Taxi blockerar superchargers

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av chaffis75 »

Remuz skrev:
Jag står kvar vid min lösning, fler sladdar (måste inte nödvändigtvis vara fler laddare). Gör A B C D, så kan folk toppladda bäst de vill.
Men tror du inte de stora problemet är fler platser, inte att installera fler laddare. Jag skulle tro att de kritiska vid alla SuC är hur många "parkerings/ladd -platser" som mark ägaren vill ge till tesla.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Remuz »

chaffis75 skrev:
Remuz skrev:
Jag står kvar vid min lösning, fler sladdar (måste inte nödvändigtvis vara fler laddare). Gör A B C D, så kan folk toppladda bäst de vill.
Men tror du inte de stora problemet är fler platser, inte att installera fler laddare. Jag skulle tro att de kritiska vid alla SuC är hur många "parkerings/ladd -platser" som mark ägaren vill ge till tesla.
Absolut är det så, men det är ju fortfarande lösningen. I dagsläget måste ju ”upplåta” mark. I framtiden är det troligen som vilken parkering som helst, alla är vana att stoppa i sladden.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av fth »

chaffis75 skrev:
Men tror du inte de stora problemet är fler platser, inte att installera fler laddare. Jag skulle tro att de kritiska vid alla SuC är hur många "parkerings/ladd -platser" som mark ägaren vill ge till tesla.
Man skulle ju kunna placera SuC-stolpar med flera sladdar "rygg mot rygg" med vanliga parkeringsplatser, med de "främre" platserna reserverade för Tesla under pågående laddning (dvs som idag), och de "bakre" platserna som "bonus-SuC"-platser: vanliga P-platser med parkeringsavgift, ICE-risk, etc., men med SuC-sladd inom räckhåll.

På så sätt tar inte SuC fler platser i anspråk, men har ändå potential till högre kapacitet.

Palmanova i Italien skulle t.ex. funka (SuC till höger, "bonus-SuC" till vänster):
1532691523_ios.jpeg
En annan tanke som slog mig är att Tesla i så fall skulle kunna utrusta alla SuC-stolpar med ett par gratis 22kW Type 2-uttag, det skulle nog vara väl spenderade marknadsföringspengar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av jeppe_sthlm »

Tars skrev:
En reflektion.
Varför byggs det inte ut i Bredden? Den är om någon hårt belastad.
Min spaning är att det är för att den är ”felplacerad”. Grundtanken är väl att SuC skall användas för långfärd, men den här står egentligen lite för nära Stockholm och används därför även som tankstation (jag erkänner - det behöver jag också göra ibland).

Nu när Fullerö och Enköping (samt gamla Sillekrog) finns, så bör behovet av långfärdsladdning i Bredden vara mindre och därav bygger man inte ut.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Foluke »

jeppe_sthlm skrev:
Tars skrev:
En reflektion.
Varför byggs det inte ut i Bredden? Den är om någon hårt belastad.
Min spaning är att det är för att den är ”felplacerad”. Grundtanken är väl att SuC skall användas för långfärd, men den här står egentligen lite för nära Stockholm och används därför även som tankstation (jag erkänner - det behöver jag också göra ibland).

Nu när Fullerö och Enköping (samt gamla Sillekrog) finns, så bör behovet av långfärdsladdning i Bredden vara mindre och därav bygger man inte ut.
Jag har aldrig upplevt problemet i trådrubriken. Jag bor ju långt från Solna och är sällan i området men jag har funderat på varför det blir blir så trångt just där. Det är klart, är allt upptaget av taxi så är det ju lätt förklarat. Kan det vara så att man brukar SuC på samma sätt som taxi, som tankstation?
Jag är inte frestad till detta då närmaste SuC ligger 4 mil bort. 90-95% av min laddning sker hemma. Räckvidden är ju sådan att jag nästan alltid kommer hem utan kompletterande laddning. Bekvämt och tar ingen extra tid. (Utmed västkusten upplever man ibland hög belastning på SuC av norrmän. De är dock definitivt på långfärd.)
Jag tror att "problemen" med taxi fasas ut när allt fler Tesla inte längre har fri laddning! Övergående, alltså och möjligen accentuerat av att några vant sig vid att inte ladda hemma på egen bekostnad.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av EnTraktor »

Det kommer bli mindre Taxi i bredden allteftersom bilarna byts ut eftersom nya taxi ej får fri SuC. Men istället kommer vi få massa M3 ägare som laddar i Bredden. Jag har 2 bekanta som bor i Stockholm utan tillgång till laddning hemma, som beställt M3 och räknar med att göra all sina laddning i Bredden. Trots att jag försökt förklara för dom så är dom helt övertygade att det kommer fungera.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av OfarligTesla »

Det är ju egentligen inte så många bilar där att det blir ett problem om de som behöver ladda (oavsett om de har nära hem) ifall det inte är taxis som parkerar där så länge. Tycker inte det är rimligt att Tesla skall behöva bygga ut för att låta andra företag använda platserna som parkeringsplatser.
EnTraktor skrev:
Det kommer bli mindre Taxi i bredden allteftersom bilarna byts ut eftersom nya taxi ej får fri SuC. Men istället kommer vi få massa M3 ägare som laddar i Bredden. Jag har 2 bekanta som bor i Stockholm utan tillgång till laddning hemma, som beställt M3 och räknar med att göra all sina laddning i Bredden. Trots att jag försökt förklara för dom så är dom helt övertygade att det kommer fungera.
Ja det kommer nog bli ett problem, hoppas egentligen att SuC börjar kosta så pass mycket att folk inte har incitament att använda det annat än när de måste på långresorna. Att man inte kan ladda hemma är ju oftast en sanning med modifikation, jag bor också i lägenhet och mitt garage har ingen laddning så jag har "ingen laddning hemma". Det finns ju dock garage i Stockholms parkerings regi som har laddning men då kostar det ju 100-150 kr för en natt, eller så finns det fullt med gatuladdare/Chademoladdare över alla delar av stan att använda.

Att köpa en elbil och "åka och ladda" varje gång är ju något man kommer tröttna på illa kvickt.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 2 gång.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av chaffis75 »

EnTraktor skrev:
Det kommer bli mindre Taxi i bredden allteftersom bilarna byts ut eftersom nya taxi ej får fri SuC. Men istället kommer vi få massa M3 ägare som laddar i Bredden. Jag har 2 bekanta som bor i Stockholm utan tillgång till laddning hemma, som beställt M3 och räknar med att göra all sina laddning i Bredden. Trots att jag försökt förklara för dom så är dom helt övertygade att det kommer fungera.
Jag skulle ju aldrig rekommendera någon att skaffa elbil om man inte har möjlighet till hemma laddning men är men beredd att lägga tiden på att åka till en SuC så tycker jag de är ok speciellt för de som betalar för SuC för då är ju laddningen dyrare där än om man har en egen laddpunkt vid sin villa. Jag kan dock se problem med de som bor i lägenhet där en förening eller företag tillhandahåller laddpunkt, ja då lär de fortfarande vara mer ekonomiskt att åka till SuC även med en M3 åtminstone om man inte räknar sin egen tid som en kostnad.
Men själv hade jag inte pallat med att åka för att ladda för ens dagliga behov utan SuC/snabbladdning kommer jag bara använda om man köra väldigt mycket en dag dvs 99% långresor.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1407
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Niclas »

Alternativet till hemmaladdning är laddning på jobbet.
Supercharging som enda alternativ funkar aldrig i längden, det orkar man inte med.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av LarsL »

Finns typ tre orsaker till att vardagsladda vid snabbladdare:

- Gammal vana (dumhet) gör att folk fortsätter att åka och tanka/ladda. Många åsikter och frågor om laddtid byggde nog på detta feltänk.

- Snålhet, även om det bara är korvören du sparar så är det klart att det lockar endel. Lägger man till kostnad för boxen så börjar det ju faktiskt bli summor.

- Jag kan inte ladda hemma! Väldigt vanlig ursäkt men förmodligen sällan helt sann. Förmodligen är nog sanningen att man inte orkat bry sig. För det tar ju energi att kolla sin elabslutning, påverka bostadsrättsföreningen eller ligga på arbetsgivaren.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Surfaren »

LarsL skrev:
Förmodligen är nog sanningen att man inte orkat bry sig. För det tar ju energi att kolla sin elanslutning, påverka bostadsrättsföreningen eller ligga på arbetsgivaren.
Den där punkten vänder jag mig emot.

1. Det är inte alltid så lätt att få styrelsen med på förändringen. Här hos oss var den en (1) person i styrelsen som försökte få igenom en laddlösning för elbilar men det var stort motstånd. Några månader efter att jag flyttade hit med min Tesla lyckades han till slut få tillräckligt många med på planen. Så 3 år eller så från att han först lyfte idén till att det blev installerat. Hur många vill vänta 3 år på en lösning för sin vardagsladdning?

2. Vad har folk för jobb? Hur många har ens en arbetsgivare som förfogar över några parkeringsplatser så att det ens kan bli en fråga att ta upp? Det är nog mest större företag, och kanske mindre dito ute på mindre orter. Mindre företag i storstan sitter knappast särskilt ofta och betalar stora summor för att ha egen parkering till de anställda.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Remuz »

Jag har försökt få laddplats i 30månader nu. Brf är ovillig som bara den...
P85D svart/svart med gratis SuC
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av chaffis75 »

Remuz skrev:
Jag har försökt få laddplats i 30månader nu. Brf är ovillig som bara den...
De är väldigt tråkigt... Våra politiker borde snarast inför lagar som gör att denna utbyggnad skyndas på, vid nybyggen så borde de vara självklart att lagen tvingar föreningen eller ägarna att erbjuda laddplatser för de som har parkering där och vill ha laddning, dvs alla platser ska minst vara förberedda. Dessutom bör de regleras hur mycket betalt de får ta samtidigt som de ska täcka investeringen på rimlig tid. Även äldre hus och bostadsrätter bör ha krav på sig.
Ja en ordentlig utredning hade såklart behövts men de är ju uppenbart att detta (laddplatser) är minst lika viktigt som bonus malus systemet om vi ska få in mer elbilar i städerna.

Jag är glad man bor i villa så löser man de själv snabbt och smidigt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Foluke »

Remuz skrev:
Jag har försökt få laddplats i 30månader nu. Brf är ovillig som bara den...
Det här är ju ett växande problem. Laddning hemma alltså. Kanske det måste till SuC även i centralorter? Det funkar kanske när det kostar att ladda där. Det blir nog bara elbilar så småningom. De måste ju laddas och alla bor ju inte i eget hus!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av zyax »

chaffis75 skrev:
Remuz skrev:
Jag har försökt få laddplats i 30månader nu. Brf är ovillig som bara den...
De är väldigt tråkigt... Våra politiker borde snarast inför lagar som gör att denna utbyggnad skyndas på, vid nybyggen så borde de vara självklart att lagen tvingar föreningen eller ägarna att erbjuda laddplatser för de som har parkering där och vill ha laddning, dvs alla platser ska minst vara förberedda. Dessutom bör de regleras hur mycket betalt de får ta samtidigt som de ska täcka investeringen på rimlig tid. Även äldre hus och bostadsrätter bör ha krav på sig.
Ja en ordentlig utredning hade såklart behövts men de är ju uppenbart att detta (laddplatser) är minst lika viktigt som bonus malus systemet om vi ska få in mer elbilar i städerna.

Jag är glad man bor i villa så löser man de själv snabbt och smidigt.
Det hade inte varit speciellt svårt för bra politiker att få till ett krav som i princip säger att en BRF eller hyresrätters fastighetsägare ska ha extremt goda skäl (såsom extremt dyra investeringskostnader eller liknande) att inte erbjuda laddning till självkostnadspris.

EDIT: Man skulle ju dessutom kunna tänka sig att inga skäl får undanta detta då det är minst (säg 5) brukare som vill åstadkomma samma sak inom fastigheten.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av LarsL »

Det mesta går att lösa om man orkar bry sig. Men om det finns gratis Supercharger så är det så klart lättast. Att tjata på politiker, arbetsgivare och bostadsrättsförening är ju jobbigt och tar tid. Men lösningen är likväl fler hemmaladdare och inte fler snabbladdare.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Remuz »

Jag skulle klara mig fint på 3x5A eller 1x13A, skulle underlätta livet enormt. Nu får ju inte jag in bilen i mitt minimala garage, men där får jag inte ladda då det är rent livsfarligt att ladda elbil i garage. Helst ska jag inte ens parkera den där (vilket jag inte gör då den inte går in).

Det känns som den allmänna uppfattningen här, elbil brinner och äter så mycket ström att brf kommer blöda ekonomiskt...
P85D svart/svart med gratis SuC
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av chaffis75 »

Remuz skrev:
Jag skulle klara mig fint på 3x5A eller 1x13A, skulle underlätta livet enormt. Nu får ju inte jag in bilen i mitt minimala garage, men där får jag inte ladda då det är rent livsfarligt att ladda elbil i garage. Helst ska jag inte ens parkera den där (vilket jag inte gör då den inte går in).

Det känns som den allmänna uppfattningen här, elbil brinner och äter så mycket ström att brf kommer blöda ekonomiskt...
mm... jag hör att du har större problem än att rent praktiskt få en laddare på plats... detta är bara ännu en anledning till varför vi behöver lite lagar som skyndar på detta så slipper man att ens försöka förklara hur de är med elbilar. Sen att garaget är för litet, ja kanske du får köpa en modell 3 istället så kanske den går in...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Remuz »

I garaget bor mc, moppe, cyklar och barnvagnar så jag får inte in en unity :)
P85D svart/svart med gratis SuC
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av chaffis75 »

Remuz skrev:
I garaget bor mc, moppe, cyklar och barnvagnar så jag får inte in en unity :)
aaa, de var själv förvållat... ja då kanske de är en annan typ av åtgärd som krävs hehe...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Surfaren »

LarsL skrev:
Det mesta går att lösa om man orkar bry sig. Men om det finns gratis Supercharger så är det så klart lättast. Att tjata på politiker, arbetsgivare och bostadsrättsförening är ju jobbigt och tar tid. Men lösningen är likväl fler hemmaladdare och inte fler snabbladdare.
Läste du mitt föregående svar om detta?

Sen håller jag med om att det behövs fler hemmaladdare, men att åstadkomma dem är inte alltid enbart en fråga om att man bryr sig. Det finns många andra parametrar.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Skriv svar