Rattknappar

Här samlar vi inlägg som tipsar om finesser på bilarna som alla ägare kanske inte känner till.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Rattknappar

Inlägg av HelectriC »

Säkert många som vet om det, men för mig var det en ny funktion jag upptäckte igår. Knappen för röststyrning har jag alltid använt till just röststyrning; håll inne, ge kommando och släpp. Men efter ett år :!: har jag kommit på att om man trycker en enkel gång så kommer man direkt till telefonfunktionerna "recent calls" och "adressbok" :D sjukt mycket smidigare än att trycka på stora skärmen. Aningen pinsamt att jag inte kommit på det tidigare, men bättre sent än aldrig 8-)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 14 apr 2015 20:14
Ort: Alingsås

Re: Rattknappar

Inlägg av ModelS85D »

En annan bra funktion som kanske inte alla känner till (upptäckte den själv för något halvår sedan) är att man vid navigering kan trycka på fältet där tiden står att man ska vara framme vid sin destination och i och med det enkeltrycket få fram procenten av batterikapaciteten man kommer ha kvar om man även kör tillbaka till utgångspunkten, dvs för roundtrip bort och tillbaka, vilket ju är väldigt användbart om man inte tänker ladda vid sin destination och vill förvissa sig om att man har tillräckligt med laddning för att komma tillbaka där man utgick ifrån. Visst är det kul när man upptäcker ännu fler smarta funktioner! :)
Solidsvart Model S 85D
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Rattknappar

Inlägg av boreno »

ModelS85D skrev:
En annan bra funktion som kanske inte alla känner till (upptäckte den själv för något halvår sedan) är att man vid navigering kan trycka på fältet där tiden står att man ska vara framme vid sin destination och i och med det enkeltrycket få fram procenten av batterikapaciteten man kommer ha kvar om man även kör tillbaka till utgångspunkten, dvs för roundtrip bort och tillbaka, vilket ju är väldigt användbart om man inte tänker ladda vid sin destination och vill förvissa sig om att man har tillräckligt med laddning för att komma tillbaka där man utgick ifrån. Visst är det kul när man upptäcker ännu fler smarta funktioner! :)
Tack för den!!
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare
Inlägg: 256
Blev medlem: 09 feb 2016 20:24
Ort: Dalby

Re: Rattknappar

Inlägg av Johnny_B »

Bara nyheter för mig hela tiden..

Man kanske borde titta i manualen? Eller räknas man som gubbe då? :?
85D Referrallänk: http://---
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Rattknappar

Inlägg av HelectriC »

Johnny_B skrev:
Bara nyheter för mig hela tiden..

Man kanske borde titta i manualen? Eller räknas man som gubbe då? :?

nej, man ska inte läsa manualen :twisted:
har du inte sett Yrrol när dom ska koppla in stereon :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Rattknappar

Inlägg av far1far2 »

Jag tog mej före att skriva ut hela manualen, 156 sidor ett par månader före leveransen. Använde den som porrlitteratur varje kväll. Funkade fint. Men gudars vad mycket fel och vad mycket det fattas. Som det där med tfn-funktionen i röstknappen. Upptäckte jag också själv. Naturligtvis ställer alla uppdateringar till det i sammanhanget. Procentsaten vid slutet på Roundtripp hade jag inte en aning om. Tackar. Och tack för alla andra jättebra tips!
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Rattknappar

Inlägg av LarsL »

far1far2 skrev:
Jag tog mej före att skriva ut hela manualen, 156 sidor ett par månader före leveransen. Använde den som porrlitteratur varje kväll. Funkade fint. ...
Precis som jag brukar göra innan jag köper eller när jag väntar på leverans av teknikprylar. :geek:
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Rattknappar

Inlägg av Nicke Nyfiken »

LarsL skrev:
far1far2 skrev:
Jag tog mej före att skriva ut hela manualen, 156 sidor ett par månader före leveransen. Använde den som porrlitteratur varje kväll. Funkade fint. ...
Precis som jag brukar göra innan jag köper eller när jag väntar på leverans av teknikprylar. :geek:
Ha ha ha...
Känner igen mig själv i det.
Jag plöjde igenom hela Model S manualen väldigt noggrant och satte mig in i alla detaljer, långt innan jag ens börjat fundera på att verkligen köpa en Tesla.

När jag sedan fick min bil så var mycket av det jag läst redan ändrat/uppdaterat. Så då fick man en bra anledning att plöja igenom manualen en gång till. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Rattknappar

Inlägg av far1far2 »

Johnny_B skrev:
Bara nyheter för mig hela tiden..

Man kanske borde titta i manualen? Eller räknas man som gubbe då? :?
3 månader innan leverans skrev jag ut hela manualen, 156 sidor,dubbla ja. Som gammal (81) spakryckare i lufthavet älskar jag läsa manualer ner till minsta kommatecken , inte ett ord om dehär fiffiga grejorna. Tack för tipsen grabbar! Bara mata gubben! :P
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Rattknappar

Inlägg av e5m1r »

far1far2 skrev:
Johnny_B skrev:
Bara nyheter för mig hela tiden..

Man kanske borde titta i manualen? Eller räknas man som gubbe då? :?
3 månader innan leverans skrev jag ut hela manualen, 156 sidor,dubbla ja. Som gammal (81) spakryckare i lufthavet älskar jag läsa manualer ner till minsta kommatecken , inte ett ord om dehär fiffiga grejorna. Tack för tipsen grabbar! Bara mata gubben! :P
Skrev du ut rätt manual nu med sw 8 som pushas ut nu
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Rattknappar

Inlägg av jonas »

Nu funkar inte detta längre med att trycka på röstkommandoknappen för att få senaste samtal. Kommer direkt till röstkommando och får avsluta med tryck igen.

Någon som vet var denna funktion nu gömmer sig, senaste samtal ?
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Rattknappar

Inlägg av Jerker »

HelectriC skrev:
Johnny_B skrev:
Bara nyheter för mig hela tiden..

Man kanske borde titta i manualen? Eller räknas man som gubbe då? :?

nej, man ska inte läsa manualen :twisted:
har du inte sett Yrrol när dom ska koppla in stereon :lol:
:D :D :D Förmodligen en av de roligaste sketcher som nånsin spelats in!
Användarvisningsbild
stefansjo
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 02 aug 2015 19:55
Ort: Bjärred

Re: Rattknappar

Inlägg av stefansjo »

jonas skrev:
Nu funkar inte detta längre med att trycka på röstkommandoknappen för att få senaste samtal. Kommer direkt till röstkommando och får avsluta med tryck igen.

Någon som vet var denna funktion nu gömmer sig, senaste samtal ?
Ligger på andra knappen.
Bild
2016-02-29- S 85D | Pärlvit Multi-Coat-färg | Panorama | NextGen | Autopilot | Premium Interiör |
Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 03 nov 2016 17:34
Ort: Västerås

Re: Rattknappar

Inlägg av Hebbe »

Är det någon som har jämfört manualen som finns i mjukvaran med pappersmanualen? Den förstnämnda borde väl kunna uppdateras i samband med mjukvaran.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Rattknappar

Inlägg av bylund »

Hebbe skrev:
Är det någon som har jämfört manualen som finns i mjukvaran med pappersmanualen? Den förstnämnda borde väl kunna uppdateras i samband med mjukvaran.
Pappersmanualen?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Rattknappar

Inlägg av danni »

Hebbe skrev:
Är det någon som har jämfört manualen som finns i mjukvaran med pappersmanualen? Den förstnämnda borde väl kunna uppdateras i samband med mjukvaran.
Mwahahahahahahaha, pappersmanualen?

Bild
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Rattknappar

Inlägg av helix »

:lol:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Rattknappar

Inlägg av Bjelke »

:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar