Taxi blockerar superchargers

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Taxi blockerar superchargers

Inlägg av JonasH »

Nu börjar det nog bli dags för Tesla att ta tag k problemet med Taxibilar som blockar superchargers.

Idag (kväll) behövde jag ladda i Upplands Väsby, men när jag kommer fram så är alla platser upptagna, men bara en an bilarna är inte en taxi.

Detta är inte ok längre. Det är nog dags för Tesla att informera taxibolagen/förarna att supercharger är till för långresor, och att Stockholm-Arlanda inte är en långresa. :x

Som tur var fanns det en plats ledig vid SC...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av JonasH »

Och nu kom ytterligare en taxi till SC och letade lediga laddplatser eftersom hans kollegor blockar alla de andra platserna...

Han fick ge upp. :lol:
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av JonasH »

Och där kom nästa taxi som letade laddning...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Alexander
Teslaägare
Inlägg: 203
Blev medlem: 16 jul 2015 13:00
Ort: Saltsjöbaden
Kontakt:

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Alexander »

Jag hade bett någon av dem att flytta. Dessutom tror jag att de laddar fullt vilket är extra tidskrävande.
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av chpaulin »

Dags att de fixar en fastcharger vid Arlanda tycker jag och en till I stan när de ändå håller på. Sen kan de bjuda alla Teslaägare att ladda där ett tag med då de hoggat Wäsby länge nog nu.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av dstr »

Om det inte bättrar sig så vore ju ett alternativ att börja med regerlbundna klubb-luncher i krokarna, med lite fransk approach.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Surfaren »

Skickar ni bilder till Tesla när detta händer? Så dom inte kan slingra sig sen med att dom inte visste om problemet...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Alx »

Jag tycker att Tesla borde införa någon typ av begränsning på tiden. Tex laddar man oftare än 2ggr/vecka på samma supercharger så kan man bara ladda 20 min i sträck sen måste man vänta 60min innan man återigen kan ladda men på ett annat bås!
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 09 jan 2016 22:19
Ort: Uppsala

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Ferro94 »

JonasH skrev:
Nu börjar det nog bli dags för Tesla att ta tag k problemet med Taxibilar som blockar superchargers.

Idag (kväll) behövde jag ladda i Upplands Väsby, men när jag kommer fram så är alla platser upptagna, men bara en an bilarna är inte en taxi.

Detta är inte ok längre. Det är nog dags för Tesla att informera taxibolagen/förarna att supercharger är till för långresor, och att Stockholm-Arlanda inte är en långresa. :x

Som tur var fanns det en plats ledig vid SC...
Samma igår eftermiddag. Alla upptagna, varav en inte var taxi. Även jag åkte några 100 m längre till SC, där båda var lediga. Och det tycks bli allt vanligare med Teslataxi, så problemet lär inte bli mindre. Ngt behöver absolut göras.
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
AndersBj
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 18 jan 2015 15:21
Ort: Tyresö

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av AndersBj »

En Tesla är väl en Tesla oavsett vems den är eller hur den används?

Jämför detta med:

"Det börjar bli för många Tesla club Sweden-medlemmar som laddar på SC nu. Det behövs begränsningar!"
S70D Ocean blue
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Surfaren »

AndersBj skrev:
En Tesla är väl en Tesla oavsett vems den är eller hur den används?
Absolut, men användandet av SuC har ju Tesla tidigare specifikt sagt att det är till för att möjliggöra långresor. Sthlm-ARN är inte direkt en långresa... Om det står en massa bilar och blockerar SuC utan att vara på långresa så är det ett problem för de Teslaförare som faktiskt är på långresa och behöver ladda för att komma vidare.

Att vi hackar på just taxi är väl dels för att dom är en lättidentifierad grupp, dels för att taxibilar troligen kör förbi Upplands Väsby flera gånger per dag och det är nära till hands att tro att dom står där lite väl ofta (och länge), särskilt när dom är flera från gruppen taxi vid många olika tillfällen.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av JonasH »

Eftersom jag jobbpendlar norrut ungefär en gång i veckan och då har behov av laddning i Väsby på vägen hem så ser jag detta ganska ofta men jag har inte sett det så illa som igår förut.

Ofta när man står och laddar, så ser man en taxi som står och laddar när man kommer. Den åker iväg efter ett tag, för att en stund senare komma tillbaka och fortsätta med laddning.
Misstänker att decinte hunnit med en långresa på 15-20 minuter...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Jerka »

Skulle helt klart behövas ett samarbete mellan Tesla och taxibolagen så att de kunde ladda på dedikerade platser. En taxibil har ju ett helt annat körmönster och laddbehov än en privatbil.

Det säger ju sig självt att ju fler elbilar ute på vägarna, desto fler laddplatser behövs. Tror knappast att man löser detta med begränsningsregler enbart utan det är fler laddplatser som gäller!
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av JonasH »

Tror nog det bästa vore om det sattes upp laddare ute på Arlanda för taxi.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av LarsL »

På något sätt känner jag att det här borde vara självreglerande. Det är ju inte bara för allmänheten taxi blockerar laddare utan även för sig själva. De borde alltså se en fördel med att kunna ha egna laddplatser på ställen där de ändå väntar regelbundet tex Arlanda. De har heller inget behov av Superchargers eftersom de verkar toppladda hela tiden och då går det ju långsamt ändå. Kanske utbildning i hur laddning funkar hade varit något?

Sen kan jag inte låta bli att tänka att det för er som använder Väsby laddaren för lång resor hade haft lika stor eller bättre nytta av en Supercharger längre ut tex Uppsala, Enköping, eller hur? De Superchargerna blir ju ointressanta för taxi i Stockholm.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Remuz »

Vore ju kanon om man satte en laddare i typ Kungens kurva. Då finns det en på varje sida om förbifarten sedan. Än bättre vore att sätta en vid Globen så att även stadsbor utan garage kan ha en tesla.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare
Inlägg: 434
Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
Ort: Trosa/Kista

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Mistafrizz »

Remuz skrev:
Vore ju kanon om man satte en laddare i typ Kungens kurva. Då finns det en på varje sida om förbifarten sedan. Än bättre vore att sätta en vid Globen så att även stadsbor utan garage kan ha en tesla.
+1 på Kungens Kurva
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av LarsL »

Remuz skrev:
Vore ju kanon om man satte en laddare i typ Kungens kurva. Då finns det en på varje sida om förbifarten sedan. Än bättre vore att sätta en vid Globen så att även stadsbor utan garage kan ha en tesla.
Nej jag tror det är felsägningar att gå. Jag tror och tycker att Tesla gjort det bättre i Göteborg i så fall där Superchargerna ligger på 7 mils avstånd från staden, förutom då Ulricehamn där laddare saknas. Ingen åker 14 mil för att snålladda så inga tråkiga begränsningar behöver införas för att hålla laddarna lediga.

För vardagsladdning i stan/lägenheter behövs andra lösningar. Det är inte vettigt, på något sätt, att åka till en Supercharger för att ladda. Det är ett fossiltänk att man ska åka till en station och fylla på bränsle. Det som borde komma upp är många lågampers uttag vid "varje" parkeringsplats. Helst med ett betalningssystem där bilen indentifieras automatiskt. Det blir billigare än att bygga Supercharger som räcker åt alla.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av danni »

LarsL skrev:
Remuz skrev:
Vore ju kanon om man satte en laddare i typ Kungens kurva. Då finns det en på varje sida om förbifarten sedan. Än bättre vore att sätta en vid Globen så att även stadsbor utan garage kan ha en tesla.
Nej jag tror det är felsägningar att gå. Jag tror och tycker att Tesla gjort det bättre i Göteborg i så fall där Superchargerna ligger på 7 mils avstånd från staden, förutom då Ulricehamn där laddare saknas. Ingen åker 14 mil för att snålladda så inga tråkiga begränsningar behöver införas för att hålla laddarna lediga.

För vardagsladdning i stan/lägenheter behövs andra lösningar. Det är inte vettigt, på något sätt, att åka till en Supercharger för att ladda. Det är ett fossiltänk att man ska åka till en station och fylla på bränsle. Det som borde komma upp är många lågampers uttag vid "varje" parkeringsplats. Helst med ett betalningssystem där bilen indentifieras automatiskt. Det blir billigare än att bygga Supercharger som räcker åt alla.
Supercharger i Borås/Ulricehamn behövs verkligen!

Sen om man vill möjliggöra för fler taxiföretag i stan att ha Tesla kunde man absolut lägga en supercharger typ vid servicecentret eller Stigs Center eller nåt sånt. Det kunde ju varit ett sätt att boosta upp försäljningen med en 20-30 bilar till i stan kanske. Men sålänge alla de andra laddarna finns åt andra håll spelar det ju ingen roll för oss andra som bara vill använda dem på långresor.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av LarsL »

danni skrev:

Supercharger i Borås/Ulricehamn behövs verkligen!

Sen om man vill möjliggöra för fler taxiföretag i stan att ha Tesla kunde man absolut lägga en supercharger typ vid servicecentret eller Stigs Center eller nåt sånt. Det kunde ju varit ett sätt att boosta upp försäljningen med en 20-30 bilar till i stan kanske. Men sålänge alla de andra laddarna finns åt andra håll spelar det ju ingen roll för oss andra som bara vill använda dem på långresor.
Som jag skrev innan så blir det här ju självreglerande, en Supercharger mitt i stan kommer bli överbelagd och meningslös att åka till för att snålladda/vardagsladda. Men då måste det ju samtidigt finnas laddare på bra avstånd från stan så att man alltid kommer iväg på långresan.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Mickep »

Det finns 3 åtgärder

a) Göra mer kapacitet i batterierna så bilarna inte behöver "tanka" så ofta. - annars kommer folk inte kunna ta sig till nästa om ett ställe är fullt (detta gör tesla)
b) Göra så att det går snabbare att ladda - köerna betas av fortare (detta gör tesla)
C) Fler laddställen. (detta gör tesla)

problemet är att det inte görs fort nog.
batterierna kommer bli billigare och bättre (detta kan liknas vid datorer, priset på toppmodellen kommer vad detsamma men prestandan kommer vara dubblerad inom en viss period)
Men problemet finns i nuläget, så då återstår politik med bestämmelser vad man får och inte får göra

vilket gör att det tillkommer en...

d) politik (det vill tesla inte göra) dvs att hindra folk från att ladda,begränsa var/hur länge man får ladda et.c..

tror det är en olustig väg man går inte på om man väljer den sistnämda.

på mindre orter skulle det fungera att ha en central där taxibilar laddas men inte i storstäder där bilarna i praktiken är i ständig rörelse och på väg till från arlanda så behöver de "fylla på". (därför skulle en laddstation på arlanda/bromma) vara på sin plats.
eller så börjar man ta betalt... (även om det skulle röra sig om löjliga summor så är folk innerst inne snåla.)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av LarsL »

Fossiltänk, Mickep. Man behöver inte åka någonstanns för att "tanka en elbil, den tankas hemma varje kväll. Det finns alltså redan miljontals laddställen för elbilar över hela landet. De här uttagen ska användas till 99% av resorna som är under 30mil. Det är för den där lilla delen långresor som snabbladdarnätverk behövs och då ska de inte ligga inne i städerna utan utmed vägarna.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Remuz »

LarsL skrev:
Remuz skrev:
Vore ju kanon om man satte en laddare i typ Kungens kurva. Då finns det en på varje sida om förbifarten sedan. Än bättre vore att sätta en vid Globen så att även stadsbor utan garage kan ha en tesla.
Nej jag tror det är felsägningar att gå. Jag tror och tycker att Tesla gjort det bättre i Göteborg i så fall där Superchargerna ligger på 7 mils avstånd från staden, förutom då Ulricehamn där laddare saknas. Ingen åker 14 mil för att snålladda så inga tråkiga begränsningar behöver införas för att hålla laddarna lediga.

För vardagsladdning i stan/lägenheter behövs andra lösningar. Det är inte vettigt, på något sätt, att åka till en Supercharger för att ladda. Det är ett fossiltänk att man ska åka till en station och fylla på bränsle. Det som borde komma upp är många lågampers uttag vid "varje" parkeringsplats. Helst med ett betalningssystem där bilen indentifieras automatiskt. Det blir billigare än att bygga Supercharger som räcker åt alla.
Jag pratar inte om vardagsladdningen, den gör man npg på jobbet. Jag pratar om toppningen man gör innan man drar på långresa. Snålladdandet kommer som sagt troligen vara självreglerande. Jag har svårt att se att man behöver ladda gratis när man har en bil som kostar en miljon.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av LarsL »

Men för att toppa upp innan/i början av en långresa så funkar ju en laddare som ligger 5-7 mil ifrån staden bra. Den ger dessutom möjligheten att göra rund turer ut från staden som annars hade varit på gränsen. En laddare inne i staden hjälper ju knappast när du ska åka fram och tillbaka 15 mil ut, eller hur? Särskilt inte om laddaren nära stan alltid har kö...
Och det är så jag tror Tesla kommer lösa problemet med överbelastning, alltså genom att placera SC så att de lämpar sig för långfärd. De SC som överutnyttjas av tex Taxi kommer bli fulla och oattraktiva för vanliga långresenären. Men då måste det finnas laddare 5-7 milfrån staden annars blir det tight att välja annan laddare.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Remuz »

LarsL skrev:
Men för att toppa upp innan/i början av en långresa så funkar ju en laddare som ligger 5-7 mil ifrån staden bra. Den ger dessutom möjligheten att göra rund turer ut från staden som annars hade varit på gränsen. En laddare inne i staden hjälper ju knappast när du ska åka fram och tillbaka 15 mil ut, eller hur? Särskilt inte om laddaren nära stan alltid har kö...
Och det är så jag tror Tesla kommer lösa problemet med överbelastning, alltså genom att placera SC så att de lämpar sig för långfärd. De SC som överutnyttjas av tex Taxi kommer bli fulla och oattraktiva för vanliga långresenären. Men då måste det finnas laddare 5-7 milfrån staden annars blir det tight att välja annan laddare.
Jag tycker att 5-7mil skulle kunna funka. Det är lite långt till både Arboga och Nyköping, men hade man lagt en i tex Vagnhärad (E4 S), Strängnäs (E20), Enköping (E18 V), Knivsta (E4 N) och Brottby (E18 Ö) så hade allt varit fint. Ju mer centralt placerade dom är desto färre platser behövs, men desto fler uttag på varje plats.
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar