Taxi blockerar superchargers

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Surfaren »

AndersBj skrev:
En Tesla är väl en Tesla oavsett vems den är eller hur den används?
Absolut, men användandet av SuC har ju Tesla tidigare specifikt sagt att det är till för att möjliggöra långresor. Sthlm-ARN är inte direkt en långresa... Om det står en massa bilar och blockerar SuC utan att vara på långresa så är det ett problem för de Teslaförare som faktiskt är på långresa och behöver ladda för att komma vidare.

Att vi hackar på just taxi är väl dels för att dom är en lättidentifierad grupp, dels för att taxibilar troligen kör förbi Upplands Väsby flera gånger per dag och det är nära till hands att tro att dom står där lite väl ofta (och länge), särskilt när dom är flera från gruppen taxi vid många olika tillfällen.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 835
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av JonasH »

Eftersom jag jobbpendlar norrut ungefär en gång i veckan och då har behov av laddning i Väsby på vägen hem så ser jag detta ganska ofta men jag har inte sett det så illa som igår förut.

Ofta när man står och laddar, så ser man en taxi som står och laddar när man kommer. Den åker iväg efter ett tag, för att en stund senare komma tillbaka och fortsätta med laddning.
Misstänker att decinte hunnit med en långresa på 15-20 minuter...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Jerka »

Skulle helt klart behövas ett samarbete mellan Tesla och taxibolagen så att de kunde ladda på dedikerade platser. En taxibil har ju ett helt annat körmönster och laddbehov än en privatbil.

Det säger ju sig självt att ju fler elbilar ute på vägarna, desto fler laddplatser behövs. Tror knappast att man löser detta med begränsningsregler enbart utan det är fler laddplatser som gäller!
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 835
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av JonasH »

Tror nog det bästa vore om det sattes upp laddare ute på Arlanda för taxi.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av LarsL »

På något sätt känner jag att det här borde vara självreglerande. Det är ju inte bara för allmänheten taxi blockerar laddare utan även för sig själva. De borde alltså se en fördel med att kunna ha egna laddplatser på ställen där de ändå väntar regelbundet tex Arlanda. De har heller inget behov av Superchargers eftersom de verkar toppladda hela tiden och då går det ju långsamt ändå. Kanske utbildning i hur laddning funkar hade varit något?

Sen kan jag inte låta bli att tänka att det för er som använder Väsby laddaren för lång resor hade haft lika stor eller bättre nytta av en Supercharger längre ut tex Uppsala, Enköping, eller hur? De Superchargerna blir ju ointressanta för taxi i Stockholm.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Remuz »

Vore ju kanon om man satte en laddare i typ Kungens kurva. Då finns det en på varje sida om förbifarten sedan. Än bättre vore att sätta en vid Globen så att även stadsbor utan garage kan ha en tesla.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare
Inlägg: 434
Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
Ort: Trosa/Kista

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Mistafrizz »

Remuz skrev:
Vore ju kanon om man satte en laddare i typ Kungens kurva. Då finns det en på varje sida om förbifarten sedan. Än bättre vore att sätta en vid Globen så att även stadsbor utan garage kan ha en tesla.
+1 på Kungens Kurva
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av LarsL »

Remuz skrev:
Vore ju kanon om man satte en laddare i typ Kungens kurva. Då finns det en på varje sida om förbifarten sedan. Än bättre vore att sätta en vid Globen så att även stadsbor utan garage kan ha en tesla.
Nej jag tror det är felsägningar att gå. Jag tror och tycker att Tesla gjort det bättre i Göteborg i så fall där Superchargerna ligger på 7 mils avstånd från staden, förutom då Ulricehamn där laddare saknas. Ingen åker 14 mil för att snålladda så inga tråkiga begränsningar behöver införas för att hålla laddarna lediga.

För vardagsladdning i stan/lägenheter behövs andra lösningar. Det är inte vettigt, på något sätt, att åka till en Supercharger för att ladda. Det är ett fossiltänk att man ska åka till en station och fylla på bränsle. Det som borde komma upp är många lågampers uttag vid "varje" parkeringsplats. Helst med ett betalningssystem där bilen indentifieras automatiskt. Det blir billigare än att bygga Supercharger som räcker åt alla.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av danni »

LarsL skrev:
Remuz skrev:
Vore ju kanon om man satte en laddare i typ Kungens kurva. Då finns det en på varje sida om förbifarten sedan. Än bättre vore att sätta en vid Globen så att även stadsbor utan garage kan ha en tesla.
Nej jag tror det är felsägningar att gå. Jag tror och tycker att Tesla gjort det bättre i Göteborg i så fall där Superchargerna ligger på 7 mils avstånd från staden, förutom då Ulricehamn där laddare saknas. Ingen åker 14 mil för att snålladda så inga tråkiga begränsningar behöver införas för att hålla laddarna lediga.

För vardagsladdning i stan/lägenheter behövs andra lösningar. Det är inte vettigt, på något sätt, att åka till en Supercharger för att ladda. Det är ett fossiltänk att man ska åka till en station och fylla på bränsle. Det som borde komma upp är många lågampers uttag vid "varje" parkeringsplats. Helst med ett betalningssystem där bilen indentifieras automatiskt. Det blir billigare än att bygga Supercharger som räcker åt alla.
Supercharger i Borås/Ulricehamn behövs verkligen!

Sen om man vill möjliggöra för fler taxiföretag i stan att ha Tesla kunde man absolut lägga en supercharger typ vid servicecentret eller Stigs Center eller nåt sånt. Det kunde ju varit ett sätt att boosta upp försäljningen med en 20-30 bilar till i stan kanske. Men sålänge alla de andra laddarna finns åt andra håll spelar det ju ingen roll för oss andra som bara vill använda dem på långresor.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av LarsL »

danni skrev:

Supercharger i Borås/Ulricehamn behövs verkligen!

Sen om man vill möjliggöra för fler taxiföretag i stan att ha Tesla kunde man absolut lägga en supercharger typ vid servicecentret eller Stigs Center eller nåt sånt. Det kunde ju varit ett sätt att boosta upp försäljningen med en 20-30 bilar till i stan kanske. Men sålänge alla de andra laddarna finns åt andra håll spelar det ju ingen roll för oss andra som bara vill använda dem på långresor.
Som jag skrev innan så blir det här ju självreglerande, en Supercharger mitt i stan kommer bli överbelagd och meningslös att åka till för att snålladda/vardagsladda. Men då måste det ju samtidigt finnas laddare på bra avstånd från stan så att man alltid kommer iväg på långresan.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Mickep »

Det finns 3 åtgärder

a) Göra mer kapacitet i batterierna så bilarna inte behöver "tanka" så ofta. - annars kommer folk inte kunna ta sig till nästa om ett ställe är fullt (detta gör tesla)
b) Göra så att det går snabbare att ladda - köerna betas av fortare (detta gör tesla)
C) Fler laddställen. (detta gör tesla)

problemet är att det inte görs fort nog.
batterierna kommer bli billigare och bättre (detta kan liknas vid datorer, priset på toppmodellen kommer vad detsamma men prestandan kommer vara dubblerad inom en viss period)
Men problemet finns i nuläget, så då återstår politik med bestämmelser vad man får och inte får göra

vilket gör att det tillkommer en...

d) politik (det vill tesla inte göra) dvs att hindra folk från att ladda,begränsa var/hur länge man får ladda et.c..

tror det är en olustig väg man går inte på om man väljer den sistnämda.

på mindre orter skulle det fungera att ha en central där taxibilar laddas men inte i storstäder där bilarna i praktiken är i ständig rörelse och på väg till från arlanda så behöver de "fylla på". (därför skulle en laddstation på arlanda/bromma) vara på sin plats.
eller så börjar man ta betalt... (även om det skulle röra sig om löjliga summor så är folk innerst inne snåla.)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av LarsL »

Fossiltänk, Mickep. Man behöver inte åka någonstanns för att "tanka en elbil, den tankas hemma varje kväll. Det finns alltså redan miljontals laddställen för elbilar över hela landet. De här uttagen ska användas till 99% av resorna som är under 30mil. Det är för den där lilla delen långresor som snabbladdarnätverk behövs och då ska de inte ligga inne i städerna utan utmed vägarna.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Remuz »

LarsL skrev:
Remuz skrev:
Vore ju kanon om man satte en laddare i typ Kungens kurva. Då finns det en på varje sida om förbifarten sedan. Än bättre vore att sätta en vid Globen så att även stadsbor utan garage kan ha en tesla.
Nej jag tror det är felsägningar att gå. Jag tror och tycker att Tesla gjort det bättre i Göteborg i så fall där Superchargerna ligger på 7 mils avstånd från staden, förutom då Ulricehamn där laddare saknas. Ingen åker 14 mil för att snålladda så inga tråkiga begränsningar behöver införas för att hålla laddarna lediga.

För vardagsladdning i stan/lägenheter behövs andra lösningar. Det är inte vettigt, på något sätt, att åka till en Supercharger för att ladda. Det är ett fossiltänk att man ska åka till en station och fylla på bränsle. Det som borde komma upp är många lågampers uttag vid "varje" parkeringsplats. Helst med ett betalningssystem där bilen indentifieras automatiskt. Det blir billigare än att bygga Supercharger som räcker åt alla.
Jag pratar inte om vardagsladdningen, den gör man npg på jobbet. Jag pratar om toppningen man gör innan man drar på långresa. Snålladdandet kommer som sagt troligen vara självreglerande. Jag har svårt att se att man behöver ladda gratis när man har en bil som kostar en miljon.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av LarsL »

Men för att toppa upp innan/i början av en långresa så funkar ju en laddare som ligger 5-7 mil ifrån staden bra. Den ger dessutom möjligheten att göra rund turer ut från staden som annars hade varit på gränsen. En laddare inne i staden hjälper ju knappast när du ska åka fram och tillbaka 15 mil ut, eller hur? Särskilt inte om laddaren nära stan alltid har kö...
Och det är så jag tror Tesla kommer lösa problemet med överbelastning, alltså genom att placera SC så att de lämpar sig för långfärd. De SC som överutnyttjas av tex Taxi kommer bli fulla och oattraktiva för vanliga långresenären. Men då måste det finnas laddare 5-7 milfrån staden annars blir det tight att välja annan laddare.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Remuz »

LarsL skrev:
Men för att toppa upp innan/i början av en långresa så funkar ju en laddare som ligger 5-7 mil ifrån staden bra. Den ger dessutom möjligheten att göra rund turer ut från staden som annars hade varit på gränsen. En laddare inne i staden hjälper ju knappast när du ska åka fram och tillbaka 15 mil ut, eller hur? Särskilt inte om laddaren nära stan alltid har kö...
Och det är så jag tror Tesla kommer lösa problemet med överbelastning, alltså genom att placera SC så att de lämpar sig för långfärd. De SC som överutnyttjas av tex Taxi kommer bli fulla och oattraktiva för vanliga långresenären. Men då måste det finnas laddare 5-7 milfrån staden annars blir det tight att välja annan laddare.
Jag tycker att 5-7mil skulle kunna funka. Det är lite långt till både Arboga och Nyköping, men hade man lagt en i tex Vagnhärad (E4 S), Strängnäs (E20), Enköping (E18 V), Knivsta (E4 N) och Brottby (E18 Ö) så hade allt varit fint. Ju mer centralt placerade dom är desto färre platser behövs, men desto fler uttag på varje plats.
P85D svart/svart med gratis SuC
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av 12man »

placering av SuC borde(finns kanske) vara en egen tråd,

vid brottby tycker jag är lite nära, bara 25km, i brottby finns väl ingenting? Ica Nära?, men Roslagsstoppet vore bra, kokosbollsförsäjning där och med lite frihet så kan en SuC där få namnet
Gullunge Supercharger
ms 76132 "Eleamore"
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Mickep »

LarsL skrev:
Fossiltänk, Mickep. Man behöver inte åka någonstanns för att "tanka en elbil, den tankas hemma varje kväll. Det finns alltså redan miljontals laddställen för elbilar över hela landet. De här uttagen ska användas till 99% av resorna som är under 30mil. Det är för den där lilla delen långresor som snabbladdarnätverk behövs och då ska de inte ligga inne i städerna utan utmed vägarna.
Återigen : taxi har inte samma körmönster en storstad!
för privatpersoner som har villa och åker max 10 km per dag så är det inte en problem, men så är inte fallet med taxibilar som är igång hela dagen. (eller varför inte budfimor) , i små städer/orter så kan de ladda på "kontoret" men i storstäder så är det en ytterst tidskrävande att ta sig in till centralorten bara för att ladda. Det är uppenbart att det behövs en plats för dem att ladda på (förslagsvis vid arlanda)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av LarsL »

Ja, precis även Taxi kommer inse att den lokala SC i Väsby är överbelagd hela tiden och att de måste hotta en annan lösning. De kommer då förmodligen fram till att en Fastcharger på Arlanda och en någon annanstans där de ändå står blir lösningen.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Leo »

Tänk på att en Taxi aldrig "Vet" var nästa kund vill åka. I motsats till en vanlig Teslaförare. Därför är det logiskt att de alltid vill stå och ladda fullt i väntan på nästa körning. Oavsett hur snabbt/långsamt det går. Alltid bra att starta med så fulladdat det går!

Sen är det med samma logik inte konstigt att ingen Taxi vill flytta sig själv före någon annan, de driver ju oftast "egna bolag" som sen är knutna till en beställningscentral. Samtidigt som det är kollegor är det på sätt och vis konkurrenter också.

Finns säkert i deras ekonomiska kalkyl, bakhuvud att det är gratis på SuC men trots allt kostar t ex hemma. Har för mig att en taxi oftast rullar ungefär 12000mil/år. Kan man då "spara" 2kr/mil genom att ladda =24000kr/år så tackar nog ingen egen företagare nej till det.

Det är också logiskt att de gärna stannar mitt emellan Stockholm och Arlanda så är de beredda på körning oavsett vilket av hållen den dyker upp.

Sen tycker de säkert det är trevligare att stå på ett ställe tillsammans och prata kollegialt än att stå på olika ställen.

Sist så finns det dessutom både mat och toaletter där vilket gör det ännu mer attraktivt!

Så min slutsats är att det tyvärr inte kommer att lösa sig själv om inte Tesla agerar och försöker styra upp det. Att "vädja" eller skapa allmänna "regler" med de centrala taxibolagen är nog inte så framgångsrikt. Många enskilda taxiförare tycker nog att de emellanåt "måste" få stå där ibland ändå och då lär ju dessa "undantagsfall" snabbt bli ganska vanliga.

Bygger man fler laddare bredvid så kommer man mest att uppmuntra mer/oftare laddning där. På BEKOSTNAD av utbyggnad av SuC på andra ställen i Sverige som övriga Teslaförare antagligen har mer nytta av.

Jag tror man måste fokusera på att Teslas betalningsmodell och SuC inte är optimerat/avsett att fungera som gamla hederliga "Taxistolpar". Därav att Tesla behöver ta tag i situationen.

På samma sätt som "samhället/företag" fått ta tag i och styra upp Taxibranschens agerande på t ex T-centralen, Arlanda och andra, för Taxinäringen attraktiva platser.

Ett sätt kan mycket väl vara att göra både Arlanda och Centrala Stockholm attraktiva för Taxi att ladda på =sätt upp SuC där (ev dedikerade och ev bekostade av Taxi själva)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare
Inlägg: 434
Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
Ort: Trosa/Kista

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Mistafrizz »

Remuz skrev:
LarsL skrev:
Men för att toppa upp innan/i början av en långresa så funkar ju en laddare som ligger 5-7 mil ifrån staden bra. Den ger dessutom möjligheten att göra rund turer ut från staden som annars hade varit på gränsen. En laddare inne i staden hjälper ju knappast när du ska åka fram och tillbaka 15 mil ut, eller hur? Särskilt inte om laddaren nära stan alltid har kö...
Och det är så jag tror Tesla kommer lösa problemet med överbelastning, alltså genom att placera SC så att de lämpar sig för långfärd. De SC som överutnyttjas av tex Taxi kommer bli fulla och oattraktiva för vanliga långresenären. Men då måste det finnas laddare 5-7 milfrån staden annars blir det tight att välja annan laddare.
Jag tycker att 5-7mil skulle kunna funka. Det är lite långt till både Arboga och Nyköping, men hade man lagt en i tex Vagnhärad (E4 S), Strängnäs (E20), Enköping (E18 V), Knivsta (E4 N) och Brottby (E18 Ö) så hade allt varit fint. Ju mer centralt placerade dom är desto färre platser behövs, men desto fler uttag på varje plats.
En detalj där är ju att Sillekrog ligger endast 8km efter Vagnhärad - det är sedan ca 2,6 mil till Nyköping.

Jag skulle helst vilja ha en någonstans mellan Södertälje och Kungens Kurva.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av TiborBlomhall »

Leo skrev:
Tänk på att en Taxi aldrig "Vet" var nästa kund vill åka. I motsats till en vanlig Teslaförare. Därför är det logiskt att de alltid vill stå och ladda fullt i väntan på nästa körning. Oavsett hur snabbt/långsamt det går. Alltid bra att starta med så fulladdat det går!
Hur ofta beställer kund i Stockholm körning på över 15 mil?
"Hej, kör mig till Borlänge! Och step on it!"
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av bylund »

TiborBlomhall skrev:
Leo skrev:
Tänk på att en Taxi aldrig "Vet" var nästa kund vill åka. I motsats till en vanlig Teslaförare. Därför är det logiskt att de alltid vill stå och ladda fullt i väntan på nästa körning. Oavsett hur snabbt/långsamt det går. Alltid bra att starta med så fulladdat det går!
Hur ofta beställer kund i Stockholm körning på över 15 mil?
"Hej, kör mig till Borlänge! Och step on it!"
Nej, men samtidigt är det ju rationellt att ladda medans man ändå inte har någon körning, för det kan ju sedan komma flera rätt långa körningar i rad.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av PoloPrinsen »

Tesla och Taxifirmorna kan säkert komma överens om de vill, kanske att taxibilarna bara kan laddas upp till 70% eller 80% på superchargerstationens superchargers, medans det några meter bort finns andra uttag för laddning av de resterande % om taxichaffisen vill och kan/hinner. några trefas 16 ampere uttag kanske är lagom?

Sen tror jag också på att där det brukar stå taxibilar och vänta på kunder, där kan man återigen sätta upp lite destinationsladdare. Tesla star för materialet, Taxi för installationens kostnad och strömmkostnaden.
MVH PP

jajustja, kommer bli bättre för alla när utplaceringen av destinationsladdare kommer igång på allvar här I Europa.
///PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Gustafsson »

Tycker att det ær suverænt bra att TAXI kør elbil och speciellt Tesla. Att de då behøver SuC ær ju ganska sjælvklart, men Tesla borde kunna utnyttja det behovet som reklam och till att bygga fler SuC. Att laddarna ligger dær de ligger inbjuder ju till laddning, så placering av några flera, men lite mer perifert belægna laddare løser væl problemet før långresenærerna.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av bullen »

Det är helt klart ett missbruk att använda suc på det sätt taxi gör. Dom är för att vi vanliga dödliga ska kunna köra långresor. Placeringen var fel från början. Eller så tänker man om och låter väsby bli dedicerad för taxi och bygger nya suc där dom fyller sitt syfte. Och det är ca 5-10 mil ifrån storstäderna i alla riktningar. Detta så att vi som kommer utifrån kan ladda så att vi kan ta oss in i sthlm och tillbaka. Enköping, Nyköping och norr om Uppsala känns klockrent.
Då missbrukas dom inte som hemmaladdning i så stor utsträckning.
Som någon skrev. I Göteborg har dom tänkt rätt om dom kompletterar med Rv40. O gärna E45.
Med samma logik borde dom bygga en i Askim/Örje för att ta sig till Oslo och tillbaka
Skriv svar