Lösningar för att kunna ladda 230V i Norge

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Lösningar för att kunna ladda 230V i Norge

Inlägg av Hammar »

Den UMC som Tesla skickar med bilarna funkar ju inte att använda i vanliga vägguttag Norge.
En del forummedlemmar har ju löst problemet genom att köpa en UMC av Tesla i Norge, men det finns ju billigare lösningar. Tänkte att vi kunde samla lite länkar på fungerande UMC'er från andra tillverkare, och lite länkar till ställen som säljer dem.

Sondell Köpe 2014 en laddkabel från Volvo http://tesla.sondell.biz/?p=434

bildelsbasen.se har i skrivande stund en begagnad för 1750kr https://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/31407095/
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Lösningar för att kunna ladda 230V i Norge

Inlägg av Leo »

Hos Volvo kostade de drygt 3000kr ink moms då vi köpte häromåret. Fick beställas hem.

Finns både med schucko =13A och blå CEE =16A. Båda finns även med 4,5 eller 8m sladd. Så se till att beställ rätt.

Tror att artikelnumret för CEE 16A med 8m sladd är 31407096. Sen kan man köpa en omvandlare mellan schucko och CEE på tex Biltema. De är då märkta och godkända för 16A i max 6tim.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Lösningar för att kunna ladda 230V i Norge

Inlägg av Teslaspolen »

Den vi funderat på är följande; https://gronnemil.no/produkt/elon-mode- ... il-type-2/

Vet inte hur andra tillverkare (ex Volvo, BMW etc) som säljer motsvarande UMC i Sverige fungerar i Norge.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Lösningar för att kunna ladda 230V i Norge

Inlägg av Remuz »

Montera schuko till en WC och sätt den i norgeläge? Jag har inte testat det ännu men det är min plan om jag åker till Norge
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Lösningar för att kunna ladda 230V i Norge

Inlägg av Tars »

Remuz skrev:
Montera schuko till en WC och sätt den i norgeläge? Jag har inte testat det ännu men det är min plan om jag åker till Norge
Drar den dåliga Norgeskämt då?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Lösningar för att kunna ladda 230V i Norge

Inlägg av Remuz »

Tars skrev:
Remuz skrev:
Montera schuko till en WC och sätt den i norgeläge? Jag har inte testat det ännu men det är min plan om jag åker till Norge
Drar den dåliga Norgeskämt då?
Den klarar TN/TT-nät, finns en dip-switch
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Lösningar för att kunna ladda 230V i Norge

Inlägg av Tars »

Remuz skrev:
Tars skrev:
Remuz skrev:
Montera schuko till en WC och sätt den i norgeläge? Jag har inte testat det ännu men det är min plan om jag åker till Norge
Drar den dåliga Norgeskämt då?
Den klarar TN/TT-nät, finns en dip-switch
Jo, men det vet jag.
Har läst manualen några ggr.Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Lösningar för att kunna ladda 230V i Norge

Inlägg av Gustafsson »

Well UMC behövs egentligen inte, det finns ju väldigt många laddstationer för både typ 2 och chademo förutom ett bra SuC nät. Undantag finns förstås, men med lite planering är det normalt problemfritt. Skaffa chademoadapter, typ 2 kabel å några RFID för grön kontakt,Fortum å kanske nån till. Sen är det •bar å åk•...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Lösningar för att kunna ladda 230V i Norge

Inlägg av Teslaspolen »

Gustafsson skrev:
Well UMC behövs egentligen inte, det finns ju väldigt många laddstationer för både typ 2 och chademo förutom ett bra SuC nät. Undantag finns förstås, men med lite planering är det normalt problemfritt. Skaffa chademoadapter, typ 2 kabel å några RFID för grön kontakt,Fortum å kanske nån till. Sen är det •bar å åk•...
Beror VÄLDIGT mycket på vad man har för åkmönster. Vi körde Norge i två veckor i sommras utan schukoladdning; det var väldigt krångligt. Absolut att det behövs!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Lösningar för att kunna ladda 230V i Norge

Inlägg av Gustafsson »

Teslaspolen skrev:
Gustafsson skrev:
Well UMC behövs egentligen inte, det finns ju väldigt många laddstationer för både typ 2 och chademo förutom ett bra SuC nät. Undantag finns förstås, men med lite planering är det normalt problemfritt. Skaffa chademoadapter, typ 2 kabel å några RFID för grön kontakt,Fortum å kanske nån till. Sen är det •bar å åk•...
Beror VÄLDIGT mycket på vad man har för åkmönster. Vi körde Norge i två veckor i sommras utan schukoladdning; det var väldigt krångligt. Absolut att det behövs!
Generaliserade kanske lite väl mycket där ... jag har dock inte behövt använda min (Norska ) UMC en enda gång i Norge och då har jag ändå kört ca 2500 mil där.
I andra delar av landet är det säkert väldigt önskvärt med nattladdning med UMCn..jag måste dock medge att det kan vara praktiskt och har utnyttjat möjligheten vid hotell några gånger....
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Lösningar för att kunna ladda 230V i Norge

Inlägg av Teslaspolen »

Gustafsson skrev:
Teslaspolen skrev:
Gustafsson skrev:
Well UMC behövs egentligen inte, det finns ju väldigt många laddstationer för både typ 2 och chademo förutom ett bra SuC nät. Undantag finns förstås, men med lite planering är det normalt problemfritt. Skaffa chademoadapter, typ 2 kabel å några RFID för grön kontakt,Fortum å kanske nån till. Sen är det •bar å åk•...
Beror VÄLDIGT mycket på vad man har för åkmönster. Vi körde Norge i två veckor i sommras utan schukoladdning; det var väldigt krångligt. Absolut att det behövs!
Generaliserade kanske lite väl mycket där ... jag har dock inte behövt använda min (Norska ) UMC en enda gång i Norge och då har jag ändå kört ca 2500 mil där.
I andra delar av landet är det säkert väldigt önskvärt med nattladdning med UMCn..jag måste dock medge att det kan vara praktiskt och har utnyttjat möjligheten vid hotell några gånger....

Vi bode i en fiskestuga vid havet en vecka, närmaste Typ-2 uttag var 20-30 km bort, närmaste åt rätt håll SuC säkert 250 km bort och CHAdeMO var 100-150 km bort. Utanför Trondheim var det här, var struligt.

Sedan semestrade vi runt till olika sevädheter söderöver mot Geiranger, tre dagar/nätter tog vi på oss och varje ställe vi stannade på (kampingar) hade vi kunnat ladda om vi hade haft schuko som fungerat, men icke.

Nog för att det gick, vi fastnade ju inte, så var det struligt. Och dom andra två fossilbilarna som vi åkte med fick se en rätt negativ sida av eldrift, endast pga detta.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Lösningar för att kunna ladda 230V i Norge

Inlägg av Gustafsson »

Nej det där lät ju inte så kul förstås... att behöva ladda med volvokabel måste f.ö. glädja några :shock:
Kan man inte ”fulkoppla” en svensk på nåt sätt, lura den att den ena polen är en riktig nolla ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Lösningar för att kunna ladda 230V i Norge

Inlägg av Teslaspolen »

Tja, det står ju bara Mennekes eller liknande på dom, inte Volvo. Annars hade det varit illa. :lol:
Skriv svar