'Blind Spot'-meddelande

Här samlar vi inlägg som tipsar om finesser på bilarna som alla ägare kanske inte känner till.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 812
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

'Blind Spot'-meddelande

Inlägg av Jojo »

Sedan senaste softwareuppdateringen får jag alltid ett meddelande 'Check Blind Spot for oncoming traffic' (eller något I den där stilen), när jag vill byta fil (såväl till hö eller vä) och autopilot är på. Är detta en ny feature eller är det något som är på tok? Jag själv upplevde det som resultat av den nya programvaran, men när Tesla läste ut bilens logg i ett annat ärende påpekades detta då meddelanden var loggade. Någon som varit med om samma sak?
Användarvisningsbild
svo
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 05 mar 2014 22:29
Ort: Stockholm

Re: 'Blind Spot'-meddelande

Inlägg av svo »

Jag har inte varit med om samma sak, men läst om att andra hittat referenser till blind spot detection i elschemat i anslutning till sidobackspeglarna.
Model S P85 2014
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: 'Blind Spot'-meddelande

Inlägg av abagewitz »

Jag fick det också för en tid sedan efter nån uppdatering. Är det alltså något som inte är som det ska då? Jag tänkte att det skulle vara så "by-design".
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: 'Blind Spot'-meddelande

Inlägg av bylund »

Jag tror att det bara är ytterligare lite friskrivning från Teslas sida. Dök upp för någon månad sedan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: 'Blind Spot'-meddelande

Inlägg av e5m1r »

bylund skrev:
Jag tror att det bara är ytterligare lite friskrivning från Teslas sida. Dök upp för någon månad sedan.
Det var också så jag fick till mig det
Kommer som ”fel” varje gång man byter fil med AP ( AP 1 bil här )
Dock så har inte tesla sagt nåt om felmeddelande och de har undersökt min bil i några omgångar den senaste tiden Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 812
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: 'Blind Spot'-meddelande

Inlägg av Jojo »

bylund skrev:
Jag tror att det bara är ytterligare lite friskrivning från Teslas sida. Dök upp för någon månad sedan.
Japp, precis. Men varför loggas dessa som felmeddelanden???
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: 'Blind Spot'-meddelande

Inlägg av bylund »

Jojo skrev:
bylund skrev:
Jag tror att det bara är ytterligare lite friskrivning från Teslas sida. Dök upp för någon månad sedan.
Japp, precis. Men varför loggas dessa som felmeddelanden???
För att någon programmerare tyckte att det ser rätt ut på skärmen, men inte tänkte på att det också loggas som felmeddelande i så fall?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 812
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: 'Blind Spot'-meddelande

Inlägg av Jojo »

Kruxet är bara att det loggas enbart de senaste ca 100 felmeddelanden innan de överskrivs. Så om man åker på en längre resa med en del omkörningar/filbyten finns det inte många andra meddelanden i bilens logg.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: 'Blind Spot'-meddelande

Inlägg av e5m1r »

Jojo skrev:
Kruxet är bara att det loggas enbart de senaste ca 100 felmeddelanden innan de överskrivs. Så om man åker på en längre resa med en del omkörningar/filbyten finns det inte många andra meddelanden i bilens logg.
Jag köper att det loggas då det kommer ett utropstecken på stora skärmen när meddelandet är aktiv.
En kodare som tog fel snutt av kod att anpassa till syftet Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: 'Blind Spot'-meddelande

Inlägg av SALVETA »

Är det inte bara smuts på kamerorna som kollar bakåt då? Jag fick det i helgen när jag körde motorväg med mycket regn och tolkade det som att vara extra uppmärksam på döda vinkeln då bilen hade begränsad möjlighet att detektera bilar där. Men kanske inte är samma meddelande ni menar?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: 'Blind Spot'-meddelande

Inlägg av e5m1r »

SALVETA skrev:
Är det inte bara smuts på kamerorna som kollar bakåt då? Jag fick det i helgen när jag körde motorväg med mycket regn och tolkade det som att vara extra uppmärksam på döda vinkeln då bilen hade begränsad möjlighet att detektera bilar där. Men kanske inte är samma meddelande ni menar?
Mina är det säkert nåt fel på Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar