Hur frirullar du? Lägger du i Neutral?Bjelke skrev:Två tips för att snåla som inte nämnts än är slipstreama dvs att ligga i suget bakom en annan (ju större och närmare man ligger desto bättre) samt
coasting (eller pulse and glide) när man helt frirullar
i utförsbackar så ofta och mycket det går...
Att sänka värmen eller helt stänga av den är såklart
också bra men inte så kul...
Verkar 2kw rimligt per mil?
Moderator: Redaktion
Re: Verkar 2kw rimligt per mil?
Re: Verkar 2kw rimligt per mil?
Inte riktigt helt. Om man använder ett kallt batteri för att värma sig själv och kupén är det inte lika effektivt som att ta strömmen direkt från elnätet. Laddning och urladdning av batteriet innebär alltid förluster. Och en sak till. Batteriet blir varmt när det laddas. Egentligen är det förlustvärme men just på vintern kan man utnyttja den effekten och pricka in laddningen så att bilen är precis färdigladdad när man ska åka. Då behöver man inte förvärma batteriet i samma utsträckning eftersom det är fortfarande varmt efter laddningen. Även kupén får en liten del av den värmen. Golvvärme så att säga.Mysman skrev:Detta är ju lite kul, måste bara kommentera det.MDurante skrev:Förvärmer du batteriet innan avfärd och ställer in när laddningen ska börja (scheduled charging) så borde du få mindre förbrukning än om du måste värma batteriet genom att köra.
Alltså, tar du energin från laddsladden eller direkt från batteriet gör egentligen ingen större skillnad annat än att det blir synligt i displayen i bilen. Totala elförbrukningen från elnätet är istort sett densamma.
Man kan faktiskt spara några kilowattimmarna på det viset.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Verkar 2kw rimligt per mil?
Någon som upplevt riktig vinter som kan säga hur mycket en S drar ifall det är snö och -20 till -25 ish? Då på de vanliga 80-90 km/h vägarna i skogen på väg till fjällen. Försökt hitta något på det inför vintern så man har koll.
Re: Verkar 2kw rimligt per mil?
Det är ju precis det jag menar att oavsett man värmer med nätström eller genom laddningen så hamnar den värmen i bilen.mati skrev:Batteriet blir varmt när det laddas. Egentligen är det förlustvärme men just på vintern kan man utnyttja den effekten och pricka in laddningen så att bilen är precis färdigladdad när man ska åka. Då behöver man inte förvärma batteriet i samma utsträckning eftersom det är fortfarande varmt efter laddningen. Även kupén får en liten del av den värmen. Golvvärme så att säga.Mysman skrev:Detta är ju lite kul, måste bara kommentera det.MDurante skrev:Förvärmer du batteriet innan avfärd och ställer in när laddningen ska börja (scheduled charging) så borde du få mindre förbrukning än om du måste värma batteriet genom att köra.
Alltså, tar du energin från laddsladden eller direkt från batteriet gör egentligen ingen större skillnad annat än att det blir synligt i displayen i bilen. Totala elförbrukningen från elnätet är istort sett densamma.
Den största skillnaden måste vara möjligheten till regen om batteriet är uppvärmt innan avfärd, något som man missar om det är kallt.
Re: Verkar 2kw rimligt per mil?
Körde till Sälen några gånger förra året. Upplevde inte förbrukningen så mycket värre, kanske 240Wh mot 210-220Wh på sommaren, då går det kanske 20km/h snabbare på sommaren iof.OfarligTesla skrev:Någon som upplevt riktig vinter som kan säga hur mycket en S drar ifall det är snö och -20 till -25 ish? Då på de vanliga 80-90 km/h vägarna i skogen på väg till fjällen. Försökt hitta något på det inför vintern så man har koll.
Däremot drar starten sjukt mycket mer i den kylan, typ dubbelt första milen och 50% andra milen osv upplever jag så förvärmning är värt mycket.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Verkar 2kw rimligt per mil?
Okej, ja det låter ju inte så farligt, tack för svaret. Kikat mot Vemdalen och Abetterrouteplanner säger runt 280 Wh/km i genomsnitt från Stockholm vid -20 och lite snö vilket jag tyckte lät lite väl, då i skyltad hastighet. Nu är det ju inte -20 från Stockholm såklart men det är ju laddtiden i slutet som blir jobbig.johan_w skrev:Körde till Sälen några gånger förra året. Upplevde inte förbrukningen så mycket värre, kanske 240Wh mot 210-220Wh på sommaren, då går det kanske 20km/h snabbare på sommaren iof.OfarligTesla skrev:Någon som upplevt riktig vinter som kan säga hur mycket en S drar ifall det är snö och -20 till -25 ish? Då på de vanliga 80-90 km/h vägarna i skogen på väg till fjällen. Försökt hitta något på det inför vintern så man har koll.
Däremot drar starten sjukt mycket mer i den kylan, typ dubbelt första milen och 50% andra milen osv upplever jag så förvärmning är värt mycket.
Re: Verkar 2kw rimligt per mil?
Låter saftigt, men som sagt förvärmningen gör mycket!
Jag har haft mer problem med hastigheten som höjer min förbrukning rejält än kylan (om man kör lugnt).
Jag har haft mer problem med hastigheten som höjer min förbrukning rejält än kylan (om man kör lugnt).
- Kraftverksdoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 126
- Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
- Ort: Häggenås
Re: Verkar 2kw rimligt per mil?
Min drog i 2,3kWh/mil i snitt förra vintern (mot 1,9 på sommaren) i Jämtland med omnejd. Jag kör mest långkörningar med förvärmning enligt konstens alla regler. Som värst vid kyla drog den 2,8kWh/mil och då var det runt -30 hela resan på 17 mil (18 i bilen). Ännu värre kan det bli vid mycket snö. Jag har uppmätt 4,3kWh/mil på en 3 mils körning vid ca 15cm nysnö av det blötare slaget.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Verkar 2kw rimligt per mil?
Japp, i helt friläge rullar den sjukt lätt, försöker man pricka in det där läget bara genom att hålla gaspedalen så att effekten ligger nära noll så blir det intejohan_w skrev:Hur frirullar du? Lägger du i Neutral?Bjelke skrev:Två tips för att snåla som inte nämnts än är slipstreama dvs att ligga i suget bakom en annan (ju större och närmare man ligger desto bättre) samt
coasting (eller pulse and glide) när man helt frirullar
i utförsbackar så ofta och mycket det går...
Att sänka värmen eller helt stänga av den är såklart
också bra men inte så kul...
lika effektivt även om skillnaden kanske är mycket liten (en elmotors verkningsgrad vid mycket låga effekter är ganska dålig).
Däremot kör jag inte så speciellt ofta eftersom det sällan "behövs" (eg är det ju smart att alltid köra så snålt som möjligt), men på min gamla Leaf där räckvidden var på håret när jag skulle
köra 10 mil så gjorde jag så typ hela tiden (om det är kuperat, vilket mina vanligaste resvägar är).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Verkar 2kw rimligt per mil?
Snitt över 3000 mil och 1,5 år är 2,06 kWh/mil för min 75:a. En sommar med 21” annars 19” övrig tid. Rolig bil att köra vilket såklart leder till högre siffror Hade nog kunnat köra på 1,90 men det hade inte vart lika kul
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Verkar 2kw rimligt per mil?
Som bjelke säger så är det alltid en bra idé att frirulla i utförsbackar. Men det funkar även på slätten här i Skaraborg där det inte finns några backar. Man gasar upp till 100, sen lägger man i N och rullar ner till 80, och så gasar man igen. Det låter i första ögonblick som en dålig idé, men det är faktiskt effektivare än att hålla en jämn hastighet. Och det beror på att motorn är effektivare under hög last, dvs acceleration, och sen förbrukar den ingenting när man rullar. Du kan få ner förbrukningen med 10% eller så.johan_w skrev:Hur frirullar du? Lägger du i Neutral?
Detta är naturligtvis ingenting man bör praktisera när man har bilar bakom sig, annars blir man skjuten, typ. Men om det är jättekris och elektronerna sinar kan det vara ett sätt att nå stället där strömmen finns. Alternativet är att köra långsammare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Verkar 2kw rimligt per mil?
Körde Umeå-Lycksele-Umeå i februari vid -24 med min S75D.OfarligTesla skrev:Någon som upplevt riktig vinter som kan säga hur mycket en S drar ifall det är snö och -20 till -25 ish? Då på de vanliga 80-90 km/h vägarna i skogen på väg till fjällen. Försökt hitta något på det inför vintern så man har koll.
Körde försiktigt ca 80kmh, fick en räckvidd på ca 31 mil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Verkar 2kw rimligt per mil?
Zalman3 skrev:Körde Umeå-Lycksele-Umeå i februari vid -24 med min S75D.OfarligTesla skrev:Någon som upplevt riktig vinter som kan säga hur mycket en S drar ifall det är snö och -20 till -25 ish? Då på de vanliga 80-90 km/h vägarna i skogen på väg till fjällen. Försökt hitta något på det inför vintern så man har koll.
Körde försiktigt ca 80kmh, fick en räckvidd på ca 31 mil.
Låter ju bra, mina hopp mellan laddarna är ju typ 21 mil men vill undvika att tvingas ladda över 90%.