Jag avslutar detta för att inte bryta emot reglera!!!
Läs begrunda förstå!
Jag förstår att du kom med ett uttalande du inte tänkt igenom som skulle försvåra för alla bilister på alla superchargers för att lösa problem på enstaka platser.
Som sagt inget fel på mitt förslag. Kanske fel på din förmåga/vilja att förstå det...
Jag tycker inte man skall behöva byta laddare och då eventuellt köa 2 gånger om man skall åka mellan en del Superchargers på vintern. Alltså skulle det inte fungera så bra att begränsa laddningen till 80% som du föreslog, varför du tycker det är bra förstår jag däremot inte då allt färre lär skaffa elbilar i så fall. 90% som du ändrade dig till efter skulle fungera för fler personer men inte alla bilar där heller, och kan skapa problem för de som beger sig till delar som inte har Superchargers.
bullen skrev:
Jag förstår inte problemet med att Stockholm Åre skulle va ett problem om det är fullt i Bredden. Jag vet inte vilken väg ni tar men Fullerö eller Enköping funkar väl lika bra, eller?
Det är inget problem med Bredden för den sträckan, det var ett exempel på en rutt som får problem om man implementerar förslaget om att inte kunna ladda mer än 80% på Superchargers.
Problemet är att de som åker melka Stockholm och Åre med en 60 eller 75 skulle behöva börja om laddningen i Gävle och Sundsvall. Även om det skulle lösa problemen i Bredden eller Uddevalla så är det ändå för jobbigt. Jag föreslog då att man kan ha en idling avgift efter 90% så att folk kan betala sig fram... sämre men funkar kanske också.
Problemet är att de som åker melka Stockholm och Åre med en 60 eller 75 skulle behöva börja om laddningen i Gävle och Sundsvall. Även om det skulle lösa problemen i Bredden eller Uddevalla så är det ändå för jobbigt. Jag föreslog då att man kan ha en idling avgift efter 90% så att folk kan betala sig fram... sämre men funkar kanske också.
Om man har problem i Bredden och Uddevalla, är det inte vettigare att sätta upp regler för just dessa Superchargers? Istället för att applicera reglerna på alla Superchargers?
Problemet är att de som åker melka Stockholm och Åre med en 60 eller 75 skulle behöva börja om laddningen i Gävle och Sundsvall. Även om det skulle lösa problemen i Bredden eller Uddevalla så är det ändå för jobbigt. Jag föreslog då att man kan ha en idling avgift efter 90% så att folk kan betala sig fram... sämre men funkar kanske också.
Om man har problem i Bredden och Uddevalla, är det inte vettigare att sätta upp regler för just dessa Superchargers? Istället för att applicera reglerna på alla Superchargers?
Det följer ju genom att tillämpa ideling avgiften, den tillämpas ju bara när det är kö.
Problemet är att de som åker melka Stockholm och Åre med en 60 eller 75 skulle behöva börja om laddningen i Gävle och Sundsvall. Även om det skulle lösa problemen i Bredden eller Uddevalla så är det ändå för jobbigt. Jag föreslog då att man kan ha en idling avgift efter 90% så att folk kan betala sig fram... sämre men funkar kanske också.
Om man har problem i Bredden och Uddevalla, är det inte vettigare att sätta upp regler för just dessa Superchargers? Istället för att applicera reglerna på alla Superchargers?
Det följer ju genom att tillämpa ideling avgiften, den tillämpas ju bara när det är kö.
Fast det är ju i princip ingen som laddar över 90% som inte behöver det (förutom taxis i Bredden), så det enda som händer är att vi då straffar folk som behöver över 90% i utkanten av nätverket eller på långresa med mindre batteri. Jag har inga problem att vänta för att någon laddar som faktiskt behöver 90-100% till sin resa.
Att däremot sätta 90% eller vad som vid Bredden skulle ju inte vara lika farligt då alla större vägar därifrån har andra Superchargers nära. Bäst vore ju att ta bort de som skapar problemen (taxi) från de Superchargers som har problem.
Taxi verkar ju stå och ladda till över 90% vid Superchargern så där skulle det ju hjälpa. Dessutom skulle de så klart vara tvungna att koppla sin bil till ett betalkort så att straffavgifterna bet dem direkt.
Ja, fler uttag är svaret på allt. Med tillräckligt många uttag per laddare/service så kan man strunta i vad folk gör eller inte.
Ja med 4 sladdar ut från varje laddare (och höjd sammanlagd totaleffekt) så skulle det inte vara så farligt om en eller 2 teslor parkerar en halvtimmeich extra då de andra då har tillgång till desto mer effekt. Men som vanligt så är såklart totalantalet SuCsladdar mycket viktigr, för få är för få även om man kan mildra följderna genom effektiviseringar.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Mellan 15:40 och 15:45 idag var det helt tomt på Supercharger i Upplands Väsby...
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Jag står kvar vid min lösning, fler sladdar (måste inte nödvändigtvis vara fler laddare). Gör A B C D, så kan folk toppladda bäst de vill.
Men tror du inte de stora problemet är fler platser, inte att installera fler laddare. Jag skulle tro att de kritiska vid alla SuC är hur många "parkerings/ladd -platser" som mark ägaren vill ge till tesla.
Jag står kvar vid min lösning, fler sladdar (måste inte nödvändigtvis vara fler laddare). Gör A B C D, så kan folk toppladda bäst de vill.
Men tror du inte de stora problemet är fler platser, inte att installera fler laddare. Jag skulle tro att de kritiska vid alla SuC är hur många "parkerings/ladd -platser" som mark ägaren vill ge till tesla.
Absolut är det så, men det är ju fortfarande lösningen. I dagsläget måste ju ”upplåta” mark. I framtiden är det troligen som vilken parkering som helst, alla är vana att stoppa i sladden.
Men tror du inte de stora problemet är fler platser, inte att installera fler laddare. Jag skulle tro att de kritiska vid alla SuC är hur många "parkerings/ladd -platser" som mark ägaren vill ge till tesla.
Man skulle ju kunna placera SuC-stolpar med flera sladdar "rygg mot rygg" med vanliga parkeringsplatser, med de "främre" platserna reserverade för Tesla under pågående laddning (dvs som idag), och de "bakre" platserna som "bonus-SuC"-platser: vanliga P-platser med parkeringsavgift, ICE-risk, etc., men med SuC-sladd inom räckhåll.
På så sätt tar inte SuC fler platser i anspråk, men har ändå potential till högre kapacitet.
Palmanova i Italien skulle t.ex. funka (SuC till höger, "bonus-SuC" till vänster):
En annan tanke som slog mig är att Tesla i så fall skulle kunna utrusta alla SuC-stolpar med ett par gratis 22kW Type 2-uttag, det skulle nog vara väl spenderade marknadsföringspengar.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
En reflektion.
Varför byggs det inte ut i Bredden? Den är om någon hårt belastad.
Min spaning är att det är för att den är ”felplacerad”. Grundtanken är väl att SuC skall användas för långfärd, men den här står egentligen lite för nära Stockholm och används därför även som tankstation (jag erkänner - det behöver jag också göra ibland).
Nu när Fullerö och Enköping (samt gamla Sillekrog) finns, så bör behovet av långfärdsladdning i Bredden vara mindre och därav bygger man inte ut.
Model S P85+ med AP Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
En reflektion.
Varför byggs det inte ut i Bredden? Den är om någon hårt belastad.
Min spaning är att det är för att den är ”felplacerad”. Grundtanken är väl att SuC skall användas för långfärd, men den här står egentligen lite för nära Stockholm och används därför även som tankstation (jag erkänner - det behöver jag också göra ibland).
Nu när Fullerö och Enköping (samt gamla Sillekrog) finns, så bör behovet av långfärdsladdning i Bredden vara mindre och därav bygger man inte ut.
Jag har aldrig upplevt problemet i trådrubriken. Jag bor ju långt från Solna och är sällan i området men jag har funderat på varför det blir blir så trångt just där. Det är klart, är allt upptaget av taxi så är det ju lätt förklarat. Kan det vara så att man brukar SuC på samma sätt som taxi, som tankstation?
Jag är inte frestad till detta då närmaste SuC ligger 4 mil bort. 90-95% av min laddning sker hemma. Räckvidden är ju sådan att jag nästan alltid kommer hem utan kompletterande laddning. Bekvämt och tar ingen extra tid. (Utmed västkusten upplever man ibland hög belastning på SuC av norrmän. De är dock definitivt på långfärd.)
Jag tror att "problemen" med taxi fasas ut när allt fler Tesla inte längre har fri laddning! Övergående, alltså och möjligen accentuerat av att några vant sig vid att inte ladda hemma på egen bekostnad.
Det kommer bli mindre Taxi i bredden allteftersom bilarna byts ut eftersom nya taxi ej får fri SuC. Men istället kommer vi få massa M3 ägare som laddar i Bredden. Jag har 2 bekanta som bor i Stockholm utan tillgång till laddning hemma, som beställt M3 och räknar med att göra all sina laddning i Bredden. Trots att jag försökt förklara för dom så är dom helt övertygade att det kommer fungera.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Det är ju egentligen inte så många bilar där att det blir ett problem om de som behöver ladda (oavsett om de har nära hem) ifall det inte är taxis som parkerar där så länge. Tycker inte det är rimligt att Tesla skall behöva bygga ut för att låta andra företag använda platserna som parkeringsplatser.
EnTraktor skrev:
Det kommer bli mindre Taxi i bredden allteftersom bilarna byts ut eftersom nya taxi ej får fri SuC. Men istället kommer vi få massa M3 ägare som laddar i Bredden. Jag har 2 bekanta som bor i Stockholm utan tillgång till laddning hemma, som beställt M3 och räknar med att göra all sina laddning i Bredden. Trots att jag försökt förklara för dom så är dom helt övertygade att det kommer fungera.
Ja det kommer nog bli ett problem, hoppas egentligen att SuC börjar kosta så pass mycket att folk inte har incitament att använda det annat än när de måste på långresorna. Att man inte kan ladda hemma är ju oftast en sanning med modifikation, jag bor också i lägenhet och mitt garage har ingen laddning så jag har "ingen laddning hemma". Det finns ju dock garage i Stockholms parkerings regi som har laddning men då kostar det ju 100-150 kr för en natt, eller så finns det fullt med gatuladdare/Chademoladdare över alla delar av stan att använda.
Att köpa en elbil och "åka och ladda" varje gång är ju något man kommer tröttna på illa kvickt.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 2 gång.
Det kommer bli mindre Taxi i bredden allteftersom bilarna byts ut eftersom nya taxi ej får fri SuC. Men istället kommer vi få massa M3 ägare som laddar i Bredden. Jag har 2 bekanta som bor i Stockholm utan tillgång till laddning hemma, som beställt M3 och räknar med att göra all sina laddning i Bredden. Trots att jag försökt förklara för dom så är dom helt övertygade att det kommer fungera.
Jag skulle ju aldrig rekommendera någon att skaffa elbil om man inte har möjlighet till hemma laddning men är men beredd att lägga tiden på att åka till en SuC så tycker jag de är ok speciellt för de som betalar för SuC för då är ju laddningen dyrare där än om man har en egen laddpunkt vid sin villa. Jag kan dock se problem med de som bor i lägenhet där en förening eller företag tillhandahåller laddpunkt, ja då lär de fortfarande vara mer ekonomiskt att åka till SuC även med en M3 åtminstone om man inte räknar sin egen tid som en kostnad.
Men själv hade jag inte pallat med att åka för att ladda för ens dagliga behov utan SuC/snabbladdning kommer jag bara använda om man köra väldigt mycket en dag dvs 99% långresor.
Finns typ tre orsaker till att vardagsladda vid snabbladdare:
- Gammal vana (dumhet) gör att folk fortsätter att åka och tanka/ladda. Många åsikter och frågor om laddtid byggde nog på detta feltänk.
- Snålhet, även om det bara är korvören du sparar så är det klart att det lockar endel. Lägger man till kostnad för boxen så börjar det ju faktiskt bli summor.
- Jag kan inte ladda hemma! Väldigt vanlig ursäkt men förmodligen sällan helt sann. Förmodligen är nog sanningen att man inte orkat bry sig. För det tar ju energi att kolla sin elabslutning, påverka bostadsrättsföreningen eller ligga på arbetsgivaren.
Förmodligen är nog sanningen att man inte orkat bry sig. För det tar ju energi att kolla sin elanslutning, påverka bostadsrättsföreningen eller ligga på arbetsgivaren.
Den där punkten vänder jag mig emot.
1. Det är inte alltid så lätt att få styrelsen med på förändringen. Här hos oss var den en (1) person i styrelsen som försökte få igenom en laddlösning för elbilar men det var stort motstånd. Några månader efter att jag flyttade hit med min Tesla lyckades han till slut få tillräckligt många med på planen. Så 3 år eller så från att han först lyfte idén till att det blev installerat. Hur många vill vänta 3 år på en lösning för sin vardagsladdning?
2. Vad har folk för jobb? Hur många har ens en arbetsgivare som förfogar över några parkeringsplatser så att det ens kan bli en fråga att ta upp? Det är nog mest större företag, och kanske mindre dito ute på mindre orter. Mindre företag i storstan sitter knappast särskilt ofta och betalar stora summor för att ha egen parkering till de anställda.
Jag har försökt få laddplats i 30månader nu. Brf är ovillig som bara den...
De är väldigt tråkigt... Våra politiker borde snarast inför lagar som gör att denna utbyggnad skyndas på, vid nybyggen så borde de vara självklart att lagen tvingar föreningen eller ägarna att erbjuda laddplatser för de som har parkering där och vill ha laddning, dvs alla platser ska minst vara förberedda. Dessutom bör de regleras hur mycket betalt de får ta samtidigt som de ska täcka investeringen på rimlig tid. Även äldre hus och bostadsrätter bör ha krav på sig.
Ja en ordentlig utredning hade såklart behövts men de är ju uppenbart att detta (laddplatser) är minst lika viktigt som bonus malus systemet om vi ska få in mer elbilar i städerna.
Jag är glad man bor i villa så löser man de själv snabbt och smidigt.
Jag har försökt få laddplats i 30månader nu. Brf är ovillig som bara den...
Det här är ju ett växande problem. Laddning hemma alltså. Kanske det måste till SuC även i centralorter? Det funkar kanske när det kostar att ladda där. Det blir nog bara elbilar så småningom. De måste ju laddas och alla bor ju inte i eget hus!
Jag har försökt få laddplats i 30månader nu. Brf är ovillig som bara den...
De är väldigt tråkigt... Våra politiker borde snarast inför lagar som gör att denna utbyggnad skyndas på, vid nybyggen så borde de vara självklart att lagen tvingar föreningen eller ägarna att erbjuda laddplatser för de som har parkering där och vill ha laddning, dvs alla platser ska minst vara förberedda. Dessutom bör de regleras hur mycket betalt de får ta samtidigt som de ska täcka investeringen på rimlig tid. Även äldre hus och bostadsrätter bör ha krav på sig.
Ja en ordentlig utredning hade såklart behövts men de är ju uppenbart att detta (laddplatser) är minst lika viktigt som bonus malus systemet om vi ska få in mer elbilar i städerna.
Jag är glad man bor i villa så löser man de själv snabbt och smidigt.
Det hade inte varit speciellt svårt för bra politiker att få till ett krav som i princip säger att en BRF eller hyresrätters fastighetsägare ska ha extremt goda skäl (såsom extremt dyra investeringskostnader eller liknande) att inte erbjuda laddning till självkostnadspris.
EDIT: Man skulle ju dessutom kunna tänka sig att inga skäl får undanta detta då det är minst (säg 5) brukare som vill åstadkomma samma sak inom fastigheten.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.