Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vemdale

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av Jocce »

themax skrev:
Jocce skrev:

...det var bara Dan på ica Åsarna som svarade ...

/Jocce
Ah. Det heter Gärdeåsen. Blev lite förvirrad där då Åsarna ligger rätt långt från Ljusdal. Ica Åsen heter butiken och dem var jag också in och pratade med när jag var i Ljusdal för några veckor sedan. Kul att de nappade. :-)

Ah, har ju NOLL lokalkännedom, men ja, Åsarna vet jag ju vart det ligger (Laddade CHAdeMO där på vägen hem ;) ), så Ica Supermarket Åsen ska det ju vara!

Ja, Dan var mycket positiv och välkomnade mig tillbaka om det behövdes!


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av Bjelke »

Hade jag lite fläskigare huvudsäkringar så hade jag kunna erbjuda bra laddning i min Wall connector (WC haha)...
Nu har jag bara 16A så WC:n är ställd på 13A.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av apkungen »

Hudiksvall då?
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av themax »

apkungen skrev:
Hudiksvall då?
Där finns en CHAdeMO ute vid Statoil vid E4. Urtrist plats att stanna på. Visst finns även butiker i stan som har trefas, men jag gissar att Ljusdal ändå ligger bättre till efter Gävle (och Sundsvall) för de som ska mot Vemdalen med elbil för att få tillräckligt även med en S60.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av Bjelke »

themax skrev:
apkungen skrev:
Hudiksvall då?
Där finns en CHAdeMO ute vid Statoil vid E4. Urtrist plats att stanna på. Visst finns även butiker i stan som har trefas, men jag gissar att Ljusdal ändå ligger bättre till efter Gävle (och Sundsvall) för de som ska mot Vemdalen med elbil för att få tillräckligt även med en S60.
Det enda som finns vid laddaren i Hudik är jag eftersom jag jobbar typ 200 meter därifrån :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av Jocce »

apkungen skrev:
Hudiksvall då?

Som redan nämnts, finns en (Clever) CHAdeMO där, men avståndsmässigt blir det en omväg, så vore skönt att slippa.

Kör man med ICE blir det tidsmässigt ungefär samma tid (Google Maps brukar skilja på ett par minuter beroende på trafik), Tesla föreslår t.om. den vägen hem från stugan ibland, trots att den pga den längre vägen inte räcker fram till Gävle.

"Problemet" blir att tidsmässigt så kommer den vägen bli "extra" lång, då man förutom själva laddningen också måste ladda upp för den extra omvägen.


Men ja, det är absolut ett alternativ att ta den vägen, men önskvärt vore som sagt t.ex. Ljusdal, vilket kommer under nästa år :)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av Kirre »

Ska åka till Vemdalen nu på onsdag för skidpremiär :)
Är det någon som vet om chademon i Vemdalens by har öppnat än?
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av lator »

Japp! Både Rätan och Vemdalen är "up and running". Båda dessutom gratis. Det blir bara bättre! :)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av Kirre »

lator skrev:
Japp! Både Rätan och Vemdalen är "up and running". Båda dessutom gratis. Det blir bara bättre! :)
Perfekt :) Tack för infon. Ska testa över Mora upp.
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av Jocce »

lator skrev:
Japp! Både Rätan och Vemdalen är "up and running". Båda dessutom gratis. Det blir bara bättre! :)

Goda nyheter :)
Vart i Vemdalen hamnade den?

Någon som lägger in på Uppladdning.nu?


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av lator »

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
FreddeB
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 25 jul 2016 15:20

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av FreddeB »

Är vägen från Stockholm till Vemdalen via Sundsvall att föredra framför att åka via Mora trots att den tar en timme längre tid (enligt abetterrouteplanner)? Någon som har erfarenhet av båda alternativen?
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av Kirre »

FreddeB skrev:
Är vägen från Stockholm till Vemdalen via Sundsvall att föredra framför att åka via Mora trots att den tar en timme längre tid (enligt abetterrouteplanner)? Någon som har erfarenhet av båda alternativen?
Efter att ha testat de flesta sträckor har jag kommit fram till att Uppsala/Sthlm - ladda fullt SuC Gävle - toppa upp Chademo i Sveg - Vemdalen är det snabbaste alternativet. Ca 45 min snabbare än via SuC Mora.
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av bylund »

Kirre skrev:
FreddeB skrev:
Är vägen från Stockholm till Vemdalen via Sundsvall att föredra framför att åka via Mora trots att den tar en timme längre tid (enligt abetterrouteplanner)? Någon som har erfarenhet av båda alternativen?
Efter att ha testat de flesta sträckor har jag kommit fram till att Uppsala/Sthlm - ladda fullt SuC Gävle - toppa upp Chademo i Sveg - Vemdalen är det snabbaste alternativet. Ca 45 min snabbare än via SuC Mora.
Dock torde förlusten via Mora vara mindre från Stockholm än Uppsala, då man snarare kör över Enköping än Uppsala mot Mora från Stockholm
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av themax »

På grund av markägardiskussioner så kommer Ljusdal under sommaren bara installera två av de planerade platserna; vid OK i Ljusdal och i Kårböle. Ljusdal är ju inte stort, så på fem minuter har man promenerat till affärsområdet på Norra Järnvägsgatan, och intill ligger Ica, OK (!) och Michels restaurang.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av Bod »

Kårböle har väl en hyffsad restaurang. Om det är i närheten av den laddaren skall stå. Avståndsmässigt är Ljusdal rena storstan jämfört med Kårböle. :D
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av Jocce »

themax skrev:
På grund av markägardiskussioner så kommer Ljusdal under sommaren bara installera två av de planerade platserna; vid OK i Ljusdal och i Kårböle. Ljusdal är ju inte stort, så på fem minuter har man promenerat till affärsområdet på Norra Järnvägsgatan, och intill ligger Ica, OK (!) och Michels restaurang.

Goda nyheter att det är på gång :)
På sommaren klarar jag mig utan, speciellt nu med Chademo i Rätansbyn, men hösten/vintern behövs det!
Jag tror att det är bra med lite spridning. Behöver man handla så tar man den "Centrala" i Ljusdal, behöver man inte handla så tar man den i Kårböle (eller finns någon Ica där med? Kommer inte ihåg nu...).


Frågan är om det finns någon möjlighet att se om den är upptagen eller inte i förväg?
Nått optimalt vore ju Status på nuvarande bils laddning samt webcam för att se om någon står i kö ;)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av themax »

Om ni väljer att ta en långfika på Nya Konditoriet i Delsbo så finns nu en 11kW laddbox installerad. Kanske inte första valet för någon som har bråttom till Vemdalen, men i närheten finns både restauranger och butiker.
IMG_0335.jpg
Administreras via inCharge, med en kostnad på 3kr/kWh.
IMG_2328.PNG
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av Bjelke »

Nästan i mina krokar :) Delsbo är real trevligt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av MattiasH »

Har helt missat denna tråd så jag har också varit i kontakt med olika personer i Ljusdals kommun. (Bra att de vet att flera eftersöker laddare).
Svärmor bor i Ljusdal och nu i lägenhet så därför blir det ganska knepigt när man kommer fram med 10 mil kvar i batteriet.
Senaste infon jag fick, från Micke, är att laddaren vid OK skall vara klar i november.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av themax »

MattiasH skrev:
Har helt missat denna tråd så jag har också varit i kontakt med olika personer i Ljusdals kommun. (Bra att de vet att flera eftersöker laddare).
Svärmor bor i Ljusdal och nu i lägenhet så därför blir det ganska knepigt när man kommer fram med 10 mil kvar i batteriet.
Senaste infon jag fick, från Micke, är att laddaren vid OK skall vara klar i november.
Japp, november ska den vara uppe. Kommunen har brottats med markägarfrågor men där är det i alla fall löst.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av Kirre »

Nu är det ju december och kan inte hitta någon info om chademo-laddstationen i Ljusdal eller Kårböle har öppnat :(
Någon som vet något om status?
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av themax »

Kirre skrev:
Nu är det ju december och kan inte hitta någon info om chademo-laddstationen i Ljusdal eller Kårböle har öppnat :(
Någon som vet något om status?
Vet inte varför det dröjt. Sist jag kollade var allt på banan för installation i november. Det ser ut som om det blir ännu en vinter utan laddmöjlighet i Ljusdal tyvärr.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av themax »

Nu har jag kollat med min svåger. Goda nyheter.

Ljusdals Energi har haft tuffa diskussioner med markägarna. Ica ser ingen vits med att ha en laddare på sin mark, och därför har nu positionen flyttats till OKQ8. Till höger om fastigheten markbereds det nu för en snabbladdare och en 22kW. Ledningar är framdragna och den kommer förhoppningsvis att sättas upp inom någon vecka. Därefter ska den funktionstestas och sättas i drift av ABB. Så när ni börjar ladda; gå in till OKQ8 och uppmuntra Stefan Strandell (franchisetagaren) om att han gör en god gärning. Handla mat kan ni göra senare istället för på Ica Matpunkten. Till exempel på Ica Åsen, som också kan erbjuda åtminstone 11kW.

Delar ur styrelsen för Ljusdals Energi förstår heller inte vitsen med elbilar. "Varför ska vi bjuda rika Stockholmare på el?" har myntats på ett styrelsemöte från en ledamot (från ett parti som ogillar rika människor, ni få själva gissa vilket). Ingen förståelse alls (och ledamoten kunde uppenbarligen inte förstå att det faktiskt skulle gå att ta betalt). Så det blir bara två snabbladdare i kommunen (från projekterade sex). Laddaren i Kårböle väntar fortfarande på sin lösning då markägaren där inte heller förstår att elbilsförare gärna spenderar pengar på närliggande butiker, restauranger och caféer när de ändå står stilla i en halvtimme eller mer.

Nåväl. Kul att ha nåt positivt att rapportera i den här tråden.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Chademo eller annan laddning mellan Gävle - Klövsjö (Vem

Inlägg av Jocce »

themax skrev:
Nu har jag kollat med min svåger. Goda nyheter.

Ljusdals Energi har haft tuffa diskussioner med markägarna. Ica ser ingen vits med att ha en laddare på sin mark, och därför har nu positionen flyttats till OKQ8. Till höger om fastigheten markbereds det nu för en snabbladdare och en 22kW. Ledningar är framdragna och den kommer förhoppningsvis att sättas upp inom någon vecka. Därefter ska den funktionstestas och sättas i drift av ABB. Så när ni börjar ladda; gå in till OKQ8 och uppmuntra Stefan Strandell (franchisetagaren) om att han gör en god gärning. Handla mat kan ni göra senare istället för på Ica Matpunkten. Till exempel på Ica Åsen, som också kan erbjuda åtminstone 11kW.

Delar ur styrelsen för Ljusdals Energi förstår heller inte vitsen med elbilar. "Varför ska vi bjuda rika Stockholmare på el?" har myntats på ett styrelsemöte från en ledamot (från ett parti som ogillar rika människor, ni få själva gissa vilket). Ingen förståelse alls (och ledamoten kunde uppenbarligen inte förstå att det faktiskt skulle gå att ta betalt). Så det blir bara två snabbladdare i kommunen (från projekterade sex). Laddaren i Kårböle väntar fortfarande på sin lösning då markägaren där inte heller förstår att elbilsförare gärna spenderar pengar på närliggande butiker, restauranger och caféer när de ändå står stilla i en halvtimme eller mer.

Nåväl. Kul att ha nåt positivt att rapportera i den här tråden.

Tror tyvärr man kommer få "slåss" med motsträvare till det hela en bra bit framåt.

Skönt att det kommer upp iallafall :)

Din svåger borde kanske prata med Dan (Mogemark) på just Ica Åsarna. Han verkar klart positiv till det här med Elbil och Elbilsladdning :)
För övrigt så är det ca 10 minuters promenad dit upp från OKQ8, så ska man inte handla allt för mycket så kan man ta den promenaden ;)


Vet du om Ica Åsarna / Dan fått upp någon "riktig" laddare eller är det fortfarande deras Trefas-uttag som gäller? (I sådant fall borde det vara 22kW som är tillgängligt ;) )


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Skriv svar