Var laddar man billigast i Stockholm?
Moderator: Redaktion
Re: Var laddar man billigast i Stockholm?
I P-garaget under Solna Centrum finns ett antal sådana här. Jag testade idag och det fungerade utmärkt.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Var laddar man billigast i Stockholm?
Oj! De där måste vara nya va? Har för mig att jag bara sett Schuko där tidigare. Var det någon avgift på laddningen?Lucidor skrev:I P-garaget under Solna Centrum finns ett antal sådana här. Jag testade idag och det fungerade utmärkt.
Model S Standard Range Raven
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Var laddar man billigast i Stockholm?
Eeh - RTFM. Gratis står det ju..
Model S Standard Range Raven
Re: Var laddar man billigast i Stockholm?
Ja de är nog ganska nya. De sitter på väggen som har ingång till Lidl. Mennekes med sladd på ena sidan laddboxen och kontakt på den andra. Gratis.jeppe_sthlm skrev:Oj! De där måste vara nya va? Har för mig att jag bara sett Schuko där tidigare. Var det någon avgift på laddningen?Lucidor skrev:I P-garaget under Solna Centrum finns ett antal sådana här. Jag testade idag och det fungerade utmärkt.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Var laddar man billigast i Stockholm?
Nacka Forum har 28 nya 17kW laddplatser på garageplan 0, hälften med fast sladd, så man behöver inte ens krångla fram ”den blå”!
Hyfsat nära ingången, men inte så nära att det är förhöjd ICE-risk.
Föredömligt!
/fth
Hyfsat nära ingången, men inte så nära att det är förhöjd ICE-risk.
Föredömligt!
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Var laddar man billigast i Stockholm?
Jag gissar på att dom tom är på 32A men att du inte "ser" det pgav av den inbyggda laddaren som "bara" är på 24Afth skrev:Nacka Forum har 28 nya 17kW laddplatser på garageplan 0, hälften med fast sladd, så man behöver inte ens krångla fram ”den blå”!
Hyfsat nära ingången, men inte så nära att det är förhöjd ICE-risk.
Föredömligt!
/fth
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Var laddar man billigast i Stockholm?
Nej, dom är faktiskt 24A ”native”, det är ju rätt optimalt, finns det någon bil som tar mer än 17kW AC annat än gamla S med dubbelladdare?Bjelke skrev:Jag gissar på att dom tom är på 32A men att du inte "ser" det pgav av den inbyggda laddaren som "bara" är på 24A
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Var laddar man billigast i Stockholm?
Äldre Renault Zoe. Och en del bilar tar 32 A enfas.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Var laddar man billigast i Stockholm?
Kan tillägga att även de fyra 22 kW-laddarna i Sickla kostar numer, 30 SEK per startad laddsession om jag inte läste helt galet.fth skrev:Jag ser iofs inga problem med att ladda gratis, de som sätter upp en gratisstolpe gör det ju inte av välgörenhet, de ser en ekonomisk vinst i t.ex. merförsäljning, marknadsföring etc.Epicure skrev:Att betala för sin laddning är det enda rätta.
Jag är själv lite för lat och/eller otålig för att använda gratisladdning i någon större utsträckning, det är ju inte många % man får under en normal inköpsrunda, men om man har längre ärenden där det finns gratisstolpar ser jag inget principiellt fel i att använda dom.
I Sickla finns det också några gratisstolpar med hyfsad hastighet, men enligt uppgift är dom väldigt ofta upptagna under affärernas öppettider. I parkeringshuset där har eways placerat ut betalstolpar, men dom är ju oanvändbara eftersom dom bara ger 3.7kW, där är det ju ingen poäng att ens koppla in.
/fth
Re: Var laddar man billigast i Stockholm?
Det står att det är 32A på nacka forums laddplatser med fast kabel, men när jag laddade min model 3 så fick jag bara 3fas 16A som högsta laddhastighet? Skumt?Bjelke skrev:Jag gissar på att dom tom är på 32A men att du inte "ser" det pgav av den inbyggda laddaren som "bara" är på 24Afth skrev:Nacka Forum har 28 nya 17kW laddplatser på garageplan 0, hälften med fast sladd, så man behöver inte ens krångla fram ”den blå”!
Hyfsat nära ingången, men inte så nära att det är förhöjd ICE-risk.
Föredömligt!
/fth
2019-03-29: Model 3 LR AWD, FSD, Svart/Svart, 19" Sport, HW2.5
Re: Var laddar man billigast i Stockholm?
Allt är i sin ordning. Model 3 kan ta emot 16A 3-fas (11kW) på en 32A 22kW-stolpe. Är det däremot en 1-fas 32A (7,4kW) så kan Model 3 ta emot denna laddning. Men i ditt fall blev det helt korrekt och du maxade vad stolpen kan leverera till just din bilVkium skrev:Det står att det är 32A på nacka forums laddplatser med fast kabel, men när jag laddade min model 3 så fick jag bara 3fas 16A som högsta laddhastighet? Skumt?Bjelke skrev:Jag gissar på att dom tom är på 32A men att du inte "ser" det pgav av den inbyggda laddaren som "bara" är på 24Afth skrev:Nacka Forum har 28 nya 17kW laddplatser på garageplan 0, hälften med fast sladd, så man behöver inte ens krångla fram ”den blå”!
Hyfsat nära ingången, men inte så nära att det är förhöjd ICE-risk.
Föredömligt!
/fth
Model S/X har däremot en 16,5kW ombordladdare och maxar således på 24A 3-fas på samma 22kW 32A-stolpe.
Re: Var laddar man billigast i Stockholm?
Oki, där ser man
2019-03-29: Model 3 LR AWD, FSD, Svart/Svart, 19" Sport, HW2.5
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Var laddar man billigast i Stockholm?
Kan bekräfta att skylten är fel. Det går upp till 32A 3-fas. Laddade 22kW idag.Lucidor skrev:I P-garaget under Solna Centrum finns ett antal sådana här. Jag testade idag och det fungerade utmärkt.
Model S Standard Range Raven
Re: Var laddar man billigast i Stockholm?
De enda elbilar som kan ladda med 22 kW AC är Renault Zoe och det gäller även nya modeller. Det är den stora fördelen med Zoe om man inte kan ladda hemma och vill slippa snabbladdare. Det är en fördel när alla snabbladdare är upptagna, vilket ofta kommer ske med Sveriges snålt tilltagna laddutbyggnad. Ni med Tesla har såklart en stor fördel.fth skrev:Nej, dom är faktiskt 24A ”native”, det är ju rätt optimalt, finns det någon bil som tar mer än 17kW AC annat än gamla S med dubbelladdare?Bjelke skrev:Jag gissar på att dom tom är på 32A men att du inte "ser" det pgav av den inbyggda laddaren som "bara" är på 24A
/fth
Re: Var laddar man billigast i Stockholm?
EVgil skrev:De enda elbilar som kan ladda med 22 kW AC är Renault Zoe och det gäller även nya modeller. Det är den stora fördelen med Zoe om man inte kan ladda hemma och vill slippa snabbladdare. Det är en fördel när alla snabbladdare är upptagna, vilket ofta kommer ske med Sveriges snålt tilltagna laddutbyggnad. Ni med Tesla har såklart en stor fördel.fth skrev:Nej, dom är faktiskt 24A ”native”, det är ju rätt optimalt, finns det någon bil som tar mer än 17kW AC annat än gamla S med dubbelladdare?Bjelke skrev:Jag gissar på att dom tom är på 32A men att du inte "ser" det pgav av den inbyggda laddaren som "bara" är på 24A
/fth
Kan inte Audi E-tron beställas med 22kW laddning?
Jag vet att våran model S kan ladda med 22kW, det har ännu inte strypts.
Re: Var laddar man billigast i Stockholm?
Äldre Modell S med tillvalet Extraladdare kan ladda med 32A 22kW växelström.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Var laddar man billigast i Stockholm?
Gamla S, etron, Zoe, Taycan.... vad finns det mer?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Var laddar man billigast i Stockholm?
Jag inser att jag fortfarande har mycket att lära. Konstigt vore det väl annars.
Zoe, Gamla S, Taycan kan alltså fås med 22 kW. Intressant.
Jag hade förövrigt en intressant diskussion med en ägare till en Zoe 40 kW nyligen. Jag hade hyrt en Peugeot e-208 på OKQ8 Globen för att testa den ordentligt.
Jag ville även testa laddning och åkte till Port 73 i Haninge som erbjuder 22 kW gratis laddning. Peugeot klara såklart bara 11 kW, men jag var nyfiken på om detta var ett ställe jag kunde ladda Zoe om jag slår till på en. Zoe-ägaren undrade varför jag ville köpa elbil som han uppenbarligen ansåg vara vansinnigt, särskilt om man inte har laddmöjlighet hemma som jag inte har.
Han verkade ha läst mycket på Facebook och reportage av dåligt pålästa journalister (Massor) om att det är bättre att fortsätta spotta ut CO2, NOX och partiklar från sin fossilbil.
Här visas resultaten av två undersökningar som slår hål på detta:
https://www.transportenvironment.org/si ... %20v04.pdf
https://www.twentezon.nl/wp-content/upl ... ison-1.pdf
CO2, kunde han förövrigt vänlig informera mig, är livsviktigt för oss alla för att överleva. Så nu vet vi alla det.
Peugeot e-208 var förresten riktigt kul att köra och är en bil som känns rejäl. Betydligt mer rejäl en Renault Zoe som känns betydligt mindre solid när man stänger dörrarna.
Den kändes också mer solid än Tesla S och 3 som jag har provkörd. Tesla är väl såklart betydligt mer utvecklad tekniskt. Om det ändå kunde komma en för runt 400 000.
Jag borde nog ha skrivit detta in en annan tråd inser jag och ber ödmjukast om ursäkt.
Zoe, Gamla S, Taycan kan alltså fås med 22 kW. Intressant.
Jag hade förövrigt en intressant diskussion med en ägare till en Zoe 40 kW nyligen. Jag hade hyrt en Peugeot e-208 på OKQ8 Globen för att testa den ordentligt.
Jag ville även testa laddning och åkte till Port 73 i Haninge som erbjuder 22 kW gratis laddning. Peugeot klara såklart bara 11 kW, men jag var nyfiken på om detta var ett ställe jag kunde ladda Zoe om jag slår till på en. Zoe-ägaren undrade varför jag ville köpa elbil som han uppenbarligen ansåg vara vansinnigt, särskilt om man inte har laddmöjlighet hemma som jag inte har.
Han verkade ha läst mycket på Facebook och reportage av dåligt pålästa journalister (Massor) om att det är bättre att fortsätta spotta ut CO2, NOX och partiklar från sin fossilbil.
Här visas resultaten av två undersökningar som slår hål på detta:
https://www.transportenvironment.org/si ... %20v04.pdf
https://www.twentezon.nl/wp-content/upl ... ison-1.pdf
CO2, kunde han förövrigt vänlig informera mig, är livsviktigt för oss alla för att överleva. Så nu vet vi alla det.
Peugeot e-208 var förresten riktigt kul att köra och är en bil som känns rejäl. Betydligt mer rejäl en Renault Zoe som känns betydligt mindre solid när man stänger dörrarna.
Den kändes också mer solid än Tesla S och 3 som jag har provkörd. Tesla är väl såklart betydligt mer utvecklad tekniskt. Om det ändå kunde komma en för runt 400 000.
Jag borde nog ha skrivit detta in en annan tråd inser jag och ber ödmjukast om ursäkt.
Re: Var laddar man billigast i Stockholm?
Nog är det rimligt att betala för laddning men 3 kr/kWh som är ganska standard för långsamladdning blir ändå rätt mycket. 5 kr/mil är ändå en del. 1-2 kr/kWh tycker jag är rimligt.Epicure skrev:Att betala för sin laddning är det enda rätta. Det hjälper de som investerar i laddinfrastruktur att sätta upp ännu fler laddare som i sin tur leder till fler sålda laddbara bilar vilket snabbar på elektrifieringen av transportsektorn vilket leder till bättre miljö och klimat för oss och vår framtida generationer. Att du har en bil som kostar över millen men vägrar betala några guldtior för dess bränsle är, som du själv skriver, snålt. Men alla får göra precis som de vill Glad påsk.
Re: Var laddar man billigast i Stockholm?
Port 73 är schysst, men den stängs av 20:08 på kvällarna och jag har frågat varför på deras facebook. Både gym och matbutiker är öppet längre.EVgil skrev:Jag inser att jag fortfarande har mycket att lära. Konstigt vore det väl annars.
Zoe, Gamla S, Taycan kan alltså fås med 22 kW. Intressant.
Jag hade förövrigt en intressant diskussion med en ägare till en Zoe 40 kW nyligen. Jag hade hyrt en Peugeot e-208 på OKQ8 Globen för att testa den ordentligt.
Jag ville även testa laddning och åkte till Port 73 i Haninge som erbjuder 22 kW gratis laddning.
Apropå 22kw har jag just nu en lånad Model S från Segeltorp (min m3 är på service för värmepumpen) och den kan ta 22kw. Fyllde på från 47% till 90% på 1h45h. Inte så dumt. Lagom att träna och handla ( fast hatar Willys)
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Model Y Performance 2022 Black/Black
- Erik Viking
- Teslaägare
- Inlägg: 103
- Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
- Ort: Goteborg
Re: Var laddar man billigast i Stockholm?
Undra vad det var för årsmodel på den ?Jontez skrev:Apropå 22kw har jag just nu en lånad Model S ... och den kan ta 22kw.
Fyllde på från 47% till 90% på 1h45h. Inte så dumt.
...
Kan du ta en skärmbild när den laddar?
Min som är byggd sista Juli -20 vill bara suga i sig 16.5 kW,
skall dubbelkolla idag på en "riktig" 22 kW laddstolpe ...
Tesla.se-supportsidan säger (idag):
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
Re: Var laddar man billigast i Stockholm?
Pre facelift var de som hade 11kw-laddare och kunde utrustas med dubbla. Går även att eftermontera (på pre facelift).Erik Viking skrev:Undra vad det var för årsmodel på den ?Jontez skrev:Apropå 22kw har jag just nu en lånad Model S ... och den kan ta 22kw.
Fyllde på från 47% till 90% på 1h45h. Inte så dumt.
...
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Var laddar man billigast i Stockholm?
Det ÄR 16,5kW-laddare i nyare bilarna, dvs din är också på 16,5kW = helt normaltErik Viking skrev:Undra vad det var för årsmodel på den ?Jontez skrev:Apropå 22kw har jag just nu en lånad Model S ... och den kan ta 22kw.
Fyllde på från 47% till 90% på 1h45h. Inte så dumt.
...
Kan du ta en skärmbild när den laddar?
Min som är byggd sista Juli -20 vill bara suga i sig 16.5 kW,
skall dubbelkolla idag på en "riktig" 22 kW laddstolpe ...
Tesla.se-supportsidan säger (idag):
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Var laddar man billigast i Stockholm?
Jag behöver hitta en bra plats att ladda då jag som sagt inte har laddmöjlighet hemma i Hökarängen, men fortfarande hellre inge elbil.
Att betala har jag inget emot, men jag vill gärna slippa att behöva betala för snabbladdning varje gång.
Jag gillar inte alls köpcenter, men det finns en trevlig skogsdunge i närheten dör jag kan sätta med med kaffetermos och lyssna på fåglarna.
Det blir lite länge att vänta där om jag inte har 22 kW, dock. Synd att det bara är 11 kW i Farsta centrum där man betalar 30 för en laddning hos eways.
Tre timmars fri parkering för 30 kr vore annars perfekt för att fulladda en Zoe eller annan elbil som klarar 22 kW.
Det behövs verkligen laddmöjligheter i varje förort/ småort och gärna vid idrottsanläggningar och utflyktsområden.
Att betala har jag inget emot, men jag vill gärna slippa att behöva betala för snabbladdning varje gång.
Jag gillar inte alls köpcenter, men det finns en trevlig skogsdunge i närheten dör jag kan sätta med med kaffetermos och lyssna på fåglarna.
Det blir lite länge att vänta där om jag inte har 22 kW, dock. Synd att det bara är 11 kW i Farsta centrum där man betalar 30 för en laddning hos eways.
Tre timmars fri parkering för 30 kr vore annars perfekt för att fulladda en Zoe eller annan elbil som klarar 22 kW.
Det behövs verkligen laddmöjligheter i varje förort/ småort och gärna vid idrottsanläggningar och utflyktsområden.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Var laddar man billigast i Stockholm?
Om man enbart har som affär att sälja laddning, så är nog under 2kr svårt att få det att gå runt på. Bara förbrukningen är minst 1kr/kWh - sannolikt mer. På det har du elabonnemang, laddboxar, installation och service på dessa, fakturering, apputveckling, kundtjänst + ”resten” av företaget.apkungen skrev:Nog är det rimligt att betala för laddning men 3 kr/kWh som är ganska standard för långsamladdning blir ändå rätt mycket. 5 kr/mil är ändå en del. 1-2 kr/kWh tycker jag är rimligt.
En nyckel torde vara hur många man skriver av boxarna på. Blir en ordentlig skillnad per månad på t.ex. 5 eller 10 år.
Det är klart, att om man har riktigt bra nyttjandegrad på sina laddboxar, riktig bra elavtal och en slimmad organisation, så kan det kanske bära sig med runt 2 kr.
Har man däremot en annan intäktsström, där laddboxarna hjälper till att dra kunder är det en annan femma.
Model S Standard Range Raven