Monterat elektrisk baklucka

Här samlar vi inlägg som tipsar om finesser på bilarna som alla ägare kanske inte känner till.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 371
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Monterat elektrisk baklucka

Inlägg av Nyren »

danni skrev:
HelectriC skrev:
Nyren skrev:
Man trycker bara på baklucke-knappen på skärmen. Samma knapp för att öppna och stänga.
Jo, men finns den knappen där om man inte har elektrisk baklucka? Vad gör knappen liksom? Eller låser den bara upp och sen får man själv gå och lyfta? Men vad gör då "stäng"?
Den knappen finns även på bilar utan ellucka, och sköter då upplåsning respektive ingenting :)
Precis. Det som händer när luckan är öppen är att den ändå skickar en upplåsnings-signal till låset, och det är den som den nya kontrollboxen känner av. Därmed kan den stänga luckan igen.
unnamed (2).jpg
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 371
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Monterat elektrisk baklucka

Inlägg av Nyren »

Gretsch skrev:
Det låter intressant att kunna få installera en el-baklucka. Men nu känner jag att jag har tummen mitt i handen. Nyren! Om jag betalar dig en summa hjälper du mig då ? :D
Nja, jag är väl inte jättepigg på att skruva i andras bilar... Jag hjälper jättegärna till med tips och råd, men det är nog bättre att anlita nåt lokalt proffs som är van att ta av bilpaneler och dra el i bilar.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Monterat elektrisk baklucka

Inlägg av Mats »

Cozero kanske kan rekommendera utbildade montörer i olika städer?

Tror många med mig drar sig för att gräva och lossa paneler.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Monterat elektrisk baklucka

Inlägg av Gretsch »

Jo jag förstår Nyren . Det kanske finns någon här på forumet som vet någon som kan hjälpa en som inte vågar själv.
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 371
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Monterat elektrisk baklucka

Inlägg av Nyren »

Jag tror det finns gott om firmor eller bilverkstäder överallt som kan göra det här - det är samma typ av jobb som att montera högtalare och bilstereo etc i bilar. Här i Malmö känner jag t ex till en firma som heter HCB AB, som monterar backkameror, alkolås etc.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Monterat elektrisk baklucka

Inlägg av Mats »

Går det att ställa öppningshöjden temporärt om man befinner sig i ett lågt garage?
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 371
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Monterat elektrisk baklucka

Inlägg av Nyren »

Jag har inte provat men enligt manualen ska man dra upp luckan manuellt till önskad höjd och sen hålla knappen inne en stund tills den piper. Sen stannar den i den höjden.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
thompap
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 21 sep 2015 17:00
Ort: Värmdö

Re: Monterat elektrisk baklucka

Inlägg av thompap »

Hur funkar det med garantin efter ett sådant ingrepp. Har du varit i kontakt med Tesla? De är ju ganska så "allergiska" mot allt som inte är standard och eventuellt framtida fel på bromsljus kanske de kan skylla på att man "mixtrat" med elsystemet istället för att ta det på garanti.
Står på C0Zeros site att installationen är fullt reversibel och det kan den kanske vara, förutom om man installerar den fysiska knappen för stängning av luckan. För där blir det väl ändå ett hål som syns även efter eventuell återställning?!
85D bekräftad 28/9 | Matt grå folie | Panorama | NextGen | Luftfjädring | Köldpaket | 19" | levererad: 21 december 2015
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Monterat elektrisk baklucka

Inlägg av HelectriC »

danni skrev:
HelectriC skrev:
Nyren skrev:
Man trycker bara på baklucke-knappen på skärmen. Samma knapp för att öppna och stänga.
Jo, men finns den knappen där om man inte har elektrisk baklucka? Vad gör knappen liksom? Eller låser den bara upp och sen får man själv gå och lyfta? Men vad gör då "stäng"?
Den knappen finns även på bilar utan ellucka, och sköter då upplåsning respektive ingenting :)
Ahh ok!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 371
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Monterat elektrisk baklucka

Inlägg av Nyren »

thompap skrev:
Hur funkar det med garantin efter ett sådant ingrepp. Har du varit i kontakt med Tesla? De är ju ganska så "allergiska" mot allt som inte är standard och eventuellt framtida fel på bromsljus kanske de kan skylla på att man "mixtrat" med elsystemet istället för att ta det på garanti.
Står på C0Zeros site att installationen är fullt reversibel och det kan den kanske vara, förutom om man installerar den fysiska knappen för stängning av luckan. För där blir det väl ändå ett hål som syns även efter eventuell återställning?!
Jag har inte frågat Tesla - jag misstänker vad de skulle svara ändå, dvs nåt luddigt svar som inte har nån substans. Men kan väl jämföra med att montera extraljus, vilket knappast kan förstöra garantin. I så fall skulle ju tusentals bilar i Sverige förlora sin garanti.
Det kan ju naturligtvis påverka garantin på själva bakluckan men knappast om man har fel på ratten eller vinande i drivlinan etc.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Skriv svar