Tanken med Tesla Supercharger är att det ska täcka behovet vid de fallen Teslaägare ska köra längre sträckor och detta sa Tesla första gången de invigde en Supercharger, de år inte tänkt att täcka behovet för att varje Tesla ska ladda på en supercharger flera gånger per dag. Tesla blanerade att bjuda på elen för några längre resor per år och bil, inte allt bränsle för att köra dygnet runt. Tesla tog tidigare 20 000 kr per bil för tillgång till supercharger tillgång och detta skulle täcka både livstid el och utbyggnaden. Hur lång tid tar det inte innan en Taxi kört upp elen för denna summan?Express Tesla skrev:Hej
Taxi blockerar inte supercharger jag hoppas att ni riktar istället på riktiga problem med supercharger i stockholm län supercharger i infra city täcker inte antal tesla bilar i stockholm län taxi rullar hela tiden självklart de ska ladda sina bilar när det behövs har ni tänkt vad ska ni göra när ny Tesla 3 landar i sverige( stockholm län ) det som behövs att Tesla satsar mera på flera supercharger i stockholm län .
vänligen till alla
Taxi blockerar superchargers
Moderator: Redaktion
Re: Taxi blockerar superchargers
Re: Taxi blockerar superchargers
Jag utgår ifrån att du själv kör taxi med tanke på ditt svar. Hur ser du själv på nya SuC Arlanda?Express Tesla skrev:Hej
Taxi blockerar inte supercharger jag hoppas att ni riktar istället på riktiga problem med supercharger i stockholm län supercharger i infra city täcker inte antal tesla bilar i stockholm län taxi rullar hela tiden självklart de ska ladda sina bilar när det behövs har ni tänkt vad ska ni göra när ny Tesla 3 landar i sverige( stockholm län ) det som behövs att Tesla satsar mera på flera supercharger i stockholm län .
vänligen till alla
Re: Taxi blockerar superchargers
Problemet, som jag ser det, är inte att taxi använder superladdarna. Problemet är att när det är kö har det hänt att taxiförare insisterar på att så kvar och ladda fullt, istället för att lämna plats. De sista procenten tar ju lång tid, så det är ett ineffektivt utnyttjande av laddstolpen. Det är naturligtvis inte förbjudet att bete sig så, men det skapar dålig stämning.Express Tesla skrev:Hej
Taxi blockerar inte supercharger jag hoppas att ni riktar istället på riktiga problem med supercharger i stockholm län supercharger i infra city täcker inte antal tesla bilar i stockholm län taxi rullar hela tiden självklart de ska ladda sina bilar när det behövs har ni tänkt vad ska ni göra när ny Tesla 3 landar i sverige( stockholm län ) det som behövs att Tesla satsar mera på flera supercharger i stockholm län .
vänligen till alla
Har man laddat upp till 80 % är det normalt hyfs att ge plats till andra vid köbildning, om man inte verkligen behöver de sista procenten för att ta sig dit man ska.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Taxi blockerar superchargers
För övrigt kan det kan gå snabbare att ladda dom sista procenten på en Chademo än på en SuperCharger.bylund skrev:Problemet, som jag ser det, är inte att taxi använder superladdarna. Problemet är att när det är kö har det hänt att taxiförare insisterar på att så kvar och ladda fullt, istället för att lämna plats. De sista procenten tar ju lång tid, så det är ett ineffektivt utnyttjande av laddstolpen. Det är naturligtvis inte förbjudet att bete sig så, men det skapar dålig stämning.Express Tesla skrev:Hej
Taxi blockerar inte supercharger jag hoppas att ni riktar istället på riktiga problem med supercharger i stockholm län supercharger i infra city täcker inte antal tesla bilar i stockholm län taxi rullar hela tiden självklart de ska ladda sina bilar när det behövs har ni tänkt vad ska ni göra när ny Tesla 3 landar i sverige( stockholm län ) det som behövs att Tesla satsar mera på flera supercharger i stockholm län .
vänligen till alla
Har man laddat upp till 80 % är det normalt hyfs att ge plats till andra vid köbildning, om man inte verkligen behöver de sista procenten för att ta sig dit man ska.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Taxi blockerar superchargers
Varför hör man aldrig den här diskussionen kring bensinmackar?EnTraktor skrev:För övrigt kan det kan gå snabbare att ladda dom sista procenten på en Chademo än på en SuperCharger.bylund skrev:Problemet, som jag ser det, är inte att taxi använder superladdarna. Problemet är att när det är kö har det hänt att taxiförare insisterar på att så kvar och ladda fullt, istället för att lämna plats. De sista procenten tar ju lång tid, så det är ett ineffektivt utnyttjande av laddstolpen. Det är naturligtvis inte förbjudet att bete sig så, men det skapar dålig stämning.Express Tesla skrev:Hej
Taxi blockerar inte supercharger jag hoppas att ni riktar istället på riktiga problem med supercharger i stockholm län supercharger i infra city täcker inte antal tesla bilar i stockholm län taxi rullar hela tiden självklart de ska ladda sina bilar när det behövs har ni tänkt vad ska ni göra när ny Tesla 3 landar i sverige( stockholm län ) det som behövs att Tesla satsar mera på flera supercharger i stockholm län .
vänligen till alla
Har man laddat upp till 80 % är det normalt hyfs att ge plats till andra vid köbildning, om man inte verkligen behöver de sista procenten för att ta sig dit man ska.
(Du tankar på fel sätt. Din sort ska inte tanka här utan där... etc... )
Känns märkligt att Tesla inte sätter upp ett par rejäla laddstationer á 40 laddare i Stockholmsområdet så är vi av med den här diskussionen.
Åtminstone om man tog så mycket betalt för laddningen att det bar sig ekonomiskt, så borde det vara ett enkelt beslut att bygga ut tills behovet för mättat.)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Taxi blockerar superchargers
Lika märkligt som att Audi, Ford och Citroen inte bygger egna bensinmackar. Tesla själva kan inte lösa laddningen för alla. Det har dom inga resurser till.pegs skrev:Känns märkligt att Tesla inte sätter upp ett par rejäla laddstationer á 40 laddare i Stockholmsområdet så är vi av med den här diskussionen.
Åtminstone om man tog så mycket betalt för laddningen att det bar sig ekonomiskt, så borde det vara ett enkelt beslut att bygga ut tills behovet för mättat.)
Tesla har byggt superchargernätverket för att möjliggöra långresor. Laddning i hemmet får man lösa själv, eller ta hjälp av lokala elbolaget, staden, kommunen eller bostadsrättsföreningen.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Taxi blockerar superchargers
Det gör de ju! Alltså tar betalt för laddningen!!pegs skrev:
Varför hör man aldrig den här diskussionen kring bensinmackar?
(Du tankar på fel sätt. Din sort ska inte tanka här utan där... etc... )
Känns märkligt att Tesla inte sätter upp ett par rejäla laddstationer á 40 laddare i Stockholmsområdet så är vi av med den här diskussionen.
Åtminstone om man tog så mycket betalt för laddningen att det bar sig ekonomiskt, så borde det vara ett enkelt beslut att bygga ut tills behovet för mättat.)
Jag har betalt 10 000.- x 2 = 20 000.- för våra 2 Teslor för utbyggnaden. Samt stoppat in ett förskott på 20 000.- för den elen som vi ev. kommer att ladda från dessa SuCs. Normal företagsekonomi med Teslas storlek ger att de betalar i runda slängar 50-70öre/kwh, vilket innebär att jag förskotterat ca 10 000 - 20 000 kwh = 5 - 10 000mil av laddning enbart från SuC...
Men håller helt med!! Sätt upp rejäla snabelanläggningar!
Man behöver inte heller ha full ström till alla, med den lastbalanseringen de har idag så hade man fått lite mindre kräm om alla 60st(lika bra o ta till rejält) snablarna var upptagna, men i normalfallet så hade alla fått full kräm.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Re: Taxi blockerar superchargers
I ett varuhus Teslamärkta laddplatser stod en 520d. Den tog upp de två platser som var lediga. Hur hanterar man detta?
Bryr sig lapplisorna om detta?
Bryr sig lapplisorna om detta?
Re: Taxi blockerar superchargers
di.se skriver att Tesla förbjuder superladdarna för kommersiellt bruk:
https://digital.di.se/artikel/tesla-for ... -att-ladda
https://digital.di.se/artikel/tesla-for ... -att-ladda
Model Y Vit Perfomance -22
Model X Blå Perfomance -19
Model S Vit P100D -17
Model X Blå Perfomance -19
Model S Vit P100D -17
Re: Taxi blockerar superchargers
Förbjuder? Det stämmer väl ej? Det är väl att dom inte längre får ladda gratis?Bogge skrev:di.se skriver att Tesla förbjuder superladdarna för kommersiellt bruk:
https://digital.di.se/artikel/tesla-for ... -att-ladda
Re: Taxi blockerar superchargers
Allt jag läst låter ju just som förbud från att ladda på Superchargers. Det var väl också det de ”erbjöd” Taxi som lösning på Arlanda.
Re: Taxi blockerar superchargers
Kan inte Tesla begränsa laddningen till typ en gång om dagen på samma SuC?
Re: Taxi blockerar superchargers
Fast det skulle inte vara så lyckat om man måste ta samma väg tillbaka som man kom på en längre t/r samma dag.
Bäst är ju om man betalar vad det kostar att driva och utveckla systemet, så det blir självbärande, och flaskhalsar kan byggas bort istället.
Bäst är ju om man betalar vad det kostar att driva och utveckla systemet, så det blir självbärande, och flaskhalsar kan byggas bort istället.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Taxi blockerar superchargers
Jo men om räckvidden är 30+ mil då kanske man klarar ToR utan att man behöver ladda på samma SuCbylund skrev:Fast det skulle inte vara så lyckat om man måste ta samma väg tillbaka som man kom på en längre t/r samma dag.
Bäst är ju om man betalar vad det kostar att driva och utveckla systemet, så det blir självbärande, och flaskhalsar kan byggas bort istället.
Re: Taxi blockerar superchargers
Absolut. Vid varje supercharger skulle Tesla kunna sätta upp några extra supercharger som kostar för de som inte orkar vänta.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Taxi blockerar superchargers
Bra detta . En gång om dagen gratis laddning vid samma SuC och senare betala. Kanske inte så dumt?MangeT skrev:Absolut. Vid varje supercharger skulle Tesla kunna sätta upp några extra supercharger som kostar för de som inte orkar vänta.
Re: Taxi blockerar superchargers
Jag tänkte mer att de kunde sätta upp extra laddare som det alltid kostar på för att slippa kö.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Taxi blockerar superchargers
Men ska Tesla sluta med Fri laddning med Tesla modell 2018 så kommer det ju inte bli värre, när betalning börjas kommer Tesla bygga flera SuC i städerna för alla vilket medför att detta problem kommer försvinna inom en 2-3 års period. Då det kanske finns 80% betalande Teslor och 500% mera laddare även inne i städerna.MangeT skrev:Jag tänkte mer att de kunde sätta upp extra laddare som det alltid kostar på för att slippa kö.
Re: Taxi blockerar superchargers
Varför krångla
Ta betalt när SuC inte används som tänkt ( långresa ) att ta betalt för andra laddning på samma suc samma dag blir lite dumt
Nu i lördags åkte jag till sthlm t/r från värnamo laddade både ödeshög och sille på väg upp och på väg ner började med full laddning hemifrån och laddade inget på destination i stockholm
Är det då rätt att jag betalar ?
Man kan nog inte säga att om man bara laddar på en och samma SuC då man kan pendla till jobbet och använda en SuC dagligen
Tror dock att det är ändå lätt för tesla att se vilka som bryter mot tanken med SuC
De har inte haft lagstöd att stänga av eller göra nåt mer än påpeka i ett mail att beteendet inte var omtyckt
Jag ser fram emot ett sundare SuC policy ( har inte personligen drabbats av varken taxi eller de som använder SuC som hemmaladdning )
Ta betalt när SuC inte används som tänkt ( långresa ) att ta betalt för andra laddning på samma suc samma dag blir lite dumt
Nu i lördags åkte jag till sthlm t/r från värnamo laddade både ödeshög och sille på väg upp och på väg ner började med full laddning hemifrån och laddade inget på destination i stockholm
Är det då rätt att jag betalar ?
Man kan nog inte säga att om man bara laddar på en och samma SuC då man kan pendla till jobbet och använda en SuC dagligen
Tror dock att det är ändå lätt för tesla att se vilka som bryter mot tanken med SuC
De har inte haft lagstöd att stänga av eller göra nåt mer än påpeka i ett mail att beteendet inte var omtyckt
Jag ser fram emot ett sundare SuC policy ( har inte personligen drabbats av varken taxi eller de som använder SuC som hemmaladdning )
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Taxi blockerar superchargers
En sak jag funderat på... Ska taxi inte alls kunna ladda på SuC nu? Detta tycker jag är lika konstigt som att de kunde ladda hur mycket de ville utan att betala.
Tesla borde ju hitta en lösning så att man kan använda Tesla som taxi och de kräver Suc såklart för annars står bilen stilla för länge. Arlanda laddaren är ju en lösning men de räcker ju för just rutter till Arlanda hur ska man göra med alla andra rutter en taxi kör och där man skulle kunna utnyttja de SuC nät som redan finns?
Tesla borde ju hitta en lösning så att man kan använda Tesla som taxi och de kräver Suc såklart för annars står bilen stilla för länge. Arlanda laddaren är ju en lösning men de räcker ju för just rutter till Arlanda hur ska man göra med alla andra rutter en taxi kör och där man skulle kunna utnyttja de SuC nät som redan finns?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Taxi blockerar superchargers
Alla andra rutter är långresa ? där borde även taxi få körachaffis75 skrev:En sak jag funderat på... Ska taxi inte alls kunna ladda på SuC nu? Detta tycker jag är lika konstigt som att de kunde ladda hur mycket de ville utan att betala.
Tesla borde ju hitta en lösning så att man kan använda Tesla som taxi och de kräver Suc såklart för annars står bilen stilla för länge. Arlanda laddaren är ju en lösning men de räcker ju för just rutter till Arlanda hur ska man göra med alla andra rutter en taxi kör och där man skulle kunna utnyttja de SuC nät som redan finns?
Säg att jag är politiker och kommer på visst behöver jag vara i riksdagen imorgon och tar en taxi från Sundsvall till Stockholm och det är en tesla visst ska denna taxi få lada hela vägen liksom förutsättning att komma fram
Väl imorgon är jag krasslig och det blir inget av det där mötet men tesla taxin körde sundsvall stockholm t/r och använde SuC
Däremot ska taxi som surrar i stockholm och sundsvall inte ladda på den lokala superchargern
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Taxi blockerar superchargers
Men varför vill du inte att taxi ska kunna använda Teslor? Ja jag håller med att vi vill inte de ska fylla varenda SuC med Taxi bilar så de blir kö men i övrigt finns de väl ingen nackdel att man kör Tesla som taxi. Jag tycker faktiskt att Tesla borde hjälpa Taxi bolagen som vill köra Tesla istället men de får självklart betala för sig de är inte rimligt att de får detta gratis. Kan man inte se att man bygger speciella Taxi laddare på vissa håll och på andra ställen där de inte fyller hela stationen så får de köra med vanliga SuC men sedan får de kanske alltid betala för sig... Säg att speciella taxi SuC har får de betala kanske 2 kr/kW men på de publika 3kr/kW, ja eller något åt de hållet.e5m1r skrev:Alla andra rutter är långresa ? där borde även taxi få körachaffis75 skrev:En sak jag funderat på... Ska taxi inte alls kunna ladda på SuC nu? Detta tycker jag är lika konstigt som att de kunde ladda hur mycket de ville utan att betala.
Tesla borde ju hitta en lösning så att man kan använda Tesla som taxi och de kräver Suc såklart för annars står bilen stilla för länge. Arlanda laddaren är ju en lösning men de räcker ju för just rutter till Arlanda hur ska man göra med alla andra rutter en taxi kör och där man skulle kunna utnyttja de SuC nät som redan finns?
Säg att jag är politiker och kommer på visst behöver jag vara i riksdagen imorgon och tar en taxi från Sundsvall till Stockholm och det är en tesla visst ska denna taxi få lada hela vägen liksom förutsättning att komma fram
Väl imorgon är jag krasslig och det blir inget av det där mötet men tesla taxin körde sundsvall stockholm t/r och använde SuC
Däremot ska taxi som surrar i stockholm och sundsvall inte ladda på den lokala superchargern
Som jag sa innan så är de inte rimligt att Taxi måste stå och ladda en massa timmar på dagen med sin 16 kw laddare...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Taxi blockerar superchargers
Du missupfattar mig ja jag vill det men inte krama om stolparna dagarna i ändachaffis75 skrev:Men varför vill du inte att taxi ska kunna använda Teslor? Ja jag håller med att vi vill inte de ska fylla varenda SuC med Taxi bilar så de blir kö men i övrigt finns de väl ingen nackdel att man kör Tesla som taxi. Jag tycker faktiskt att Tesla borde hjälpa Taxi bolagen som vill köra Tesla istället men de får självklart betala för sig de är inte rimligt att de får detta gratis. Kan man inte se att man bygger speciella Taxi laddare på vissa håll och på andra ställen där de inte fyller hela stationen så får de köra med vanliga SuC men sedan får de kanske alltid betala för sig... Säg att speciella taxi SuC har får de betala kanske 2 kr/kW men på de publika 3kr/kW, ja eller något åt de hållet.e5m1r skrev:Alla andra rutter är långresa ? där borde även taxi få körachaffis75 skrev:En sak jag funderat på... Ska taxi inte alls kunna ladda på SuC nu? Detta tycker jag är lika konstigt som att de kunde ladda hur mycket de ville utan att betala.
Tesla borde ju hitta en lösning så att man kan använda Tesla som taxi och de kräver Suc såklart för annars står bilen stilla för länge. Arlanda laddaren är ju en lösning men de räcker ju för just rutter till Arlanda hur ska man göra med alla andra rutter en taxi kör och där man skulle kunna utnyttja de SuC nät som redan finns?
Säg att jag är politiker och kommer på visst behöver jag vara i riksdagen imorgon och tar en taxi från Sundsvall till Stockholm och det är en tesla visst ska denna taxi få lada hela vägen liksom förutsättning att komma fram
Väl imorgon är jag krasslig och det blir inget av det där mötet men tesla taxin körde sundsvall stockholm t/r och använde SuC
Däremot ska taxi som surrar i stockholm och sundsvall inte ladda på den lokala superchargern
Som jag sa innan så är de inte rimligt att Taxi måste stå och ladda en massa timmar på dagen med sin 16 kw laddare...
Och just stockholm har fått en dedikerad SuC som de skulle betala för laddning med de vägrade ( även fast det blir 4ggr billigare att tanka tesla mot diesel ) tyvärr är förändringen nödvändig
Folk har stått i kö medan taxi toppade bilar och städade invändigt
Vägrar flytta på sig osv osv
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Taxi blockerar superchargers
OK.. sorry... bra att vi är övverrens att man måste göra de möjligt att köra Taxi Tesla.
Ja de där med att de inte flyttar på sig och står och städar mm är ett riktigt illa... Jag gillar inte att generalisera men de är väl kanske så att dessa chaufförer har en väldigt annorlunda inställning än många andra som äger sin Tesla samtidigt tror jag detta kanske plötsligt (tyvärr) kommer bland "vanliga" ägare så småningom efterhand som elbilar bli vanligare och billigare.
Ja de där med att de inte flyttar på sig och står och städar mm är ett riktigt illa... Jag gillar inte att generalisera men de är väl kanske så att dessa chaufförer har en väldigt annorlunda inställning än många andra som äger sin Tesla samtidigt tror jag detta kanske plötsligt (tyvärr) kommer bland "vanliga" ägare så småningom efterhand som elbilar bli vanligare och billigare.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Taxi blockerar superchargers
En del av problemet kan man faktiskt hålla tesla ansvarig förchaffis75 skrev:OK.. sorry... bra att vi är övverrens att man måste göra de möjligt att köra Taxi Tesla.
Ja de där med att de inte flyttar på sig och står och städar mm är ett riktigt illa... Jag gillar inte att generalisera men de är väl kanske så att dessa chaufförer har en väldigt annorlunda inställning än många andra som äger sin Tesla samtidigt tror jag detta kanske plötsligt (tyvärr) kommer bland "vanliga" ägare så småningom efterhand som elbilar bli vanligare och billigare.
Man har hör många ggr att de som bor i lgh utan möjlighet för laddning har säljaren sagt att det finns SuC nära
Kan nog tänka mig att man sålde SuC konceptet till taxi också men taxi behöver inte bete si som röv och ladda över 80% när det börjar bli kö
I och med att tesla tog tag i detta så här så är det större problem än UV
Tänker framför allt på uber nimber och andra motsvarigheter
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se