Ladda i Norge?

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Ladda i Norge?

Inlägg av larsw »

Undantaget Superchargers, vad behöver man för att kunna ladda i Norge? Ska till Oslo framöver, till vilket jag visserligen kan köra utan att ladda på vägen och 22% kvar vid 95% startladdning, men vill gärna ha lite procent i batteriet nog för att kunna köra en del lokalt och sedan tillbaka till en SuC på hemvägen.

I Sverige behöver man ju sjuttioelva olika appar, taggar, kort och abonnemang för att ladda utanför SuC. Är det lika illa i Norge, eller finns det laddare som bara tar vanliga betalkort rakt av? Eller är det helt enkelt enklast (och förstås billigast) att bara stoppa på en SuC på vägen och ladda upp lite?

Finns det några svenska laddtjänster som fungerar i Norge? Vilka är de stora "gatuladdningstjänsterna"?

Kör de flesta en typ 2-kabel även i Norge, eller måste man skaffa Norgeadaptern till Shuko? Var gör man det? (Nu känner jag iofs minst en Teslaägare i Oslo, så det kanske går att låna)

Svensk respektive norsk Model S på fotot.
IMG_1339.jpg
Författare och bloggare. Model S 2023
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av Smutt »

Vilken stor skillnad det är på den norska och den svenska Teslan
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av Gustafsson »

Jag har fortums + Grön kontakts RFID för Norge, men det går att ladda med telefonen också. Mitt norska Fortum RFID funkade inte i Sverige utan att aktivera det hör också, så motsatsen kanske gäller med. Ring kundtjänst om du har svenskt Fortum å kolla. Kolla hemsidan hos grönn kontakt om de har laddare där du ska åka. De ger en hygglig mängdrabatt. Använder mestadels Chademo när det inte finns SuC. SuC finns ju många av. Jag har också laddat med shuko, men egentligen behövs nog inte det.
Kolla Ladestasjoner.no också. Finns MÅNGA laddställen ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av Bjelke »

Smutt skrev:
Vilken stor skillnad det är på den norska och den svenska Teslan
Ja herregud, trodde den ena var en Audi först... :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av larsw »

Gustafsson skrev:
Jag har fortums + Grön kontakts RFID för Norge, men det går att ladda med telefonen också. Mitt norska Fortum RFID funkade inte i Sverige utan att aktivera det hör också, så motsatsen kanske gäller med. Ring kundtjänst om du har svenskt Fortum å kolla. Kolla hemsidan hos grönn kontakt om de har laddare där du ska åka. De ger en hygglig mängdrabatt. Använder mestadels Chademo när det inte finns SuC. SuC finns ju många av. Jag har också laddat med shuko, men egentligen behövs nog inte det.
Kolla Ladestasjoner.no också. Finns MÅNGA laddställen ...
ChaDeMo har jag, använde på Fortum nyligen. Grönn kontakt verkar ha laddare lite varstans, men inte centralt i Oslo.Fungerar även med svensk mobiltelefon?

Verkar finnas parkeringshusladdare här och var också på ladestasjoner.no, antar det ofta räcker betala för parkering på dem eller kräver det ngt abb?

Otydligt om det räcker med svensk Charge & Drive-app - norska laddstationer dyker inte upp i dess karta. På norska hemsidan slår de sig för bröstet över 2000 laddplatser varav 1250 i Norge, så det antyds ju att det fungerar internationellt.
IMG_1698.jpg
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av Gustafsson »

Haft en del ”issues” med Fortums laddare, men de har alltid fixat ström via kundtjänsttelefon direkt om nåt strulat.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av Bjelke »

Hur ser det ut med Clever i Norge?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av Gustafsson »

Bjelke skrev:
Hur ser det ut med Clever i Norge?
Njet
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av Teslaspolen »

Har laddat på Grönn Kontakt och Fortum, svensk bricka/abonnemang fungerar i det senare. Absolut nödvändigt med CHAdeMO adapter om man bilar omkring lite vart stans (istället för att resa mellan stad till stad med Supercharger och sedan kunna ladda med Destination Charging.) Ska man bo på ställen utan Typ-2 och istället förlita sig på vägguttag så gäller det att man har en UMC som tar norska elnät, antingen en Norsk Tesla UMC, eller motsvarande UMC/EVSE av annat märke lär fungera.

Generellt skulle jag säga att CHAdeMO fungerar hyfsat i Norge. Finns ofta två laddare på ett ställe. Hade problem med en Grönn Kontakt laddare en gång som inte ville acceptera brickan av okänd anledning, men den gången fungerade (räddade) deras app mig som fick igång laddaren.
Bjelke skrev:
Hur ser det ut med Clever i Norge?
Clever finns inte i Norge.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av _TonyV »

Var i Oslo över midsommar, ingen Tesla iofs. Men för en utböling så var det inte en dans på rosor.
Stan känns mer som sydeuropa än Stockholm, tex. höjdskillnader och planskiljda gator.
Körde efter navigator för att hitta fram och vips så hamnar man i en tunnel som är kilometer lång (kändes så) och navin får då spelet såklart.
När man dyker upp nånstans så är det ju inte där du ville vara, sen var det avstängningar etc.
Letade lite gatuladdning men de jag hittade var upptagna, inte alltid inkopplade heller.

Summa summarum, parkering i garaget på Vulcan området var lösningen, därifrån en dryg kilometer promenera ner till centralstationen. över 100 Typ2 platser.
Hitta dit: Google och bilen ville att man skulle köra in till Vulcan garage 'bakvägen' dvs genom bygge och en gågata med restauranger etc..
glöm det och kör upp mot Scandic hotellet (Maridalsveien) och förbi, där är nerfarten till garget. Kostar 200-300 /dygn med gratis Typ2 laddning. Finns DC 50Kwh även men det testade jag inte.

Annars Norge, registrera bilen på EPC PLC ( https://www.epcplc.com/ ) Efter det skicka in Enviromental Differentiation, reg bevis på att det är en elbil.
I Norge kommer du köra på betalvägar, tullarna är automatiska och de kommer typ varje mil om det är betalväg. Köra in i Oslo kostar 49:- NOK.
Med rätt EPC PLC registrering hoppas jag man slipper vissa eller alla dessa kostnader. Nån som vet?

Jag stannade även vid norska tullen för att få en AutoPass sändare, men den verkade bara gälla yrkestrafik och företagsbilar när jag skulle registrera den vid tullens dator.
Så den hamnade i hanskfacket. :-)

För DC laddning åkte jag enkom på Fortum Charge&Drive, bra utbyggt upp till Lillehammer åtminstone. Men med en Tesla så kan det omöjligt vara problem att köra vart man än vill.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av tehjimos »

Bara att ladda upp på Rygge/Töcksfors SuC.. så har du nog för att glida runt och glida tillbaka..?
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av HerrNilsson »

larsw skrev:

ChaDeMo har jag, använde på Fortum nyligen. Grönn kontakt verkar ha laddare lite varstans, men inte centralt i Oslo.Fungerar även med svensk mobiltelefon?

Verkar finnas parkeringshusladdare här och var också på ladestasjoner.no, antar det ofta räcker betala för parkering på dem eller kräver det ngt abb?

Otydligt om det räcker med svensk Charge & Drive-app - norska laddstationer dyker inte upp i dess karta. På norska hemsidan slår de sig för bröstet över 2000 laddplatser varav 1250 i Norge, så det antyds ju att det fungerar internationellt.
Vi ska till Norge senare i sommar så jag kollade med deras kundservice och dem säger att Fortum Charge&Drive-taggar och appen kan användas i hela norden. I min Fortum C&D-app ser jag laddarna även i Norge. Så vi tänkte förlita oss på SuC och Fortums Chademos när vi är där.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Addex86
Teslaägare
Inlägg: 113
Blev medlem: 28 nov 2017 21:59
Ort: Tyresö

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av Addex86 »

Hej!

Jag och sambon tänkte ta Teslan över till Trondheim när vi är uppe i Åre på sportlovet.
Är det något man ska tänka på när man kör dit? T ex tullar och sådant? Fylla i denna? https://www.epcplc.com/

Det är väl inga konstigheter att ladda på SuC i Norge med min svenska Tesla?

Tips på sevärdheter och matställen i Trondheim? :)
Model S 75D Midnight Silver -18 -Såld
Beställt Model Y LR Blå 20"
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av NEO »

Addex86 skrev:
Hej!

Jag och sambon tänkte ta Teslan över till Trondheim när vi är uppe i Åre på sportlovet.
Är det något man ska tänka på när man kör dit? T ex tullar och sådant? Fylla i denna? https://www.epcplc.com/

Det är väl inga konstigheter att ladda på SuC i Norge med min svenska Tesla?

Tips på sevärdheter och matställen i Trondheim? :)
Tullar (bompenger) kan vara bra att registrera bilen och få en autopass bricka så du slipper betala (elbilar kör gratis igenom alla tullar)

https://www.autopass.no/easygo

Nej du kan ladda på SuC i hela Europa.

Sevärdheter: trønder, matställen: flatbrød.

Kos dere! :lol:
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av Gustafsson »

Addex86 skrev:
Hej!

Jag och sambon tänkte ta Teslan över till Trondheim när vi är uppe i Åre på sportlovet.
Är det något man ska tänka på när man kör dit? T ex tullar och sådant? Fylla i denna? https://www.epcplc.com/

Det är väl inga konstigheter att ladda på SuC i Norge med min svenska Tesla?

Tips på sevärdheter och matställen i Trondheim? :)
Ja du måste registrera din bil i EPCPLC för att få "fritak" från bompengar. Du behöver vara ansluten till ett bompengsellsakap, googla fjellinjen t.ex. Du måste nog också ladda upp ett registreringsbevis som visar att din bil är elbil. Det gick bra med transposrtstyrelsens fordonsinfo när jag gjorde det. Tullar måste man vet om att de finns. Det går inte att ta med mycket alkohol till Norge t.ex. Och ja, de kollar ibland, även om risken är liten. Åt andra hållet har jag aldrig blivit kontrollerad.
SuC funkar alltid :-)
Katedralen är ju ett måste liksom historien bakom den...Fortfarande ett stort pilgrimsmål för den med den rätta (e)- tron....
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av Gustafsson »

HerrNilsson skrev:
larsw skrev:

ChaDeMo har jag, använde på Fortum nyligen. Grönn kontakt verkar ha laddare lite varstans, men inte centralt i Oslo.Fungerar även med svensk mobiltelefon?

Verkar finnas parkeringshusladdare här och var också på ladestasjoner.no, antar det ofta räcker betala för parkering på dem eller kräver det ngt abb?

Otydligt om det räcker med svensk Charge & Drive-app - norska laddstationer dyker inte upp i dess karta. På norska hemsidan slår de sig för bröstet över 2000 laddplatser varav 1250 i Norge, så det antyds ju att det fungerar internationellt.
Vi ska till Norge senare i sommar så jag kollade med deras kundservice och dem säger att Fortum Charge&Drive-taggar och appen kan användas i hela norden. I min Fortum C&D-app ser jag laddarna även i Norge. Så vi tänkte förlita oss på SuC och Fortums Chademos när vi är där.
Min norska fortum RFID funkade inte i Sverige, men kundtjänst är mycket tillmötesgående och ordnar det vid telefonsamtal om det blir problem. Hade jätteproblem att ladda med Fortum där kundtjänst inte kunde hjälpa till- det berodde på ett kreditkort som hade gått ut visade det sig så småningom.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Anekdot
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 08 mar 2019 11:10
Ort: Stockholm

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av Anekdot »

Hej!
Vi ska på roadtrip till Lofoten i Norge i Juni med våran nya M3 och jag undrar om det finns någon vänlig själ i Stockholmsområdet som har en Norge-anpassad Schuko-adapter(vanlig elkontakt som jag kallar det :)) att låna ut i ett par veckor?
Användarvisningsbild
h37
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 17 apr 2015 19:05
Ort: Karlstad

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av h37 »

Tror inte att du behöver någon extra kabel om du har LR och fri SuC laddning.
Om du vill ladda i samband med övernattning så har jag en Norge kabel i Karlstad som du kan få låna.
För några år sedan var vi på Lofoten med vår S 70D, då fanns inte så många ladd möjligheter som nu.
Kanske SuC Lofoten hinner att byggas. Väl på Lofoten bör man åka upp till Andenes och valsafari. Där fanns en
destinationsladdare på ett fabriksområde som man välvilligt lånade ut dom timmar safarin varade.
Användarvisningsbild
Anekdot
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 08 mar 2019 11:10
Ort: Stockholm

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av Anekdot »

h37 skrev:
Tror inte att du behöver någon extra kabel om du har LR och fri SuC laddning.
Om du vill ladda i samband med övernattning så har jag en Norge kabel i Karlstad som du kan få låna.
För några år sedan var vi på Lofoten med vår S 70D, då fanns inte så många ladd möjligheter som nu.
Kanske SuC Lofoten hinner att byggas. Väl på Lofoten bör man åka upp till Andenes och valsafari. Där fanns en
destinationsladdare på ett fabriksområde som man välvilligt lånade ut dom timmar safarin varade.
Ah ok. Helt ny i elbilsträsket så lite range-anxiety har man kanske. Jag gjorde en preliminär beräkning via ABR och verkar som att jag klarar mig på SuC men tänkte ”för säkerhets skull”. Det är bara ett ställe som vi hamnar på runt 10%. Kolla gärna trippen här: https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 384151423c
Några stopp på vägen upp/ner som rekommenderas utöver? Eller kanske några andra scenic-routes som är värda att köra?
Tips som Andenes valsafari osv tas tacksamt emot :)
Användarvisningsbild
h37
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 17 apr 2015 19:05
Ort: Karlstad

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av h37 »

Skulle nog ändra rutten och köra till Molde och sedan ta Atlanterhavsveien till Kristiansund.
Varje gång du laddar får du ny information av andra besökare på SuC.
Det bästa med en resa brukar vara planeringen.
Go Tur!
Användarvisningsbild
tr1
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 07 apr 2016 12:29

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av tr1 »

Tänk på att laddning via vanlig stickkontakt normalt sett inte funkar i Norge.
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av Gustafsson »

Nån som provat om nya svenska enfas UMC funkar i Norge ?
Att den gamla trefasvarianten inte gör det är ju känt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Electron
Inlägg: 336
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av Electron »

Hejsan,
kidnappar denna tråd. Hoppas det är ok :)

Jo, jag planerar en resa från Stockholm till Juvashytta. Har förstått att jag bör registrera mig på: https://www.autopass.no/ för underlätta "bompeng". Check på det.

Sedan undrar jag om det fungerar med svensk Fortum-laddbricka i norska DC Fortum-laddarna?

Kommer jag klara mej på detta eller bör jag skaffa en norsk chademo också för att vara på den säkra sidan?
Electron
Inlägg: 336
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av Electron »

Electron skrev:
Hejsan,
kidnappar denna tråd. Hoppas det är ok :)

Jo, jag planerar en resa från Stockholm till Juvashytta. Har förstått att jag bör registrera mig på: https://www.autopass.no/ för underlätta "bompeng". Check på det.

Sedan undrar jag om det fungerar med svensk Fortum-laddbricka i norska DC Fortum-laddarna?

Kommer jag klara mej på detta eller bör jag skaffa en norsk chademo också för att vara på den säkra sidan?
Svarar på min egen fråga, hade missat detta inlägg: viewtopic.php?f=10&t=9241
Electron
Inlägg: 336
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av Electron »

Destinationsladdare i Norge: Funkar de rätt av till svensk Tesla?
Skriv svar