Verkar 2kw rimligt per mil?

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Decido
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 nov 2018 18:49

Verkar 2kw rimligt per mil?

Inlägg av Decido »

Hej,

Nybliven Model s 75 d ägare och undrar om 2kw i snitt är rimligt per mil? Några idéer på hur jag kan ”spara” el?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Verkar 2kw rimligt per mil?

Inlägg av NEO »

Helt normalt, kanske ner mot 170-180 sommartid. Förvärmer du batteriet innan avfärd och ställer in när laddningen ska börja (scheduled charging) så borde du få mindre förbrukning än om du måste värma batteriet genom att köra. På alla D Teslor kan du fint slå på range mode för att slippa ha bägge motorerna som drivning, kom ihåg att det enbart gäller över 0 grader, under det är bilen permanent fyrhjulsdriven.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Verkar 2kw rimligt per mil?

Inlägg av Zalman3 »

Decido skrev:
Hej,

Nybliven Model s 75 d ägare och undrar om 2kw i snitt är rimligt per mil? Några idéer på hur jag kan ”spara” el?
På 6600 mil med min S75D har jag 2,05kWh i snitt.
Kan inte ladda hemma så får alltid värma kupen från batteriet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Verkar 2kw rimligt per mil?

Inlägg av mati »

3700 mil och 1,94 kWh/mil i snitt sedan bilen införskaffades våren 2017. MS90D.

Bästa sättet att spara el är att vara försiktig med högerfoten. Ju högre hastighet desto högre förbrukning. Bilen är toksnål och går i princip av sig själv runt 50-60km/h. Över 100km/h drar det iväg rejält.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 594
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Verkar 2kw rimligt per mil?

Inlägg av Sofie »

13700mil med 2,04kWh/mil som snitt, P85 utan D.
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Verkar 2kw rimligt per mil?

Inlägg av johan_w »

S90D, 2500 mil på ett år med snitt 2,34kWh/10km. Blandad körning med främst motorväg 120-130 och 1-10km körning. Mao inget som sänker snitt.

Nu 300mil med S100D med 21”. 2,58kWh/10km! Också en hel del snabbare körning. Omöjlig att snåla med över 100km/h

Lite högre än övriga :-)
becker
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 dec 2017 14:44
Ort: Utanför Sandviken, född i Dalarna

Re: Verkar 2kw rimligt per mil?

Inlägg av becker »

Utan att ens ha provat en Tesla törs jag säga att det effektivaste sättet att spara el är att köra långsammare ;)
Inte kul men effektivt...
eGolf -17
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Verkar 2kw rimligt per mil?

Inlägg av Mysman »

MDurante skrev:
Förvärmer du batteriet innan avfärd och ställer in när laddningen ska börja (scheduled charging) så borde du få mindre förbrukning än om du måste värma batteriet genom att köra.
Detta är ju lite kul, måste bara kommentera det.
Alltså, tar du energin från laddsladden eller direkt från batteriet gör egentligen ingen större skillnad annat än att det blir synligt i displayen i bilen. Totala elförbrukningen från elnätet är istort sett densamma.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Verkar 2kw rimligt per mil?

Inlägg av NEO »

Mysman skrev:
MDurante skrev:
Förvärmer du batteriet innan avfärd och ställer in när laddningen ska börja (scheduled charging) så borde du få mindre förbrukning än om du måste värma batteriet genom att köra.
Detta är ju lite kul, måste bara kommentera det.
Alltså, tar du energin från laddsladden eller direkt från batteriet gör egentligen ingen större skillnad annat än att det blir synligt i displayen i bilen. Totala elförbrukningen från elnätet är istort sett densamma.
Ja det stämmer, men det är väl det som är meningen med förvärmning? Att få så lång räckvidd som möjligt, kostnaden är ju samma om du betalar strömmen, totala strömförbrukning är ju också densamma, men du vill väl ha längst range som möjligt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Verkar 2kw rimligt per mil?

Inlägg av Bjelke »

Två tips för att snåla som inte nämnts än är slipstreama dvs att ligga i suget bakom en annan (ju större och närmare man ligger desto bättre) samt
coasting (eller pulse and glide) när man helt frirullar
i utförsbackar så ofta och mycket det går...
Att sänka värmen eller helt stänga av den är såklart
också bra men inte så kul...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Verkar 2kw rimligt per mil?

Inlägg av johan_w »

Bjelke skrev:
Två tips för att snåla som inte nämnts än är slipstreama dvs att ligga i suget bakom en annan (ju större och närmare man ligger desto bättre) samt
coasting (eller pulse and glide) när man helt frirullar
i utförsbackar så ofta och mycket det går...
Att sänka värmen eller helt stänga av den är såklart
också bra men inte så kul...
Hur frirullar du? Lägger du i Neutral?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Verkar 2kw rimligt per mil?

Inlägg av mati »

Mysman skrev:
MDurante skrev:
Förvärmer du batteriet innan avfärd och ställer in när laddningen ska börja (scheduled charging) så borde du få mindre förbrukning än om du måste värma batteriet genom att köra.
Detta är ju lite kul, måste bara kommentera det.
Alltså, tar du energin från laddsladden eller direkt från batteriet gör egentligen ingen större skillnad annat än att det blir synligt i displayen i bilen. Totala elförbrukningen från elnätet är istort sett densamma.
Inte riktigt helt. Om man använder ett kallt batteri för att värma sig själv och kupén är det inte lika effektivt som att ta strömmen direkt från elnätet. Laddning och urladdning av batteriet innebär alltid förluster. Och en sak till. Batteriet blir varmt när det laddas. Egentligen är det förlustvärme men just på vintern kan man utnyttja den effekten och pricka in laddningen så att bilen är precis färdigladdad när man ska åka. Då behöver man inte förvärma batteriet i samma utsträckning eftersom det är fortfarande varmt efter laddningen. Även kupén får en liten del av den värmen. Golvvärme så att säga. ;)
Man kan faktiskt spara några kilowattimmarna på det viset.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Verkar 2kw rimligt per mil?

Inlägg av OfarligTesla »

Någon som upplevt riktig vinter som kan säga hur mycket en S drar ifall det är snö och -20 till -25 ish? Då på de vanliga 80-90 km/h vägarna i skogen på väg till fjällen. Försökt hitta något på det inför vintern så man har koll.
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Verkar 2kw rimligt per mil?

Inlägg av Mysman »

mati skrev:
Mysman skrev:
MDurante skrev:
Förvärmer du batteriet innan avfärd och ställer in när laddningen ska börja (scheduled charging) så borde du få mindre förbrukning än om du måste värma batteriet genom att köra.
Detta är ju lite kul, måste bara kommentera det.
Alltså, tar du energin från laddsladden eller direkt från batteriet gör egentligen ingen större skillnad annat än att det blir synligt i displayen i bilen. Totala elförbrukningen från elnätet är istort sett densamma.
Batteriet blir varmt när det laddas. Egentligen är det förlustvärme men just på vintern kan man utnyttja den effekten och pricka in laddningen så att bilen är precis färdigladdad när man ska åka. Då behöver man inte förvärma batteriet i samma utsträckning eftersom det är fortfarande varmt efter laddningen. Även kupén får en liten del av den värmen. Golvvärme så att säga. ;)
Det är ju precis det jag menar att oavsett man värmer med nätström eller genom laddningen så hamnar den värmen i bilen.

Den största skillnaden måste vara möjligheten till regen om batteriet är uppvärmt innan avfärd, något som man missar om det är kallt.
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Verkar 2kw rimligt per mil?

Inlägg av johan_w »

OfarligTesla skrev:
Någon som upplevt riktig vinter som kan säga hur mycket en S drar ifall det är snö och -20 till -25 ish? Då på de vanliga 80-90 km/h vägarna i skogen på väg till fjällen. Försökt hitta något på det inför vintern så man har koll.
Körde till Sälen några gånger förra året. Upplevde inte förbrukningen så mycket värre, kanske 240Wh mot 210-220Wh på sommaren, då går det kanske 20km/h snabbare på sommaren iof.

Däremot drar starten sjukt mycket mer i den kylan, typ dubbelt första milen och 50% andra milen osv upplever jag så förvärmning är värt mycket.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Verkar 2kw rimligt per mil?

Inlägg av OfarligTesla »

johan_w skrev:
OfarligTesla skrev:
Någon som upplevt riktig vinter som kan säga hur mycket en S drar ifall det är snö och -20 till -25 ish? Då på de vanliga 80-90 km/h vägarna i skogen på väg till fjällen. Försökt hitta något på det inför vintern så man har koll.
Körde till Sälen några gånger förra året. Upplevde inte förbrukningen så mycket värre, kanske 240Wh mot 210-220Wh på sommaren, då går det kanske 20km/h snabbare på sommaren iof.

Däremot drar starten sjukt mycket mer i den kylan, typ dubbelt första milen och 50% andra milen osv upplever jag så förvärmning är värt mycket.
Okej, ja det låter ju inte så farligt, tack för svaret. Kikat mot Vemdalen och Abetterrouteplanner säger runt 280 Wh/km i genomsnitt från Stockholm vid -20 och lite snö vilket jag tyckte lät lite väl, då i skyltad hastighet. Nu är det ju inte -20 från Stockholm såklart men det är ju laddtiden i slutet som blir jobbig.
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Verkar 2kw rimligt per mil?

Inlägg av johan_w »

Låter saftigt, men som sagt förvärmningen gör mycket!

Jag har haft mer problem med hastigheten som höjer min förbrukning rejält än kylan (om man kör lugnt). :lol:
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Verkar 2kw rimligt per mil?

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Min drog i 2,3kWh/mil i snitt förra vintern (mot 1,9 på sommaren) i Jämtland med omnejd. Jag kör mest långkörningar med förvärmning enligt konstens alla regler. Som värst vid kyla drog den 2,8kWh/mil och då var det runt -30 hela resan på 17 mil (18 i bilen). Ännu värre kan det bli vid mycket snö. Jag har uppmätt 4,3kWh/mil på en 3 mils körning vid ca 15cm nysnö av det blötare slaget.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Verkar 2kw rimligt per mil?

Inlägg av Bjelke »

johan_w skrev:
Bjelke skrev:
Två tips för att snåla som inte nämnts än är slipstreama dvs att ligga i suget bakom en annan (ju större och närmare man ligger desto bättre) samt
coasting (eller pulse and glide) när man helt frirullar
i utförsbackar så ofta och mycket det går...
Att sänka värmen eller helt stänga av den är såklart
också bra men inte så kul...
Hur frirullar du? Lägger du i Neutral?
Japp, i helt friläge rullar den sjukt lätt, försöker man pricka in det där läget bara genom att hålla gaspedalen så att effekten ligger nära noll så blir det inte
lika effektivt även om skillnaden kanske är mycket liten (en elmotors verkningsgrad vid mycket låga effekter är ganska dålig).
Däremot kör jag inte så speciellt ofta eftersom det sällan "behövs" (eg är det ju smart att alltid köra så snålt som möjligt), men på min gamla Leaf där räckvidden var på håret när jag skulle
köra 10 mil så gjorde jag så typ hela tiden (om det är kuperat, vilket mina vanligaste resvägar är).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Verkar 2kw rimligt per mil?

Inlägg av chpaulin »

Snitt över 3000 mil och 1,5 år är 2,06 kWh/mil för min 75:a. En sommar med 21” annars 19” övrig tid. Rolig bil att köra vilket såklart leder till högre siffror :) Hade nog kunnat köra på 1,90 men det hade inte vart lika kul ;)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Verkar 2kw rimligt per mil?

Inlägg av mati »

johan_w skrev:
Hur frirullar du? Lägger du i Neutral?
Som bjelke säger så är det alltid en bra idé att frirulla i utförsbackar. Men det funkar även på slätten här i Skaraborg där det inte finns några backar. Man gasar upp till 100, sen lägger man i N och rullar ner till 80, och så gasar man igen. Det låter i första ögonblick som en dålig idé, men det är faktiskt effektivare än att hålla en jämn hastighet. Och det beror på att motorn är effektivare under hög last, dvs acceleration, och sen förbrukar den ingenting när man rullar. Du kan få ner förbrukningen med 10% eller så.
Detta är naturligtvis ingenting man bör praktisera när man har bilar bakom sig, annars blir man skjuten, typ. Men om det är jättekris och elektronerna sinar kan det vara ett sätt att nå stället där strömmen finns. Alternativet är att köra långsammare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Verkar 2kw rimligt per mil?

Inlägg av Zalman3 »

OfarligTesla skrev:
Någon som upplevt riktig vinter som kan säga hur mycket en S drar ifall det är snö och -20 till -25 ish? Då på de vanliga 80-90 km/h vägarna i skogen på väg till fjällen. Försökt hitta något på det inför vintern så man har koll.
Körde Umeå-Lycksele-Umeå i februari vid -24 med min S75D.
Körde försiktigt ca 80kmh, fick en räckvidd på ca 31 mil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Verkar 2kw rimligt per mil?

Inlägg av OfarligTesla »

Zalman3 skrev:
OfarligTesla skrev:
Någon som upplevt riktig vinter som kan säga hur mycket en S drar ifall det är snö och -20 till -25 ish? Då på de vanliga 80-90 km/h vägarna i skogen på väg till fjällen. Försökt hitta något på det inför vintern så man har koll.
Körde Umeå-Lycksele-Umeå i februari vid -24 med min S75D.
Körde försiktigt ca 80kmh, fick en räckvidd på ca 31 mil.

Låter ju bra, mina hopp mellan laddarna är ju typ 21 mil men vill undvika att tvingas ladda över 90%.
Skriv svar