Navigatorn blir tokig!

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Johannes
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 28 apr 2015 16:01
Ort: Höllviken

Navigatorn blir tokig!

Inlägg av Johannes »

Många har vittnat om att Navigatorn ibland föreslår att man ska åka tillbaks till den nyss besökta SCn. Känns ju sådär.

Har en teori om hur IF-satsen i Navigatorn ser ut.

Så här lyder den:

IF(uträknad batterprocent vid nästa SC på rutten > TRÖSKELVÄRDE, föreslå nästa SC på rutten); ELSE (föreslå närmsta SC);

TRÖSKELVÄRDE beror på avståndet till nästa SC;

Avstånd SC>200 km: 20 %
Avstånd SC<200 km: 15 % (?)

Råkade nämligen ut för fenomenet i helgen när vi gjorde en tur till Stockholm från Skåne.

Laddade på SC Ödeshög och visste att avståndet till SC i Sillekrog bara är ca 190 km och inte 210 km som Navigatorn räknar med (tack vare tipset om genvägen som man kan läsa om här http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =45&t=1147).

När jag startade från Ödeshög så hade Energi-appen räknat ut att jag skulle ha 23 % kvar i Sillekrog. Drog på lite grann och de 23 % tickade snabbt ner och när den efter nån mil gick under 20 % så började Navigatorn föreslå att jag skulle åka tillbaks till Ödeshög.

Så där var TRÖSKELVÄRDET = 20 %

Antar att TRÖSKELVÄRDET är lägre om SC ligger närmare.

Nån som som kan bekräfta?
MC Röd S85D.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Navigatorn blir tokig!

Inlägg av Martinen »

Japp detta har diskuterats en hel del. Trip plannern är fortfarande i betastadiet, och full av sånna buggar.
för att slippa problemet helt så får man helt enkelt stänga av denna funktionen. Jag har valt att ha den igång, men brukar ibland gå in och välja remove chargeing stops.

När det gäller din teori, så tror jag det finns lite fler variabler inblandade, för jag har svårt att se ett direkt samband med när den får för sig att man ska vända och när den inte vill det.
Det finns tillfällen när jag haft 30% marginal och den ändå vill att jag ska köra en stor omväg för att ladda. Andra tillfällen så har den nöjt sig med mindre än 10% utan att be mig vända tillbaka och ladda.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Navigatorn blir tokig!

Inlägg av Bjorn »

Den är faktiskt inte till mycket hjälp att planera vägen. Det värsta jag har fått som förslag är från Smögen till Skövde, en sträcka med 2 SuC på vägen. Det är 54km till Uddevalla, 147 till Jung och 192 ända hem. Batteriet visa 58%.

Gps tycker att jag ska åka 131KM till Solli först för att sen åka ner till Uddevalla och vidare mot Jung.

Jag valde att köra hem helt utan SuC och kom hem med 6% kvar. Jag kan förstå att den inte vill chansa på 6%, men Solli!. Förslaget var dessutom att ladda så mycket i Solli att jag kom med avsevärt mindre till Uddevalla än när jag åkte direkt.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Navigatorn blir tokig!

Inlägg av Martinen »

Bjorn skrev:
Den är faktiskt inte till mycket hjälp att planera vägen.
Jag tycker den är ganska bra när man sitter och planerar en långresa. dvs när det handlar om mer än 2 laddsstopp. Då slår jag alltid in slutdestinationen, sen när jag har koll på rutten så slår jag in laddarna efterhand som jag ska till dom.
Det värsta som hände mig var när jag körde genom tyskland. Körde emot en laddare, men nånstans på vägen så fick den för sig att ta en annan laddare som låg ca 10-15mil på fel håll. Jag hade aldrig kört där innan så jag kunde inte vägarna. Jag var ganska inzoomad, så jag såg inte att kartan ändrades. Dessutom så var det inte så att jag skulle vända tillbaka. Jag körde österut, och nya laddaren låg nord ost. Jag kom inte på det förrän det var för sent. Så då fick jag köra till den laddaren och sen köra tillbaka ner till min rutt.
blev en omväg på 2-3 timmar eller nått Eftersom det var mycket mindre vägar än dom jag hade tänkt köra på.
nu har jag alltid kartan på mittskärmen att visa hela nuvarande rutt. Då ser man direkt när den tänker om.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Navigatorn blir tokig!

Inlägg av vigge50 »

Kan det inte vara så att den räknar med den förbrukningen man har just för tillfället. Vad jag har förstått här så har man väldigt hög förbrukning precis efter att ha laddat för att bilen måste kyla batterierna och denna höga förbrukning gör i sin tur att bilen tror att du inte ska komma hela vägen fram. Detta är ren gissning.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Navigatorn blir tokig!

Inlägg av Martinen »

vigge50 skrev:
Kan det inte vara så att den räknar med den förbrukningen man har just för tillfället. Vad jag har förstått här så har man väldigt hög förbrukning precis efter att ha laddat för att bilen måste kyla batterierna och denna höga förbrukning gör i sin tur att bilen tror att du inte ska komma hela vägen fram. Detta är ren gissning.
Den tar såklart hänsyn till all förbrukning, men den gör lika dant oberoende om man just har laddat eller ej. Tror inte att det går åt så mycket mer energi just efter laddning. Skulle möjligtvis vara mitt i högsommaren.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Navigatorn blir tokig!

Inlägg av Martinen »

Så här såg det ut när jag skulle till Växjö.
Jag va nästan framme men den ville åndå att jag skulle köra och ladda.

Bild
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8571
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Navigatorn blir tokig!

Inlägg av Pontus »

En till fråga om navigatorn. Synkar inte stora och lilla skärmen eller kanske rättare sagt tar den inte information om bilens position från samma input?
IMG_6490.JPG
Samma tid
IMG_6491.JPG
Bilen är vänd åt olika håll?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar