Taxi blockerar superchargers

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av LarsL »

Allt jag läst låter ju just som förbud från att ladda på Superchargers. Det var väl också det de ”erbjöd” Taxi som lösning på Arlanda.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av nek0 »

Kan inte Tesla begränsa laddningen till typ en gång om dagen på samma SuC?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av bylund »

Fast det skulle inte vara så lyckat om man måste ta samma väg tillbaka som man kom på en längre t/r samma dag.

Bäst är ju om man betalar vad det kostar att driva och utveckla systemet, så det blir självbärande, och flaskhalsar kan byggas bort istället.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av nek0 »

bylund skrev:
Fast det skulle inte vara så lyckat om man måste ta samma väg tillbaka som man kom på en längre t/r samma dag.

Bäst är ju om man betalar vad det kostar att driva och utveckla systemet, så det blir självbärande, och flaskhalsar kan byggas bort istället.
Jo men om räckvidden är 30+ mil då kanske man klarar ToR utan att man behöver ladda på samma SuC
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av MangeT »

Absolut. Vid varje supercharger skulle Tesla kunna sätta upp några extra supercharger som kostar för de som inte orkar vänta.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av nek0 »

MangeT skrev:
Absolut. Vid varje supercharger skulle Tesla kunna sätta upp några extra supercharger som kostar för de som inte orkar vänta.
Bra detta . En gång om dagen gratis laddning vid samma SuC och senare betala. Kanske inte så dumt?
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av MangeT »

Jag tänkte mer att de kunde sätta upp extra laddare som det alltid kostar på för att slippa kö.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Kulingen »

MangeT skrev:
Jag tänkte mer att de kunde sätta upp extra laddare som det alltid kostar på för att slippa kö.
Men ska Tesla sluta med Fri laddning med Tesla modell 2018 så kommer det ju inte bli värre, när betalning börjas kommer Tesla bygga flera SuC i städerna för alla vilket medför att detta problem kommer försvinna inom en 2-3 års period. Då det kanske finns 80% betalande Teslor och 500% mera laddare även inne i städerna.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av e5m1r »

Varför krångla
Ta betalt när SuC inte används som tänkt ( långresa ) att ta betalt för andra laddning på samma suc samma dag blir lite dumt
Nu i lördags åkte jag till sthlm t/r från värnamo laddade både ödeshög och sille på väg upp och på väg ner började med full laddning hemifrån och laddade inget på destination i stockholm
Är det då rätt att jag betalar ?
Man kan nog inte säga att om man bara laddar på en och samma SuC då man kan pendla till jobbet och använda en SuC dagligen
Tror dock att det är ändå lätt för tesla att se vilka som bryter mot tanken med SuC
De har inte haft lagstöd att stänga av eller göra nåt mer än påpeka i ett mail att beteendet inte var omtyckt
Jag ser fram emot ett sundare SuC policy ( har inte personligen drabbats av varken taxi eller de som använder SuC som hemmaladdning )
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4866
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av chaffis75 »

En sak jag funderat på... Ska taxi inte alls kunna ladda på SuC nu? Detta tycker jag är lika konstigt som att de kunde ladda hur mycket de ville utan att betala.
Tesla borde ju hitta en lösning så att man kan använda Tesla som taxi och de kräver Suc såklart för annars står bilen stilla för länge. Arlanda laddaren är ju en lösning men de räcker ju för just rutter till Arlanda hur ska man göra med alla andra rutter en taxi kör och där man skulle kunna utnyttja de SuC nät som redan finns?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av e5m1r »

chaffis75 skrev:
En sak jag funderat på... Ska taxi inte alls kunna ladda på SuC nu? Detta tycker jag är lika konstigt som att de kunde ladda hur mycket de ville utan att betala.
Tesla borde ju hitta en lösning så att man kan använda Tesla som taxi och de kräver Suc såklart för annars står bilen stilla för länge. Arlanda laddaren är ju en lösning men de räcker ju för just rutter till Arlanda hur ska man göra med alla andra rutter en taxi kör och där man skulle kunna utnyttja de SuC nät som redan finns?
Alla andra rutter är långresa ? där borde även taxi få köra
Säg att jag är politiker och kommer på visst behöver jag vara i riksdagen imorgon och tar en taxi från Sundsvall till Stockholm och det är en tesla visst ska denna taxi få lada hela vägen liksom förutsättning att komma fram
Väl imorgon är jag krasslig och det blir inget av det där mötet men tesla taxin körde sundsvall stockholm t/r och använde SuC
Däremot ska taxi som surrar i stockholm och sundsvall inte ladda på den lokala superchargern
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4866
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av chaffis75 »

e5m1r skrev:
chaffis75 skrev:
En sak jag funderat på... Ska taxi inte alls kunna ladda på SuC nu? Detta tycker jag är lika konstigt som att de kunde ladda hur mycket de ville utan att betala.
Tesla borde ju hitta en lösning så att man kan använda Tesla som taxi och de kräver Suc såklart för annars står bilen stilla för länge. Arlanda laddaren är ju en lösning men de räcker ju för just rutter till Arlanda hur ska man göra med alla andra rutter en taxi kör och där man skulle kunna utnyttja de SuC nät som redan finns?
Alla andra rutter är långresa ? där borde även taxi få köra
Säg att jag är politiker och kommer på visst behöver jag vara i riksdagen imorgon och tar en taxi från Sundsvall till Stockholm och det är en tesla visst ska denna taxi få lada hela vägen liksom förutsättning att komma fram
Väl imorgon är jag krasslig och det blir inget av det där mötet men tesla taxin körde sundsvall stockholm t/r och använde SuC
Däremot ska taxi som surrar i stockholm och sundsvall inte ladda på den lokala superchargern
Men varför vill du inte att taxi ska kunna använda Teslor? Ja jag håller med att vi vill inte de ska fylla varenda SuC med Taxi bilar så de blir kö men i övrigt finns de väl ingen nackdel att man kör Tesla som taxi. Jag tycker faktiskt att Tesla borde hjälpa Taxi bolagen som vill köra Tesla istället men de får självklart betala för sig de är inte rimligt att de får detta gratis. Kan man inte se att man bygger speciella Taxi laddare på vissa håll och på andra ställen där de inte fyller hela stationen så får de köra med vanliga SuC men sedan får de kanske alltid betala för sig... Säg att speciella taxi SuC har får de betala kanske 2 kr/kW men på de publika 3kr/kW, ja eller något åt de hållet.
Som jag sa innan så är de inte rimligt att Taxi måste stå och ladda en massa timmar på dagen med sin 16 kw laddare...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av e5m1r »

chaffis75 skrev:
e5m1r skrev:
chaffis75 skrev:
En sak jag funderat på... Ska taxi inte alls kunna ladda på SuC nu? Detta tycker jag är lika konstigt som att de kunde ladda hur mycket de ville utan att betala.
Tesla borde ju hitta en lösning så att man kan använda Tesla som taxi och de kräver Suc såklart för annars står bilen stilla för länge. Arlanda laddaren är ju en lösning men de räcker ju för just rutter till Arlanda hur ska man göra med alla andra rutter en taxi kör och där man skulle kunna utnyttja de SuC nät som redan finns?
Alla andra rutter är långresa ? där borde även taxi få köra
Säg att jag är politiker och kommer på visst behöver jag vara i riksdagen imorgon och tar en taxi från Sundsvall till Stockholm och det är en tesla visst ska denna taxi få lada hela vägen liksom förutsättning att komma fram
Väl imorgon är jag krasslig och det blir inget av det där mötet men tesla taxin körde sundsvall stockholm t/r och använde SuC
Däremot ska taxi som surrar i stockholm och sundsvall inte ladda på den lokala superchargern
Men varför vill du inte att taxi ska kunna använda Teslor? Ja jag håller med att vi vill inte de ska fylla varenda SuC med Taxi bilar så de blir kö men i övrigt finns de väl ingen nackdel att man kör Tesla som taxi. Jag tycker faktiskt att Tesla borde hjälpa Taxi bolagen som vill köra Tesla istället men de får självklart betala för sig de är inte rimligt att de får detta gratis. Kan man inte se att man bygger speciella Taxi laddare på vissa håll och på andra ställen där de inte fyller hela stationen så får de köra med vanliga SuC men sedan får de kanske alltid betala för sig... Säg att speciella taxi SuC har får de betala kanske 2 kr/kW men på de publika 3kr/kW, ja eller något åt de hållet.
Som jag sa innan så är de inte rimligt att Taxi måste stå och ladda en massa timmar på dagen med sin 16 kw laddare...
Du missupfattar mig ja jag vill det men inte krama om stolparna dagarna i ända
Och just stockholm har fått en dedikerad SuC som de skulle betala för laddning med de vägrade ( även fast det blir 4ggr billigare att tanka tesla mot diesel ) tyvärr är förändringen nödvändig
Folk har stått i kö medan taxi toppade bilar och städade invändigt Bild
Vägrar flytta på sig osv osv
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4866
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av chaffis75 »

OK.. sorry... bra att vi är övverrens att man måste göra de möjligt att köra Taxi Tesla.

Ja de där med att de inte flyttar på sig och står och städar mm är ett riktigt illa... Jag gillar inte att generalisera men de är väl kanske så att dessa chaufförer har en väldigt annorlunda inställning än många andra som äger sin Tesla samtidigt tror jag detta kanske plötsligt (tyvärr) kommer bland "vanliga" ägare så småningom efterhand som elbilar bli vanligare och billigare.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av e5m1r »

chaffis75 skrev:
OK.. sorry... bra att vi är övverrens att man måste göra de möjligt att köra Taxi Tesla.

Ja de där med att de inte flyttar på sig och står och städar mm är ett riktigt illa... Jag gillar inte att generalisera men de är väl kanske så att dessa chaufförer har en väldigt annorlunda inställning än många andra som äger sin Tesla samtidigt tror jag detta kanske plötsligt (tyvärr) kommer bland "vanliga" ägare så småningom efterhand som elbilar bli vanligare och billigare.
En del av problemet kan man faktiskt hålla tesla ansvarig för
Man har hör många ggr att de som bor i lgh utan möjlighet för laddning har säljaren sagt att det finns SuC nära
Kan nog tänka mig att man sålde SuC konceptet till taxi också men taxi behöver inte bete si som röv och ladda över 80% när det börjar bli kö
I och med att tesla tog tag i detta så här så är det större problem än UV :)
Tänker framför allt på uber nimber och andra motsvarigheter
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av joel80 »

Stora problemet verkar ju vara att dom har taskig laddkultur. Om man bara gör så att laddningen kostar rejält när dom laddar över 85% eller nått sånt. Svårt att få ordning på redan sålda men framöver borde man kunna införa nått sånt. Och med tanke på hur långt taxi körs per år så är nuvarande rätt snart borta ur taxiflottorna.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Remuz »

Jag fick köplats 4 vid infra nu. Två taxi i kö och massa taxi som laddar... Ska till Uppsala så jag behöver bara en skvätt
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Bjelke »

Undrar om taxiförare oxo sitter och svär när dom får stå och vänta på andra taxin som står och maxladdar supersegt (eller tom står kvar fast dom laddat klart)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Kulingen »

Remuz skrev:
Jag fick köplats 4 vid infra nu. Två taxi i kö och massa taxi som laddar... Ska till Uppsala så jag behöver bara en skvätt
Hur lång kö tror du att det är
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Remuz »

Det tog 42min innan jag fick en sladd. Eftersom jag fick dela med han som fick sladd innan mig så fick jag 35kW, men det redde ju sig med tiden
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10258
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Legato »

Remuz skrev:
Det tog 42min innan jag fick en sladd. Eftersom jag fick dela med han som fick sladd innan mig så fick jag 35kW, men det redde ju sig med tiden
Brrr... Tragiskt att de inte hittat lösning för Arlanda ännu. Ordentlig kapitalförsäkring samt tråkigt för alla icke-taxi som laddar vid UV.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av 12man »

Remuz skrev:
Det tog 42min innan jag fick en sladd. Eftersom jag fick dela med han som fick sladd innan mig så fick jag 35kW, men det redde ju sig med tiden
De finns en chademo vid ok Häggvik, varit gratis
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Remuz »

Seriöst?!

Kö = en taxi, en brittisk X, sedan jag. Vågar man åka till Uppsala med 12%?
919A9F40-C580-487B-BD2A-F81067533D52.jpeg
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Tars »

Remuz skrev:
Seriöst?!

Kö = en taxi, en brittisk X, sedan jag. Vågar man åka till Uppsala med 12%?
Det är på håret, men det skulle jag göra.
Stäng av allt som drar ström och åk i 80 km/h
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av lator »

Remuz skrev:
Seriöst?!

Kö = en taxi, en brittisk X, sedan jag. Vågar man åka till Uppsala med 12%?
Som någon skulle uttrycka sig: "Challenge accepted"! :mrgreen:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar