Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vemdale

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av themax »

Dagens uppdatering:

”Nu börjar det röra på sig.
Christer skarvar in kabeln mot mätarskåpet. De ska nu fylla upp mot betongkanten och placera snabbladdaren upp mot ytterhörnet på huset. 22 kW-laddaren kommer att placeras i högra hörnet av den nya betongkanten.
Troligen är det mesta på plats i dag och då kan vi kanske vara igång nästa vecka om ABB har tid att driftsätta.”

Bild

Bild

Bild
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av Jocce »

themax skrev:
Dagens uppdatering:

”Nu börjar det röra på sig.
Christer skarvar in kabeln mot mätarskåpet. De ska nu fylla upp mot betongkanten och placera snabbladdaren upp mot ytterhörnet på huset. 22 kW-laddaren kommer att placeras i högra hörnet av den nya betongkanten.
Troligen är det mesta på plats i dag och då kan vi kanske vara igång nästa vecka om ABB har tid att driftsätta.”

Bild

Bild

Bild
GRYMT roligt att se / höra :)

Ligger ju en Supermarket precis "granne" såg jag.
Detta torde innebära att man kan ladda medans man handlar på vägen upp till Fjällen.
O Ljusdal borde jag ha ca 40-50% kvar om jag laddar nästan fullt i Gävle. Handlar man i någon timme borde man mao ha nästan fullt när man åker från Ljusdal igen, vilket innebär att jag borde ha runt 40-50% även när jag kommer till Stugan i Klövsjö utan nått mer stopp.
Detta är ju perfekt! (Bara hoppas det inte blir för mycket kö på Chademon...)

Som backup finns ju Chademo både i Rätan och numera i Klövsjö by, så man kan ju trycka i en del kraft även när man är där uppe (Gör man en del utflykter under ett par dagar där uppe är 10A laddning i stugan inte supermycket att hänga i granen om man vill komma till Gävle utan laddstopp)

Måste nästan ta en tur att åka skidor uppe i stugan bara för sakens skull nu! :)
Någon som vet hur mycket extra förbrukning man kan räkna med om man har takräcke med skidor på?
Jag utgår från att det är bättre att köra med skidorna i skidhållare än i box? (Förbrukningsmässigt)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vemdale

Inlägg av themax »

Bild

Driftsättning på torsdag (På riktigt. En torsdag)!
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av Bjelke »

Tjohooo! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av mattiasottosson »

Glada dagar! Verkligen ett bra tillskott, var onekligen ett ingemansland där tidigare.

Hade lite räckviddsångest från Vemdalen -> Gävle när vi åkte nu i slutet av Januari, för kvicksilvret var nere på -16 dagen innan avfärd.

Temperaturen gick som tur var upp när vi skulle åka. Var -4 och snöfall när vi startade i Vemdalen och körde Sveg -> Gävle på 192 Wh/km. Nådde Gävle SuC på 24%, så det var frid och fröjd den här gången. 8-)
Screen Shot 2018-02-13 at 22.34.43.png
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av Jocce »

themax skrev:
Bild

Driftsättning på torsdag (På riktigt. En torsdag)!

WOHO! :)

Är det en dubbel Typ2 i den lilla stolpen?

Går det att se någonstans i app eller hemsida om denna Chademo är upptagen?


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av themax »

Jocce skrev:


WOHO! :)

Är det en dubbel Typ2 i den lilla stolpen?

Går det att se någonstans i app eller hemsida om denna Chademo är upptagen?


/Jocce
På A svarar jag Ja och på B vet ej (än. Kollar).

Däremot kan jag avslöja att den kommer vara gratis i början tills dess att Ljusdal Energi fått till betalningssystemet. Om de beslutar om att driva i egen regi (som är huvudspåret) så kommer det installeras en vanlig kortläsare (ingen egen app, rfid eller annat krångel).
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av Jocce »

themax skrev:
/Jocce
På A svarar jag Ja och på B vet ej (än. Kollar).

Däremot kan jag avslöja att den kommer vara gratis i början tills dess att Ljusdal Energi fått till betalningssystemet. Om de beslutar om att driva i egen regi (som är huvudspåret) så kommer det installeras en vanlig kortläsare (ingen egen app, rfid eller annat krångel).[/quote]


Det här blir ju bara bättre och bättre :)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av macksie »

Toppenbra.
Ser framför mig en ringlande kö med bilar som väntar på att få ladda
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av Jocce »

macksie skrev:
Toppenbra.
Ser framför mig en ringlande kö med bilar som väntar på att få ladda

Det är tyvärr nog ett problem som kommer bli i "startfasen" av Elbilsrevolutionen, då det i princip bara är Tesla som bygger flera laddare på samma ställe.

Under den tiden gäller det att ha koll på Sekundära laddplatser, men risken att det är kö även där är nog överhängande.
Men en sådan central plats som denna är nog risken verkligen överhängande då den ligger nära ICA m.m.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av Bjelke »

Nästan så man skulle åka över Ljusdal i morgon bitti men jag antar att den driftsätts någon gång under dagen
så då blir det väl dumt, men vore ju lite coolt å vara typ först i morgonmörkret lixom 8-)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av themax »

Bjelke skrev:
Nästan så man skulle åka över Ljusdal i morgon bitti men jag antar att den driftsätts någon gång under dagen
så då blir det väl dumt, men vore ju lite coolt å vara typ först i morgonmörkret lixom 8-)
Du får väl ta svängen förbi på vägen hem annars. Gissar du kommer bli första Tesla där i vilket fall...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Verdi

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av Verdi »

themax skrev:
Bjelke skrev:
Nästan så man skulle åka över Ljusdal i morgon bitti men jag antar att den driftsätts någon gång under dagen
så då blir det väl dumt, men vore ju lite coolt å vara typ först i morgonmörkret lixom 8-)
Du får väl ta svängen förbi på vägen hem annars. Gissar du kommer bli första Tesla där i vilket fall...
Enligt https://www.car.info/en-se/tesla/map ska det numera finnas en Tesla boendes i Ljusdal.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av themax »

Verdi skrev:
Enligt https://www.car.info/en-se/tesla/map ska det numera finnas en Tesla boendes i Ljusdal.
Där ser man. Får se om den dyker upp på invigningen då (men det är inget officiellt idag, bara det att strömmen slås på).
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av Bjelke »

themax skrev:
Bjelke skrev:
Nästan så man skulle åka över Ljusdal i morgon bitti men jag antar att den driftsätts någon gång under dagen
så då blir det väl dumt, men vore ju lite coolt å vara typ först i morgonmörkret lixom 8-)
Du får väl ta svängen förbi på vägen hem annars. Gissar du kommer bli första Tesla där i vilket fall...
VET vi att den är påslagen nu?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av themax »

Bjelke skrev:

VET vi att den är påslagen nu?
Bild

Driftsättning pågår.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Snabbladdaren i Ljusdal driftsatt!

Inlägg av themax »

Nu är den igång. Det kommer att göras en uppdatering av mjukvaran inom nåt dygn. Görs från Nederländerna.

På en torsdag och allt! Lagt in information på Uppladdning.nu så det är bara att åka och ladda!
Resized_20180215_121348.jpg
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av lator »

Gött! :) Nu kan man ju välja väg lite mera fritt när man ska söderut.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av MattiasH »

Har inte följt denna tråd men kom till Ljusdal igår och första gången jag inte vetat var vi skall ladda nu när vi är här (har tidigare bott på campingen med 32A uttag). Perfekt att vi slipper ställa bilen vid Ljusdals energi över natten och mer därtill. Skall åka ned och testa att ladda under dagen. Verkligen jättebra att det nu finns en snabbladdare här i Ljusdal. Laddade f.ö. i princip fullt i Gävle och med 44% kvar när vi kom fram igår så är det ju mer än nödvändigt att få till någon laddning innan vi åker hem på söndag. 2st 22kW, en chademoladdare 50kW, och en ccs 50kW hann jag för övrigt se när jag kikade förbi igår kväll.

Skickat från min S6 edge+ via Tapatalk

TMS 75D 2017 Silver Metallic
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av MattiasH »

De såg aktiva ut, ännu ej testat själv.BildBild

Skickat från min S6 edge+ via Tapatalk

TMS 75D 2017 Silver Metallic
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av MattiasH »

Funkar utmärkt.BildBild

Skickat från min S6 edge+ via Tapatalk

TMS 75D 2017 Silver Metallic
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av themax »

MattiasH skrev:
Funkar utmärkt.
Kul! Jag har skickat din bild till Ljusdal Energi (privat) och meddelat att den redan är populär. :-)

Jag har också skapat en egen tråd just för denna laddare som jag tipsat Ljusdal Energi att prenumerera på mejlutskick från så de får veta om det är några problem med den. Kommentera gärna också i den tråden: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 29&t=11480
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av MattiasH »

themax skrev:
MattiasH skrev:
Funkar utmärkt.
Kul! Jag har skickat din bild till Ljusdal Energi (privat) och meddelat att den redan är populär. :-)

Jag har också skapat en egen tråd just för denna laddare som jag tipsat Ljusdal Energi att prenumerera på mejlutskick från så de får veta om det är några problem med den. Kommentera gärna också i den tråden: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 29&t=11480
Jag lade upp den på uppladdning.nu men tyckte mig förstå att någon annan här hunnit före :). Jag var tydligen först, förutom en testkörning med en av kommunens bilar igår, att ladda. (enligt han som driver macken, Stefan tror jag han heter, som jag råkade stöta på utanför). Var lite kul att vara premiärladdaren.

Skickat från min S6 edge+ via Tapatalk

TMS 75D 2017 Silver Metallic
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av themax »

MattiasH skrev:
Jag lade upp den på uppladdning.nu men tyckte mig förstå att någon annan här hunnit före :). Jag var tydligen först, förutom en testkörning med en av kommunens bilar igår, att ladda. (enligt han som driver macken, Stefan tror jag han heter, som jag råkade stöta på utanför). Var lite kul att vara premiärladdaren.
Stefan Strandell heter han. Gå gärna in och handla på macken när ni stannar och laddar. Han har varit väldigt ”på” hela tiden och ser fram emot era besök. Och det var jag som lade in på uppladdning. Bad dem slå ihop vår info så det inte nu helt plötsligt blir två snabbladdare där ...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av Kirre »

Nu är dags för en tur upp till Vemdalen igen för att avsluta skidsäsongen. På torsdag em bär det av.
Tänkte då skippa SuC Gävle och Chademo Sveg och bara ladda på nya Chademon i Ljusdal och proviantera på Ica. Får hoppas att jag är ensam om den brillianta idén så jag slipper köa ;-)
Är det någon som vet om den fortfarande är gratis och om inte, vilket kort/app som krävs?
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Skriv svar