Tänk på att en Taxi aldrig "Vet" var nästa kund vill åka. I motsats till en vanlig Teslaförare. Därför är det logiskt att de alltid vill stå och ladda fullt i väntan på nästa körning. Oavsett hur snabbt/långsamt det går. Alltid bra att starta med så fulladdat det går!
Hur ofta beställer kund i Stockholm körning på över 15 mil?
"Hej, kör mig till Borlänge! Och step on it!"
Tänk på att en Taxi aldrig "Vet" var nästa kund vill åka. I motsats till en vanlig Teslaförare. Därför är det logiskt att de alltid vill stå och ladda fullt i väntan på nästa körning. Oavsett hur snabbt/långsamt det går. Alltid bra att starta med så fulladdat det går!
Hur ofta beställer kund i Stockholm körning på över 15 mil?
"Hej, kör mig till Borlänge! Och step on it!"
Nej, men samtidigt är det ju rationellt att ladda medans man ändå inte har någon körning, för det kan ju sedan komma flera rätt långa körningar i rad.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Tesla och Taxifirmorna kan säkert komma överens om de vill, kanske att taxibilarna bara kan laddas upp till 70% eller 80% på superchargerstationens superchargers, medans det några meter bort finns andra uttag för laddning av de resterande % om taxichaffisen vill och kan/hinner. några trefas 16 ampere uttag kanske är lagom?
Sen tror jag också på att där det brukar stå taxibilar och vänta på kunder, där kan man återigen sätta upp lite destinationsladdare. Tesla star för materialet, Taxi för installationens kostnad och strömmkostnaden.
MVH PP
jajustja, kommer bli bättre för alla när utplaceringen av destinationsladdare kommer igång på allvar här I Europa.
///PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Tycker att det ær suverænt bra att TAXI kør elbil och speciellt Tesla. Att de då behøver SuC ær ju ganska sjælvklart, men Tesla borde kunna utnyttja det behovet som reklam och till att bygga fler SuC. Att laddarna ligger dær de ligger inbjuder ju till laddning, så placering av några flera, men lite mer perifert belægna laddare løser væl problemet før långresenærerna.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Det är helt klart ett missbruk att använda suc på det sätt taxi gör. Dom är för att vi vanliga dödliga ska kunna köra långresor. Placeringen var fel från början. Eller så tänker man om och låter väsby bli dedicerad för taxi och bygger nya suc där dom fyller sitt syfte. Och det är ca 5-10 mil ifrån storstäderna i alla riktningar. Detta så att vi som kommer utifrån kan ladda så att vi kan ta oss in i sthlm och tillbaka. Enköping, Nyköping och norr om Uppsala känns klockrent.
Då missbrukas dom inte som hemmaladdning i så stor utsträckning.
Som någon skrev. I Göteborg har dom tänkt rätt om dom kompletterar med Rv40. O gärna E45.
Med samma logik borde dom bygga en i Askim/Örje för att ta sig till Oslo och tillbaka
Tycker snarare att en supercharger mellan Uppsala och Arlanda skulle funka. Annars hamnar den för nära superchargern i Gävle. Avfarten till Knivsta skulle kanske funka...
Men det får ju heller inte vara ett för långt hopp söderut till Sillekrog.
TMS LR UltraRed, FSD Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket. Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Antar att det största problemet är att de toppladdar, dvs står där för att alltid ha 100% (men det verkar inte rimligt då det är 5 mil dit,dvs 10 mil förbrukas fram och tillbaka vilket gör att de kommer återvända när de ser att de mätaren inte står på 100. Därför har jag svårt att tro på det utan jag förutsätter att de laddar för att de har behov (kör mycket).
Gör tesla fler laddare kommer bara fler taxi bli stående där. Men det tär på övrig utbyggnad och drabbar därmed alla.
Börjar tesla ta betalt kommer nog bilarna så där i vilket fall(de har en inkomst från körningar och enda effekten blir att vinsten blir mindre) men det drabbar alla.
Destinationsladdare vid taxi kön känns som ett mer rimligt alternativ, med en generisk laddare för alla sorters elbilar, flygplatsen kan ta betalt för att taxi får stå där, gärna exklusivt nära till ingången (tänker mig rörliga laddare i rad i typ timglasmodell) på flygplatser som Arlanda och Bromma.
Det måste vara en ganska dålig plats att stå och vänta på kunder på? Det tar 20 minuter att åka både till Arlanda och centrala Stockholm därifrån (om det är bra trafik), så de kan knappast stå där och toppladda under tiden de väntar på en körning. Infracity kanske i sig är ett bra ställe att hitta kunder, det finns ju ett stort hotell där.
Sen är det inget problem som kommer lösas av sig självt heller. Om alternativet är att betala för laddning så kommer det alltid vara värt att ta en sväng förbi en Supercharger för att se om det är fullt eller inte. Till slut kommer taxibilarna acceptera 3-4 bilar i kö. De som kommer förbi på långresa och verkligen måste ladda kommer ha 10 taxibilar framför sig.
Gör tesla fler laddare kommer bara fler taxi bli stående där. Men det tär på övrig utbyggnad och drabbar därmed alla.
Jo, men som vi skrivit ovan så bör de nya SC läggas en bit utanför städerna. Då kommer de inte fyllas upp av Taxi, snåljåpar eller lägenhetsboende. De grupperna tvingas då hitta egna lösningar, gärna i samarbete med Tesla så klart. Taxi kan köpa in Fastchargers, snåljåparna inse att de inte e så dyrt att ladda hemma och lägenhetsboende driva fram en omställning av deras parkering.
Tesla bör lägga pengarna på SC på annat håll istället
Tex
I Stockholms fall skulle en ring av SC enligt:
Mellan Bålsta och Enköping
Mellan Knivsta och Uppsala
En innan Norrtälje
En vid Mariefred
Sen är det inget problem som kommer lösas av sig självt heller. Om alternativet är att betala för laddning så kommer det alltid vara värt att ta en sväng förbi en Supercharger för att se om det är fullt eller inte. Till slut kommer taxibilarna acceptera 3-4 bilar i kö. De som kommer förbi på långresa och verkligen måste ladda kommer ha 10 taxibilar framför sig.
Jo, om det finns en ring med lämpligare SC så kommer problemet lösa sig själv. Ingen långfärdresenär kommer ju välja SC i Väsby om de vet att det är 5-10 bilars kö där. De kommer då ladda på ring SC och klara sin resa ganska lungt.
En Tesla är väl en Tesla oavsett vems den är eller hur den används?
Jämför detta med:
"Det börjar bli för många Tesla club Sweden-medlemmar som laddar på SC nu. Det behövs begränsningar!"
Den stora skillnaden Anders, är att Tesla-taxi laddar sina bilar i kommersiellt syfte. Om alla klubbens medlemmar vore åkare kunde jag hålla med dig.
I USA är diskussionen igång på samma sätt. En 16-årig entreprenör (nu 17!) har köpt in först En och nu Flera Tesla för att köra gäster ToR från Los Angeles till LAS Vegas. Eftersom TesLoop är komersiellt, $85 per passagerare, kommer nu TesLoop att blockera tre Telsas laddare, dvs de laddare ALLA ägare Teslaförare borde kunna använda, för att tjäna pengar. En laddare i LAX, en i Bartow och en i LV är inte längre lika tillgängliga för de ordinarie icke-kommersiella bilarna.
Om Taxi Stockholm köper in en egen (eller två st.) Supercharger med placering i utkanten av Stockholm, skulle detta problem vara borta. Ett antal Fastchargers för Taxi på södra och norra sidan av stan, skulle också minska behovet för Taxi Stockholms bilar att resa Sto-Wäsby-Sto, bara för att ladda upp till fullt. Vad sägs om en FastCharger vid Centralen i Stockholm?
Det hela beror på hur avtalet är utformat. kan någon med lite juridikkompetens titta på det? har svårt att tro att taxi gör något som bryter mot det, dock så känns det olämpligt (mest för att vi alla är egoister och inte vill vänta när just "vi" kör in på laddstationsområdet, fast det är nog något man får vänja sig med, speciellt i områden som är tättbefolkade.
själv hoppas jag att de vita områderna på kartan snart är täckta. + att andra leverantörer får upp snabbladdare av klass.
hur länge staten vill hindra sina momsbefläckade fingrar ur elladdningskostnaden är också en fråga (vägar och dess slitage skall finansieras också)
Juridiskt kanske de inte bryter mot avtalet. Där lämnar jag det osagt, men det framgår ju ganska tydligt att superchargers är till för långresor, och Arlanda-Stockholm tur och retur är inte en långresa i min värld. Och den blir inte längre bara för att man åker flera gånger...
TMS LR UltraRed, FSD Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket. Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Jag tror vi får finna oss i att superladdaren i Upplands Väsby är lite felplacerad, och snarare är en reklampelare för Tesla. Även utan den har ju Stockholm ganska bra täckning i alla huvudriktningar bort med Arboga, Gävle och Nyköping. Inte för att det passar precis alla resor såklart. Ska man t ex från Södertälje till Tierp och tillbaka (varför man nu skulle vilja det) så vill man nog gärna ladda lite Upplands Väsby.
Hursomhelst hoppas jag på att Tesla satsar på yttäckning innan de förtätar runt Stockholm. Jag vill hellre kunna ta mig till norra Norrlands inland än att slippa vänta en kvart i Upplands Väsby eller en eventuell ny station i Knivsta.
Om vi tog bort alla taxi och stockholmare från Upplands Väsbys superladdare tror jag vi hade klarat oss med de två stolparna vid servicecentret.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
hur taxifirmorna kan anse det är lönsamt att ladda på arbetstid..
50kwh (energi för 50:-) på en halvtimme de måste ju kosta minst det dubbla i lön
hur räknar de?
hur taxifirmorna kan anse det är lönsamt att ladda på arbetstid..
50kwh (energi för 50:-) på en halvtimme de måste ju kosta minst det dubbla i lön
hur räknar de?
Det kanske är så att en laddning inte räcker hela dagen utan de måste ladda och då är det betydligt bättre för förarna att använda SuperCharger än att ta en typ-2 kabel och ladda fullt.
Som taxi förare i Taxi Stockholm så kör jag en Volvo V70 gas bil den mest vanliga bilen inom taxi idag. Jag tankar 2-3 gånger under ett pass varje tankning tar väll mellan 5-10min minst då gas går lite långsammare att tanka en bensin. En v70 gas kommer väl sisådär 20mil på en tank. Så med en tesla torskar man inte så mycket tid genom att ladda då den kommer oftast dubelt så långt på en laddning som en Gasbil.
En V70 har då en bensin tank också men åkeren blir inte glad om man nu kör på bensin då det har med Arlanda att göra miljö poäng osv.
Då man oftast är inne i stan eller i närheten och väntar på en växel körning så kan man hitta stolpe som ger mer än 3,7kWH medans man väntar.
Mycket körningar har man bara under 2 tider på dagen dvs rusning på morgonen och på kvällen så mellan 7-10 och 15-19 så ser man till att man har bra laddning under dessa tider är det lungt.