. Tesla may choose to exclude certain Supercharger stations or occasional trips from the scope of this Policy, such as to accommodate specific local circumstances.

Om din köpare har tänkt att använda sin bil till något av följande så säger Tesla att de från och med nu vill ha möjlighet att stänga av bilen från supercharging.

as a taxi;
for ridesourcing or ridesharing (through Uber, Lyft or similar services);
to commercially deliver or transport goods;
for government purposes; or
for any other commercial venture.


Källa:
https://www.tesla.com/en_CA/about/legal ... r-fair-use
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av bylund »

manks skrev:
bylund skrev:
Rimligen gäller det bara bilar sålda av Tesla. De kan ju inte ta tillbaka något de sålt till nuvarande ägare, och möjligheten för mig att sälja bilen vidare med fri superladdning anser jag att de sålt till mig.
Ja rimligtvis är det så, men är du helt säker?
Har du fått detta bekräftat av Tesla?

Det är just följande som jag tolkar:

This Policy applies to all Superchargers worldwide and all Tesla vehicles purchased, either new or used, whether from Tesla or a third party, after December 15, 2017. Tesla may choose to exclude certain Supercharger stations or occasional trips from the scope of this Policy, such as to accommodate specific local circumstances.

Om din köpare har tänkt att använda sin bil till något av följande så säger Tesla att de från och med nu vill ha möjlighet att stänga av bilen från supercharging.

as a taxi;
for ridesourcing or ridesharing (through Uber, Lyft or similar services);
to commercially deliver or transport goods;
for government purposes; or
for any other commercial venture.


Källa:
https://www.tesla.com/en_CA/about/legal ... r-fair-use
"or a third party" hade jag inte sett tidigare, och det går ju stick i stäv med det jag försöker säga. Så nu är jag klart mindre säker.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
manks
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 10 dec 2016 22:06

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av manks »

Jag såg faktiskt inte heller just de orden i morse.
"or a third party" är något de adderat för några timmar sedan.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av mati »

Därmed har våra bilar som har fri SuC blivit ointressanta som framtida taxibilar till exempel. Och jag hoppades att just taxibolagen skulle bli väldigt heta som potentiella köpare eftersom fri SuC gör det mer lönsamt för dem att köra Tesla.
Så blir det alltså inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
manks
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 10 dec 2016 22:06

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av manks »

Undra om det är förenligt med svensk juridik att ändra förutsättningarna på detta viset?

Kan tänka mig att det är lite olika konsumenträtt beroende på om ett företag eller privatperson står som ägare av bilen.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Mickep »

manks skrev:
Undra om det är förenligt med svensk juridik att ändra förutsättningarna på detta viset?

Kan tänka mig att det är lite olika konsumenträtt beroende på om ett företag eller privatperson står som ägare av bilen.
Skulle också vilja veta det. Har vi någon med erfarenhet av juridik och kan ge sina synpunkter vad något sådant kan ha för konsekvenser?
Det handlar alltså om att ändra förutsättningarna för en grupp (säg taxi), men om man gör det så finns det inte någon anledning att tro att det inte kan drabba andra som utnyttjar SuC nätverket flitigt på sina gratis resor (om tesla pekar på fair use och stänger av folk, många köper bilarna via sitt företag som förmånsbilar). Nu är det bara spekulationer men det skulle vara kul att höra någon som faktiskt kan detta.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av e5m1r »

Mickep skrev:
manks skrev:
Undra om det är förenligt med svensk juridik att ändra förutsättningarna på detta viset?

Kan tänka mig att det är lite olika konsumenträtt beroende på om ett företag eller privatperson står som ägare av bilen.
Skulle också vilja veta det. Har vi någon med erfarenhet av juridik och kan ge sina synpunkter vad något sådant kan ha för konsekvenser?
Det handlar alltså om att ändra förutsättningarna för en grupp (säg taxi), men om man gör det så finns det inte någon anledning att tro att det inte kan drabba andra som utnyttjar SuC nätverket flitigt på sina gratis resor (om tesla pekar på fair use och stänger av folk, många köper bilarna via sitt företag som förmånsbilar). Nu är det bara spekulationer men det skulle vara kul att höra någon som faktiskt kan detta.
Men ändrar de nåt ?
De tvingar på ett nytt avtal vid ny användare
Borde vara fullt lagligt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10303
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Legato »

e5m1r skrev:
Men ändrar de nåt ?
De tvingar på ett nytt avtal vid ny användare
Borde vara fullt lagligt
Det vore kanske teoretiskt möjligt om någon köper bilen från Tesla, men om en Tesla säljs från tredje part så är ju inte Tesla avtalspart i affären...

Jag kan för lite juridik, men kan verkligen en materiell sak (en bil) äga rätten till något? Rent juridiskt antar jag att det är ägaren som har rätt att ladda sin bil gratis?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Jag kan för lite juridik, men kan verkligen en materiell sak (en bil) äga rätten till något? Rent juridiskt antar jag att det är ägaren som har rätt att ladda sin bil gratis?
Det låter ganska rimligt. Man kan se fri SuC som en funktion eller tillbehör till bilen. Men precis som t ex vinterdäck eller en dashcam eller vad som helst som går att plocka bort, kan säljaren välja att sälja bilen utan denna funktion.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Legato skrev:
Jag kan för lite juridik, men kan verkligen en materiell sak (en bil) äga rätten till något? Rent juridiskt antar jag att det är ägaren som har rätt att ladda sin bil gratis?
Det låter ganska rimligt. Man kan se fri SuC som en funktion eller tillbehör till bilen. Men precis som t ex vinterdäck eller en dashcam eller vad som helst som går att plocka bort, kan säljaren välja att sälja bilen utan denna funktion.
Vid osäkerhet kan det ibland funka att överdriva rejält för att förstå (funkar bra inom fysik/matematik tex),
så hur skulle det kännas om dom tex tog bort allt annat
som tex 3G/4G, kartor med navigation, AP, appen inkl all fjärrstyrning, förarprofiler osv... Tror ingen skulle tycka att det vore ok...
Fri Supercharging är ju dessutom värt pengar (gratis bränsle lixom) så det är ju egentligen värre.
Jag gillar tanken men tror inte det är genomförbart på bilar som säljs av andra än Tesla själva.
Än mer krångligt blir det om man betänker dom som faktiskt betalat separat för fri SuC...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar