Gustafsson skrev:Generaliserade kanske lite väl mycket där ... jag har dock inte behövt använda min (Norska ) UMC en enda gång i Norge och då har jag ändå kört ca 2500 mil där.Teslaspolen skrev:Beror VÄLDIGT mycket på vad man har för åkmönster. Vi körde Norge i två veckor i sommras utan schukoladdning; det var väldigt krångligt. Absolut att det behövs!Gustafsson skrev:Well UMC behövs egentligen inte, det finns ju väldigt många laddstationer för både typ 2 och chademo förutom ett bra SuC nät. Undantag finns förstås, men med lite planering är det normalt problemfritt. Skaffa chademoadapter, typ 2 kabel å några RFID för grön kontakt,Fortum å kanske nån till. Sen är det •bar å åk•...
I andra delar av landet är det säkert väldigt önskvärt med nattladdning med UMCn..jag måste dock medge att det kan vara praktiskt och har utnyttjat möjligheten vid hotell några gånger....
Vi bode i en fiskestuga vid havet en vecka, närmaste Typ-2 uttag var 20-30 km bort, närmaste åt rätt håll SuC säkert 250 km bort och CHAdeMO var 100-150 km bort. Utanför Trondheim var det här, var struligt.
Sedan semestrade vi runt till olika sevädheter söderöver mot Geiranger, tre dagar/nätter tog vi på oss och varje ställe vi stannade på (kampingar) hade vi kunnat ladda om vi hade haft schuko som fungerat, men icke.
Nog för att det gick, vi fastnade ju inte, så var det struligt. Och dom andra två fossilbilarna som vi åkte med fick se en rätt negativ sida av eldrift, endast pga detta.