Bästa Supercharger-platsen hittills

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Bästa Supercharger-platsen hittills

Inlägg av Svenssons »

kangru skrev:

Jag vet att Tesla har varit i kontakt med Statens Fastighetsverk för att kunna sätt SuC på tex Brahehus och andra ställen som är 'på vägen' och har något kul att se. Tyvärr har SFV sagt nej med hänvisning till att dem inte kan stödja ett enskilt bilmärke med mark mm för laddare. Jag frågade min kontakt på SFV om det skulle vara ok att bygga generella laddare som även hade Tesla support och då indikerade han att det skulle nog funka men att Tesla inte hade visat något sådant intresse.
Bredvid nya SuperChargern i Kalmar kommer det finnas en eller ett par snabbladdare för alla bilmärken som drivs av Clever/Kalmar Energi. Marken är kommunal och Tesla har tomträttsavtal med kommunen för platsen där SuC är.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bästa Supercharger-platsen hittills

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
kangru skrev:

Jag vet att Tesla har varit i kontakt med Statens Fastighetsverk för att kunna sätt SuC på tex Brahehus och andra ställen som är 'på vägen' och har något kul att se. Tyvärr har SFV sagt nej med hänvisning till att dem inte kan stödja ett enskilt bilmärke med mark mm för laddare. Jag frågade min kontakt på SFV om det skulle vara ok att bygga generella laddare som även hade Tesla support och då indikerade han att det skulle nog funka men att Tesla inte hade visat något sådant intresse.
Bredvid nya SuperChargern i Kalmar kommer det finnas en eller ett par snabbladdare för alla bilmärken som drivs av Clever/Kalmar Energi. Marken är kommunal och Tesla har tomträttsavtal med kommunen för platsen där SuC är.
Bra gjort av Kalmar kommun!

Det är så kommuner/statligverksamheter ska agera ge möjlighet till Tesla men också en konkurrent. Ungefär på det sättet det gick till på DDR tiden när det skulle finnas en ICA och ett Konsum för att ge sken av konkurrens :) (Nu förtiden finns bara ICA om ens det...)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Bästa Supercharger-platsen hittills

Inlägg av Mickep »

Andreasson skrev:
Guide de SuC...

Är inte det en utmärkt ide?? Trevliga Superchargers kan ju avgöra vägval, i synnerhet nere i Europa.
Där kan vi skriva ut vad som finns i närheten av mat, shopping m.m.. Infoga bilder skriva kommentarer o.d.

Vi har väl en hel hoper hemsidessnickrare som kan hjälpa till med en sådan sak!?!
Vad tror ni?
Idén är väldigt bra, inte bara för SuC utan även för destinationsladdare och andra märken.
Det gäller bara att komma på ett smart system och kriterier för betyg. Kringaktiviteter kommer nog bli en viktig del då det inte är så kul att uggla på någon plats.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Bästa Supercharger-platsen hittills

Inlägg av danni »

kangru skrev:
Jag vet att Tesla har varit i kontakt med Statens Fastighetsverk för att kunna sätt SuC på tex Brahehus och andra ställen som är 'på vägen' och har något kul att se. Tyvärr har SFV sagt nej med hänvisning till att dem inte kan stödja ett enskilt bilmärke med mark mm för laddare. Jag frågade min kontakt på SFV om det skulle vara ok att bygga generella laddare som även hade Tesla support och då indikerade han att det skulle nog funka men att Tesla inte hade visat något sådant intresse.
Men alltså... Tänkte man lägga det vid själva ruinen då, eller varför ska man ha deras tillstånd? Det hade väl funkat bra att lägga laddarna vid Preem-macken på andra sidan vägen, och så kan de som vill se själva ruinen bara strosa över?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Bästa Supercharger-platsen hittills

Inlägg av jonas »

Även jag fick uppleva en av de bästa med tjerna fyra även om bara tre var med på bild. Kroatien Senj Bild
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Mgyllestad
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 31 maj 2015 13:45
Ort: Kungälv

Bästa Supercharger-platsen hittills

Inlägg av Mgyllestad »

Har upplevt att Novotel i Frankrike har anammat detta med Tesla. Har nu provat två hotell, ok inte bästa klassen på dom, där det är väldigt enkelt att komma med bil. De har även Supercharger på området :-) Idag använder vi en helt nyöppnad i Rouen. Alla platser är inte ens uppackade.Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Bästa Supercharger-platsen hittills

Inlägg av bylund »

gellerstam skrev:
HelectriC skrev:
Andreasson skrev:
Guide de SuC...

Är inte det en utmärkt ide?? Trevliga Superchargers kan ju avgöra vägval, i synnerhet nere i Europa.
Där kan vi skriva ut vad som finns i närheten av mat, shopping m.m.. Infoga bilder skriva kommentarer o.d.

Vi har väl en hel hoper hemsidessnickrare som kan hjälpa till med en sådan sak!?!
Vad tror ni?
På engelska förslagsvis, så kan Teslaförare från hela Europa komma med förslag där de kanske färdas oftare. Sprids på de olika forumen, så kommer nog sidan att växa snabbt!
Ngn kommer hugga på denna idé. Se bara hur det gick med super charger challange. Gissar att några kommer beställa domän och koda i helgen. Räkna med en v1.0 på torsdag.
Den finns på tyska i alla fall:
http://supercharge-me.de/
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: Bästa Supercharger-platsen hittills

Inlägg av Oppfinnarn »

bylund skrev:
gellerstam skrev:
HelectriC skrev:
Andreasson skrev:
Guide de SuC...

Är inte det en utmärkt ide?? Trevliga Superchargers kan ju avgöra vägval, i synnerhet nere i Europa.
Där kan vi skriva ut vad som finns i närheten av mat, shopping m.m.. Infoga bilder skriva kommentarer o.d.

Vi har väl en hel hoper hemsidessnickrare som kan hjälpa till med en sådan sak!?!
Vad tror ni?
På engelska förslagsvis, så kan Teslaförare från hela Europa komma med förslag där de kanske färdas oftare. Sprids på de olika forumen, så kommer nog sidan att växa snabbt!
Ngn kommer hugga på denna idé. Se bara hur det gick med super charger challange. Gissar att några kommer beställa domän och koda i helgen. Räkna med en v1.0 på torsdag.
Den finns på tyska i alla fall:
http://supercharge-me.de/
Bylund du är en klippa! Du har alla länkar till intressanta saker. Plugsurfing som du nämnde i en annan tråd (en RFID tag till "alla" olika laddare (dock mest i Tyskland/Holland) och så denna länk med "guide de SuC"!. Vi borde ha all sådan information samlad på något sätt på forumet.
#BylundIsTheKingOfTeslaKnowledge 8-)
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: Bästa Supercharger-platsen hittills

Inlägg av Oppfinnarn »

... och så en annan sak. Många ojar sig över Toftaholms priser på mat samtidigt som man köpt sig en Tesla för 1000000 kr :o .... Visst 225 kr för en frukost är inte som en ägg och bacon på Donken, men hur många käkar frukost varje dag på på Toftaholm (och skulle du göra det så garanterar jag att du får rabatt :-) ). Tycker Toftaholm är ett utmärkt rastställe där man får lite mer än bara "sunkmat".

#OmManSkallVaraFinFårManLidaPin .....
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
alset srotom
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 feb 2015 20:32

Re: Bästa Supercharger-platsen hittills

Inlägg av alset srotom »

Oppfinnarn skrev:
bylund skrev:
gellerstam skrev:
HelectriC skrev:
Andreasson skrev:
Guide de SuC...

Är inte det en utmärkt ide?? Trevliga Superchargers kan ju avgöra vägval, i synnerhet nere i Europa.
Där kan vi skriva ut vad som finns i närheten av mat, shopping m.m.. Infoga bilder skriva kommentarer o.d.

Vi har väl en hel hoper hemsidessnickrare som kan hjälpa till med en sådan sak!?!
Vad tror ni?
På engelska förslagsvis, så kan Teslaförare från hela Europa komma med förslag där de kanske färdas oftare. Sprids på de olika forumen, så kommer nog sidan att växa snabbt!
Ngn kommer hugga på denna idé. Se bara hur det gick med super charger challange. Gissar att några kommer beställa domän och koda i helgen. Räkna med en v1.0 på torsdag.
Den finns på tyska i alla fall:
http://supercharge-me.de/
Bylund du är en klippa! Du har alla länkar till intressanta saker. Plugsurfing som du nämnde i en annan tråd (en RFID tag till "alla" olika laddare (dock mest i Tyskland/Holland) och så denna länk med "guide de SuC"!. Vi borde ha all sådan information samlad på något sätt på forumet.
#BylundIsTheKingOfTeslaKnowledge 8-)
+1

Ja en tråd med samlad app och länklista!
Som gärna får göras sticky.
Vill du ha 8000:- rabatt vid köp av Model S & X skicka PM!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Bästa Supercharger-platsen hittills

Inlägg av HelectriC »

Säkert många som redan har gjort samma erfarenheter, men har senaste veckorna kört runt en del både längs SC och utanför i Danmark och Tyskland. Den SC som gett mest huvudbry och funderingar kring hur Tesla tänkte är Nørre Alslev i Danmark strax norr om Rødby. Det finns ingen mack, bara en restaurang/café vid nåt slags truck stop en bit från motorvägen. Vi kom dit vid 13-tiden och behövde ladda i 25 min enligt navigatorn. In på restaurangen och kollar igenom menyn. Beställer en hamburgare, en tonfiskmacka och två portioner pannkakor till barnen. Den trötta och språkoerfarne tjejen som jobbar där ser ut som jag beställt mat till två fotbollslag och ojar sig över att det kommer ta tid, minst 25min. Jaha, ok säger jag, det funkar, blir lite extra laddning då. Ingen annan i restaurangen, så inte direkt kö. Efter 25 min frågar jag hur det går i köket. Hon klagar på att det kom två kunder till EFTER oss och då tar det 10min extra för OSS! Jaha, inte mycket att göra åt. Men började bli riktigt hungrig. Efter 50min hade vi 100% laddning och äntligen mat på bordet. Inget fel på maten, faktiskt jättegott, men hallå! 50min och två andra gäster! Det jag inte förstår är hur länge detta ställe kommer klara att hålla affärerna gående? Förutom Teslaägare var det bara östeuropeiska lastbilschaufförer vid denna "rastplats". Och de östeuropeiska chaufförerna lägger knappast en halv månadslön på en lunch. Det kommer inte finns nånting för laddande Teslafolk när detta ställe kursar (och det tror jag tyvärr det kommer göra om det fortsätter som det är idag)

Middelfart vid lilla bält (?) i Danmark hade en märklig placering där man var tvungen att gå över en stor gräsplan (fotbollsplan?) och en bra bit bort i mörkret för att komma till en McDonalds.

Riktigt bra var "bonusladdarna" vid Service center CPH. Dom finns inte med i navigatorn, men hade läst här på forumet att de finns och mycket riktigt så är två st placerade utanför staketet, så man kan ladda när man önskar. För oss kändes det skönt att få lite kraft i ett ganska tomt batteri innan vi parkerade bilen på CPH-parkering 1 vecka. (Tappade dock bara ca 35km på en vecka)

Norra Tyskland är ganska tomt på laddare om man kör i väst-östlig korridor. Som tur var fanns en gratis Chademo i Lübeck, den funkade fint och levererade 44kW.

Trodde jag skulle få lite destination charging i Eckernförde i Tyskland. Hade tagit reda på att det skulle finnas en typ 2 med 11kW hos en elektrikerfirma, som dessutom skulle vara gratis. Visade sig att den bara gav 3,6kW och dom ville ha 2€ per timme betalt. Crappy. Blev ett extra stopp på SC Busdorf för att fylla upp när vi lämnade staden (onödig omväg).
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Bästa Supercharger-platsen hittills

Inlägg av Monark1954 »

bylund skrev:
gellerstam skrev:
HelectriC skrev:
Andreasson skrev:
Guide de SuC...

Är inte det en utmärkt ide?? Trevliga Superchargers kan ju avgöra vägval, i synnerhet nere i Europa.
Där kan vi skriva ut vad som finns i närheten av mat, shopping m.m.. Infoga bilder skriva kommentarer o.d.

Vi har väl en hel hoper hemsidessnickrare som kan hjälpa till med en sådan sak!?!
Vad tror ni?
På engelska förslagsvis, så kan Teslaförare från hela Europa komma med förslag där de kanske färdas oftare. Sprids på de olika forumen, så kommer nog sidan att växa snabbt!
Ngn kommer hugga på denna idé. Se bara hur det gick med super charger challange. Gissar att några kommer beställa domän och koda i helgen. Räkna med en v1.0 på torsdag.
Den finns på tyska i alla fall:
http://supercharge-me.de/
Vill påminna om tråden när vi försöker optimera reseupplevelsen genom Europa.
Dissade först tyska länken men läser man delpoängen och antal betyg så förstår man bättre. Hittade ett språkval längst ner om Tyskan är för svår. Välj lämpligen Engelska om det duger. Översättningen till Svenska var för dålig.
För den tyska tråden konstaterar jag att om äta mm saknas och det inte ges betyg så blir medelbetyget lite för högt.

Se får gärna fler lägga in tipps i denna tråd.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Verdi

Re: Bästa Supercharger-platsen hittills

Inlägg av Verdi »

bat skrev:
Jag gillar verkligen Toftaholm och är evigt trött på alla snabbmatsställen längs motorvägarna. Men jag kan hålla med, Toftaholm är mer en typisk Destination Charger och SC laddarna borde hamnat vid Ljungbystopp, Laganland eller vid Max söder om Värnamo.
Finns ju det där gamla tipset om golfklubbsrestauranger men det funkar ju inte lika bra med Tesla som med en vanlig bil.

Vi äter alltid på Max/McDonalds när vi åker långt. Dels för att man vet vad man får och så äter vår son utan knot. Vilket han inte gör så ofta. Det ska gudarna veta. Dessutom kan han leka av sig den värsta överskottsenergin.

De här klassiska "fläsknoisette med bea"-vägkrogarna är sunkigare och säkert mer onyttiga. Och på vissa Rasta-krogar har maten varit näst intill oätlig. Så hamburgerställena är ett säkert kort. Dock äter vi nästan aldrig det till vardags.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Bästa Supercharger-platsen hittills

Inlägg av HelectriC »

Laddade idag på SuC Aksdal mellan Stavanger och Bergen. Har laddat här många gånger förr men har aldrig haft behov för att bada förr :D döm av vår förvåning när vi ca 200m från SuC hittar en fantastisk badvik och t.o.m en ramp ner i vattnet (hur ofta finns det?). Passade utmärkt att bada under tiden bilen laddade och vattnet var en bra bit över 20grader, inte ens köldchock första sekunderna, som ju annars är standard :D
4EA561B4-C566-46F4-9444-EC8986BA50C5.jpeg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bästa Supercharger-platsen hittills

Inlägg av Bjelke »

Shit va najs! :) och typ i cykel-mecka-området oxo :)
I år ser det ju betydligt bättre ut för cykling i Norge oxo så.... ;) vi planerar lite för det just nu iaf :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Bästa Supercharger-platsen hittills

Inlägg av Pontus »

Bjelke skrev:
Shit va najs! :) och typ i cykel-mecka-området oxo :)
I år ser det ju betydligt bättre ut för cykling i Norge oxo så.... ;) vi planerar lite för det just nu iaf :mrgreen:
Är det därför som dim har en ramp :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bästa Supercharger-platsen hittills

Inlägg av Bjelke »

Pontus skrev:
Bjelke skrev:
Shit va najs! :) och typ i cykel-mecka-området oxo :)
I år ser det ju betydligt bättre ut för cykling i Norge oxo så.... ;) vi planerar lite för det just nu iaf :mrgreen:
Är det därför som dim har en ramp :)
:lol: ja fan va smart
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar