Taxi blockerar superchargers

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av OfarligTesla »

I så fall skall man nog göra så att det inte går att ladda alls om man inte betalar inom viss tid, lägg in att avgiften per min ökar om man regelbundet blockerar och problemet lär vara löst snabbt.

Bästa vore dock att tvinga dem till Arlanda så kan de bara blockera varandra.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av lator »

Tars skrev:
Remuz skrev:
Det finns suc vid SC, men på vardagar står det en miljon teslor ivägen där. Helger funkar det fint dock (oftast då jag åker norrut dessutom så då slipper man slåss med taxi).
De är enbart för SC.
Och de laddar bara 50 kW/h.
Antar att du menar 50 kWh/h... :mrgreen:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Tars »

lator skrev:
Tars skrev:
Remuz skrev:
Det finns suc vid SC, men på vardagar står det en miljon teslor ivägen där. Helger funkar det fint dock (oftast då jag åker norrut dessutom så då slipper man slåss med taxi).
De är enbart för SC.
Och de laddar bara 50 kW/h.
Antar att du menar 50 kWh/h... :mrgreen:
Är du säker? Jag vet ej om det är rätt. Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av chaffis75 »

Legato skrev:
Tars skrev:
OfarligTesla skrev:
Remuz skrev:
Köade 18min och laddar nu 108kW eftersom taxi bredvid är typ smällfull?
Har behövt stanna till i Bredden några gånger på sistone och varje gång har jag kommit dit när 1-3 taxis står där, de står i 9 fall av 10 kvar efter jag hunnit dra upp min bil till 80-90% och lämnar för att jag ser att det kommer någon och det är fullt. Sist var det en X taxi som backat in till stolpen bredvid "släpvagnsplatsen" och skall precis plugga in när någon kör iväg från släpvagnsplatsen, då kör X taxin ut och trixar till en vändning bland alla som skall in till MAX (dvs han var mycket i vägen) bara för att byta plats till släpvagnsplatsen. Idioti på hög nivå.

Tesla måste få bukt med det här problemet med taxibilar på den laddaren, de visar ju lika mycket hänsyn vid laddaren som de gör i trafiken. Vågar för övrigt knappt lämna bilen när jag står bredvid en av dem då man annars lär komma tillbaka med ett fint dörruppslag eller liknande.
Anser att Tesla bör lägga in en begränsning på vad som går att ladda. Tex, lägg in en maxgräns på 20 kW/h tills dess att de har betalt sina avgifter.
Missköter man sig så ska det även straffa sig.
Håller helt med!
Kanske inte så bra för då står de där ännu längre. Bättre är väl att man måste betala inom en månad och gör man inte de så stängs SuC ner tills man betalt.
Självklart massor av mail och varning i displayen efterhand som man närmar sig avstängning.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Legato »

chaffis75 skrev:
Legato skrev:
Tars skrev:
OfarligTesla skrev:
Remuz skrev:
Köade 18min och laddar nu 108kW eftersom taxi bredvid är typ smällfull?
Har behövt stanna till i Bredden några gånger på sistone och varje gång har jag kommit dit när 1-3 taxis står där, de står i 9 fall av 10 kvar efter jag hunnit dra upp min bil till 80-90% och lämnar för att jag ser att det kommer någon och det är fullt. Sist var det en X taxi som backat in till stolpen bredvid "släpvagnsplatsen" och skall precis plugga in när någon kör iväg från släpvagnsplatsen, då kör X taxin ut och trixar till en vändning bland alla som skall in till MAX (dvs han var mycket i vägen) bara för att byta plats till släpvagnsplatsen. Idioti på hög nivå.

Tesla måste få bukt med det här problemet med taxibilar på den laddaren, de visar ju lika mycket hänsyn vid laddaren som de gör i trafiken. Vågar för övrigt knappt lämna bilen när jag står bredvid en av dem då man annars lär komma tillbaka med ett fint dörruppslag eller liknande.
Anser att Tesla bör lägga in en begränsning på vad som går att ladda. Tex, lägg in en maxgräns på 20 kW/h tills dess att de har betalt sina avgifter.
Missköter man sig så ska det även straffa sig.
Håller helt med!
Kanske inte så bra för då står de där ännu längre. Bättre är väl att man måste betala inom en månad och gör man inte de så stängs SuC ner tills man betalt.
Självklart massor av mail och varning i displayen efterhand som man närmar sig avstängning.
Helt sysslolösa är de ju inte så tror hård begränsning funkar bra också. Men bästa vore nog att kombinera era förslag... Efter 30 dagar får de 20 kW. Efter 90 dagar blir de avstängda.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Remuz »

Är inte bästa lösningen bara fler stolpar och laddare?
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av bylund »

Svenssons skrev:
Som de inte betalar och sedan säljer de bilen och nästa ägare får reda på av Tesla att det finns tiotusentals kronor i obetalda avgifter....
Varför skulle Tesla berätta för den nya ägaren att en tidigare ägare är skyldig dem pengar?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Svenssons skrev:
Som de inte betalar och sedan säljer de bilen och nästa ägare får reda på av Tesla att det finns tiotusentals kronor i obetalda avgifter....
Varför skulle Tesla berätta för den nya ägaren att en tidigare ägare är skyldig dem pengar?
Tesla krävde först pengarna från den nya ägaren. Vet inte vad som hände med det sedan, Tesla kan ju knappast räkna med att få in pengar från ny ägare men antar att de inte kollade på vem som ägde bilen när avgifterna ackumulerades och vem som sedan ägde bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av bylund »

Aha, det har faktiskt hänt. Jag trodde det handlade om ett tänkbart scenario.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av PoloPrinsen »

Hur många är det av er här inne på forumet som blivit fördröjda pga att en taxi (eller flera) står och laddar på SuC onödigt länge?

Följdfråga blir såklart, hur många av er har aktivt försökt få en taxichaffis att ge bort/upp sin plats genom att påpeka att bilen är fulladdad eller iaf nästan full, och det på ett vänligt sätt?

Hur många har försökt att ringa ut en taxi? Just det borde vara det snabbaste och enklaste sättet att friktionsfritt skapa ledig laddplats. Eller är alla taxichafförer alltid på långlunch när de står och laddar?

Om jag hade haft inkomst nog och därmed haft råd mes en Tesla så hade jag förmodligen funnit ett visst nöjje i att efter att ha sett att alla laddplatser är upptagna, främst av långladdande taxisar... ja då hade jag ställt Teslan nära laddplatserna, gått bort en bit t och sen ringt in en teslataxi till nått lämpligt, tex maxrestaurangen(?) 150 meter bort från SuCerna. Sen hade jag åkt taci tillbaka till min bil och under tiden i bilen förklarat att jag är på resande fot, har behov av laddning och nu när du (taxichaffisen) ändå är ute så kan du väl vänta på en vanlig p-ruta, eĺler om laddning måste fortsätta, välj en långsammare laddningsplats. (Som jag regan kollat ut var den närmsta finns åt honom och visar irl eller på gpsen.

Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Remuz »

Jag har testat både med och utan framgång att be om plats. Efter de mindre framgångsrika försöken så har jag snarare gett upp och har varken tid eller ork att uppfostra taxiförare i laddvett. Behöver trafikvett också tyvärr
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
wLn
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 11 jun 2018 19:48

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av wLn »

3/6 platser vid SuC Sollentuna blockerad av Taxi och en på kö. Irriterande att man bara får det som är över kraftmäasigt när de har sin egna SuC på Arlanda.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Remuz »

Upp teslor ut i alla stater
Som sucens boja lagt upp på
Det dånar ut ur Elons krater
Taxi mååååste sluta fylla på

Upp till kamp emot taxi
Detta snåla sega smuts
Nej tanka strömmen på (Ica) Maxi
Försvinn från bredden på studs!

Melodi: Internationalen
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Legato »

Idag stod det en taxi och "dyr-betal-laddade" på vår lokala Chademo här på Tyresö. Det ni ;)

Jag fortsätter att vara motvals och tycker Tesla-taxi är det finaste som finns och att de är mycket viktigare för omställningen än oss "privatister" som kör mycket mindre. Tråkigt dock att så många av dem har så dålig "laddmoral" bara.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Mickep »

Det var en taxi
Dess märke var en tesla
Laddade på skoj

Det var inte bra
Då andra fick vänta där
alla var sura

folk blev mer arga
"måste de ladda här nu"
"måste få ett slut"

Hämnder planeras
lurar bort dem med i-fån
körning beställes

arlanda flygplats
ny laddstation bygges där
Var inte gratis

dåliga villkor
taxi skulle inte ens
ladda där de vill

taxin fortsätter
låtsas som om inget hänt
stilla faller regn

det blir fler taxir
de bryr sig inte om kön
tesla får kritik

- "vi är ägare,
borde ha samma rätt här"
- "Ni är företag"

Ingen betalar
Vill ändå inte vänta
Gul skylt är dåligt

model 3 kommer
enda som gör rätt för sig
fyller laddplatser
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Remuz »

Ångesten har börjat växa, imorgon vid 10.30 ungefär behöver jag ladda vid infra. Har 24% nu, lär vara 22% vid avfärd. Det visar 0% i abrp vid ankomst till Uppsala, känns lite väl tajt även för mig. Ska jag räkna med en halvtimme kö? Ska vara framme 12, så jag har tid med lite kö.
..
P85D svart/svart med gratis SuC
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av +46 »

Remuz skrev:
Ångesten har börjat växa, imorgon vid 10.30 ungefär behöver jag ladda vid infra. Har 24% nu, lär vara 22% vid avfärd. Det visar 0% i abrp vid ankomst till Uppsala, känns lite väl tajt även för mig. Ska jag räkna med en halvtimme kö? Ska vara framme 12, så jag har tid med lite kö.
..
Varför laddar du inte hemma? Måste väl vara bekvämare och mer tidsbesparande?
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Remuz »

+46 skrev:
Remuz skrev:
Ångesten har börjat växa, imorgon vid 10.30 ungefär behöver jag ladda vid infra. Har 24% nu, lär vara 22% vid avfärd. Det visar 0% i abrp vid ankomst till Uppsala, känns lite väl tajt även för mig. Ska jag räkna med en halvtimme kö? Ska vara framme 12, så jag har tid med lite kö.
..
Varför laddar du inte hemma? Måste väl vara bekvämare och mer tidsbesparande?
Om man bortser från att jag blockerar 5 grannar och en väg så är det smidigt :) Jag har dock fått ett erbjudande om att få en laddstolpe på en av våra gästparkeringar och få stå där max 2h per dag. Problem är bara att BRF vill ha 3000kr/mån för det och på gatan är det gratis.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av dstr »

Remuz skrev:
Ångesten har börjat växa, imorgon vid 10.30 ungefär behöver jag ladda vid infra. Har 24% nu, lär vara 22% vid avfärd. Det visar 0% i abrp vid ankomst till Uppsala, känns lite väl tajt även för mig. Ska jag räkna med en halvtimme kö? Ska vara framme 12, så jag har tid med lite kö.
..
Sätt farthållaren på 90km/h så är det lugnt.

edit: är det fullt i Infra city så kan du alltid stanna till på Arlanda en liten stund. :)
Soltesla
Inlägg: 38
Blev medlem: 18 dec 2017 21:35

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Soltesla »

Får man ladda på Arlanda? Jag trodde att superchargerna där bara var till för Taxi.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Remuz »

Jag fick lite chademo vid donken i Årsta så jag slipper infra. Skönt!
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Arild »

Soltesla skrev:
Får man ladda på Arlanda? Jag trodde att superchargerna där bara var till för Taxi.
Jag har kört in på SuC på Arlanda två ggr utan problem. Det brukar ta ca. 30 min. att hämta ankommande och då har jag fått lite extra i batteriet.

Bortsett från lite konstiga miner från de taxibilar som finns inne på taxi-området, var det inga problem att köra den långa vägen förbi deras stuga, runda den och hitta till Teslas laddstolpar längst in. Det är ca. 10 min promenad till ankomsthallen för terminal 5.

Är effekten begränsad till 60 kW? Tyckte det gick lite långsammare. :roll:
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Soltesla
Inlägg: 38
Blev medlem: 18 dec 2017 21:35

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Soltesla »

Tack för infon, det kan vara bra att veta! :D
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av tehjimos »

Arild skrev:
Soltesla skrev:
Får man ladda på Arlanda? Jag trodde att superchargerna där bara var till för Taxi.
Jag har kört in på SuC på Arlanda två ggr utan problem. Det brukar ta ca. 30 min. att hämta ankommande och då har jag fått lite extra i batteriet.

Bortsett från lite konstiga miner från de taxibilar som finns inne på taxi-området, var det inga problem att köra den långa vägen förbi deras stuga, runda den och hitta till Teslas laddstolpar längst in. Det är ca. 10 min promenad till ankomsthallen för terminal 5.

Är effekten begränsad till 60 kW? Tyckte det gick lite långsammare. :roll:
Jag laddade där för några månader sedan, då fick jag en varningstext som sa att det kommer bli konsekvenser om jag laddar här fler gånger osv.. :/
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Legato »

Arild skrev:


Är effekten begränsad till 60 kW? Tyckte det gick lite långsammare. :roll:
Det är väl Urban SUC på Arlanda? Dvs 72 kW dedikerat.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar