Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vemdale

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vemdale

Inlägg av Jocce »

Har stuga i Klövsjö (Vemdalsskalet brukar flera känna till). Bor i Stockholm. (Solna)

Var där i Somras, gick fint, på vägen upp så åkte vi omvägen: Stockholm-Gävle(Matpaus+laddning)-Mora(Proviiantering+Laddning)-Sveg (Laddning mest för att testa Chademo och kissa).
Detta gick så klart fin fint.

På vägen hem så kollade jag räckvidden om det gick att åka den "vanliga vägen" hem (Klövsjö (Toppen på berget..)-Ytterhogdal-Ljusdal-Bollnäs-Tönnebro-Gävle-Stockholm) och detta fungerade fin fint, stor del av vägen är inte motorväg så förbrukningen blir inte jättehög om man håller sig inom lagens ramar för hastigheten.

Detta gick fint, t.om. med marginal. Dock torrt och fint hela vägen och i princip nedförslut hela vägen! (Framförallt i början), detta gick med god marginal till Gävle.

Nu i höst tänkte jag åka upp igen, och tänkte då ta just den "vanliga" vägen, och även med uppförslut större delen från Gävle (framförallt från Ytterhogdal och mycket från Rätansbyn) och eventuellt regn så BORDE jag klara mig upp (314 km enligt maps).

Dock vore det skönt att INTE ligga på gränsen, regn t.ex. skulle juh kunna ställa till det, och om det är kallt ute.
Dessutom tar det en bra stund att ladda fullt i Gävle (Kommer troligen ladda fullt innan avfärd i Märsta på jobbet), så för min del vore det VÄLDIGT skönt att ha en Chademo någonstans mellan Gävle och Klövsjö.

När vi börjar närma oss Vinter sen och det blir riktigt kallt ute (+ halare på vägen) och eventuell skidbox blir det ännu mer utmaning.
Och då jag i dagsläget endast laddar 1x10A så känns det som det, framförallt på vintern, kommer ta en BRA stund att ladda fullt så jag klarar mig tillbaka till Gävle sen! Används bilen under vistelsen så kanske det inte ens är möjligt! :O

Enligt uppladdning.nu finns det dock ont om Chademos på denna sträcka. Ingen alls faktiskt...
Finns inte heller någon 400V 16A som skulle kunna ge några extra km vid en mat-, kiss-, hund- eller provianteringspaus. (Förutom en "inofficiell" i Bollnäs).

Kan det finnas någon på G någonstans, eller någon sm missats att läggas till på Uppladdning.nu?

Jag kan förvisso åka "omvägen" via Sveg direkt från Gävle, såg jag nu.
"Bara" en omväg på ett par mil...ca 25-30 min extra körtid dock.



/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av Kirre »

Om du åker över Hudiksvall istället (ungefär lika snabbt) så kan du toppa upp på chademon vid Statoil (Clever) där. Ligger förvisso en avfart norrut jämfört med vart man normalt svänger av men det är inte mer än ett par km.
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av Bjelke »

Trevligt med Bollnäs! :D
I mån av plats osv hos mig så går det bra att leka med min Wallconnector :) lite beroende på om jag är hemma och
kör andra maskiner osv så kan jag köra på typ 14A (3-fas såklart).
Är jag i närheten så kan säkert skjuts ner till stan ordnas under laddtiden oxo :)
Annars är det som du skrev bara 1-fas nere på stan (och dom har numera ställt ner den till 15A).
Förutom det så kan nog tipset om Clever i Hudik vara bra :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av 12man »

några klimatklivet i Bollnäs kanske,
privat bonus till dig att ap kommer att funka bättre sen
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1895
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av themax »

Vet att Ljusdals Energi jobbar för att få upp en mer potent laddare i centrum än den Chargestorm de har vid kontoret. Men de som vet vad som behövs är tyvärr inte riktigt samma människor som bestämmer, så det går sakta ...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av Bjelke »

themax skrev:
Vet att Ljusdals Energi jobbar för att få upp en mer potent laddare i centrum än den Chargestorm de har vid kontoret. Men de som vet vad som behövs är tyvärr inte riktigt samma människor som bestämmer, så det går sakta ...
Ljusdal vore ett mkt bra ställe att ha en bra laddare på :) det skulle gagna ganska många...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1895
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av themax »

Bjelke skrev:
themax skrev:
Vet att Ljusdals Energi jobbar för att få upp en mer potent laddare i centrum än den Chargestorm de har vid kontoret. Men de som vet vad som behövs är tyvärr inte riktigt samma människor som bestämmer, så det går sakta ...
Ljusdal vore ett mkt bra ställe att ha en bra laddare på :) det skulle gagna ganska många...
Jo, jag vet. Och jag vet att de vet. I alla fall några på företaget. Men så har Ljusdal sin tagline "I Ljusdal är det möjligt", och som alla goda taglines så är det ofta bara för syns skull ... Men jag ska försöka luska lite mer hur det går.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av Jocce »

Kirre skrev:
Om du åker över Hudiksvall istället (ungefär lika snabbt) så kan du toppa upp på chademon vid Statoil (Clever) där. Ligger förvisso en avfart norrut jämfört med vart man normalt svänger av men det är inte mer än ett par km.
Ah, detta är klart ett bra alternativ, lite längre, men skiljer enligt maps (och har nog åkt den vägen någon gång med ICE också...) bara ett par minuter.
Dock högre energiåtgång, men då man ändå kan "toppa upp" där så är det ju lugnt! :)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av Jocce »

Bjelke skrev:
Trevligt med Bollnäs! :D
I mån av plats osv hos mig så går det bra att leka med min Wallconnector :) lite beroende på om jag är hemma och
kör andra maskiner osv så kan jag köra på typ 14A (3-fas såklart).
Är jag i närheten så kan säkert skjuts ner till stan ordnas under laddtiden oxo :)
Annars är det som du skrev bara 1-fas nere på stan (och dom har numera ställt ner den till 15A).
Förutom det så kan nog tipset om Clever i Hudik vara bra :)
Ah, låter bra! Skulle ju helst vilja ha lite snabbare laddare än så, men absolut värt att ha i bakhuvudet ifall det skulle "krisa" :)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av Jocce »

12man skrev:
några klimatklivet i Bollnäs kanske,
privat bonus till dig att ap kommer att funka bättre sen

AP kommer fungera bättre sen? Utveckla?


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av Jocce »

themax skrev:
Bjelke skrev:
themax skrev:
Vet att Ljusdals Energi jobbar för att få upp en mer potent laddare i centrum än den Chargestorm de har vid kontoret. Men de som vet vad som behövs är tyvärr inte riktigt samma människor som bestämmer, så det går sakta ...
Ljusdal vore ett mkt bra ställe att ha en bra laddare på :) det skulle gagna ganska många...
Jo, jag vet. Och jag vet att de vet. I alla fall några på företaget. Men så har Ljusdal sin tagline "I Ljusdal är det möjligt", och som alla goda taglines så är det ofta bara för syns skull ... Men jag ska försöka luska lite mer hur det går.
themax skrev:
Vet att Ljusdals Energi jobbar för att få upp en mer potent laddare i centrum än den Chargestorm de har vid kontoret. Men de som vet vad som behövs är tyvärr inte riktigt samma människor som bestämmer, så det går sakta ...
Ljusdal vore nästan "optimalt" kan kännas :) Ur rent egoistiska synsätt iallafall ;)


Men får du någon kontakt man kan höra av sig till så skrik gärna till, för desto fler som hör av sig desto bättre!

Eller man kanske bara skulle maila Ljusdals kommun och se vad man får för svar?
Edit: Skrev ett litet mail till Miljöansvarig på kommunen och kollade av läget, där jag förklarade fördelen med att ha en lite snabbare laddare, dvs att man stannar och spenderar pengar i kommunen, om än med finare ord ;)
Puschade för Chademo, men informerade även om att en snabb, enkel och billig, tillfällig lösning är att se till att det finns 3x16A :)


Skall bli intressant att se vad jag får för svar


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av Kirre »

En chademo i Ljusdal vore helt perfekt :) Når den precis från Uppsala, toppa upp där över lite mat och sen direkt till Vemdalen. Borde då inte ta speciellt mycket längre restid än med min förra ice.
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av apkungen »

Det snabbaste alternativet är nog att åka över Hudiksvall. Vägen via Hudiksvall tar lika exakt lång tid enligt google. Och vägen via laddaren tar 6 min extra dit o tillbaka.

Från dryga 80% SoC så laddar en Chademo lika snabbt som en SuC. Att ladda från drygt 80% till 97% tar cirka 30 min. Inte tidseffektivt att ladda fullt i Gävle o åka direkt sen. Om du åker vid 80% Soc vid Gävle så kommer Chademon att kosta cirka 60 spänn. Typ gratis :p

Att åka över Sveg tar 10 min längre. Sträckan Gävle - Sveg är 26mil och borde gå bra vid 90% SoC. Ett trevligt alternativ.

Kan ju också vara kul att ladda till drygt 90% SoC o sen ecoköra lite. Det går snabbare att sänka hastigheten än att ladda i mer vid cirka 90%. Skulle vara kul om nån räknade på förresten. Vid vilken laddnivå är det bättre att sänka hastigheten än att fortsätta ladda?
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av Jocce »

Svar från Lennart Wing på Ljusdals kommun:

------------------------------------------
Hej!
Det pågår ett arbete i kommunen som syftar till att ordna mer laddmöjligheter.
Här är en tidningsartikel som beräknas publiceras i Ljusdals-Posten nästa vecka.
Förhoppningsvis får vi fler laddstolpar i kommunen under 2017.
------------------------------------------

Provar att bifoga PDF nedan:

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av Gustafsson »

Helt klart börjar det att lossna ordentligt nu på flera håll, det känns fantastiskt bra :-)
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av Jocce »

Svarade med frågan:
-------------------------------------
Hej Lennart och tack för snabbt svar!

Detta är klart trevliga nyheter!

Hur ser du på möjligheten att tillfälligt sätta upp laddmöjlighet med ett 11kW uttag (Vanligt röd 3-fas) någonstans i kommunen?
Som en snabb, billig och enkel lösning tillsvidare. En sådan skulle du i teorin redan kunna ha uppe på måndag, så pass enkelt är det, rent tekniskt i alla fall!
-------------------------------------
Och fick svaret:
-------------------------------------
Hej!
Jag passar den här frågan vidare till Michael Halvarsson på Ljusdal Energi, telefon 0651-76 07 50 till deras växel.
Han är inte på plats idag, men till veckan kan vi nog få svar.
Det borde vara möjligt att ordna.
-------------------------------------


Även om en 11kW inte är superduper, så är det iallafall ett steg i rätt riktning, speciellt om man ligger "på gränsen".
Om dom sätter upp ett nära Ica så vet jag iallafall vart jag kommer proviantera nästa gång på vägen upp till fjällen :)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1895
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av themax »

Jocce skrev:
-------------------------------------
Och fick svaret:
-------------------------------------
Hej!
Jag passar den här frågan vidare till Michael Halvarsson på Ljusdal Energi, telefon 0651-76 07 50 till deras växel.
Han är inte på plats idag, men till veckan kan vi nog få svar.
Det borde vara möjligt att ordna.
-------------------------------------
Ja men då så.

Nämnde Michael Halvarsson är min svåger och är den som vet behovet (och kan prylarna). Lennart hann före och svarade innan jag fått ok att lägga ut den information du fått ovan.

Se där vad ett forum kan göra. Tror nog att Micke kommer kunna skaka fram en trefas också ska ni se. Vi diskuterar Tesla varenda gång vi träffas...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1895
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av themax »

Nu blev det lite överraskande ett par glas god whisky (Tomatin Legacy, 12 och 18) med Micke ikväll och naturligtvis snöade vi in på laddning, elnät, batterilagring, Tesla och Ljusdal. Så här är de senaste nyheterna... ;-)

Till sommaren kommer Ljusdals Energi att anlägga följande platser för elbilsladdning:
  • Färila / Parkeringen vid kyrkan, 6 laddpunkter 22,2 kW AC
  • Järvsö / Järnvägsstationen, 6 laddpunkter 22,2 kW AC
  • Kårböle / Pilgrimmen, 1 laddpunkt 50 kW DC & 2 laddpunkter 22,2 kW AC
  • Ljusdal / OK-korsningen, 1 laddpunkt 50 kW DC & 4 laddpunkter 22,2 kW AC
  • Ljusdal / Förvaltningshuset (mitt emot biografen Rio), 6 laddpunkter 22,2 kW AC
  • Ljusdal / Taxi (Mitt emot Erikssons Bokhandel i centrum), 6 laddpunkter 22,2 kW AC
Totalt 30 laddpunkter med 22,2 kW och två laddpunkter med 50 kW inom kommunen alltså.

Alla platser utom de i Järvsö kommer placeras så att de är synliga för all genomfartstrafik. Ljusdals Energi vill att elbilar som laddas ska synas i gatumiljön för att verka som ett "skyltfönster" för transformationen från fossildrift till eldrift. De kommer skyltas tydligt (men kommer naturligtvis markeras med "Förbud för parkering / Gäller ej elbil som laddar" enligt det system som föredras bland Tesla Club Swedens medlemmar. Det bestämde Micke och jag ikväll).

Alla laddplatser med 22,2 kW kommer ha mode två, laddkabel medtages själv, medan snabbladdarna med 50 kW kommer ha både CHAdeMO och CCS. För 50 kW-laddarna kommer Ljusdal Energi ta betalt per minut (2 kr per minut) och för 22,2 kW-laddarna kommer de ta betalt per kWh (1 kr/kWh). Tanken är att de som har bråttom ska stå så kort tid som möjligt men ändå få tillräckligt för att nå utanför kommunen till Sveg, Bollnäs eller Hudiksvall även med "mindre" batteri, medan de som kan tänka sig att spendera några kronor på det lokala näringslivet och stanna en stund betalar för hur mycket de laddar, inte hur länge. Enda "vita fläcken" i kommunen är således Loos, där möjligen något skulle behövas för att nå Orsas 7,4 kW-plats vid järnvägsstationen med en Leaf (13 mil från Färila) men det har de ännu inte beslutat om. De tror att bilarna bara om några år kommer ha batterier att klara denna sträcka även på vintern.

De har sökt pengar från Klimatklivet (varifrån jag har fått ovanstående information) men de kommer bygga dessa laddplatser i sommar även om de inte får besked om utbetalning innan dess. Fram tills att dessa platser är klara så kan ni kontakta Micke på via telefonnumret ovan så ordnar han trefas vid deras anläggning på Pårsgatan om det skulle behövas. Han vet att Jocce kommer höra av sig när snön ligger i Klövsjö. :lol:
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
Ort: Resarö

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av Peter Holm »

Underbar läsning!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av lator »

Efterlängtat av många "medeldistans-elbils ägare". Gör resandet söderut mycket enklare!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av Bjelke »

lator skrev:
Efterlängtat av många "medeldistans-elbils ägare". Gör resandet söderut mycket enklare!
Och norrut ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av Jocce »

themax skrev:
Nu blev det lite överraskande ett par glas god whisky (Tomatin Legacy, 12 och 18) med Micke ikväll och naturligtvis snöade vi in på laddning, elnät, batterilagring, Tesla och Ljusdal. Så här är de senaste nyheterna... ;-)

Till sommaren kommer Ljusdals Energi att anlägga följande platser för elbilsladdning:
  • Färila / Parkeringen vid kyrkan, 6 laddpunkter 22,2 kW AC
  • Järvsö / Järnvägsstationen, 6 laddpunkter 22,2 kW AC
  • Kårböle / Pilgrimmen, 1 laddpunkt 50 kW DC & 2 laddpunkter 22,2 kW AC
  • Ljusdal / OK-korsningen, 1 laddpunkt 50 kW DC & 4 laddpunkter 22,2 kW AC
  • Ljusdal / Förvaltningshuset (mitt emot biografen Rio), 6 laddpunkter 22,2 kW AC
  • Ljusdal / Taxi (Mitt emot Erikssons Bokhandel i centrum), 6 laddpunkter 22,2 kW AC
Totalt 30 laddpunkter med 22,2 kW och två laddpunkter med 50 kW inom kommunen alltså.

Alla platser utom de i Järvsö kommer placeras så att de är synliga för all genomfartstrafik. Ljusdals Energi vill att elbilar som laddas ska synas i gatumiljön för att verka som ett "skyltfönster" för transformationen från fossildrift till eldrift. De kommer skyltas tydligt (men kommer naturligtvis markeras med "Förbud för parkering / Gäller ej elbil som laddar" enligt det system som föredras bland Tesla Club Swedens medlemmar. Det bestämde Micke och jag ikväll).

Alla laddplatser med 22,2 kW kommer ha mode två, laddkabel medtages själv, medan snabbladdarna med 50 kW kommer ha både CHAdeMO och CCS. För 50 kW-laddarna kommer Ljusdal Energi ta betalt per minut (2 kr per minut) och för 22,2 kW-laddarna kommer de ta betalt per kWh (1 kr/kWh). Tanken är att de som har bråttom ska stå så kort tid som möjligt men ändå få tillräckligt för att nå utanför kommunen till Sveg, Bollnäs eller Hudiksvall även med "mindre" batteri, medan de som kan tänka sig att spendera några kronor på det lokala näringslivet och stanna en stund betalar för hur mycket de laddar, inte hur länge. Enda "vita fläcken" i kommunen är således Loos, där möjligen något skulle behövas för att nå Orsas 7,4 kW-plats vid järnvägsstationen med en Leaf (13 mil från Färila) men det har de ännu inte beslutat om. De tror att bilarna bara om några år kommer ha batterier att klara denna sträcka även på vintern.

De har sökt pengar från Klimatklivet (varifrån jag har fått ovanstående information) men de kommer bygga dessa laddplatser i sommar även om de inte får besked om utbetalning innan dess. Fram tills att dessa platser är klara så kan ni kontakta Micke på via telefonnumret ovan så ordnar han trefas vid deras anläggning på Pårsgatan om det skulle behövas. Han vet att Jocce kommer höra av sig när snön ligger i Klövsjö. :lol:

Underbart :) Detta låter hur grymt som helst!

Kan t.om. vara så att jag hör av mig innan snön lagt sig ;)
Ser ut som om vi åker upp 21/10 just nu!

Tänkte dock eventuellt höra av mig till ICA eller Coop då också, för att se om 3-fas går att "låna" vid deras butik i utbyte mot att vi shoppar för fjäll-helgen ;)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1895
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av themax »

Jocce skrev:
Tänkte dock eventuellt höra av mig till ICA eller Coop då också, för att se om 3-fas går att "låna" vid deras butik i utbyte mot att vi shoppar för fjäll-helgen ;)

/Jocce
Eftersom jag är född och uppvuxen i Ljusdal har jag lagt ut en efterlysning på ett rött trefasuttag någonstans centralt i Ljusdal för detta syfte som alla klubbmedlemmar ska kunna använda fram tills dess att snabbladdarna är byggda. Ska också upp och jaga nästa vecka och då kan jag åka runt och spana på plats och skaka fram fastighetsägarna.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av Jocce »

themax skrev:
Jocce skrev:
Tänkte dock eventuellt höra av mig till ICA eller Coop då också, för att se om 3-fas går att "låna" vid deras butik i utbyte mot att vi shoppar för fjäll-helgen ;)

/Jocce
Eftersom jag är född och uppvuxen i Ljusdal har jag lagt ut en efterlysning på ett rött trefasuttag någonstans centralt i Ljusdal för detta syfte som alla klubbmedlemmar ska kunna använda fram tills dess att snabbladdarna är byggda. Ska också upp och jaga nästa vecka och då kan jag åka runt och spana på plats och skaka fram fastighetsägarna.

Låter grymt :)

Närhet till Butik och eller Café eller liknande är ju det som är bäst! Om inte annat för just butiken som drar till sig kunder!


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av lator »

Bjelke skrev:
lator skrev:
Efterlängtat av många "medeldistans-elbils ägare". Gör resandet söderut mycket enklare!
Och norrut ;)
Jo, fast om vi ser det ur en Jamts perspektiv så kan man glömma norrut... "Laddöken" påträffas norr om Östersund!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar