Taxi blockerar superchargers
Moderator: Redaktion
Re: Taxi blockerar superchargers
Tycker ändå att grundproblemet är att taxi faktiskt bryter mot överenskommelsen med Tesla om att superchargers är till för långresor.
Tror den bästa lösningen är att taxibolagen eller Tesla sätter upp destinationsladdare på Arlanda i eller i närheten av taxikön.
Tror den bästa lösningen är att taxibolagen eller Tesla sätter upp destinationsladdare på Arlanda i eller i närheten av taxikön.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: Taxi blockerar superchargers
Taxi borde själva ha SC på Arlanda
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Taxi blockerar superchargers
Den stora skillnaden Anders, är att Tesla-taxi laddar sina bilar i kommersiellt syfte. Om alla klubbens medlemmar vore åkare kunde jag hålla med dig.AndersBj skrev:En Tesla är väl en Tesla oavsett vems den är eller hur den används?
Jämför detta med:
"Det börjar bli för många Tesla club Sweden-medlemmar som laddar på SC nu. Det behövs begränsningar!"
I USA är diskussionen igång på samma sätt. En 16-årig entreprenör (nu 17!) har köpt in först En och nu Flera Tesla för att köra gäster ToR från Los Angeles till LAS Vegas. Eftersom TesLoop är komersiellt, $85 per passagerare, kommer nu TesLoop att blockera tre Telsas laddare, dvs de laddare ALLA ägare Teslaförare borde kunna använda, för att tjäna pengar. En laddare i LAX, en i Bartow och en i LV är inte längre lika tillgängliga för de ordinarie icke-kommersiella bilarna.
Om Taxi Stockholm köper in en egen (eller två st.) Supercharger med placering i utkanten av Stockholm, skulle detta problem vara borta. Ett antal Fastchargers för Taxi på södra och norra sidan av stan, skulle också minska behovet för Taxi Stockholms bilar att resa Sto-Wäsby-Sto, bara för att ladda upp till fullt. Vad sägs om en FastCharger vid Centralen i Stockholm?
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: Taxi blockerar superchargers
...hmm, så ingen som har företagsbil ska få ladda på SC? Gärna för mig som betalar mina bilar med skattade pengar
Re: Taxi blockerar superchargers
Du tar inte betalt för att köra din företagsbil. Det gör Taxi, limo och budbilar!LarsL skrev:...hmm, så ingen som har företagsbil ska få ladda på SC? Gärna för mig som betalar mina bilar med skattade pengar
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: Taxi blockerar superchargers
Det gör han ju, indirekt eller direkt. Framkörningavgifter och timarvode, lite beroende på jobbArild skrev:Du tar inte betalt för att köra din företagsbil. Det gör Taxi, limo och budbilar!LarsL skrev:...hmm, så ingen som har företagsbil ska få ladda på SC? Gärna för mig som betalar mina bilar med skattade pengar
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Taxi blockerar superchargers
Då kan han lösa det så att han säljer ett litet teslamärke för $85 och när man köpt det får man en gratis-tur t.o r LA - Las Vegas.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Taxi blockerar superchargers
Det hela beror på hur avtalet är utformat. kan någon med lite juridikkompetens titta på det? har svårt att tro att taxi gör något som bryter mot det, dock så känns det olämpligt (mest för att vi alla är egoister och inte vill vänta när just "vi" kör in på laddstationsområdet, fast det är nog något man får vänja sig med, speciellt i områden som är tättbefolkade.
själv hoppas jag att de vita områderna på kartan snart är täckta. + att andra leverantörer får upp snabbladdare av klass.
hur länge staten vill hindra sina momsbefläckade fingrar ur elladdningskostnaden är också en fråga (vägar och dess slitage skall finansieras också)
själv hoppas jag att de vita områderna på kartan snart är täckta. + att andra leverantörer får upp snabbladdare av klass.
hur länge staten vill hindra sina momsbefläckade fingrar ur elladdningskostnaden är också en fråga (vägar och dess slitage skall finansieras också)
Re: Taxi blockerar superchargers
Juridiskt kanske de inte bryter mot avtalet. Där lämnar jag det osagt, men det framgår ju ganska tydligt att superchargers är till för långresor, och Arlanda-Stockholm tur och retur är inte en långresa i min värld. Och den blir inte längre bara för att man åker flera gånger...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: Taxi blockerar superchargers
Jag tror vi får finna oss i att superladdaren i Upplands Väsby är lite felplacerad, och snarare är en reklampelare för Tesla. Även utan den har ju Stockholm ganska bra täckning i alla huvudriktningar bort med Arboga, Gävle och Nyköping. Inte för att det passar precis alla resor såklart. Ska man t ex från Södertälje till Tierp och tillbaka (varför man nu skulle vilja det) så vill man nog gärna ladda lite Upplands Väsby.
Hursomhelst hoppas jag på att Tesla satsar på yttäckning innan de förtätar runt Stockholm. Jag vill hellre kunna ta mig till norra Norrlands inland än att slippa vänta en kvart i Upplands Väsby eller en eventuell ny station i Knivsta.
Om vi tog bort alla taxi och stockholmare från Upplands Väsbys superladdare tror jag vi hade klarat oss med de två stolparna vid servicecentret.
Hursomhelst hoppas jag på att Tesla satsar på yttäckning innan de förtätar runt Stockholm. Jag vill hellre kunna ta mig till norra Norrlands inland än att slippa vänta en kvart i Upplands Väsby eller en eventuell ny station i Knivsta.
Om vi tog bort alla taxi och stockholmare från Upplands Väsbys superladdare tror jag vi hade klarat oss med de två stolparna vid servicecentret.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Taxi blockerar superchargers
hur taxifirmorna kan anse det är lönsamt att ladda på arbetstid..
50kwh (energi för 50:-) på en halvtimme de måste ju kosta minst det dubbla i lön
hur räknar de?
50kwh (energi för 50:-) på en halvtimme de måste ju kosta minst det dubbla i lön
hur räknar de?
ms 76132 "Eleamore"
Re: Taxi blockerar superchargers
Det kanske är så att en laddning inte räcker hela dagen utan de måste ladda och då är det betydligt bättre för förarna att använda SuperCharger än att ta en typ-2 kabel och ladda fullt.12man skrev:hur taxifirmorna kan anse det är lönsamt att ladda på arbetstid..
50kwh (energi för 50:-) på en halvtimme de måste ju kosta minst det dubbla i lön
hur räknar de?
Re: Taxi blockerar superchargers
såg tre taxi vid uppväsby SuC kl 04:xx torsdag morgon 14/4
ms 76132 "Eleamore"
Re: Taxi blockerar superchargers
Nja idag åker få Taxi omkring planlöst och letar kunder. Så deras lön är nog samma oavsett vilken "strategisk taxiplats" de står och väntar på.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Taxi blockerar superchargers
Som taxi förare i Taxi Stockholm så kör jag en Volvo V70 gas bil den mest vanliga bilen inom taxi idag. Jag tankar 2-3 gånger under ett pass varje tankning tar väll mellan 5-10min minst då gas går lite långsammare att tanka en bensin. En v70 gas kommer väl sisådär 20mil på en tank. Så med en tesla torskar man inte så mycket tid genom att ladda då den kommer oftast dubelt så långt på en laddning som en Gasbil.
En V70 har då en bensin tank också men åkeren blir inte glad om man nu kör på bensin då det har med Arlanda att göra miljö poäng osv.
Då man oftast är inne i stan eller i närheten och väntar på en växel körning så kan man hitta stolpe som ger mer än 3,7kWH medans man väntar.
Mycket körningar har man bara under 2 tider på dagen dvs rusning på morgonen och på kvällen så mellan 7-10 och 15-19 så ser man till att man har bra laddning under dessa tider är det lungt.
En V70 har då en bensin tank också men åkeren blir inte glad om man nu kör på bensin då det har med Arlanda att göra miljö poäng osv.
Då man oftast är inne i stan eller i närheten och väntar på en växel körning så kan man hitta stolpe som ger mer än 3,7kWH medans man väntar.
Mycket körningar har man bara under 2 tider på dagen dvs rusning på morgonen och på kvällen så mellan 7-10 och 15-19 så ser man till att man har bra laddning under dessa tider är det lungt.
Re: Taxi blockerar superchargers
Finns väldigt få 3.7kwh/typ2-stolpar innen i Stockholm om man inte åker ner i garage.. Några enstaka på Kungsholmen oxh ett gäng vid Garnissonen/Linnegatan som jag kan komma på nu.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Taxi blockerar superchargers
Vill hävda att det inte finns några 3,7 kWh-stolpar... Dock kan det finnas 3,7 kW-stolpar. På 20 minuter kan man få ca 3,7 kWh från en 11 kW-stolpe (16A trefas)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Taxi blockerar superchargers
Intressant!Ermin skrev:Som taxi förare i Taxi Stockholm så kör jag en Volvo V70 gas bil den mest vanliga bilen inom taxi idag. Jag tankar 2-3 gånger under ett pass varje tankning tar väll mellan 5-10min minst då gas går lite långsammare att tanka en bensin. En v70 gas kommer väl sisådär 20mil på en tank. Så med en tesla torskar man inte så mycket tid genom att ladda då den kommer oftast dubelt så långt på en laddning som en Gasbil.
En V70 har då en bensin tank också men åkeren blir inte glad om man nu kör på bensin då det har med Arlanda att göra miljö poäng osv.
Då man oftast är inne i stan eller i närheten och väntar på en växel körning så kan man hitta stolpe som ger mer än 3,7kWH medans man väntar.
Mycket körningar har man bara under 2 tider på dagen dvs rusning på morgonen och på kvällen så mellan 7-10 och 15-19 så ser man till att man har bra laddning under dessa tider är det lungt.
Om du fick välja var skulle du sätta upp Snabbladdare/Fastchargers?
Låter ju inte som att det först och främst är förbrukningen utan miljökrediteringen som är viktig? Så att bolagen sätter upp egna laddare borde vara helt ok? Kostnaden för elen är ju rätt liten, ändå.
Intressant att det tar 5-10 minuter att tanka naturgas... Undrar hur de då gör för att trycka i vätgas till dubbla trycket på 5 minuter. Jag tror de försöker luras
Re: Taxi blockerar superchargers
Det finns många stolpar som bara ger 16A enfas. IKEA t.ex.. Går ju att hitta mängder med dem.. De flesta i Stockholm Stads garage är på 3.7kwh/16A enfas. Men visst kan vi hoppas att det istället sätts upp 3-fas när man ändå håller på.Svenssons skrev:Vill hävda att det inte finns några 3,7 kWh-stolpar... Dock kan det finnas 3,7 kW-stolpar. På 20 minuter kan man få ca 3,7 kWh från en 11 kW-stolpe (16A trefas)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Taxi blockerar superchargers
Notera skillnaden på kW och kWh i vad som skrivits...joel80 skrev:Det finns många stolpar som bara ger 16A enfas. IKEA t.ex.. Går ju att hitta mängder med dem.. De flesta i Stockholm Stads garage är på 3.7kwh/16A enfas. Men visst kan vi hoppas att det istället sätts upp 3-fas när man ändå håller på.Svenssons skrev:Vill hävda att det inte finns några 3,7 kWh-stolpar... Dock kan det finnas 3,7 kW-stolpar. På 20 minuter kan man få ca 3,7 kWh från en 11 kW-stolpe (16A trefas)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Taxi blockerar superchargers
kW är effekt - tänk dig hur mycket vatten som kommer ur en vattenkran
kWh är energi - tänk dig hur mycket vatten som finns i ett badkar.
Ju högre hastighet det är på vattnet som kommer ut ur kranen, ju snabbare fylls badet upp.¨
Uträkningen ser ut enl. följande:
Energi = Effekt * tid
1 kWh =1 kW * 1 h
kWh är energi - tänk dig hur mycket vatten som finns i ett badkar.
Ju högre hastighet det är på vattnet som kommer ut ur kranen, ju snabbare fylls badet upp.¨
Uträkningen ser ut enl. följande:
Energi = Effekt * tid
1 kWh =1 kW * 1 h
Re: Taxi blockerar superchargers
Som nån har varit inne på tidigare så skulle troligen mycket av problemet lösas med destinationsladdare bredvid. Om alla laddare är fulla så kan laddningen begränsas till att inte ladda mer än till 80 eller kanske 90 %. Vid 90 % så laddas bilen ändå så bara med 30kW och en Taxi bör nog räkna med att ha dubbelladdare 22kW så isf är det ingen större skillnad i hastighet. Man skulle kunna ha ett gäng destinationsladdare, kostar nog inte så mkt att sätta upp. Folk som kommer dit för att shoppa eller äta en längre tid kan ju med gott samvete då ställa sig på en destinationsladdare också.
Anledningen att många åkare har köpt Taxi är ju pga. superchargern i Stockholm. Jag tror att Tesla har marknadsfört bilen för taxiåkarna genom att berätta hur de kan ladda på superchargern. Så att säga att de inte får ladda där är nog fel.
Taxi Stockholm ska installera en fastcharger som Tibor har skrivit om också. Förhoppningsvis installerar de fler än ett uttag för annars kommer det inte förslå så mkt.
Anledningen att många åkare har köpt Taxi är ju pga. superchargern i Stockholm. Jag tror att Tesla har marknadsfört bilen för taxiåkarna genom att berätta hur de kan ladda på superchargern. Så att säga att de inte får ladda där är nog fel.
Taxi Stockholm ska installera en fastcharger som Tibor har skrivit om också. Förhoppningsvis installerar de fler än ett uttag för annars kommer det inte förslå så mkt.
Re: Taxi blockerar superchargers
7-10 och 15-19 delas väl av 2 förare.. så mellan 11-14 finns ju gott om tid att ladda där man byter förare, jag tror taxi företagarna tror de sparar mer pengar än de gör på tesla supercharger, de tänker fullt tank 1000:- när det är 75:- maxErmin skrev:Som taxi förare i Taxi Stockholm ... väntar på en växel körning så kan man hitta stolpe ....medans man väntar.
Mycket körningar har man bara under 2 tider på dagen dvs rusning på morgonen och på kvällen så mellan 7-10 och 15-19 så ser man till att man har bra laddning under dessa tider är det lungt.
med det körmönster, Ermin antyder så kan en tesla köras 50-60 mil per dag, 18000-21000 mil per år och ändå laddas med en 22kw laddare kl 11-14
ms 76132 "Eleamore"
Re: Taxi blockerar superchargers
Så här ser en riktigt bra pass ut på en helg natt.
Som du kan se så har jag kört 43mil på 13 timmar och då pratar vi om en lördag natt,
det är betydligt mycket mindre att göra resten av veckan så inga problem med en tesla alls liten top upp här och där
Sen är det attraktivt för åkarna då elbilar är i http://nollzon.se/ så elbilar får jo så klart fler körningar då många företag är anslutna till nollzon.
Som du kan se så har jag kört 43mil på 13 timmar och då pratar vi om en lördag natt,
det är betydligt mycket mindre att göra resten av veckan så inga problem med en tesla alls liten top upp här och där
Sen är det attraktivt för åkarna då elbilar är i http://nollzon.se/ så elbilar får jo så klart fler körningar då många företag är anslutna till nollzon.
Re: Taxi blockerar superchargers
Kan inte se någon bild tyvärrErmin skrev:Så här ser en riktigt bra pass ut på en helg natt.
Som du kan se så har jag kört 43mil på 13 timmar och då pratar vi om en lördag natt,
det är betydligt mycket mindre att göra resten av veckan så inga problem med en tesla alls liten top upp här och där
Sen är det attraktivt för åkarna då elbilar är i http://nollzon.se/ så elbilar får jo så klart fler körningar då många företag är anslutna till nollzon.