Stänga av ljusen HELT

Här samlar vi inlägg som tipsar om finesser på bilarna som alla ägare kanske inte känner till.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjornlilja
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 30 maj 2017 09:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stänga av ljusen HELT

Inlägg av bjornlilja »

Legato skrev:
bjornlilja skrev:
Legato skrev:
mahulkp skrev:
Legato skrev:
Dock konstigt att problemet uppstod från början. En färja är väl ett typexempel på situation när man ska lägga i p-bromsen?

Är iofs allt annat än expert på hur p-läget funkar på en elbil, men på en automat-fossil är det ju väldigt känsligt. Lägger man inte i bromsen och det blir en våg eller ryck på färjan så är det ju risk att mekaniken går sönder samt att bilen rullar in i bil framför/bakom.
Bilen lägger i p-broms så fort du trycker in P-knappen på rattspaken. Det hörs tydligt att p-bromsen läggs an och till skillnad från en fossilbil med automat finnas det ingen mekanisk p-spärr i en växellåda.
Helt sant. Sitter i bilen o testade just. Väldigt ologiskt dock, vad är nyttan med att lampan inte tänds direkt när man trycker in P? Väldigt märkligt att bromsen läggs an utan att instrumenten visar det.
Är det inte två nivåer av broms? (Spekulerar vilt nu) När man lägger i den ”riktiga” (när lampan tänds) hör väl ett mekaniskt ljud som antyder att något lägger an.
När jag testade upplevde jag bara att man hör ett mekaniskt ljud vid enkla trycket. När man håller in P och lampan tänds hörde jag inget "extra" ljud.
Då är det lätt obegripligt :)
Användarvisningsbild
bjornlilja
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 30 maj 2017 09:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stänga av ljusen HELT

Inlägg av bjornlilja »

A4D3E5DC-4364-4E9D-A283-0ECDE72AF5F1.jpeg
Bara för tydligheten skull, så här ser det ut om vi ”stänger av” ljuset helt på vår bil när vi sitter i den. Ramen lyser alltså fortfarande.
Användarvisningsbild
NikkolajVessla
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 31 jan 2016 21:53
Ort: Linköping

Re: Stänga av ljusen HELT

Inlägg av NikkolajVessla »

bjornlilja skrev:
A4D3E5DC-4364-4E9D-A283-0ECDE72AF5F1.jpeg
Bara för tydligheten skull, så här ser det ut om vi ”stänger av” ljuset helt på vår bil när vi sitter i den. Ramen lyser alltså fortfarande.
Vad händer nu om du trycker på knappen till vänster (knapp för parkeringsljuset) och därefter på Av-knappen?

På min bil släcks då hela ljuset helt av...
Model Y 2023
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Stänga av ljusen HELT

Inlägg av MangeT »

I min bil släcks alla ljusen om jag sätter på off. Märkligt.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
bjornlilja
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 30 maj 2017 09:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stänga av ljusen HELT

Inlägg av bjornlilja »

Nu har jag provat varenda tänkbar kombo av inställningar. Min gissning är att ni som får dem att slockna helt direkt har ”Unlock on park” OFF. Stämmer det? Då får jag nämligen ljusen att slockna direkt.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Stänga av ljusen HELT

Inlägg av MangeT »

Stämmer för mig. Har unkock on park off.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5179
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Stänga av ljusen HELT

Inlägg av Nicke Nyfiken »

bjornlilja skrev:
Nu har jag provat varenda tänkbar kombo av inställningar. Min gissning är att ni som får dem att slockna helt direkt har ”Unlock on park” OFF. Stämmer det? Då får jag nämligen ljusen att slockna direkt.
Det verkar logiskt. DRL (LED-ramen) är tända när dörrhandtagen är ute på Model S.

Har man ”Unlock on park” ON går dörrhandtagen ut när man trycker på P, vilket förhindrar att DRL går att släcka. Så sätter man ljuset i OFF så slocknar bara halvljuset och DRL fortätter att lysa. Men efter en kort stund går handtagen in automatiskt och då slocknar även DRL.

Edit: Ovanstående gäller så länge dörrarna är stängda. Öppnar man någon dörr så slocknar DRL.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
bjornlilja
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 30 maj 2017 09:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stänga av ljusen HELT

Inlägg av bjornlilja »

Då har vi förklaringen där! :)
Skriv svar