Säkert många som redan har gjort samma erfarenheter, men har senaste veckorna kört runt en del både längs SC och utanför i Danmark och Tyskland. Den SC som gett mest huvudbry och funderingar kring hur Tesla tänkte är Nørre Alslev i Danmark strax norr om Rødby. Det finns ingen mack, bara en restaurang/café vid nåt slags truck stop en bit från motorvägen. Vi kom dit vid 13-tiden och behövde ladda i 25 min enligt navigatorn. In på restaurangen och kollar igenom menyn. Beställer en hamburgare, en tonfiskmacka och två portioner pannkakor till barnen. Den trötta och språkoerfarne tjejen som jobbar där ser ut som jag beställt mat till två fotbollslag och ojar sig över att det kommer ta tid, minst 25min. Jaha, ok säger jag, det funkar, blir lite extra laddning då. Ingen annan i restaurangen, så inte direkt kö. Efter 25 min frågar jag hur det går i köket. Hon klagar på att det kom två kunder till EFTER oss och då tar det 10min extra för OSS! Jaha, inte mycket att göra åt. Men började bli riktigt hungrig. Efter 50min hade vi 100% laddning och äntligen mat på bordet. Inget fel på maten, faktiskt jättegott, men hallå! 50min och två andra gäster! Det jag inte förstår är hur länge detta ställe kommer klara att hålla affärerna gående? Förutom Teslaägare var det bara östeuropeiska lastbilschaufförer vid denna "rastplats". Och de östeuropeiska chaufförerna lägger knappast en halv månadslön på en lunch. Det kommer inte finns nånting för laddande Teslafolk när detta ställe kursar (och det tror jag tyvärr det kommer göra om det fortsätter som det är idag)
Middelfart vid lilla bält (?) i Danmark hade en märklig placering där man var tvungen att gå över en stor gräsplan (fotbollsplan?) och en bra bit bort i mörkret för att komma till en McDonalds.
Riktigt bra var "bonusladdarna" vid Service center CPH. Dom finns inte med i navigatorn, men hade läst här på forumet att de finns och mycket riktigt så är två st placerade utanför staketet, så man kan ladda när man önskar. För oss kändes det skönt att få lite kraft i ett ganska tomt batteri innan vi parkerade bilen på CPH-parkering 1 vecka. (Tappade dock bara ca 35km på en vecka)
Norra Tyskland är ganska tomt på laddare om man kör i väst-östlig korridor. Som tur var fanns en gratis Chademo i Lübeck, den funkade fint och levererade 44kW.
Trodde jag skulle få lite destination charging i Eckernförde i Tyskland. Hade tagit reda på att det skulle finnas en typ 2 med 11kW hos en elektrikerfirma, som dessutom skulle vara gratis. Visade sig att den bara gav 3,6kW och dom ville ha 2€ per timme betalt. Crappy. Blev ett extra stopp på SC Busdorf för att fylla upp när vi lämnade staden (onödig omväg).
Bästa Supercharger-platsen hittills
Moderator: Redaktion
Re: Bästa Supercharger-platsen hittills
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Bästa Supercharger-platsen hittills
Vill påminna om tråden när vi försöker optimera reseupplevelsen genom Europa.bylund skrev:Den finns på tyska i alla fall:gellerstam skrev:Ngn kommer hugga på denna idé. Se bara hur det gick med super charger challange. Gissar att några kommer beställa domän och koda i helgen. Räkna med en v1.0 på torsdag.HelectriC skrev:På engelska förslagsvis, så kan Teslaförare från hela Europa komma med förslag där de kanske färdas oftare. Sprids på de olika forumen, så kommer nog sidan att växa snabbt!Andreasson skrev:Guide de SuC...
Är inte det en utmärkt ide?? Trevliga Superchargers kan ju avgöra vägval, i synnerhet nere i Europa.
Där kan vi skriva ut vad som finns i närheten av mat, shopping m.m.. Infoga bilder skriva kommentarer o.d.
Vi har väl en hel hoper hemsidessnickrare som kan hjälpa till med en sådan sak!?!
Vad tror ni?
http://supercharge-me.de/
Dissade först tyska länken men läser man delpoängen och antal betyg så förstår man bättre. Hittade ett språkval längst ner om Tyskan är för svår. Välj lämpligen Engelska om det duger. Översättningen till Svenska var för dålig.
För den tyska tråden konstaterar jag att om äta mm saknas och det inte ges betyg så blir medelbetyget lite för högt.
Se får gärna fler lägga in tipps i denna tråd.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Bästa Supercharger-platsen hittills
Finns ju det där gamla tipset om golfklubbsrestauranger men det funkar ju inte lika bra med Tesla som med en vanlig bil.bat skrev:Jag gillar verkligen Toftaholm och är evigt trött på alla snabbmatsställen längs motorvägarna. Men jag kan hålla med, Toftaholm är mer en typisk Destination Charger och SC laddarna borde hamnat vid Ljungbystopp, Laganland eller vid Max söder om Värnamo.
Vi äter alltid på Max/McDonalds när vi åker långt. Dels för att man vet vad man får och så äter vår son utan knot. Vilket han inte gör så ofta. Det ska gudarna veta. Dessutom kan han leka av sig den värsta överskottsenergin.
De här klassiska "fläsknoisette med bea"-vägkrogarna är sunkigare och säkert mer onyttiga. Och på vissa Rasta-krogar har maten varit näst intill oätlig. Så hamburgerställena är ett säkert kort. Dock äter vi nästan aldrig det till vardags.
Re: Bästa Supercharger-platsen hittills
Laddade idag på SuC Aksdal mellan Stavanger och Bergen. Har laddat här många gånger förr men har aldrig haft behov för att bada förr döm av vår förvåning när vi ca 200m från SuC hittar en fantastisk badvik och t.o.m en ramp ner i vattnet (hur ofta finns det?). Passade utmärkt att bada under tiden bilen laddade och vattnet var en bra bit över 20grader, inte ens köldchock första sekunderna, som ju annars är standard
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Bästa Supercharger-platsen hittills
Shit va najs! och typ i cykel-mecka-området oxo
I år ser det ju betydligt bättre ut för cykling i Norge oxo så.... vi planerar lite för det just nu iaf
I år ser det ju betydligt bättre ut för cykling i Norge oxo så.... vi planerar lite för det just nu iaf
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Bästa Supercharger-platsen hittills
Är det därför som dim har en rampBjelke skrev:Shit va najs! och typ i cykel-mecka-området oxo
I år ser det ju betydligt bättre ut för cykling i Norge oxo så.... vi planerar lite för det just nu iaf
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Bästa Supercharger-platsen hittills
ja fan va smartPontus skrev:Är det därför som dim har en rampBjelke skrev:Shit va najs! och typ i cykel-mecka-området oxo
I år ser det ju betydligt bättre ut för cykling i Norge oxo så.... vi planerar lite för det just nu iaf
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19