Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vemdale
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
Nästan så man skulle åka över Ljusdal i morgon bitti men jag antar att den driftsätts någon gång under dagen
så då blir det väl dumt, men vore ju lite coolt å vara typ först i morgonmörkret lixom
så då blir det väl dumt, men vore ju lite coolt å vara typ först i morgonmörkret lixom
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
Du får väl ta svängen förbi på vägen hem annars. Gissar du kommer bli första Tesla där i vilket fall...Bjelke skrev:Nästan så man skulle åka över Ljusdal i morgon bitti men jag antar att den driftsätts någon gång under dagen
så då blir det väl dumt, men vore ju lite coolt å vara typ först i morgonmörkret lixom
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
Enligt https://www.car.info/en-se/tesla/map ska det numera finnas en Tesla boendes i Ljusdal.themax skrev:Du får väl ta svängen förbi på vägen hem annars. Gissar du kommer bli första Tesla där i vilket fall...Bjelke skrev:Nästan så man skulle åka över Ljusdal i morgon bitti men jag antar att den driftsätts någon gång under dagen
så då blir det väl dumt, men vore ju lite coolt å vara typ först i morgonmörkret lixom
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
Där ser man. Får se om den dyker upp på invigningen då (men det är inget officiellt idag, bara det att strömmen slås på).Verdi skrev:Enligt https://www.car.info/en-se/tesla/map ska det numera finnas en Tesla boendes i Ljusdal.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
VET vi att den är påslagen nu?themax skrev:Du får väl ta svängen förbi på vägen hem annars. Gissar du kommer bli första Tesla där i vilket fall...Bjelke skrev:Nästan så man skulle åka över Ljusdal i morgon bitti men jag antar att den driftsätts någon gång under dagen
så då blir det väl dumt, men vore ju lite coolt å vara typ först i morgonmörkret lixom
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
Bjelke skrev:
VET vi att den är påslagen nu?
Driftsättning pågår.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Snabbladdaren i Ljusdal driftsatt!
Nu är den igång. Det kommer att göras en uppdatering av mjukvaran inom nåt dygn. Görs från Nederländerna.
På en torsdag och allt! Lagt in information på Uppladdning.nu så det är bara att åka och ladda!
På en torsdag och allt! Lagt in information på Uppladdning.nu så det är bara att åka och ladda!
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
Gött! Nu kan man ju välja väg lite mera fritt när man ska söderut.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
Har inte följt denna tråd men kom till Ljusdal igår och första gången jag inte vetat var vi skall ladda nu när vi är här (har tidigare bott på campingen med 32A uttag). Perfekt att vi slipper ställa bilen vid Ljusdals energi över natten och mer därtill. Skall åka ned och testa att ladda under dagen. Verkligen jättebra att det nu finns en snabbladdare här i Ljusdal. Laddade f.ö. i princip fullt i Gävle och med 44% kvar när vi kom fram igår så är det ju mer än nödvändigt att få till någon laddning innan vi åker hem på söndag. 2st 22kW, en chademoladdare 50kW, och en ccs 50kW hann jag för övrigt se när jag kikade förbi igår kväll.
Skickat från min S6 edge+ via Tapatalk
TMS 75D 2017 Silver Metallic
Skickat från min S6 edge+ via Tapatalk
TMS 75D 2017 Silver Metallic
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
De såg aktiva ut, ännu ej testat själv.
Skickat från min S6 edge+ via Tapatalk
TMS 75D 2017 Silver Metallic
Skickat från min S6 edge+ via Tapatalk
TMS 75D 2017 Silver Metallic
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
Funkar utmärkt.
Skickat från min S6 edge+ via Tapatalk
TMS 75D 2017 Silver Metallic
Skickat från min S6 edge+ via Tapatalk
TMS 75D 2017 Silver Metallic
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
Kul! Jag har skickat din bild till Ljusdal Energi (privat) och meddelat att den redan är populär.MattiasH skrev:Funkar utmärkt.
Jag har också skapat en egen tråd just för denna laddare som jag tipsat Ljusdal Energi att prenumerera på mejlutskick från så de får veta om det är några problem med den. Kommentera gärna också i den tråden: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 29&t=11480
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
Jag lade upp den på uppladdning.nu men tyckte mig förstå att någon annan här hunnit före . Jag var tydligen först, förutom en testkörning med en av kommunens bilar igår, att ladda. (enligt han som driver macken, Stefan tror jag han heter, som jag råkade stöta på utanför). Var lite kul att vara premiärladdaren.themax skrev:Kul! Jag har skickat din bild till Ljusdal Energi (privat) och meddelat att den redan är populär.MattiasH skrev:Funkar utmärkt.
Jag har också skapat en egen tråd just för denna laddare som jag tipsat Ljusdal Energi att prenumerera på mejlutskick från så de får veta om det är några problem med den. Kommentera gärna också i den tråden: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 29&t=11480
Skickat från min S6 edge+ via Tapatalk
TMS 75D 2017 Silver Metallic
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
Stefan Strandell heter han. Gå gärna in och handla på macken när ni stannar och laddar. Han har varit väldigt ”på” hela tiden och ser fram emot era besök. Och det var jag som lade in på uppladdning. Bad dem slå ihop vår info så det inte nu helt plötsligt blir två snabbladdare där ...MattiasH skrev:Jag lade upp den på uppladdning.nu men tyckte mig förstå att någon annan här hunnit före . Jag var tydligen först, förutom en testkörning med en av kommunens bilar igår, att ladda. (enligt han som driver macken, Stefan tror jag han heter, som jag råkade stöta på utanför). Var lite kul att vara premiärladdaren.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
Nu är dags för en tur upp till Vemdalen igen för att avsluta skidsäsongen. På torsdag em bär det av.
Tänkte då skippa SuC Gävle och Chademo Sveg och bara ladda på nya Chademon i Ljusdal och proviantera på Ica. Får hoppas att jag är ensam om den brillianta idén så jag slipper köa
Är det någon som vet om den fortfarande är gratis och om inte, vilket kort/app som krävs?
Tänkte då skippa SuC Gävle och Chademo Sveg och bara ladda på nya Chademon i Ljusdal och proviantera på Ica. Får hoppas att jag är ensam om den brillianta idén så jag slipper köa
Är det någon som vet om den fortfarande är gratis och om inte, vilket kort/app som krävs?
MY LR, Pearl White
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
Fortfarande gratis, bara att laddaKirre skrev:Nu är dags för en tur upp till Vemdalen igen för att avsluta skidsäsongen. På torsdag em bär det av.
Tänkte då skippa SuC Gävle och Chademo Sveg och bara ladda på nya Chademon i Ljusdal och proviantera på Ica. Får hoppas att jag är ensam om den brillianta idén så jag slipper köa
Är det någon som vet om den fortfarande är gratis och om inte, vilket kort/app som krävs?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
Åker Stockholm till Vemdalen torsdag eftermiddag... Första gången jag åker till Vemdalen. Orolig att det blir mycket kö för laddning.Kirre skrev:Nu är dags för en tur upp till Vemdalen igen för att avsluta skidsäsongen. På torsdag em bär det av.
Tänkte då skippa SuC Gävle och Chademo Sveg och bara ladda på nya Chademon i Ljusdal och proviantera på Ica. Får hoppas att jag är ensam om den brillianta idén så jag slipper köa
Är det någon som vet om den fortfarande är gratis och om inte, vilket kort/app som krävs?
Var inställd på att åka över Gävle och Mora, men funderade på om Gävle-Sundsvall var smartare för att minska risk för kö. Att åka Gävle-Ljusdal verkar ju dock som ett lockande alternativ, men känns som hyfsat stor risk att man tom får köa för 22kW (16 i mitt fall)?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
Om du tänker på Ljusdal så borde du få uppåt 50kW för då är det ju inte den inbyggda laddaren som används utan en riktig snabbladdare (dvs CHAdeMO:n där), förutsatt att du har en CHAdeMO-adapter såklartLegato skrev:Åker Stockholm till Vemdalen torsdag eftermiddag... Första gången jag åker till Vemdalen. Orolig att det blir mycket kö för laddning.Kirre skrev:Nu är dags för en tur upp till Vemdalen igen för att avsluta skidsäsongen. På torsdag em bär det av.
Tänkte då skippa SuC Gävle och Chademo Sveg och bara ladda på nya Chademon i Ljusdal och proviantera på Ica. Får hoppas att jag är ensam om den brillianta idén så jag slipper köa
Är det någon som vet om den fortfarande är gratis och om inte, vilket kort/app som krävs?
Var inställd på att åka över Gävle och Mora, men funderade på om Gävle-Sundsvall var smartare för att minska risk för kö. Att åka Gävle-Ljusdal verkar ju dock som ett lockande alternativ, men känns som hyfsat stor risk att man tom får köa för 22kW (16 i mitt fall)?
Fast du kanske tänker på om det skulle vara upptaget på CHAdeMO:n ? För då blir det ju segare såklart...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
Ja jag har Chademo-adapter (dock verkar väl de flesta få 35-40 kW med 75-batteri) men jag gissar att det kommer vara upptaget både på Chademo och Typ 2? Har som sagt aldrig åkt till Vemdalen men torsdagen borde väl vara mest trafikerad av alla?Bjelke skrev:Om du tänker på Ljusdal så borde du få uppåt 50kW för då är det ju inte den inbyggda laddaren som används utan en riktig snabbladdare (dvs CHAdeMO:n där), förutsatt att du har en CHAdeMO-adapter såklartLegato skrev:Åker Stockholm till Vemdalen torsdag eftermiddag... Första gången jag åker till Vemdalen. Orolig att det blir mycket kö för laddning.Kirre skrev:Nu är dags för en tur upp till Vemdalen igen för att avsluta skidsäsongen. På torsdag em bär det av.
Tänkte då skippa SuC Gävle och Chademo Sveg och bara ladda på nya Chademon i Ljusdal och proviantera på Ica. Får hoppas att jag är ensam om den brillianta idén så jag slipper köa
Är det någon som vet om den fortfarande är gratis och om inte, vilket kort/app som krävs?
Var inställd på att åka över Gävle och Mora, men funderade på om Gävle-Sundsvall var smartare för att minska risk för kö. Att åka Gävle-Ljusdal verkar ju dock som ett lockande alternativ, men känns som hyfsat stor risk att man tom får köa för 22kW (16 i mitt fall)?
Fast du kanske tänker på om det skulle vara upptaget på CHAdeMO:n ? För då blir det ju segare såklart...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
Åker du över Hudik så kan CHAdeMO där funka oxo
Dessutom så jobbar jag typ 200 meter därifrån så jag kan leka spion
Dessutom så jobbar jag typ 200 meter därifrån så jag kan leka spion
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
Är det den vid Circle K lite norr om Hudik? Schyyst, det vore faktiskt ett alternativ! Jobbar du heldag på torsdagen då?Bjelke skrev:Åker du över Hudik så kan CHAdeMO där funka oxo
Dessutom så jobbar jag typ 200 meter därifrån så jag kan leka spion
Vad många alternativ det finns och vad svårt det blev att optimera Om ingen har utsikt över Ljusdal-laddaren så kanske smartast är att åka Gävle-Hudik och ha Sundsvall som backup om Hudik är upptagen Då kan man också ha Uppsala-Hudik som alternativ om Gävle är fullt när man närmar sig Uppsala
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
Med tanke på att det ska vara torra vägar på torsd funkar det att ladda fullt i Gävle och sedan toppa upp på chademon i Sveg för att ta sig till Vemdalen, iaf med en S75D.
MY LR, Pearl White
- mattiasottosson
- Teslaägare
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
- Ort: Tjockhult
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
Ska själv köra till Lofsdalen på torsdag, vilket är i samma region. Funderar lite på vad som är smartast. Tre alternativ som jag ser det:
1. Stockholm -> Mora -> lite upptoppning i Sveg. – 06:27h enl. ABRP
Fördel: Snabbast totaltid enl. ABRP
Minus:
Långt ben till Mora om dåligt väglag. (31 mil).
Inte lika bra vägar till Mora + fartkameror.
2. Stockholm -> Gävle -> Mora -> upptoppning Sveg – 06:42h enl. ABRP
Fördel: Går att trycka lite på gasen, bra väg till Sandviken.
Minus: Tre laddstopp. Måste stanna i Gävle för att nå Mora.
3. Stockholm -> Gävle -> Ljusdal / Sveg – 06:35 enl. ABRP
Fördel: Glad gaspedal iom E4 hela vägen till Hudiksvall.
Nackdel: Lång total laddtid, Ljusdal Chademo måste fungera.
Hade inte varit fel om SuC i Sveg och Hudiksvall hade varit på plats.
1. Stockholm -> Mora -> lite upptoppning i Sveg. – 06:27h enl. ABRP
Fördel: Snabbast totaltid enl. ABRP
Minus:
Långt ben till Mora om dåligt väglag. (31 mil).
Inte lika bra vägar till Mora + fartkameror.
2. Stockholm -> Gävle -> Mora -> upptoppning Sveg – 06:42h enl. ABRP
Fördel: Går att trycka lite på gasen, bra väg till Sandviken.
Minus: Tre laddstopp. Måste stanna i Gävle för att nå Mora.
3. Stockholm -> Gävle -> Ljusdal / Sveg – 06:35 enl. ABRP
Fördel: Glad gaspedal iom E4 hela vägen till Hudiksvall.
Nackdel: Lång total laddtid, Ljusdal Chademo måste fungera.
Hade inte varit fel om SuC i Sveg och Hudiksvall hade varit på plats.
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
Japp den strax norr om Hudik vid macken därLegato skrev:Är det den vid Circle K lite norr om Hudik? Schyyst, det vore faktiskt ett alternativ! Jobbar du heldag på torsdagen då?Bjelke skrev:Åker du över Hudik så kan CHAdeMO där funka oxo
Dessutom så jobbar jag typ 200 meter därifrån så jag kan leka spion
Vad många alternativ det finns och vad svårt det blev att optimera Om ingen har utsikt över Ljusdal-laddaren så kanske smartast är att åka Gävle-Hudik och ha Sundsvall som backup om Hudik är upptagen Då kan man också ha Uppsala-Hudik som alternativ om Gävle är fullt när man närmar sig Uppsala
Jo jag jobbar då, säkert till kl 14.30 iaf (jag brukar börja typ kl 6 på morgonen så...)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem
Ytterligare en variant! Nackdelen är att man får ladda fullt i Gävle vilket blir väldigt dåligt sett till tidsoptimering. Men visst, då kan man köra förbi Ljusdal om det är fullt där och istället ladda i Sveg.Kirre skrev:Med tanke på att det ska vara torra vägar på torsd funkar det att ladda fullt i Gävle och sedan toppa upp på chademon i Sveg för att ta sig till Vemdalen, iaf med en S75D.
Dock man man ju få en riktigt iskallt scenario om man först står länge i Gävle, sen kör förbi Ljusdal pga fullt och kommer till en upptagen laddare i Sveg...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021