1-fas laddning

Här samlar vi inlägg som tipsar om finesser på bilarna som alla ägare kanske inte känner till.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 03 nov 2016 17:34
Ort: Västerås

1-fas laddning

Inlägg av Hebbe »

Blev förvånat när jag fick av en händelse reda på att man måste sätta in stickkontakten på ett visst sätt. Det finns mig vetligen inga apparater på marknaden som kräver detta. Laddaptern kräver tydligen att fas och nollan kommer in på "rätt" sätt, annars så lyser det rött på "klumpen". Kan inte påminna mig om att jag har läst om detta i manualen. Var nästan på väg att ringa till Teslaservice.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: 1-fas laddning

Inlägg av Bjorn »

Som jag har fattat det gör UMC en kontroll att jord och nolla inte skiljer för mycket.

I Norge kan man inte göra detta eftersom de vanligen inte har någon nolla utan 2 faser i uttagen. De har därför en egen variant på UMC som inte gör denna kontroll.
Man måste låna eller köpa Norsk variant om man ska ladda enfas i Norge. Pga avsaknaden av denna säkerhetskontroll så funkar den Norska bra i Sverige.

I länder med stiftjord t.ex. Frankrike, så kan man inte vända kontakten om det är fel så ta med en skarvsladd för att kunna vända i den.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4866
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 1-fas laddning

Inlägg av chaffis75 »

Oj det där var ju spännande... inte helt användarvänligt.... Borde ju finnas bättre lösningar på detta t.ex. att enheten själv känner av och kopplar om internt om de behövs...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: 1-fas laddning

Inlägg av Martinen »

Hebbe skrev:
Blev förvånat när jag fick av en händelse reda på att man måste sätta in stickkontakten på ett visst sätt. Det finns mig vetligen inga apparater på marknaden som kräver detta. Laddaptern kräver tydligen att fas och nollan kommer in på "rätt" sätt, annars så lyser det rött på "klumpen". Kan inte påminna mig om att jag har läst om detta i manualen. Var nästan på väg att ringa till Teslaservice.
Inte helt ovanligt att vissa utrustningar kräver att fas och nolla är rätt. Inte för konsumentprodukter kanske, men det är inte ovanligt i övrigt. Det finns en hel den grejer som funkar ändå, men inte optimalt och man märker oftast ingen skillnad även om det blir på fel håll.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: 1-fas laddning

Inlägg av StefL »

Det är ju inte precis som att man kan se på ett uttag vilket som är fas och vilket som är nolla. Kan ju i princip skilja på ett dubbeluttag med fasen till vänster i det ena och till höger i det andra...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: 1-fas laddning

Inlägg av JFAH »

Med uppenbar risk för att datera mig så kan jag väl påstå att för sisådär 20-30 år sedan var detta högst realt problem för i princip all elektronik. Och tittar man i gamla elhandböcker från 50 talet tar man upp just detta fenomen och det finns också en standard för hur tamparna skall dras och kopplas in i kontakt. Nuförtiden med bonna kopplingar och annat tar man inte sådant här på någon större allvar utan förväntar sig att utrustningen skall klara av att hantera det. Vid mer extrema effektuttag som det trots allt handlar om när man maxar ett uttag designat för 16a så kan det faktiskt ha betydelse helt plötsligt. I vart fall tillräckligt för att ett skyddsystem skall slå till.

Om man tittar på en kvalitetskontakt (CEE) så är skruvarna för tamparna vanligen märkta (L vill jag minnas står för fas, och en 0:a för nolla. Den senare brukar man iofs inte märka ut, det ger sig ju automatiskt). SCHUKO är vanligen omärkta, och tyvärr inte standardiserade. Orsakar bla problem i samband med kontrollmätningar så vitt jag förstår.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: 1-fas laddning

Inlägg av Kilowatt »

Fy fasen! :D :shock: :?

Går och lägger mig nu.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4866
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 1-fas laddning

Inlägg av chaffis75 »

Jag kidnappar denna gamla tråden med en relaterad fråga.
De sägs ju att den svenska umc är känslig för felaktig jord. Hur funkar detta detta i elnät när jord och nolla är samma sak?
I vår stuga finns ingen jord utan man har bara 3 faser och en nolla. Sedan är de moderna elskåpet kopplat på ett sätt så man har tillgång till jord och nolla i huset men ut ur huset så är de samma kabel.

Kommer teslas svenska umc fungera i detta hus?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: 1-fas laddning

Inlägg av 12man »

vanligt, snudd på standard i alla äldre hus med bara 4 ledare in 3 faser och en nolla, sen skapas? skyddsjorden i säkringskåpet, med lekmanna terminologi.

teslas umc kontrollerar/mäter troligen spänningskillnaden mellan nolla och skyddsjord och är den över 4-5Volt så ingen laddning , sett den där lilla skylten på äldre säkringsskåp, efterdra jordskruv?

och OffT men lite OnT
kan vara bra att mäta spänningskillnad mellan chassi på diverse elprylar man har hemma och "god" jord exvis vattenelementen, eller om man sommartid drar ner ett spett backen i välvattnad jord, och vända stickproppen till lägsta värde, är en enkel hörbar fix, om man t.ex. har en stereo med separata enheter
ms 76132 "Eleamore"
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4866
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 1-fas laddning

Inlägg av chaffis75 »

12man skrev:
vanligt, snudd på standard i alla äldre hus med bara 4 ledare in 3 faser och en nolla, sen skapas? skyddsjorden i säkringskåpet, med lekmanna terminologi.

teslas umc kontrollerar/mäter troligen spänningskillnaden mellan nolla och skyddsjord och är den över 4-5Volt så ingen laddning , sett den där lilla skylten på äldre säkringsskåp, efterdra jordskruv?

och OffT men lite OnT
kan vara bra att mäta spänningskillnad mellan chassi på diverse elprylar man har hemma och "god" jord exvis vattenelementen, eller om man sommartid drar ner ett spett backen i välvattnad jord, och vända stickproppen till lägsta värde, är en enkel hörbar fix, om man t.ex. har en stereo med separata enheter
Ok.. Visste inte de var så vanligt. Jag tackar för informationen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: 1-fas laddning

Inlägg av Tjell »

3 faser och jord är det som levereras till kund. I elskåpet skapas nollan som är det samma som jord.


Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Skriv svar