Var laddar man billigast i Stockholm?

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av MartinG »

Under mina 2,5 första år som Tesla-ägare var laddningen fantastiskt nog gratis, först på grund av medvetet beslut av Stockholms stad, sedan då SMS-laddning på grund av något fel aldrig ledde till någon debitering :mrgreen:

Men nu verkar det kosta överallt och snål som jag är undrar jag hela tiden var jag kommer undan billigast eller rent av fortsatt gratis. Finns det redan någon bra sammanställning över priser per kWh och ev. parkeringskostnad eller skulle det gå att göra en "sticky tråd" om det?

Jag kan inte själv bidra med så många tips men sist jag var på Täby C var det fortfarande gratis laddning och parkering där. Mall of Scandinavia har börjat ta betalt för laddningen men det är fortfarande väldigt billigt.

Edit: glömde att Fredells i Nacka också hade finfin gratis laddning. Nu är det visst Bauhaus så vet inte om även laddmöjligheterna blivit sämre...
Senast redigerad av MartinG, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
robpow
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 26 feb 2016 13:55
Ort: Nacka

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av robpow »

Bästa jag har hittat är Nacka Forum, de har nåt tjugotal platser med 3x24A (16,5kW) och helt gratis i tre timmar. Ifall man ärende där ändå så är det perfekt.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av NEO »

Läste att LIDL hade en 50kW laddare gratis vid en butik, minns inte vart i Stockholm.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av 12man »

Lidl i Kungsängen, sen verkar Lidl butiken som byggs i Edsberg Sollentuna också få en laddstation
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Danderyds sjukhus har ett par gratis 3.7+22kW stolpar.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Epicure
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 26 okt 2018 07:58

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av Epicure »

Att betala för sin laddning är det enda rätta. Det hjälper de som investerar i laddinfrastruktur att sätta upp ännu fler laddare som i sin tur leder till fler sålda laddbara bilar vilket snabbar på elektrifieringen av transportsektorn vilket leder till bättre miljö och klimat för oss och vår framtida generationer. Att du har en bil som kostar över millen men vägrar betala några guldtior för dess bränsle är, som du själv skriver, snålt. Men alla får göra precis som de vill :-) Glad påsk.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av fth »

Epicure skrev:
Att betala för sin laddning är det enda rätta.
Jag ser iofs inga problem med att ladda gratis, de som sätter upp en gratisstolpe gör det ju inte av välgörenhet, de ser en ekonomisk vinst i t.ex. merförsäljning, marknadsföring etc.

Jag är själv lite för lat och/eller otålig för att använda gratisladdning i någon större utsträckning, det är ju inte många % man får under en normal inköpsrunda, men om man har längre ärenden där det finns gratisstolpar ser jag inget principiellt fel i att använda dom.

I Sickla finns det också några gratisstolpar med hyfsad hastighet, men enligt uppgift är dom väldigt ofta upptagna under affärernas öppettider. I parkeringshuset där har eways placerat ut betalstolpar, men dom är ju oanvändbara eftersom dom bara ger 3.7kW, där är det ju ingen poäng att ens koppla in.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av jeppe_sthlm »

MartinG skrev:
Mall of Scandinavia har börjat ta betalt för laddningen men det är fortfarande väldigt billigt.
I MoS finns Tesla Destination Chargers som är gratis annars. 16.5kW istf 11kW på övriga dessutom. Men som sagt - kostnaden för laddning på övriga platser är klart försumbar - 6kr/h. Förutsatt att man har en bil som kan ta 11kW, så är det betydligt billigare än att ladda hemma.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av Remuz »

Port73 i Haninge har 4st 22kW stolpar.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av JonasPersson »

jeppe_sthlm skrev:
MartinG skrev:
Mall of Scandinavia har börjat ta betalt för laddningen men det är fortfarande väldigt billigt.
I MoS finns Tesla Destination Chargers som är gratis annars. 16.5kW istf 11kW på övriga dessutom. Men som sagt - kostnaden för laddning på övriga platser är klart försumbar - 6kr/h. Förutsatt att man har en bil som kan ta 11kW, så är det betydligt billigare än att ladda hemma.
Jag har aldrig lyckats hitta Tesla Destination Chargers i MoS. Var är de?
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Användarvisningsbild
westerlund
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 27 jul 2017 12:09

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av westerlund »

MDurante skrev:
Läste att LIDL hade en 50kW laddare gratis vid en butik, minns inte vart i Stockholm.
vad är det för sladd då? bilen klarar väl runt 16kW över AC?
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av dbar »

Jag stod på Quality friends hotels destination chargers (direkt utan för entrén till hotellet) sista jag bodde där. I princip 100m från entrén till MoS. Om det är dem som åsyftas är laddningen gratis, men parkeringen kostar 175kr/dag. Så man får ha med sig ett halvt ton powerbanks om det ska löna sig.

Men det var kanske inte dem som åsyftades?

Pst. Dem är oftast lediga. Enda gången jag inte kunde ställa mig där var när några Volvo plug-in hybrider tjuvparkerade där.
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av fth »

dbar skrev:
Jag stod på Quality friends hotels destination chargers (direkt utan för entrén till hotellet) sista jag bodde där. I princip 100m från entrén till MoS. Om det är dem som åsyftas är laddningen gratis, men parkeringen kostar 175kr/dag. Så man får ha med sig ett halvt ton powerbanks om det ska löna sig.

Men det var kanske inte dem som åsyftades?

Pst. Dem är oftast lediga. Enda gången jag inte kunde ställa mig där var när några Volvo plug-in hybrider tjuvparkerade där.
Tesla har egna destination chargers i MoS parkeringshus, det är nog dessa som avses.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Etoo
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 22 maj 2017 15:10

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av Etoo »

JonasPersson skrev:
jeppe_sthlm skrev:
MartinG skrev:
Mall of Scandinavia har börjat ta betalt för laddningen men det är fortfarande väldigt billigt.
I MoS finns Tesla Destination Chargers som är gratis annars. 16.5kW istf 11kW på övriga dessutom. Men som sagt - kostnaden för laddning på övriga platser är klart försumbar - 6kr/h. Förutsatt att man har en bil som kan ta 11kW, så är det betydligt billigare än att ladda hemma.
Jag har aldrig lyckats hitta Tesla Destination Chargers i MoS. Var är de?
När du åker in på plan -1 från rondellen i södra delen av MoS, så är det direkt in till höger. Då ser du först Teslabutikens egna parkeringar, och sedan till vänster om dessa, på andra sidan skijeväggen, finns destination Chargers som är avsedda för Teslabilar. Jag har försökt visa med en pil i bilden nedan(observera att den södra infarten alltså är den som är längst till höger på planritningen).
Skärmklipp.PNG
Model S 75D 2016 Pearl White
Model 3 LR AWD 2019 Blå, FSD, krok
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av NEO »

westerlund skrev:
MDurante skrev:
Läste att LIDL hade en 50kW laddare gratis vid en butik, minns inte vart i Stockholm.
vad är det för sladd då? bilen klarar väl runt 16kW över AC?
Du behöver en Chademo adapter, går att köpa för 2-3000kr begagnade. Ett måste i min laddsladdskollektion :)
581E427F-7DA3-4A83-B96B-9339F4CE1B68.jpeg
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av 12man »

MDurante skrev:
westerlund skrev:
MDurante skrev:
Läste att LIDL hade en 50kW laddare gratis vid en butik, minns inte vart i Stockholm.
vad är det för sladd då? bilen klarar väl runt 16kW över AC?
Du behöver en Chademo adapter, går att köpa för 2-3000kr begagnade. Ett måste i min laddsladdskollektion :)
581E427F-7DA3-4A83-B96B-9339F4CE1B68.jpeg
Lidl i Kungsängen har 3 olika sladdar på varje laddare AC 43kW, CCS och Chademo, tror det är en ABB burk
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av fth »

MDurante skrev:
Du behöver en Chademo adapter, går att köpa för 2-3000kr begagnade. [/attachment]
Dock ganska lång återbetalningstid på den även begagnad, du får stå 30-50 timmar utanför Lidl för att få igen dom pengarna i gratisel :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av jeppe_sthlm »

fth skrev:
MDurante skrev:
Du behöver en Chademo adapter, går att köpa för 2-3000kr begagnade. [/attachment]
Dock ganska lång återbetalningstid på den även begagnad, du får stå 30-50 timmar utanför Lidl för att få igen dom pengarna i gratisel :D
/fth
:) ...men öppnar samtidigt upp en helt annan tillgång på snabbladdare. In på t.ex. McDonalds och käka med ungarna och man har tryckt i 10 mil i bilen.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av fth »

jeppe_sthlm skrev:
:) ...men öppnar samtidigt upp en helt annan tillgång på snabbladdare. In på t.ex. McDonalds och käka med ungarna och man har tryckt i 10 mil i bilen.
Jo, absolut, jag har också sneglat på adaptern ganska länge, men inte kunnat riktigt motivera det, det är nog mest för att göra min samling laddpryttlar komplett :)

Jag kanske slår till på en begagnad när priset är det rätta.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av NEO »

Den är ju inte till för att tjänas in på gratisström. Jag köpte den för att jag värderar min tid dyrt, Chademon har räddat mig flera gånger där ingen Supercharger funnits eller type 2 hade tagit halva dagen. Sen är det upp till dig själv att bestämma om du vill sitta i bilen och segladda med 11kW för att komma hem.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4341
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av dstr »

MDurante skrev:
Den är ju inte till för att tjänas in på gratisström. Jag köpte den för att jag värderar min tid dyrt, Chademon har räddat mig flera gånger där ingen Supercharger funnits eller type 2 hade tagit halva dagen. Sen är det upp till dig själv att bestämma om du vill sitta i bilen och segladda med 11kW för att komma hem.
Jag har känt behovet 2-3 gånger under 4 år och snart 14.000 mil. I samtliga fall har jag istället laddat med 22kw. Hade jag inte haft gamla riktiga dubbel-laddaren i bilen så hade jag nog haft en Chademo-adapter, men för mig hade det inte varit värt det.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av Bod »

Jag har 2 turer runt i Europa inkl Storbrittanien och åkt några långturer i Sverige. Aldrig haft behov av Chademo laddare. Köpte en till första Europaresan men jag fick lämna tillbaks den oanvänd till Tesla. Kartongen var obruten.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av bylund »

Chademoadaptern spelar mer och mer ut sin roll, när det mesta nya som byggs är CCS, och superladdarna byggs allt tätare. Men i t ex Estland är den guld värd.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Jag har använt den en hel del, men då har jag ingen hemmaladdning. Guld värt att kunna prutta i lite höghastighetselektroner när tillfälle bjuds
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
selfish
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 19 dec 2015 08:42
Ort: Fjollträsk - men född i Norrbotten

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av selfish »

MDurante skrev:
westerlund skrev:
MDurante skrev:
Läste att LIDL hade en 50kW laddare gratis vid en butik, minns inte vart i Stockholm.
vad är det för sladd då? bilen klarar väl runt 16kW över AC?
Du behöver en Chademo adapter, går att köpa för 2-3000kr begagnade. Ett måste i min laddsladdskollektion :)

Men det där ser ju ut som en Chademo adapter till en USA-Tesla... ;-)

Så här ser den ut i EU.

Bild
P3D | Shareholder
Skriv svar