Taxi blockerar superchargers

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Remuz »

Jag fick lite chademo vid donken i Årsta så jag slipper infra. Skönt!
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Arild »

Soltesla skrev:
Får man ladda på Arlanda? Jag trodde att superchargerna där bara var till för Taxi.
Jag har kört in på SuC på Arlanda två ggr utan problem. Det brukar ta ca. 30 min. att hämta ankommande och då har jag fått lite extra i batteriet.

Bortsett från lite konstiga miner från de taxibilar som finns inne på taxi-området, var det inga problem att köra den långa vägen förbi deras stuga, runda den och hitta till Teslas laddstolpar längst in. Det är ca. 10 min promenad till ankomsthallen för terminal 5.

Är effekten begränsad till 60 kW? Tyckte det gick lite långsammare. :roll:
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Soltesla
Inlägg: 38
Blev medlem: 18 dec 2017 21:35

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Soltesla »

Tack för infon, det kan vara bra att veta! :D
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av tehjimos »

Arild skrev:
Soltesla skrev:
Får man ladda på Arlanda? Jag trodde att superchargerna där bara var till för Taxi.
Jag har kört in på SuC på Arlanda två ggr utan problem. Det brukar ta ca. 30 min. att hämta ankommande och då har jag fått lite extra i batteriet.

Bortsett från lite konstiga miner från de taxibilar som finns inne på taxi-området, var det inga problem att köra den långa vägen förbi deras stuga, runda den och hitta till Teslas laddstolpar längst in. Det är ca. 10 min promenad till ankomsthallen för terminal 5.

Är effekten begränsad till 60 kW? Tyckte det gick lite långsammare. :roll:
Jag laddade där för några månader sedan, då fick jag en varningstext som sa att det kommer bli konsekvenser om jag laddar här fler gånger osv.. :/
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10248
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Legato »

Arild skrev:


Är effekten begränsad till 60 kW? Tyckte det gick lite långsammare. :roll:
Det är väl Urban SUC på Arlanda? Dvs 72 kW dedikerat.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av jpetters »

Nja, de ser ju ut som vanliga SuC, Urban SuC ser ju rätt så annorlunda ut.
Så det kanske är ”Fastchargers”, dvs halvfart mot SuC. Samma som i Karlskrona.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Teslaspolen »

På tal om fast charger... Finns dessa någon annanstans alls? Har aldrig hört talas om några andra än just på det stället.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av jpetters »

Schiphol också för taxi, om jag minns rätt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10248
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Legato »

jpetters skrev:
Nja, de ser ju ut som vanliga SuC, Urban SuC ser ju rätt så annorlunda ut.
Så det kanske är ”Fastchargers”, dvs halvfart mot SuC. Samma som i Karlskrona.
Sant. Det stämmer att det är Fast Chargers (och ja, de finns även på Schiphol).

Men är det verkligen halvfart? Inte riktigt fattat om det är 60 kW dedikerat per stolpe eller om det delas på två. Är det 60 kW som delas så är det ju tom mindre än hälften av SUC... SUC har 135 kW eller 145 kW i Europa beroende på ålder (och kanske matning?).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Limokungen
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 nov 2014 10:01
Ort: Nykvarn

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Limokungen »

Hur svårt kan det vara?
Laddarna på Arlanda är tillför Taxi, punkt!

Det har varit ett jäkla gnäll på att taxi blokerat SuC i Bredden, men nu när taxii fått en egen laddstation på Arlanda så ska privatbilar ladda där ändå, trots att det finns SuC i Uppsala, Bredden och Enköping.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Tars »

Limokungen skrev:
Hur svårt kan det vara?
Laddarna på Arlanda är tillför Taxi, punkt!

Det har varit ett jäkla gnäll på att taxi blokerat SuC i Bredden, men nu när taxii fått en egen laddstation på Arlanda så ska privatbilar ladda där ändå, trots att det finns SuC i Uppsala, Bredden och Enköping.
Håller med. Det står TYDLIGT skyltat också så varför utmana ödet?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4335
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av dstr »

Tars skrev:
Limokungen skrev:
Hur svårt kan det vara?
Laddarna på Arlanda är tillför Taxi, punkt!

Det har varit ett jäkla gnäll på att taxi blokerat SuC i Bredden, men nu när taxii fått en egen laddstation på Arlanda så ska privatbilar ladda där ändå, trots att det finns SuC i Uppsala, Bredden och Enköping.
Håller med. Det står TYDLIGT skyltat också så varför utmana ödet?
Tränger sig i kön, står kvar efter full laddning, skräpar ner, hotar andra, paxar platser i kön till kollegor...

Om jag skulle hamna i samma sits som frågeställningen för två sidor sedan och Bredden är överfullt med Taxi så hade jag utan att tveka svängt in på Arlanda och knuffat i några mil.
Användarvisningsbild
Limokungen
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 nov 2014 10:01
Ort: Nykvarn

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Limokungen »

Gnäll då inte på att taxi laddar i Bredden då bara!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av OfarligTesla »

Limokungen skrev:
Hur svårt kan det vara?
Laddarna på Arlanda är tillför Taxi, punkt!

Det har varit ett jäkla gnäll på att taxi blokerat SuC i Bredden, men nu när taxii fått en egen laddstation på Arlanda så ska privatbilar ladda där ändå, trots att det finns SuC i Uppsala, Bredden och Enköping.
Folk vill ju ladda vid Arlanda för att taxi fortfarande blockerar vid Bredden. Ser inget konstigt med att om taxis använder Bredden som parkeringsplats så åker man till Arlanda, vill de inte att man laddar vid Arlanda kanske de inte skulle parkerat vid Bredden?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10248
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:
Limokungen skrev:
Hur svårt kan det vara?
Laddarna på Arlanda är tillför Taxi, punkt!

Det har varit ett jäkla gnäll på att taxi blokerat SuC i Bredden, men nu när taxii fått en egen laddstation på Arlanda så ska privatbilar ladda där ändå, trots att det finns SuC i Uppsala, Bredden och Enköping.
Folk vill ju ladda vid Arlanda för att taxi fortfarande blockerar vid Bredden. Ser inget konstigt med att om taxis använder Bredden som parkeringsplats så åker man till Arlanda, vill de inte att man laddar vid Arlanda kanske de inte skulle parkerat vid Bredden?
Fast "taxi" är ju inte en person. Laddar man på Arlanda så "straffar" man ju de taxi som ställt upp och skrivit på att de ej laddar vid Bredden. De som i så fall borde straffas är ju de vid Bredden och för dem är det ju snarare bättre om folk åker till Arlanda...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:
Fast "taxi" är ju inte en person. Laddar man på Arlanda så "straffar" man ju de taxi som ställt upp och skrivit på att de ej laddar vid Bredden. De som i så fall borde straffas är ju de vid Bredden och för dem är det ju snarare bättre om folk åker till Arlanda...
Fast det handlar inte om att straffa någon, det handlar om vad som tar kortast tid för oss andra, stå i kö i Bredden för att den agerar parkeringsplats eller åka vidare en mil och ta Arlanda. Har man laddning nog för att ta sig till Uppsala lär man ju göra det oavsett. Det är ju inte som att man vill ladda i Bredden ändå där man måste övervaka bilen so man inte får dörruppslag eller reper och sitta runt allt skräp taxichaufförerna slängt.

Jag längtar till den dag vi slipper taxichaufförerna som grupp, när självkörande bilar tagit över.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av PoloPrinsen »

Kanske lägligt att tesla bygger ut i motsvarande takt som belastningen på laddstationerna ökar. Sen vore det ju bra om flera kunde dela,på samma laddare snabbare, nu måste man vänta tills den bil som laddat klart är urkopplad och fysiskt bortflyttad innan man kan koppla in sig. Tesla har ju gjort drt halvdant allaredan med 2 sladdar per laddare som delar effekt i nuläget. Tänk om man hade 4 som delade laddare istället och systemet känner av vem som stått länge i onödan, vem som har låg laddnivå etc etc och fördela ut enligt smart mönster. Tex sk det kunna vara att max 2 taxibilar KAN få laddning samtidigt på denna 4-grupp. Då är alltid 2 platser lediga för icketaxi.

Taxi kan programmeras om så att de aldrig får mer än upp till tex 80% på dagens SuC, sen får de flytta på sig om de vill ha mer o då koppla in sig på ett annat uttag för att få toppladdat. Uttag som tesla måste stå för så att fortfarande fri laddning kan sägas gälla.


Bara för tesla att bestämma sig för en variant av nått slag o sen införa ev justeringar, och informera taxichaffisarna extra noga.

Tyvärr så tror jag att alla former av fysisk ändring kostar mer än vad det smakar (eg bedöms smaka) så förmodligen får folk lära sig att stå i kö och njut....acceptera det som ett problem som man få ta då o då.

Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av LarsL »

Alla skulle väl kunna vara begränsade till 80% på Superchargers? Det finns ju redan detta på vissa Chademoladdare, CLEVER.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av OfarligTesla »

PoloPrinsen skrev:
Kanske lägligt att tesla bygger ut i motsvarande takt som belastningen på laddstationerna ökar. Sen vore det ju bra om flera kunde dela,på samma laddare snabbare, nu måste man vänta tills den bil som laddat klart är urkopplad och fysiskt bortflyttad innan man kan koppla in sig. Tesla har ju gjort drt halvdant allaredan med 2 sladdar per laddare som delar effekt i nuläget. Tänk om man hade 4 som delade laddare istället och systemet känner av vem som stått länge i onödan, vem som har låg laddnivå etc etc och fördela ut enligt smart mönster. Tex sk det kunna vara att max 2 taxibilar KAN få laddning samtidigt på denna 4-grupp. Då är alltid 2 platser lediga för icketaxi.

Taxi kan programmeras om så att de aldrig får mer än upp till tex 80% på dagens SuC, sen får de flytta på sig om de vill ha mer o då koppla in sig på ett annat uttag för att få toppladdat. Uttag som tesla måste stå för så att fortfarande fri laddning kan sägas gälla.


Bara för tesla att bestämma sig för en variant av nått slag o sen införa ev justeringar, och informera taxichaffisarna extra noga.

Tyvärr så tror jag att alla former av fysisk ändring kostar mer än vad det smakar (eg bedöms smaka) så förmodligen får folk lära sig att stå i kö och njut....acceptera det som ett problem som man få ta då o då.

Mvh PP
Lättaste är nog bara att blockera taxis från laddare där de skapar problem, även om det inte kommer vara alla taxis som skapar problem så löser det iaf problemen. Hänvisa dem till Arlanda och blockera oss andra från den laddaren.
LarsL skrev:
Alla skulle väl kunna vara begränsade till 80% på Superchargers? Det finns ju redan detta på vissa Chademoladdare, CLEVER.
Skulle inte fungera då det ibland krävs mer än så för att ta sig till nästa supercharger.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Alla skulle väl kunna vara begränsade till 80% på Superchargers? Det finns ju redan detta på vissa Chademoladdare, CLEVER.
Möjligen om det finns destinationsladdare på samma plats. I utkanten av laddnätverket (och ibland annars) är det vara fint att kunna ladda fullt vid behov innan beger sig ut i tomrummet utanför.

Har man en gammal Model S 60 kan det också bli jobbigt att bara få ladda 80 %.

Men t ex vid Bredden finns det ju superladdare nära i nästan alla riktningar: Uppsala, Enköping, Sillekrog.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av bullen »

Att blockera taxi från en Suc är inte speciellt enkelt juridiskt. Dom har ju rätt till fri Suc precis som du och jag.
Visst gjordes det någon deal att dom kunde få tillträde till Arlanda mot att dom avsade sig tillträdet till Bredden? Något som väldigt få nappade på. Om det stämmer är det ju inte samma taxibilar som laddar på de bägge Suc. Lätt gjort att felaktigt klumpa ihop alla taxi som en homogen enhet.
Reservation för att jag minns fel dock.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10248
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:
Legato skrev:
Fast "taxi" är ju inte en person. Laddar man på Arlanda så "straffar" man ju de taxi som ställt upp och skrivit på att de ej laddar vid Bredden. De som i så fall borde straffas är ju de vid Bredden och för dem är det ju snarare bättre om folk åker till Arlanda...
Fast det handlar inte om att straffa någon, det handlar om vad som tar kortast tid för oss andra, stå i kö i Bredden för att den agerar parkeringsplats eller åka vidare en mil och ta Arlanda. Har man laddning nog för att ta sig till Uppsala lär man ju göra det oavsett. Det är ju inte som att man vill ladda i Bredden ändå där man måste övervaka bilen so man inte får dörruppslag eller reper och sitta runt allt skräp taxichaufförerna slängt.

Jag längtar till den dag vi slipper taxichaufförerna som grupp, när självkörande bilar tagit över.
Jag tycker också det finns gott om taxichaufförer som beter sig illa, men lösningen är ju aldrig att börja bete sig illa själv. Jag tror den lösning som finns, dvs att privatbilar laddar på Bredden och att taxi laddar på Arlanda är den klart bästa.

Det jag vänder mig emot är framförallt detta du skrev:
"vill de inte att man laddar vid Arlanda kanske de inte skulle parkerat vid Bredden?"

"De" har ju inget solidariskt ansvar för varandra, lika lite som jag tänker ta ansvar för om du laddar på Arlanda.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10248
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Legato »

bullen skrev:
...är det ju inte samma taxibilar som laddar på de bägge Suc. Lätt gjort att felaktigt klumpa ihop alla taxi som en homogen enhet.
Exakt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av LarsL »

OfarligTesla skrev:
LarsL skrev:
Alla skulle väl kunna vara begränsade till 80% på Superchargers? Det finns ju redan detta på vissa Chademoladdare, CLEVER.
Skulle inte fungera då det ibland krävs mer än så för att ta sig till nästa supercharger.
Då får du antingen byta Supercharger uttag och ställa dig i kön igen eller byta till en destinationsladdare. Tror CLEVER ligger på 90%, vilket också skulle funka.
Användarvisningsbild
Limokungen
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 nov 2014 10:01
Ort: Nykvarn

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Limokungen »

bullen skrev:
Att blockera taxi från en Suc är inte speciellt enkelt juridiskt. Dom har ju rätt till fri Suc precis som du och jag.
Visst gjordes det någon deal att dom kunde få tillträde till Arlanda mot att dom avsade sig tillträdet till Bredden? Något som väldigt få nappade på. Om det stämmer är det ju inte samma taxibilar som laddar på de bägge Suc. Lätt gjort att felaktigt klumpa ihop alla taxi som en homogen enhet.
Reservation för att jag minns fel dock.
Vi som skrivit på är förbjudna att ladda i Bredden, men endast där, vi får även betala för elen vid laddning på Arlanda.
Skriv svar