Taxi blockerar superchargers

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 835
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av JonasH »

Tycker ändå att grundproblemet är att taxi faktiskt bryter mot överenskommelsen med Tesla om att superchargers är till för långresor.

Tror den bästa lösningen är att taxibolagen eller Tesla sätter upp destinationsladdare på Arlanda i eller i närheten av taxikön.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 969
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Toja »

Taxi borde själva ha SC på Arlanda


Skickat från min iPhone med Tapatalk
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Arild »

AndersBj skrev:
En Tesla är väl en Tesla oavsett vems den är eller hur den används?

Jämför detta med:

"Det börjar bli för många Tesla club Sweden-medlemmar som laddar på SC nu. Det behövs begränsningar!"
Den stora skillnaden Anders, är att Tesla-taxi laddar sina bilar i kommersiellt syfte. Om alla klubbens medlemmar vore åkare kunde jag hålla med dig. :|
I USA är diskussionen igång på samma sätt. En 16-årig entreprenör (nu 17!) har köpt in först En och nu Flera Tesla för att köra gäster ToR från Los Angeles till LAS Vegas. Eftersom TesLoop är komersiellt, $85 per passagerare, kommer nu TesLoop att blockera tre Telsas laddare, dvs de laddare ALLA ägare Teslaförare borde kunna använda, för att tjäna pengar. En laddare i LAX, en i Bartow och en i LV är inte längre lika tillgängliga för de ordinarie icke-kommersiella bilarna. :(

Om Taxi Stockholm köper in en egen (eller två st.) Supercharger med placering i utkanten av Stockholm, skulle detta problem vara borta. Ett antal Fastchargers för Taxi på södra och norra sidan av stan, skulle också minska behovet för Taxi Stockholms bilar att resa Sto-Wäsby-Sto, bara för att ladda upp till fullt. Vad sägs om en FastCharger vid Centralen i Stockholm? :roll:
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av LarsL »

...hmm, så ingen som har företagsbil ska få ladda på SC? Gärna för mig som betalar mina bilar med skattade pengar :D ;)
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Arild »

LarsL skrev:
...hmm, så ingen som har företagsbil ska få ladda på SC? Gärna för mig som betalar mina bilar med skattade pengar :D ;)
Du tar inte betalt för att köra din företagsbil. Det gör Taxi, limo och budbilar! ;)
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Remuz »

Arild skrev:
LarsL skrev:
...hmm, så ingen som har företagsbil ska få ladda på SC? Gärna för mig som betalar mina bilar med skattade pengar :D ;)
Du tar inte betalt för att köra din företagsbil. Det gör Taxi, limo och budbilar! ;)
Det gör han ju, indirekt eller direkt. Framkörningavgifter och timarvode, lite beroende på jobb
P85D svart/svart med gratis SuC
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av joel80 »

Då kan han lösa det så att han säljer ett litet teslamärke för $85 och när man köpt det får man en gratis-tur t.o r LA - Las Vegas.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Mickep »

Det hela beror på hur avtalet är utformat. kan någon med lite juridikkompetens titta på det? har svårt att tro att taxi gör något som bryter mot det, dock så känns det olämpligt (mest för att vi alla är egoister och inte vill vänta när just "vi" kör in på laddstationsområdet, fast det är nog något man får vänja sig med, speciellt i områden som är tättbefolkade.
själv hoppas jag att de vita områderna på kartan snart är täckta. + att andra leverantörer får upp snabbladdare av klass.
hur länge staten vill hindra sina momsbefläckade fingrar ur elladdningskostnaden är också en fråga (vägar och dess slitage skall finansieras också)
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 835
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av JonasH »

Juridiskt kanske de inte bryter mot avtalet. Där lämnar jag det osagt, men det framgår ju ganska tydligt att superchargers är till för långresor, och Arlanda-Stockholm tur och retur är inte en långresa i min värld. Och den blir inte längre bara för att man åker flera gånger...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av bylund »

Jag tror vi får finna oss i att superladdaren i Upplands Väsby är lite felplacerad, och snarare är en reklampelare för Tesla. Även utan den har ju Stockholm ganska bra täckning i alla huvudriktningar bort med Arboga, Gävle och Nyköping. Inte för att det passar precis alla resor såklart. Ska man t ex från Södertälje till Tierp och tillbaka (varför man nu skulle vilja det) så vill man nog gärna ladda lite Upplands Väsby.

Hursomhelst hoppas jag på att Tesla satsar på yttäckning innan de förtätar runt Stockholm. Jag vill hellre kunna ta mig till norra Norrlands inland än att slippa vänta en kvart i Upplands Väsby eller en eventuell ny station i Knivsta.

Om vi tog bort alla taxi och stockholmare från Upplands Väsbys superladdare tror jag vi hade klarat oss med de två stolparna vid servicecentret.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av 12man »

hur taxifirmorna kan anse det är lönsamt att ladda på arbetstid..
50kwh (energi för 50:-) på en halvtimme de måste ju kosta minst det dubbla i lön
hur räknar de?
ms 76132 "Eleamore"
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av vigge50 »

12man skrev:
hur taxifirmorna kan anse det är lönsamt att ladda på arbetstid..
50kwh (energi för 50:-) på en halvtimme de måste ju kosta minst det dubbla i lön
hur räknar de?
Det kanske är så att en laddning inte räcker hela dagen utan de måste ladda och då är det betydligt bättre för förarna att använda SuperCharger än att ta en typ-2 kabel och ladda fullt.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av 12man »

såg tre taxi vid uppväsby SuC kl 04:xx torsdag morgon 14/4
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Leo »

Nja idag åker få Taxi omkring planlöst och letar kunder. Så deras lön är nog samma oavsett vilken "strategisk taxiplats" de står och väntar på.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Ermin
Inlägg: 37
Blev medlem: 28 mar 2016 16:53

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Ermin »

Som taxi förare i Taxi Stockholm så kör jag en Volvo V70 gas bil den mest vanliga bilen inom taxi idag. Jag tankar 2-3 gånger under ett pass varje tankning tar väll mellan 5-10min minst då gas går lite långsammare att tanka en bensin. En v70 gas kommer väl sisådär 20mil på en tank. Så med en tesla torskar man inte så mycket tid genom att ladda då den kommer oftast dubelt så långt på en laddning som en Gasbil.
En V70 har då en bensin tank också men åkeren blir inte glad om man nu kör på bensin då det har med Arlanda att göra miljö poäng osv.

Då man oftast är inne i stan eller i närheten och väntar på en växel körning så kan man hitta stolpe som ger mer än 3,7kWH medans man väntar.
Mycket körningar har man bara under 2 tider på dagen dvs rusning på morgonen och på kvällen så mellan 7-10 och 15-19 så ser man till att man har bra laddning under dessa tider är det lungt.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av joel80 »

Finns väldigt få 3.7kwh/typ2-stolpar innen i Stockholm om man inte åker ner i garage.. Några enstaka på Kungsholmen oxh ett gäng vid Garnissonen/Linnegatan som jag kan komma på nu.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Svenssons »

Vill hävda att det inte finns några 3,7 kWh-stolpar... Dock kan det finnas 3,7 kW-stolpar. På 20 minuter kan man få ca 3,7 kWh från en 11 kW-stolpe (16A trefas)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av LarsL »

Ermin skrev:
Som taxi förare i Taxi Stockholm så kör jag en Volvo V70 gas bil den mest vanliga bilen inom taxi idag. Jag tankar 2-3 gånger under ett pass varje tankning tar väll mellan 5-10min minst då gas går lite långsammare att tanka en bensin. En v70 gas kommer väl sisådär 20mil på en tank. Så med en tesla torskar man inte så mycket tid genom att ladda då den kommer oftast dubelt så långt på en laddning som en Gasbil.
En V70 har då en bensin tank också men åkeren blir inte glad om man nu kör på bensin då det har med Arlanda att göra miljö poäng osv.

Då man oftast är inne i stan eller i närheten och väntar på en växel körning så kan man hitta stolpe som ger mer än 3,7kWH medans man väntar.
Mycket körningar har man bara under 2 tider på dagen dvs rusning på morgonen och på kvällen så mellan 7-10 och 15-19 så ser man till att man har bra laddning under dessa tider är det lungt.
Intressant!
Om du fick välja var skulle du sätta upp Snabbladdare/Fastchargers?
Låter ju inte som att det först och främst är förbrukningen utan miljökrediteringen som är viktig? Så att bolagen sätter upp egna laddare borde vara helt ok? Kostnaden för elen är ju rätt liten, ändå.

Intressant att det tar 5-10 minuter att tanka naturgas... Undrar hur de då gör för att trycka i vätgas till dubbla trycket på 5 minuter. Jag tror de försöker luras :roll:
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av joel80 »

Svenssons skrev:
Vill hävda att det inte finns några 3,7 kWh-stolpar... Dock kan det finnas 3,7 kW-stolpar. På 20 minuter kan man få ca 3,7 kWh från en 11 kW-stolpe (16A trefas)
Det finns många stolpar som bara ger 16A enfas. IKEA t.ex.. Går ju att hitta mängder med dem.. De flesta i Stockholm Stads garage är på 3.7kwh/16A enfas. Men visst kan vi hoppas att det istället sätts upp 3-fas när man ändå håller på.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Surfaren »

joel80 skrev:
Svenssons skrev:
Vill hävda att det inte finns några 3,7 kWh-stolpar... Dock kan det finnas 3,7 kW-stolpar. På 20 minuter kan man få ca 3,7 kWh från en 11 kW-stolpe (16A trefas)
Det finns många stolpar som bara ger 16A enfas. IKEA t.ex.. Går ju att hitta mängder med dem.. De flesta i Stockholm Stads garage är på 3.7kwh/16A enfas. Men visst kan vi hoppas att det istället sätts upp 3-fas när man ändå håller på.
Notera skillnaden på kW och kWh i vad som skrivits...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av apkungen »

kW är effekt - tänk dig hur mycket vatten som kommer ur en vattenkran
kWh är energi - tänk dig hur mycket vatten som finns i ett badkar.

Ju högre hastighet det är på vattnet som kommer ut ur kranen, ju snabbare fylls badet upp.¨

Uträkningen ser ut enl. följande:
Energi = Effekt * tid
1 kWh =1 kW * 1 h
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av apkungen »

Som nån har varit inne på tidigare så skulle troligen mycket av problemet lösas med destinationsladdare bredvid. Om alla laddare är fulla så kan laddningen begränsas till att inte ladda mer än till 80 eller kanske 90 %. Vid 90 % så laddas bilen ändå så bara med 30kW och en Taxi bör nog räkna med att ha dubbelladdare 22kW så isf är det ingen större skillnad i hastighet. Man skulle kunna ha ett gäng destinationsladdare, kostar nog inte så mkt att sätta upp. Folk som kommer dit för att shoppa eller äta en längre tid kan ju med gott samvete då ställa sig på en destinationsladdare också.

Anledningen att många åkare har köpt Taxi är ju pga. superchargern i Stockholm. Jag tror att Tesla har marknadsfört bilen för taxiåkarna genom att berätta hur de kan ladda på superchargern. Så att säga att de inte får ladda där är nog fel.

Taxi Stockholm ska installera en fastcharger som Tibor har skrivit om också. Förhoppningsvis installerar de fler än ett uttag för annars kommer det inte förslå så mkt.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av 12man »

Ermin skrev:
Som taxi förare i Taxi Stockholm ... väntar på en växel körning så kan man hitta stolpe ....medans man väntar.
Mycket körningar har man bara under 2 tider på dagen dvs rusning på morgonen och på kvällen så mellan 7-10 och 15-19 så ser man till att man har bra laddning under dessa tider är det lungt.
7-10 och 15-19 delas väl av 2 förare.. så mellan 11-14 finns ju gott om tid att ladda där man byter förare, jag tror taxi företagarna tror de sparar mer pengar än de gör på tesla supercharger, de tänker fullt tank 1000:- när det är 75:- max

med det körmönster, Ermin antyder så kan en tesla köras 50-60 mil per dag, 18000-21000 mil per år och ändå laddas med en 22kw laddare kl 11-14
ms 76132 "Eleamore"
Ermin
Inlägg: 37
Blev medlem: 28 mar 2016 16:53

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Ermin »

Så här ser en riktigt bra pass ut på en helg natt.
Som du kan se så har jag kört 43mil på 13 timmar och då pratar vi om en lördag natt,
det är betydligt mycket mindre att göra resten av veckan så inga problem med en tesla alls liten top upp här och där
Sen är det attraktivt för åkarna då elbilar är i http://nollzon.se/ så elbilar får jo så klart fler körningar då många företag är anslutna till nollzon.

Bild
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av vigge50 »

Ermin skrev:
Så här ser en riktigt bra pass ut på en helg natt.
Som du kan se så har jag kört 43mil på 13 timmar och då pratar vi om en lördag natt,
det är betydligt mycket mindre att göra resten av veckan så inga problem med en tesla alls liten top upp här och där
Sen är det attraktivt för åkarna då elbilar är i http://nollzon.se/ så elbilar får jo så klart fler körningar då många företag är anslutna till nollzon.

Bild
Kan inte se någon bild tyvärr
Skriv svar