Wall Box

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tobias L
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 jun 2017 18:27

Re: Wall Box

Inlägg av Tobias L »

Jag väntar otåligt på min bil som förhoppningsvis kommer innan juli. Alltså kommer det vara en ny UMC. Om jag ser till att skydda uttaget och vid kontakten på något smart sett borde det funka bra eller vad säger ni? Inte kan själva kabeln vara känslig för regn?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Wall Box

Inlägg av mati »

Alltså själva kabeln tål nog regn. Det som historiskt har gått sönder är själva laddhansken som ansluts till bilen och även "klumpen" som sitter mitt i kabeln så att säga.
Klumpen är numera IP44-klassad har jag för mig. Laddhandsken har fått en annan design så att det inte kan tränga in vatten lika lätt som tidigare. Ändå så har folk haft återkommande bekymmer med UMCn. Skulle den gå sönder så byts den på garanti. Men det är ju ändå en massa besvär.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Wall Box

Inlägg av gellerstam »

Sen finns det även dom som har sin UMC ute i ur och skur utan att ha problem!

Så jag antar att det har att göra med hur man hanterarsima saker och även att man har tur och får ett torsdagsexemplar.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Tobias L
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 jun 2017 18:27

Re: Wall Box

Inlägg av Tobias L »

Tack för allas engagemang. Lutar att jag börjar med bara UMC om det är för lång leveranstid på WC :)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4879
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Wall Box

Inlägg av chaffis75 »

Såhär har jag löst de för vår leaf eftersom vi bara leasar den 2 år och den använder sig tyvärr av typ 1 uttag.
Hade den använt typ 2 så hade jag köpt en tesla laddbox direkt.
1497714276849932035921.jpg
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
davgra
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 apr 2018 22:11

Re: Wall Box

Inlägg av davgra »

Vad är vinsten med att ha en wallbox om man har ett trefasuttag i närheten ändå? Säkerhet?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Wall Box

Inlägg av Gustafsson »

Enkelheten.
Iaf Teslas box där sladden sitter fast monterad. Bara att klicka i istället för att plocka fram en sladd å mecka. UMC är också lite väderkänslig, åtminstone de äldre + att de tålt mekaniskt slitage dåligt med kabelbrott som följd. Tror att de senare dock blivit bättre.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Wall Box

Inlägg av dhanjel »

Finns det någon fördel med.teslas laddare mot tex Halo (http://charge-amps.com/products/?lang=sv) mer än att det står Tesla på den?
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Wall Box

Inlägg av helix »

dhanjel skrev:
Finns det någon fördel med.teslas laddare mot tex Halo (http://charge-amps.com/products/?lang=sv) mer än att det står Tesla på den?
Teslas box är halva priset om du jämför med andra 11kW-laddare. Teslas kostar drygt 5k och Halo-boxen cirka 12k.

En annan fördel med Teslas box är att man kan trycka på en knapp på handsken för att automatiskt öppna laddporten (om man har en Tesla). Samma knapp används vid urkoppling då man håller inne knappen och sen släpper laddhandsken. Man slipper alltså göra detta via fobben. Gör att det blir lite smidigare vid i/urkoppling.

Det enda negativa med Teslas box är att den är enkel och inte har något extra lull-lull. Vill man exempelvis ha en wifi-uppkopplad box, rfid-access osv så saknas detta på Teslas box.
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Wall Box

Inlägg av Walker »

dhanjel skrev:
Finns det någon fördel med.teslas laddare mot tex Halo (http://charge-amps.com/products/?lang=sv) mer än att det står Tesla på den?
Nope. Halon har dessutom inbyggd typ B jordfelsbrytare vilket gör installationen billigare och i slutänden hela paketet billigare än Teslas med laddahemmastöd.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Wall Box

Inlägg av Svenssons »

Walker skrev:
dhanjel skrev:
Finns det någon fördel med.teslas laddare mot tex Halo (http://charge-amps.com/products/?lang=sv) mer än att det står Tesla på den?
Nope. Halon har dessutom inbyggd typ B jordfelsbrytare vilket gör installationen billigare och i slutänden hela paketet billigare än Teslas med laddahemmastöd.
En typ B jordfelsbrytare kostar inte 7000:- om du inte försöker hitta den allra dyraste. Svårt att se hur Halo skulle bli billigare. Min installation med jordfelsbrytare (typ A) och trefasuttag gick inte på mer än ett par tusen kronor totalt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Wall Box

Inlägg av dhanjel »

Uhm svårt. Tesla laddare är onekligen smidig, men avsaknad av mätning är tråkigt. Och rfid är ju smidigt om man sätter den utomhus (har inte riktigt bestämt mig än).

Plus att en charge amp kan köpas och sättas upp innan man har en elbil, medans med Tesla's så får man vänta tills man har en bil.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 mar 2015 20:13
Ort: Mölndal

Re: Wall Box

Inlägg av fnystrom »

Teslas Wallbox kan man köpa när man har beställt en Tesla. Man behöver inte vänta tills bilen har kommit.
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Wall Box

Inlägg av dhanjel »

Sant, men vi är på jakt efter begagnat och har ingen Tesla butik i närheten. Så smidigsre att ha det klart från början.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Wall Box

Inlägg av Leo »

Sätt upp ett 3-fas uttag (med lämplig jordfelsbrytare i proppskåpet) så länge. Då kan du sen koppla i medföljande UMC direkt du köper bilen. Vill du sen framöver ansluta en Wallbox är det bara att koppla in den till uttaget så är det enkelt och smidigt på alla sätt.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Wall Box

Inlägg av bullen »

Leo skrev:
Sätt upp ett 3-fas uttag (med lämplig jordfelsbrytare i proppskåpet) så länge. Då kan du sen koppla i medföljande UMC direkt du köper bilen. Vill du sen framöver ansluta en Wallbox är det bara att koppla in den till uttaget så är det enkelt och smidigt på alla sätt.
Precis! Så gjorde även jag. Sen gick boxen sönder o då var där väldigt bekvämt o bara stoppa i UMC i 3fas uttaget
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Wall Box

Inlägg av Leo »

Sen är det bekvämt om man tillfälligt vill kunna ansluta andra saker där också. Vedklyv, större högtryckstvätt, kompressor, cementblandare, andra Teslakompisar via en liten byggcentral osv. :D
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar