Få automatiskt filbyte att fungera bättre!

Här samlar vi inlägg som tipsar om finesser på bilarna som alla ägare kanske inte känner till.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Få automatiskt filbyte att fungera bättre!

Inlägg av Jocce »

Vet att jag läst i ett antal olika trådar om att folk har "problem" med Automatiska filbytet i Autopiloten...likaså jag.
Dvs man slår igång den, håller i ratten..men den tar en BRA stund på sig innan den indikerar "streckad linje" och byter.

Idag och igår gjorde jag ett experiment:
Jag la handen på ratten, klart och tydligt, INNAN jag slog på blinkers. I princip varenda gång (där det inte fanns tveksamheter med "hinder" i sensorer osv) så böt den fil hur snällt som helst, i princip direkt.
Dessutom inte en enda "kasta sig över till andra filen" som jag upplevt förut ett antal gånger!


Prova det, återkoppla gärna med resultat!


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Få automatiskt filbyte att fungera bättre!

Inlägg av grenhall »

Jocce skrev:
Vet att jag läst i ett antal olika trådar om att folk har "problem" med Automatiska filbytet i Autopiloten...likaså jag.
Dvs man slår igång den, håller i ratten..men den tar en BRA stund på sig innan den indikerar "streckad linje" och byter.

Idag och igår gjorde jag ett experiment:
Jag la handen på ratten, klart och tydligt, INNAN jag slog på blinkers. I princip varenda gång (där det inte fanns tveksamheter med "hinder" i sensorer osv) så böt den fil hur snällt som helst, i princip direkt.
Dessutom inte en enda "kasta sig över till andra filen" som jag upplevt förut ett antal gånger!


Prova det, återkoppla gärna med resultat!


/Jocce
Anledningen till att filbytet inte påbörjas direkt är för att du inte har en grå tunn linje till vänster eller höger beroende på vilken fil du ligger i.

Jag har aldrig problem med sega filbyte men då blinkar jag, rör vid ratten lite lätt och sedan sticker bilen.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Få automatiskt filbyte att fungera bättre!

Inlägg av mahulkp »

Japp det är tricket, lägger alltid lite tryck på ratten sekunden innan jag blinkar.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Få automatiskt filbyte att fungera bättre!

Inlägg av mahulkp »

BildDet räcker med en tumme Bild
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare
Inlägg: 518
Blev medlem: 05 mar 2014 23:50
Ort: Lindome

Re: Få automatiskt filbyte att fungera bättre!

Inlägg av Stefan »

När jag testköred, 230mil, så hade jag inga problem. Det var endast när det inte fanns en fil makerad eller att man på började filbytet förtidigt (när någon annan körde om).
Kan nog stämma att AP vill att man skall ha händerna på ratten innan. Jag hade händern lätt på ratten nästan hela tiden...
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 10 aug 2016 21:02
Ort: Trelleborg

Re: Få automatiskt filbyte att fungera bättre!

Inlägg av Heiko »

Tack för tipset!
Ska prova detta när jag få låna hem en Tesla några dagar.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Få automatiskt filbyte att fungera bättre!

Inlägg av Feddan »

Är det någon som vet varför vi inte har det som i USA där man kan dutta på blinkersen (så den blinkar 3 gånger) och sen gör den filbytet automatiskt?
Jag tycker man blinkar onödigt länge ibland. Speciellt om man går in kort i högerfilen på en motorväg sen ut i vänster igen.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Få automatiskt filbyte att fungera bättre!

Inlägg av grenhall »

Feddan skrev:
Är det någon som vet varför vi inte har det som i USA där man kan dutta på blinkersen (så den blinkar 3 gånger) och sen gör den filbytet automatiskt?
Jag tycker man blinkar onödigt länge ibland. Speciellt om man går in kort i högerfilen på en motorväg sen ut i vänster igen.
Nej men det har säkert att göra med diverse regelverk. Skulle tro att det är därför vi inte fått Summon på fob:en heller.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Få automatiskt filbyte att fungera bättre!

Inlägg av mahulkp »

Feddan skrev:
Är det någon som vet varför vi inte har det som i USA där man kan dutta på blinkersen (så den blinkar 3 gånger) och sen gör den filbytet automatiskt?
Jag tycker man blinkar onödigt länge ibland. Speciellt om man går in kort i högerfilen på en motorväg sen ut i vänster igen.
Jag är osäker på om de har en annan funktion i USA jmf med oss. Däremot har den blivit bättre på att förstå att man ska byta fil. Tidigare var.man tvungen att blinka ända tills hela bilen hade bytt fil, annars försökte den gå tillbaka till ursprungsfilen. Nu räcker det med att halva bilen passerat mittlinjen så kan man släppa blinkersen och det byter färdigt själv. Så blinkningarna blir inte lika pinsamt långa längre. 4-5 blink brukar räcka så fattar den resten själv.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Få automatiskt filbyte att fungera bättre!

Inlägg av bylund »

mahulkp skrev:
Feddan skrev:
Är det någon som vet varför vi inte har det som i USA där man kan dutta på blinkersen (så den blinkar 3 gånger) och sen gör den filbytet automatiskt?
Jag tycker man blinkar onödigt länge ibland. Speciellt om man går in kort i högerfilen på en motorväg sen ut i vänster igen.
Jag är osäker på om de har en annan funktion i USA jmf med oss. Däremot har den blivit bättre på att förstå att man ska byta fil. Tidigare var.man tvungen att blinka ända tills hela bilen hade bytt fil, annars försökte den gå tillbaka till ursprungsfilen. Nu räcker det med att halva bilen passerat mittlinjen så kan man släppa blinkersen och det byter färdigt själv. Så blinkningarna blir inte lika pinsamt långa längre. 4-5 blink brukar räcka så fattar den resten själv.
USA-bilarna kräver inte att man håller i ratten för att byta fil. Det är klar skillnad. Jag upplevde det när jag provkörde den amerikanska Model X:en i Solna.
Däremot så tror jag inte att det räcker med att dutta på blinkersen på dem heller. Blinkar du inte tills bilen anser att den är i nya filen (vilket man kan se på instrumentbrädan) så går den tillbaka till ursprungsfilen. Vilket är korrekt, man ska ju fortsätta blinka tills man avslutat sidoförflyttningen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Få automatiskt filbyte att fungera bättre!

Inlägg av Bjelke »

Och häromkring finns det bara en väg med fler än en fil (E4:an såklart) :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Få automatiskt filbyte att fungera bättre!

Inlägg av grenhall »

Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Få automatiskt filbyte att fungera bättre!

Inlägg av Mickep »

Eller så kontrollerar man ingen bil finns i filen man vill byta till, markerar med filbytarsignslen och sedan rör ratten i riktning i filen man vill byta till så bilen förflyttar sig i sidled :roll:

Hoppas att signalen är igång minst 3 sekunder innan bytet sker (minsta reaktionstider för andra förare). Hatar folk som signalerar först samtidigt som de svänger.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Få automatiskt filbyte att fungera bättre!

Inlägg av Bjelke »

Mickep skrev:
Eller så kontrollerar man ingen bil finns i filen man vill byta till, markerar med filbytarsignslen och sedan rör ratten i riktning i filen man vill byta till så bilen förflyttar sig i sidled :roll:

Hoppas att signalen är igång minst 3 sekunder innan bytet sker (minsta reaktionstider för andra förare). Hatar folk som signalerar först samtidigt som de svänger.
Eller folk som svänger in 2 meter framför! :evil:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Få automatiskt filbyte att fungera bättre!

Inlägg av bylund »

Mickep skrev:
Eller så kontrollerar man ingen bil finns i filen man vill byta till, markerar med filbytarsignslen och sedan rör ratten i riktning i filen man vill byta till så bilen förflyttar sig i sidled :roll:

Hoppas att signalen är igång minst 3 sekunder innan bytet sker (minsta reaktionstider för andra förare). Hatar folk som signalerar först samtidigt som de svänger.
Både jag och lagen håller med (inte just om tre sekunder exakt, det beror på situationen). Roligast är folk som slår på blinkersen när de redan har två hjul i andra filen. Då har de på något sätt förstått att man ska blinka när man byter fil, men har ingen som helst aning om varför.
Trafikförordningen skrev:
Tecken skall ges i god tid innan den avsedda manövern genomförs och vara väl synligt och otvetydigt. Teckengivningen skall upphöra så snart manövern är avslutad.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Få automatiskt filbyte att fungera bättre!

Inlägg av gellerstam »

Jag fick lära mig denna ramsa när jag tog körkort: Blicken->Pilen->Filen. :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Få automatiskt filbyte att fungera bättre!

Inlägg av HelectriC »

bylund skrev:
Roligast är folk som slår på blinkersen när de redan har två hjul i andra filen.
eller dom som blinkar in till höger igen när dom kör om på 1-filig väg. Det finns liksom inte så många alternativ än att möjligtvis fortsätta köra mot trafiken då :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Få automatiskt filbyte att fungera bättre!

Inlägg av Feddan »

HelectriC skrev:
bylund skrev:
Roligast är folk som slår på blinkersen när de redan har två hjul i andra filen.
eller dom som blinkar in till höger igen när dom kör om på 1-filig väg. Det finns liksom inte så många alternativ än att möjligtvis fortsätta köra mot trafiken då :D
Man kan ju fortsätta att köra om fler fordon. Konstig sak att störa sig på. Jag tycker det bara är bra om folk är övertydliga.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Få automatiskt filbyte att fungera bättre!

Inlägg av HelectriC »

Feddan skrev:
HelectriC skrev:
bylund skrev:
Roligast är folk som slår på blinkersen när de redan har två hjul i andra filen.
eller dom som blinkar in till höger igen när dom kör om på 1-filig väg. Det finns liksom inte så många alternativ än att möjligtvis fortsätta köra mot trafiken då :D
Man kan ju fortsätta att köra om fler fordon. Konstig sak att störa sig på. Jag tycker det bara är bra om folk är övertydliga.
nu menar jag iofs när det bara är en bil att köra om (lite otydlig där). Känns lite som de som blinkar bara för att vägen kröker sig utan några möjligheter att välja nån annan väg. Jag undrar alltid vad som får dom att ta beslutet att blinka :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Få automatiskt filbyte att fungera bättre!

Inlägg av Bjelke »

gellerstam skrev:
Jag fick lära mig denna ramsa när jag tog körkort: Blicken->Pilen->Filen. :-)
Men va fubbigt, fick ni börja redan i förskolan att ta kortet? :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Få automatiskt filbyte att fungera bättre!

Inlägg av gellerstam »

Bjelke skrev:
gellerstam skrev:
Jag fick lära mig denna ramsa när jag tog körkort: Blicken->Pilen->Filen. :-)
Men va fubbigt, fick ni börja redan i förskolan att ta kortet? :D
Fånig ramsa, visst. Men den sitter i det undermedvetna och dycker upp då och då när jag kör bil. :|
Och nej, jag tillhör de gammla gardet som fick börja övningsköra när det var 6mån kvar till 18...
Tesla Model Y
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Få automatiskt filbyte att fungera bättre!

Inlägg av Hok »

Va tidigt! :) Jag fick börja när det var 3 månader kvar till artonårsdagen.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Få automatiskt filbyte att fungera bättre!

Inlägg av Foluke »

gellerstam skrev:
Bjelke skrev:
gellerstam skrev:
Jag fick lära mig denna ramsa när jag tog körkort: Blicken->Pilen->Filen. :-)
Och nej, jag tillhör de gammla gardet som fick börja övningsköra när det var 6mån kvar till 18...
"Gamla gardet!" :D
Jag fick börja övningsköra på 18- årsdagen! Officiellt! Inofficiellt lånade jag mors bil när jag var 14! Jag är dock inte samma slags förare nu som då! Man lär sig hela tiden. Förhoppningsvis!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Få automatiskt filbyte att fungera bättre!

Inlägg av Bjelke »

Foluke skrev:
gellerstam skrev:
Bjelke skrev:
gellerstam skrev:
Jag fick lära mig denna ramsa när jag tog körkort: Blicken->Pilen->Filen. :-)
Och nej, jag tillhör de gammla gardet som fick börja övningsköra när det var 6mån kvar till 18...
"Gamla gardet!" :D
Jag fick börja övningsköra på 18- årsdagen! Officiellt! Inofficiellt lånade jag mors bil när jag var 14! Jag är dock inte samma slags förare nu som då! Man lär sig hela tiden. Förhoppningsvis!
Coolt, jag fick gellerstams citat :D
Jag fick oxo bara övningsköra några månader före men minns inte om det var 3 eller 6 månader...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Få automatiskt filbyte att fungera bättre!

Inlägg av LarsL »

Jag började köra när jag var 6-7, traktor då.
Skriv svar