Förmodligen är nog sanningen att man inte orkat bry sig. För det tar ju energi att kolla sin elanslutning, påverka bostadsrättsföreningen eller ligga på arbetsgivaren.
Den där punkten vänder jag mig emot.
1. Det är inte alltid så lätt att få styrelsen med på förändringen. Här hos oss var den en (1) person i styrelsen som försökte få igenom en laddlösning för elbilar men det var stort motstånd. Några månader efter att jag flyttade hit med min Tesla lyckades han till slut få tillräckligt många med på planen. Så 3 år eller så från att han först lyfte idén till att det blev installerat. Hur många vill vänta 3 år på en lösning för sin vardagsladdning?
2. Vad har folk för jobb? Hur många har ens en arbetsgivare som förfogar över några parkeringsplatser så att det ens kan bli en fråga att ta upp? Det är nog mest större företag, och kanske mindre dito ute på mindre orter. Mindre företag i storstan sitter knappast särskilt ofta och betalar stora summor för att ha egen parkering till de anställda.
Jag har försökt få laddplats i 30månader nu. Brf är ovillig som bara den...
De är väldigt tråkigt... Våra politiker borde snarast inför lagar som gör att denna utbyggnad skyndas på, vid nybyggen så borde de vara självklart att lagen tvingar föreningen eller ägarna att erbjuda laddplatser för de som har parkering där och vill ha laddning, dvs alla platser ska minst vara förberedda. Dessutom bör de regleras hur mycket betalt de får ta samtidigt som de ska täcka investeringen på rimlig tid. Även äldre hus och bostadsrätter bör ha krav på sig.
Ja en ordentlig utredning hade såklart behövts men de är ju uppenbart att detta (laddplatser) är minst lika viktigt som bonus malus systemet om vi ska få in mer elbilar i städerna.
Jag är glad man bor i villa så löser man de själv snabbt och smidigt.
Jag har försökt få laddplats i 30månader nu. Brf är ovillig som bara den...
Det här är ju ett växande problem. Laddning hemma alltså. Kanske det måste till SuC även i centralorter? Det funkar kanske när det kostar att ladda där. Det blir nog bara elbilar så småningom. De måste ju laddas och alla bor ju inte i eget hus!
Jag har försökt få laddplats i 30månader nu. Brf är ovillig som bara den...
De är väldigt tråkigt... Våra politiker borde snarast inför lagar som gör att denna utbyggnad skyndas på, vid nybyggen så borde de vara självklart att lagen tvingar föreningen eller ägarna att erbjuda laddplatser för de som har parkering där och vill ha laddning, dvs alla platser ska minst vara förberedda. Dessutom bör de regleras hur mycket betalt de får ta samtidigt som de ska täcka investeringen på rimlig tid. Även äldre hus och bostadsrätter bör ha krav på sig.
Ja en ordentlig utredning hade såklart behövts men de är ju uppenbart att detta (laddplatser) är minst lika viktigt som bonus malus systemet om vi ska få in mer elbilar i städerna.
Jag är glad man bor i villa så löser man de själv snabbt och smidigt.
Det hade inte varit speciellt svårt för bra politiker att få till ett krav som i princip säger att en BRF eller hyresrätters fastighetsägare ska ha extremt goda skäl (såsom extremt dyra investeringskostnader eller liknande) att inte erbjuda laddning till självkostnadspris.
EDIT: Man skulle ju dessutom kunna tänka sig att inga skäl får undanta detta då det är minst (säg 5) brukare som vill åstadkomma samma sak inom fastigheten.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Det mesta går att lösa om man orkar bry sig. Men om det finns gratis Supercharger så är det så klart lättast. Att tjata på politiker, arbetsgivare och bostadsrättsförening är ju jobbigt och tar tid. Men lösningen är likväl fler hemmaladdare och inte fler snabbladdare.
Jag skulle klara mig fint på 3x5A eller 1x13A, skulle underlätta livet enormt. Nu får ju inte jag in bilen i mitt minimala garage, men där får jag inte ladda då det är rent livsfarligt att ladda elbil i garage. Helst ska jag inte ens parkera den där (vilket jag inte gör då den inte går in).
Det känns som den allmänna uppfattningen här, elbil brinner och äter så mycket ström att brf kommer blöda ekonomiskt...
Jag skulle klara mig fint på 3x5A eller 1x13A, skulle underlätta livet enormt. Nu får ju inte jag in bilen i mitt minimala garage, men där får jag inte ladda då det är rent livsfarligt att ladda elbil i garage. Helst ska jag inte ens parkera den där (vilket jag inte gör då den inte går in).
Det känns som den allmänna uppfattningen här, elbil brinner och äter så mycket ström att brf kommer blöda ekonomiskt...
mm... jag hör att du har större problem än att rent praktiskt få en laddare på plats... detta är bara ännu en anledning till varför vi behöver lite lagar som skyndar på detta så slipper man att ens försöka förklara hur de är med elbilar. Sen att garaget är för litet, ja kanske du får köpa en modell 3 istället så kanske den går in...
Det mesta går att lösa om man orkar bry sig. Men om det finns gratis Supercharger så är det så klart lättast. Att tjata på politiker, arbetsgivare och bostadsrättsförening är ju jobbigt och tar tid. Men lösningen är likväl fler hemmaladdare och inte fler snabbladdare.
Läste du mitt föregående svar om detta?
Sen håller jag med om att det behövs fler hemmaladdare, men att åstadkomma dem är inte alltid enbart en fråga om att man bryr sig. Det finns många andra parametrar.