Jag tycker du hoppas för mycket. Tesla har inget ansvar att gamla måste köpa en adapter för att ladda på v3. Det hade varit en snäll gest, men tror inte de bjuder på adapter när det fortfarande går att ladda på gamla stationer, speciellt inte när model 3 inte kan ladda på de suc som inte är ombyggda. De kan fortfarande ladda gratis, vill de ladda gratis på nya behöver de bara köpa adaptern.oscfor skrev:Du förenklar för mycket. Det är inte alls samma sak som Apples laddsladd. Apple har inte garanterat fri SuC. De kommer verkligen att få bjuda på adaptrarna om de ska göra det omöjligt för gamla bilar att ladda på SuC. Eller lägga ner SuC och skapa en UC, UltraCharger.Mickep skrev:De kommer att ha dubbla sladdar under en övergångsperiod. Säkert förbereder de för suc v3. Även om de som har gamla bilar inte kommer kunna ladda på nya så kan de ladda på de gamla. Och de behöver bara köpa adaptern, det är inte teslas ansvar. Liksom när Apple bytte laddsladd. Tough luck.
Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Moderator: Redaktion
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Fast nu blandar du och ger. Jag tror inte ens att de kommer att ta bort typ2-uttaget. Men om de skulle få för sig att göra det, så måste de göra något för alla med fri SuC. Det handlar inte om att hoppas, det handlar om att de måste. Annars bryter de avtalet med kunden.Mickep skrev:Jag tycker du hoppas för mycket. Tesla har inget ansvar att gamla måste köpa en adapter för att ladda på v3. Det hade varit en snäll gest, men tror inte de bjuder på adapter när det fortfarande går att ladda på gamla stationer, speciellt inte när model 3 inte kan ladda på de suc som inte är ombyggda. De kan fortfarande ladda gratis, vill de ladda gratis på nya behöver de bara köpa adaptern.oscfor skrev:Du förenklar för mycket. Det är inte alls samma sak som Apples laddsladd. Apple har inte garanterat fri SuC. De kommer verkligen att få bjuda på adaptrarna om de ska göra det omöjligt för gamla bilar att ladda på SuC. Eller lägga ner SuC och skapa en UC, UltraCharger.Mickep skrev:De kommer att ha dubbla sladdar under en övergångsperiod. Säkert förbereder de för suc v3. Även om de som har gamla bilar inte kommer kunna ladda på nya så kan de ladda på de gamla. Och de behöver bara köpa adaptern, det är inte teslas ansvar. Liksom när Apple bytte laddsladd. Tough luck.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Ser inte att de bryter mot avtalet. De gamla kan fortfarande ladda med adapter. De gamla kommer finnas kvar under en övergångsperiod. Har inte sett att det står att de kan ladda på alla utan adapter. Men är varken jurist eller detaljstuderat avtalet.
Ser det som precis som när Apple bytte laddsladd, som också orsakade kostnad för användarna. De skickade med adapter på de nya iPhone, men ingen gammal kund fick något gratis. Tror det kommer ta 10 år innan gamla sladden är borta så bilarna är då på väg till skroten i vilket fall.
Ser det som precis som när Apple bytte laddsladd, som också orsakade kostnad för användarna. De skickade med adapter på de nya iPhone, men ingen gammal kund fick något gratis. Tror det kommer ta 10 år innan gamla sladden är borta så bilarna är då på väg till skroten i vilket fall.
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Släpp det nu. Ingen användare av Apples telefon behövde byta sladd. Liknelsen stämmer inte.Mickep skrev:Ser inte att de bryter mot avtalet. De gamla kan fortfarande ladda med adapter. De gamla kommer finnas kvar under en övergångsperiod. Har inte sett att det står att de kan ladda på alla utan adapter. Men är varken jurist eller detaljstuderat avtalet.
Ser det som precis som när Apple bytte laddsladd, som också orsakade kostnad för användarna. De skickade med adapter på de nya iPhone, men ingen gammal kund fick något gratis. Tror det kommer ta 10 år innan gamla sladden är borta så bilarna är då på väg till skroten i vilket fall.
Tänk så hår: Du tecknar ett avtal för leverans av el till ditt hus under ett år till fast. Helt plötsligt kommer de och säger att om du ska få det priset på el måste du köpa en ny elmätare. Skulle du vilja betala för det?
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
1-fas UMC är rätt dumt i Sverige. Om jag laddar hemma så vill jag inte använda enfas då min effektavgift är beroende av den högsta belastningen på en fas. 3-fas uttag finns på många ställen, allt från kampingplatser till fabrikslokaler, lastkajer och bondgårdar.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Nu vet jag inte hur det är med laddnätverket och det legala men kan du på allvar inte se skillnaden i att Apple byter kontakt på nysålda mobiler och att Tesla byter kontakt på nya stationer i Superchargersnätverket? Det är ju två helt skilda scenarion som hör ihop lika mycket som en torsk och månen.Mickep skrev:Ser inte att de bryter mot avtalet. De gamla kan fortfarande ladda med adapter. De gamla kommer finnas kvar under en övergångsperiod. Har inte sett att det står att de kan ladda på alla utan adapter. Men är varken jurist eller detaljstuderat avtalet.
Ser det som precis som när Apple bytte laddsladd, som också orsakade kostnad för användarna. De skickade med adapter på de nya iPhone, men ingen gammal kund fick något gratis. Tror det kommer ta 10 år innan gamla sladden är borta så bilarna är då på väg till skroten i vilket fall.
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Japp, vi svenskar drabbats nog hårdast eftersom vi har störst tillgång till trefas.bjelkeman skrev:1-fas UMC är rätt dumt i Sverige. Om jag laddar hemma så vill jag inte använda enfas då min effektavgift är beroende av den högsta belastningen på en fas. 3-fas uttag finns på många ställen, allt från kampingplatser till fabrikslokaler, lastkajer och bondgårdar.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
torsk och månen!OfarligTesla skrev:Nu vet jag inte hur det är med laddnätverket och det legala men kan du på allvar inte se skillnaden i att Apple byter kontakt på nysålda mobiler och att Tesla byter kontakt på nya stationer i Superchargersnätverket? Det är ju två helt skilda scenarion som hör ihop lika mycket som en torsk och månen.Mickep skrev:Ser inte att de bryter mot avtalet. De gamla kan fortfarande ladda med adapter. De gamla kommer finnas kvar under en övergångsperiod. Har inte sett att det står att de kan ladda på alla utan adapter. Men är varken jurist eller detaljstuderat avtalet.
Ser det som precis som när Apple bytte laddsladd, som också orsakade kostnad för användarna. De skickade med adapter på de nya iPhone, men ingen gammal kund fick något gratis. Tror det kommer ta 10 år innan gamla sladden är borta så bilarna är då på väg till skroten i vilket fall.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Väldigt dålig liknelse. Låt oss se vad tesla gör. Ser inte att de skulle bryta mot avtalet om de inte ger gamla ägare adapter när de fortfarande kan ladda på gamla stationer.oscfor skrev:Släpp det nu. Ingen användare av Apples telefon behövde byta sladd. Liknelsen stämmer inte.Mickep skrev:Ser inte att de bryter mot avtalet. De gamla kan fortfarande ladda med adapter. De gamla kommer finnas kvar under en övergångsperiod. Har inte sett att det står att de kan ladda på alla utan adapter. Men är varken jurist eller detaljstuderat avtalet.
Ser det som precis som när Apple bytte laddsladd, som också orsakade kostnad för användarna. De skickade med adapter på de nya iPhone, men ingen gammal kund fick något gratis. Tror det kommer ta 10 år innan gamla sladden är borta så bilarna är då på väg till skroten i vilket fall.
Tänk så hår: Du tecknar ett avtal för leverans av el till ditt hus under ett år till fast. Helt plötsligt kommer de och säger att om du ska få det priset på el måste du köpa en ny elmätare. Skulle du vilja betala för det?
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Har också varit inne på att Tesla kan komma med något nytt som gör att de inte längre behöver ge gratis laddning till gamla bilar. Supercharger V3 skulle kunna kallas för Megacharger och inte alls behöva beröras av gratisladdning som ju bara gäller Superchargers.
Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Det är ju en väg, men med tanke på hur mycket badwill det skulle skapa i jämförelse med hur liten kostnad det är för Tesla, skulle det förvåna mig.LarsL skrev:Har också varit inne på att Tesla kan komma med något nytt som gör att de inte längre behöver ge gratis laddning till gamla bilar. Supercharger V3 skulle kunna kallas för Megacharger och inte alls behöva beröras av gratisladdning som ju bara gäller Superchargers.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Jag vill köpa en CCS adapter, verkar skoj att ha och använda typ 1 gång under livslängden av bilen. När kan man få det tro!
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Tesla rekommenderar fast laddbox som t.ex. Wall Connector hemma. Detta kommer öka säkerheten och även spara pengar för Tesla så jag kan förstå att de gör detta även ifall kunderna kanske inte blir lika glada.bjelkeman skrev:1-fas UMC är rätt dumt i Sverige. Om jag laddar hemma så vill jag inte använda enfas då min effektavgift är beroende av den högsta belastningen på en fas. 3-fas uttag finns på många ställen, allt från kampingplatser till fabrikslokaler, lastkajer och bondgårdar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Haha. Ja det är väl på den nivån. Jag ser en adapter som en försäkring. Nåt man har för att det känns bra men som man hoppas inte behövs.OfarligTesla skrev:Jag vill köpa en CCS adapter, verkar skoj att ha och använda typ 1 gång under livslängden av bilen. När kan man få det tro!
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Precis, därför jag kommer ha kvar Chademon i bagaget också även efter jag skaffar CCS adaptern. Rätt vad det är kommer man fram till en kombostation och måste ha laddning och så har CCS handsken utsatts för skadegörelse men Chademon ser bra ut.Verdi skrev:Haha. Ja det är väl på den nivån. Jag ser en adapter som en försäkring. Nåt man har för att det känns bra men som man hoppas inte behövs.OfarligTesla skrev:Jag vill köpa en CCS adapter, verkar skoj att ha och använda typ 1 gång under livslängden av bilen. När kan man få det tro!
CCSen kanske kan ge lite nytta också om man kan ladda hos Ionity i samma hastighet som hos superchargers, typ en gång där med :p.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Adapter är dock väldigt bra om man har det resemönstret. Vi åker väldigt sällan långa sträckor på stors vägar i ett svep; utan lugnare turistande i t.ex norska landskap. Visst tar vi Supercharger om det finns, men det gör det inte alltid på alla avstickare utan då har det varit CHAdeMO som gällt. Skulle det finnas snabbare CCS hade ju det varit än bättre.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Låter ganska rimligt. Tesla säger ju att v3 kommer minska deras kostnader avsevärt.LarsL skrev:Har också varit inne på att Tesla kan komma med något nytt som gör att de inte längre behöver ge gratis laddning till gamla bilar. Supercharger V3 skulle kunna kallas för Megacharger och inte alls behöva beröras av gratisladdning som ju bara gäller Superchargers.
Hur har de tänkt göra det utan att ta betalt?
Antagligen betydligt billigare hårdvara, men betalning är nog en stor komponent.
"Gamla" SUC är "billigt"/gratis, medan v3 aldrig är gratis, utan alla får betala och då ett högre kW-pris än SUC.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Det är väl ganska uppenbart hur de kan minska konstnaderna avsevärt? Ökar du laddhastighet så krävs färre stationer -> mindre investeringar och underhåll. Antalet superchargers per plats som krävs för att inte skapa kö är ju ett enkelt köteori-problem där är genomströmningen en väldigt viktig komponent. Högre laddhastighet ger då mycket högre genomströmning även på äldre bilar då helt plötsligt kan bilar som delar stolpe båda laddas med maxhastighet.taliz skrev:Låter ganska rimligt. Tesla säger ju att v3 kommer minska deras kostnader avsevärt.LarsL skrev:Har också varit inne på att Tesla kan komma med något nytt som gör att de inte längre behöver ge gratis laddning till gamla bilar. Supercharger V3 skulle kunna kallas för Megacharger och inte alls behöva beröras av gratisladdning som ju bara gäller Superchargers.
Hur har de tänkt göra det utan att ta betalt?
Antagligen betydligt billigare hårdvara, men betalning är nog en stor komponent.
"Gamla" SUC är "billigt"/gratis, medan v3 aldrig är gratis, utan alla får betala och då ett högre kW-pris än SUC.
Att bygga upp ett nät med Megachargers eller liknande kommer snarare sagt kosta mer då de måste ha laddare av båda typerna för annars kommer Megachargers blockeras av folk som Superchargar gratis.
Antalet bilar som i framtiden kommer få gratis laddning är ändå försvinnande liten i det stora hela så de kommer inte spela någon roll då de senaste årens försäljning har gratis laddning som inte följer med bilen utan endast första föraren.
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Men betyder det att det inte räcker med den röda 3-fas adaptern man har idag. Är alltså hela den nya UMC bara 1-fas? Eller menar dom att man måste köpa till den röda handsken (som tidigare följde med) för att kunna ladda 3-fas med medföljande UMC?Zalman3 skrev:Ser ut som att 3-fas laddare blir extra utrustning
För alla modeller.
Tycker det är dåligt, använder min 3-fas laddare ganska ofta, både på hotell och hemma hos folk på landet.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
HelectriC skrev:Men betyder det att det inte räcker med den röda 3-fas adaptern man har idag. Är alltså hela den nya UMC bara 1-fas? Eller menar dom att man måste köpa till den röda handsken (som tidigare följde med) för att kunna ladda 3-fas med medföljande UMC?Zalman3 skrev:Ser ut som att 3-fas laddare blir extra utrustning
För alla modeller.
Tycker det är dåligt, använder min 3-fas laddare ganska ofta, både på hotell och hemma hos folk på landet.
Den nya UMC (TMC) är enfas. Den går inte att få till trefas.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Ja visst är laddhastighet och genomströmning en viktig komponent, då det inte behövs lika många stolpar. Men samtidigt kommer ju antalet bilar öka enormt.OfarligTesla skrev:Det är väl ganska uppenbart hur de kan minska konstnaderna avsevärt? Ökar du laddhastighet så krävs färre stationer -> mindre investeringar och underhåll. Antalet superchargers per plats som krävs för att inte skapa kö är ju ett enkelt köteori-problem där är genomströmningen en väldigt viktig komponent. Högre laddhastighet ger då mycket högre genomströmning även på äldre bilar då helt plötsligt kan bilar som delar stolpe båda laddas med maxhastighet.taliz skrev:Låter ganska rimligt. Tesla säger ju att v3 kommer minska deras kostnader avsevärt.LarsL skrev:Har också varit inne på att Tesla kan komma med något nytt som gör att de inte längre behöver ge gratis laddning till gamla bilar. Supercharger V3 skulle kunna kallas för Megacharger och inte alls behöva beröras av gratisladdning som ju bara gäller Superchargers.
Hur har de tänkt göra det utan att ta betalt?
Antagligen betydligt billigare hårdvara, men betalning är nog en stor komponent.
"Gamla" SUC är "billigt"/gratis, medan v3 aldrig är gratis, utan alla får betala och då ett högre kW-pris än SUC.
Att bygga upp ett nät med Megachargers eller liknande kommer snarare sagt kosta mer då de måste ha laddare av båda typerna för annars kommer Megachargers blockeras av folk som Superchargar gratis.
Antalet bilar som i framtiden kommer få gratis laddning är ändå försvinnande liten i det stora hela så de kommer inte spela någon roll då de senaste årens försäljning har gratis laddning som inte följer med bilen utan endast första föraren.
Det lär ju säljas tiotals, om inte hundratals, ggr fler Model 3 och Y närmaste åren än det sålts S/X totalt.
Förstår inte vad du menar med att v3 skulle blockeras av Superchargers?
Min vilda gissning är att v3 kommer vara "exklusiva", dvs du KAN inte "supercharga" där. Utan de är endast för de som vill betala för privilegiet att ladda extra snabbt.
Vill man "supercharga" får man nyttja de gamla laddarna helt enkelt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Hmm, tråkigt.oscfor skrev:HelectriC skrev:Men betyder det att det inte räcker med den röda 3-fas adaptern man har idag. Är alltså hela den nya UMC bara 1-fas? Eller menar dom att man måste köpa till den röda handsken (som tidigare följde med) för att kunna ladda 3-fas med medföljande UMC?Zalman3 skrev:Ser ut som att 3-fas laddare blir extra utrustning
För alla modeller.
Tycker det är dåligt, använder min 3-fas laddare ganska ofta, både på hotell och hemma hos folk på landet.
Den nya UMC (TMC) är enfas. Den går inte att få till trefas.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Det är ju också sjukt onödigt att man ska behöva ha 2 UMC/TMC, vilket slöseri med både pengar och resurser.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Min gissning är att Tesla kollat på hur många som verkligen nyttjar det och hur mycket dyrare det blir för dem.HelectriC skrev:Det är ju också sjukt onödigt att man ska behöva ha 2 UMC/TMC, vilket slöseri med både pengar och resurser.
Personligen: en gång på 1,5 år.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Ja och blir de exklusiva måste du bygga fler stolpar totalt vilket ökar kostnaderna jämfört med att ha högre laddhastighet för alla oavsett om man betalar eller ej. Eftersom de som inte betalar snabbt hamnar i en minoritet så lär det billigaste vara att satsa på att få alla att ta sig därifrån så snabbt som möjligt och ta betalt för laddning av alla som man kan av.taliz skrev:Ja visst är laddhastighet och genomströmning en viktig komponent, då det inte behövs lika många stolpar. Men samtidigt kommer ju antalet bilar öka enormt.OfarligTesla skrev:Det är väl ganska uppenbart hur de kan minska konstnaderna avsevärt? Ökar du laddhastighet så krävs färre stationer -> mindre investeringar och underhåll. Antalet superchargers per plats som krävs för att inte skapa kö är ju ett enkelt köteori-problem där är genomströmningen en väldigt viktig komponent. Högre laddhastighet ger då mycket högre genomströmning även på äldre bilar då helt plötsligt kan bilar som delar stolpe båda laddas med maxhastighet.taliz skrev:Låter ganska rimligt. Tesla säger ju att v3 kommer minska deras kostnader avsevärt.LarsL skrev:Har också varit inne på att Tesla kan komma med något nytt som gör att de inte längre behöver ge gratis laddning till gamla bilar. Supercharger V3 skulle kunna kallas för Megacharger och inte alls behöva beröras av gratisladdning som ju bara gäller Superchargers.
Hur har de tänkt göra det utan att ta betalt?
Antagligen betydligt billigare hårdvara, men betalning är nog en stor komponent.
"Gamla" SUC är "billigt"/gratis, medan v3 aldrig är gratis, utan alla får betala och då ett högre kW-pris än SUC.
Att bygga upp ett nät med Megachargers eller liknande kommer snarare sagt kosta mer då de måste ha laddare av båda typerna för annars kommer Megachargers blockeras av folk som Superchargar gratis.
Antalet bilar som i framtiden kommer få gratis laddning är ändå försvinnande liten i det stora hela så de kommer inte spela någon roll då de senaste årens försäljning har gratis laddning som inte följer med bilen utan endast första föraren.
Det lär ju säljas tiotals, om inte hundratals, ggr fler Model 3 och Y närmaste åren än det sålts S/X totalt.
Förstår inte vad du menar med att v3 skulle blockeras av Superchargers?
Min vilda gissning är att v3 kommer vara "exklusiva", dvs du KAN inte "supercharga" där. Utan de är endast för de som vill betala för privilegiet att ladda extra snabbt.
Vill man "supercharga" får man nyttja de gamla laddarna helt enkelt.
Sen tror jag inte en sekund på att det skulle säljas tiotals eller hundratals fler model 3 och Y närmasta åren än det sålts S/X totalt. Till dags dato ligger vi nära 400k av dessa totalt och att de ens når 4 miljoner 3 och Y “närmsta åren” känns osannolikt, att de skulle lyckas kränga 40 miljoner är ju inget någon seriöst kan tro på. Nu vet vi ju inte deras planer framåt men 2018 sålde de ju 100k st så skall vi räkna på att iaf säljer 50k per år framöver så får du lägga på 500k respektive 5 miljoner på sifforna ovan per år som ingår i dina “närmsta åren”.